
דלק לעליות? מניית דלק בשיא, האם ישראכרט תוביל לעליית מדרגה נוספת?
אחרי אישור בנק ישראל - מאיפה יגיע המימון לעסקת ישראכרט, מה יקרה עם ההנהלה הקיימת ומה החזון של דלק בישראכרט?
בזמן שמנורה כבר התכוננה ללחוץ ידיים לקראת סגירת עסקת רכישת ישראכרט, קבוצת דלק הגיעה בדקה ה-90 והצליחה לחטוף את העסקה מתחת לאף של מנורה. מנורה לא המשיכה להתמודד. היא כעסה והסתגרה. היא מנסה לרכוש את כאל (יחד עם שותפה) וזה יהיה אקורד הסיום בהעברת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים לגופים אחרים-חיצוניים. יש תמיהה גדולה על אישור רשות התחרות לכלל לרכוש את מקס (כשלאחריו לא אושרה עסקה הראל - ישראכרט). אחרי הכל, לקחו את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים כדי לייצר תחרות (וכמו תמיד השאירו רווח ענק לבנקים עצמם - כך גם היה בהעברת חברות ניהול הקרנות, גמל ופנסיה מהבנקים לאחרים), אבל במקביל מייצרים מפלצות ביטוח-ניהול כספי ואשראי. אבל תמיהה זה לא העולם האמיתי - בעולם האמיתי, כלל השביחה את מקס בלפחות מיליארד שקל, הרווח שלה באזור 300-320 מיליון שקל, והשווי לצד הדיבידנדים שחולקו כבר הניבו תשואה של 40%-50% לפחות.
כלל פעלה חכם. מעניין יהיה לראות מי תזכה בכאל, ובינתיים קבוצת דלק של יצחק תשובה ובניהולו של עידן וולס רכשה את ישראכרט שאתמול היא קיבלה את אישור בנק ישראל. זה לא מהלך נועז. זאת לא הרפתקה. ישראכרט היא חברה יציבה עם זרוע בעולם כרטיסי האשראי וזרוע שהולכת וגדלה בתחום האשראי-הלוואות. זאת חברה עם דטה אדיר על הלקוחות ועם פוטנציאל להיכנס לתחום הבנקאות, על רקע רגולציה חדשה של בנק ישראל שרוצה לייצר "מיני בנקים" בישראל. נראה שהכל תלוי בכמה כוח, יכולות והגנה, בנק ישראל ייתן לגופים האלו שישראכרט ומקס יהיו ביניהם, כי להילחם בבנקים זה לא יהיה פשוט.
נראה שזה מרכיב חשוב בחלום של תשובה וולס בקשר לישראכרט, אבל עוד לפני החלום, ישראכרט היא חברה שמייצרת רווחים של כ-250-300 מיליון שקל בשנה (הרבעון הראשון היה נמוך - 55 מיליון שקל על רקע הוצאות שיווק גדולות - "ישראכרט משקיעה בשיווק, גם על חשבון הרווח בטווח הקצר"). ההנהלה שלה דיברה לפני המלחמה על רווח עתידי של 400-500 מיליון שקל תוך שנתיים, והתחזית האסטרטגית הזו על כנה, רק נדחתה בגלל המלחמה. רוב הרווח יגיע מתחום האשראי-הלוואות, כשבישראכרט מכוונים לגידול משמעותי מהיקף אשראי נוכחי של 10 מיליארד שקל ל-15 מיליארד תוך 3 שנים. עם זאת, בעל שליטה חדש לרוב עושה ניקוי אורוות ולצד ההערכה שתהיה תוכנית אסטרטגית שתוביל לשינויים בכיוון החברה ורה ארגון, אז סביר שיהיו הוצאות חד פעמיות משמעותיות.
רכישת השליטה בישראכרט מסמן את חזרתה של קבוצת דלק לשוק הפיננסים, לראשונה מאז שנאלצה למכור את הפניקס בעקבות חוק הריכוזיות. העסקה שמוערכת בכ-1.3 מיליארד שקל לפי שווי של כ-3.6 מיליארד שקל, יכולה להיות ממומנת במלואה ממזומנים שנצברו בקופת דלק, בסך של מעל 2 מיליארד שקל.
- קבוצת דלק: רווח גדול, צמיחה בפעילות ואיחוד ראשון של ישראכרט
- דלק: עלייה בהכנסות לכ-3.5 מיליארד שקל, תחלק דיבידנד של 250 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מ"חצר אחורית" לחזית הענף
במשך שנים ישראכרט הייתה "החצר האחורית של בנק הפועלים": בלי גרעין שליטה ובלי צורך בחדשנות יוצאת דופן ולכאורה שימשה את בנק הפועלים מבלי לאתגר אותו תחרותית. עכשיו, נראה שדלק שואפת להפוך את ישראכרט מחברה שמציגה "ביצועי חסר" לחברה מובילה בענף כרטיסי האשראי.
וולס,
מנכ״ל קבוצת דלק הדגיש אתמול בהודעה שפורסמה כי בדלק מאמינים בפוטנציאל הרב שקיים בישראכרט, וביכולת הצמיחה שלה בתחום הסליקה, האשראי הצרכני והעסקי, "וזאת בנוסף לאפיקים נוספים שאנו מאמינים שישראכרט יכולה, וצריכה, להתרחב, ולפעול בהם".
