רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

"ישראכרט משקיעה בשיווק, גם על חשבון הרווח בטווח הקצר"

למרות זינוק בהכנסות, הרווח הנקי של ישראכרט נחתך, אך המנכ"ל רן עוז מסביר שזאת כתוצאה מהעלייה בהוצאות השיווק; לדבריו, החברה משקיעה כעת בשיווק ובאשראי סולידי שיניב תוצאות בעתיד: "אנחנו בונים את הביקושים, נתחיל לראות את הפירות ברבעונים הבאים"

נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

כבר במבט ראשון על דוחות ישראכרט ישראכרט 0%   מתבלט הפער: החברה סיימה את הרבעון עם עלייה של כ-10% בהכנסות ל-838 מיליון שקל, אך הרווח הנקי נחתך כמעט לחלוטין והסתכם ב-7 מיליון שקל בלבד, לעומת 64 מיליון ברבעון המקביל. גם לאחר נטרול הוצאה חד פעמית של 62 מיליון שקל בגין ביטול עסקה עם מנורה, עדיין מדובר בירידה של 14% ברווח הנקי ל-55 מיליון שקל. הנתון הזה מעלה שאלה גדולה, איך ייתכן שצמיחה בהכנסות לא מתורגמת לשיפור בשורה התחתונה?


לדבריו של רן עוז, מנכ"ל החברה, מדובר במהלך מודע של החברה, הגדלת הוצאות השיווק כדי לייצר ביקושים איכותיים יותר לאשראי, ואכן, הוצאות השיווק ברבעון זינקו ל-214 מיליון שקל, לעומת 174 מיליון שקל ברבעון המקביל.


לצד זאת, ישראכרט ממשיכה בתהליך לשינוי תמהיל תיק האשראי ולהרחבתו, כשהיקף התיק עבר לראשונה את רף ה-10 מיליארד שקל. אלא שעוז מבהיר שהחברה לא מחפשת צמיחה בכל מחיר, אלא דווקא אשראי סולידי יותר, עם מרווחים נמוכים יותר. ברקע לכל זה, ישראכרט נערכת לשלב הבא, המיזוג עם קבוצת דלק. עוז אמנם לא חושף פרטים על האופן שבו ישפיע המיזוג, אך מדגיש כי האסטרטגיה של החברה תישאר ממוקדת בצמיחה ארוכת טווח ובחיזוק היכולות הדיגיטליות שלה, והבהיר כי בינתיים החברה לא מאטה.


איך הצמיחה לא התבטאה ברווחים?

"אנחנו מגדילים את הוצאות השיווק כדי לייצר יותר ביקושים. רוב ההלוואות מגיעות בדיגיטל, לכן צריך לייצר יותר ביקושים. אני רוצה גם להעלות את איכות תיק האשראי. לדוגמא, היפותטית, אם לפני שנתיים הייתי רוצה לגדול ב-500 מיליון שקל הייתי מביא מיליארד שקל ביקושים ובחיתום מסנן חצי. היום אני צריך להביא יותר כי אני גם מסנן יותר. אני קודם כל משלם על השיווק. הדבר השני שקורה זה כשאני מעמיד את האשראי אני מייד חייב לרשום הפרשה לגובה ההפסד לכל חיי ההלוואה. הדבר האחרון הוא שאני מתחיל לרשום הכנסות ריבית מאוחר יותר ממועד נתינת ההלוואה. אשראי שהעמדתי ברבעון ראשון יראה הכנסות ריבית רק ברבעון השני".


זאת גם הסיבה לפער בין הגידול בהכנסות ריבית לגידול בתיק האשראי?

"כן, בגלל שאנחנו מכוונים ללווים ברמת סיכון נמוכה יותר אנחנו מעמידים הלוואות במרווח יותר נמוך".


כמה מסך ההלוואות מתבצעות בדיגיטל?

"בלקוחות פרטיים הרבה מעל לחצי, בין 60%-80%. הריביות שם יותר נמוכות. אנחנו יודעים לתת גם לעסקים קטנים הלוואות בדיגיטל, עסק קטן יכול לקחת עד 500 אלף שקל מהרגע להרגע".


שיעור ההכנסה מאשראי עסקי ירד מ־9% ל־8%, ומאשראי צרכני מ־11.2% ל־11%, ממה זה נובע?

"אנחנו עובדים לאט לאט על הסטת תמהיל התיק ומסננים לקוחות".


ממה נובע הגידול באשראי לרכב?

"אנחנו רוצים לנהל תמהיל מאוזן יותר לאפיקי האשראי השונים. אנחנו רוצים לוודא שאנחנו פרוסים נכון ולכן אנחנו מגדילים גם שם".


מה צפוי להשתנות אחרי המיזוג עם דלק?

"אני לא יודע להגיד מה ישתנה. אנחנו באופן מובהקן מנהלים את החברה מתוך ראייה ארוכת טווח איך של איך אנחנו מביאים אותה להיות החברה המובילה בכל הפרמטרים. ביום שדלק יקבלו את ההיתר שלהם אנחנו נשב איתם ונבין מה התכנית המשותפת שלנו. כל התקפה האחרונה המשכנו להקפיד לנהל את ישראכרט מתוך ראייה ארוכת טווח".


הם יכולים למשל לעזור לכם עם שיווק? להגיע ליותר לקוחות?

"יכול להיות שזה מקום שהם ישקיעו בו אם הם ירצו שנצמח יותר, בשלב הזה אני לא יודע".


איך אתם מרגישים לגבי היעדים? תיק אשראי של 15 מיליארד תוך 3 שנים?

"אחת הסיבות שאנחנו מרגישים טוב עם התוצאות היא שאנחנו נמצאים על המסלול להשגת היעדים. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים, האשראי יניב הכנסות ריבית ונראה את השורה תחתונה צועדת לכיוון הנכון".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גוני 21/05/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    מקווה מאוד שלא תישארו. על רבעון מסתלבטים על חשבון בעלי המניות בגלל היעדר גרעין שליטה.נגמר הסיפור
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.