כיום, למרות שישראכרט מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בענף (כ-4 מיליון לקוחות), היא מציגה תשואת הון נמוכה יחסית סביב 8% בלבד, לעומת תשואות דו-ספרתיות של כאל ומקס. דלק מזהה בכך פער מובהק: חברה גדולה שלא מממשת את הפוטנציאל שלה עם כניסה לפעילויות נוספות ומשלימות, לצד שיפור הפעילות הקיימת וכן "מהפך דיגיטלי" שיאפשר לה להדביק את הפער מול המתחרות.
- אקונרג'י הקצתה מניות ב-250 מיליון שקל: המוסדיים הגדולים הגדילו אחזקות
- אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
כדי לממש ולהציף את הערך הזה נדרשים כנראה גם שינויים בכח אדם. בבורסת השמות נזרקות לא מעט אופציות. עדות לאפשרות של שינויים בהנהלה קיבלנו הבוקר עם מכירת מניות מטעם בעלי התפקיד בחברה, היו"רית תמר יסעור שמכרה מניות ואליה הצטרף יונתן רגב, שמימש אופציות ומכר מניות בשוק. זהות ההנהלה תהיה קריטית לשוק ההון. הנהלה מנוסה ומוערכת, היא המפתח להצלחה של ישראכרט.
פיננסים , גז, נפט ונדל"ן
הרכישה מסמנת את הקמתה של זרוע פיננסית חדשה בקבוצת דלק. בניגוד לעבר, הפעם דלק מתכננת לרכז את כל פעילותה הפיננסית דרך ישראכרט. לכאורה, אין כאן תוכניות למגה-עסקאות, כאשר כל פעילות פיננסית תתבצע דרך ישראכרט בלבד. ככה תהפוך ישראכרט לעוגן אסטרטגי חדש בפורטפוליו ההשקעות של הקבוצה כזה שמגוון את מקורות הרווח שלה אל מול התנודתיות של שוק האנרגיה וההחזקות באיתקה ובניו מד. שתי ההחזקות האלו הן הרוב הגדול של ההשקעות והשווי של דלק, כשבנוסף יש גם פעילות נדל"ן דרך חברת מהדרין ועוד.
ברקע העסקה, מניית ישראכרט רשמה זינוק, והמניה מבטאת פרמיה של כ-10% על מחיר העסקה, מה שמעיד על הבעת אמון מצד השוק. אלא שדלק כחברת החזקות נסחרת בהגדרה בדיסקאונט על החזקותיה שמוערך בכ-30%.
בתחילת השבוע סיקרנו כאן את המהלך האסטרטגי שבו פתחה ישראכרט עם השקת שירות חשבון חוץ-בנקאי ייעודי לעסקים קטנים. מדובר בפלטפורמה שמאגדת במקום אחד את כל מה שעסק קטן צריך: ניהול הכנסות והוצאות, סליקה, הפקת חשבוניות, כרטיס אשראי עסקי, מסגרת אשראי ואפשרות להלוואות והכל בממשק דיגיטלי אחד, כולל שירות אנושי. זה צעד שמנסה לייצר חלופה אמיתית למה שהבנק מציע, דווקא למגזר של עסקים קטנים שממילא לא תמיד מקבל בבנקים את היחס או את התנאים שהוא מחפש.
בישראכרט מזהים את הפוטנציאל בשוק הזה שנחשב רווחי במיוחד אצל הבנקים וכן פותח את הדלת למתן אשראי עם רווחיות לא רעה בכלל. מבחינתה, זה מהלך שנועד להפוך אותה משחקנית כרטיסי אשראי קלאסית לגוף פיננסי רחב שמסוגל לתת מענה לעסקים קטנים מקצה לקצה. במובנים רבים, זה גם מתיישב בדיוק עם החזון של קבוצת דלק, כלומר לקחת את ישראכרט למקום שבו היא לא רק הגדולה בענף, אלא גם המובילה מבחינת חדשנות, נתח שוק ורווחיות, והכול תוך ניצול הרוח הרגולטורית שמנסה לעודד תחרות ישירה מול הבנקים.- 4.ומאז ירדה 8% למה (ל"ת)אנונימי 04/08/2025 17:47הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 13/07/2025 09:03הגב לתגובה זודלק קבוצה תעשה טוב לישרכארט. כמו שהיא עושה חיל בקבוצת דלק
- 2.לני הגבר 12/07/2025 18:48הגב לתגובה זוחזירים תחזירו את התספורת
- בעוד 200 שנה תמשיך לבכות (ל"ת)אנונימי אברהם כמה עשו לך 18/07/2025 08:17הגב לתגובה זו
- 1.יודע דבר 10/07/2025 15:30הגב לתגובה זוהעיסקה תעשה טוב לדלק קבוצה טהיא תתרומם הרבה חות מישרכטאצל תשובה האגו משחק והוא תותח בזה
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותאלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים
אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45% , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים.
והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.
לא חתונה קתולית
גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.
אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.
- הנשיא ממשיך לעשות בושות...
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה).
עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןבוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור
הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר
עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.
הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.
מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה
בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08% , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8%
- הממונה על שוק ההון:" יש תופעות של עושק ועמלות מופרזות"
- הממונה על שוק ההון הטיל קנס של 7.3 מיליון שקל על חברת ממונא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפניקס: הדוגמא הנגדית
ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.
