תומר צ'פניק, ריטיילורס; קרדיט: שוקה כהן
תומר צ'פניק, ריטיילורס; קרדיט: שוקה כהן

ריטיילורס קופצת בעקבות נייקי, מה היה בדוחות ענקית הספורט?

ריטיילורס היא הזכיינית העולמית הגדולה של נייקי, היא נפלה אחרי הדוחות האחרונים בין היתר בגלל ההאטה של נייקי; בדוחות בשבוע שעבר ענקית הספורט סיפקה תקווה להמשך למשקיעים, וגם ריטיילורס נהנית

רוי שיינמן | (5)

כפי שהדגשנו כאן בעבר - ההשפעה של נייקי Nike Inc -1.93%   על ריטיילורס ריטיילורס -4.05%   ממשיכה להיות חזקה. נייקי קפצה ביום שישי בעקבות דוחות שאומנם לא הביאו בשורה ענקית, אבל כן נתנו למשקיעים תקווה להמשך. ריטיילורס היא הזכיינית הגלובלית הגדולה ביותר של נייקי, למעט הזכיין בסין, והיא מתפעלת סניפים של נייקי במספר גדול מאוד של מדינות כשהיא ממשיכה כל הזמן להתרחב. ריטיילורס היא במידה רבה נייקי וזה גם מתבטא במספרים כשמעל 60% מהכנסות החברה מגיעות מחנויות נייקי.


השנים האחרונות לא היו קלות עבור נייקי. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההחלטות שקיבלה ההנהלה בתקופת הקורונה, ובעיקר המהלך לצמצום הדרגתי של מכירה בחנויות פיזיות לטובת מכירה ישירה אונליין (DTC). כשהעולם נפתח מחדש, נייקי גילתה שחלק גדול מהמדפים שלה בחנויות הקמעונאיות כבר נתפסו על ידי מתחרות כמו On, Hoka, New Balance ואחרות, ובמקומות רבים לא הצליחה לחזור. החזרה של המנהל הוותיק אליוט היל לתפקיד המנכ"ל מהווה איתות למאמץ שהחברה משקיעה בהתאוששות, אבל היא הדרגתית, והזכיינים שלה, כמו ריטיילורס, בינתיים ממשיכים להרגיש את הפגיעה.


"נייקי פועלת לשקם את היחסים עם שותפי הסיטונאות שנפגעו בתקופת המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ובמקביל יוצרת קשרים חדשים עם חברות כמו אמזון", מסרה החברה. "בהובלת אליוט היל, נייקי פועלת לנקות מלאים ישנים ולהאיץ את המכירות באמצעות השקת מוצרים חדשים, על רקע תחרות גוברת בשוק ההנעלה והלבשת הספורט. החברה חזרה למכור ישירות דרך אמזון, ופועלת לחזק מחדש את הקשרים עם שותפי הסיטונאות - לאחר שבשנים האחרונות שמה דגש רב מדי על ערוץ המכירה הישירה לצרכן".


עבור ריטיילורס מדובר בבשורה חיובית: התחזקות הקשר עם נייקי, לצד מאמצי ההנהלה לנקות מלאים ישנים ולרענן את קו המוצרים, עשויים להחזיר את התנועה לחנויות, גם אם זה ייקח עוד זמן.


ברבעון הראשון של 2025 ריטיילורס אמנם רשמה זינוק של 17% בהכנסות ל-526 מיליון שקל, כשהכניסה לטריטוריות חדשות עם נייקי דחפה את השורה העליונה. אך המכירות בחנויות זהות של נייקי ירדו ב-18% ל-203 מיליון שקל, והמהלך הזה שוחק את הרווחיות, למרות ההתרחבות.


למעשה, כבר בתחילת החודש שעבר הערכנו כאן שריטיילורס יקרה מדי - תחזית שהתממשה מהר: לאחר פרסום הדו"חות, המניה צנחה ב-15%: ריטיילורס נופלת - למה זה היה צפוי?. זאת, בעקבות הפסד נקי של 4.4 מיליון שקל לעומת רווח של 16.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, ועל אף רווח גולמי שעלה ב-12% ל-259 מיליון שקל, הירידה ברווח התפעולי הייתה חדה, כ-88%, לרמה של 4.1 מיליון שקל בלבד.


האסטרטגיה של ריטיילורס ברורה: לנצל את חולשת נייקי דווקא כהזדמנות להעמיק את הקשר ולהיכנס לשווקים חדשים. במהלך הרבעון רכשה ריטיילורס 12 חנויות נייקי בצרפת תמורת 17.5 מיליון אירו, ובמקביל דיווחה על תוכניות לפתיחה של 15 עד 30 חנויות חדשות בגרמניה בשלוש השנים הקרובות. המהלך הזה אמנם דוחף את ההכנסות כלפי מעלה, אך השחיקה בחנויות הזהות עדיין מכבידה על הרווחיות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


גם פעילות פוט לוקר, המותג הנוסף של ריטיילורס, לא הציגה תמונה מרשימה יותר: המכירות בחנויות זהות ירדו ב-9% ל-115 מיליון שקל, והרווחיות אמנם עלתה קלות אך תרומתה שולית ביחס להשפעה של נייקי.


המעבר לטריטוריות חדשות והתרחבות שטחי המסחר גובים מחיר גם מבחינת תזרים המזומנים. ברבעון הראשון שרפה ריטיילורס 42.3 מיליון שקל, כאשר מרבית הסכום נובע מהפסד נקי, גידול בסעיפי הון חוזר, והוצאות ריבית ומסים. בנוסף, החברה דיווחה על עלייה בהוצאות שיווק, פחת, ושכר, הכול כחלק מההתרחבות שמכבידה בטווח הקצר, גם אם נועדה לייצר ערך עתידי.


תומר צ’פניק, מנכ"ל ריטיילורס, נשמע אז אופטימי למרות הקשיים: "גם בסביבה של שווקים משתנים, אנו פועלים מתוך ראייה ארוכת טווח, מזהים הזדמנויות מדויקות וממשיכים לחזק את השותפות עם נייקי". לדבריו, ההתרחבות לגרמניה היא רק שלב נוסף בתוכנית אסטרטגית מקיפה שבמסגרתה תעמיק ריטיילורס את הנוכחות הגלובלית שלה, בעיקר דרך חיזוק הקשר עם נייקי.


נייקי אומנם למטה, אבל כשיש אפשרות להעמיק את הקשר עם מותג עולמי כה חזק - עושים את זה, והאמת שכנראה עדיף לעשות זאת כשהוא למטה. נייקי בשלב מסוים תתאושש וכשזה יקרה גם ריטיילורס תרגיש את זה. היא מרגישה את זה היום כאמור כשהמניה שלה מזנקת ב-13% בהמשך לזינוק של 15% במניית נייקי בוול סטריט ביום שישי האחרון. מתחילת השנה ריטיילורס ירדה ב-22% ובשנה האחרונה ירדה ב-12% והיא נסחרת לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל.

מניית ריטיילורס בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נייקי תחת קללה...פגעה בפרנסה של מאות אלפי משפחות בעולם... (ל"ת)
    אנונימי 29/06/2025 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ליטאי 29/06/2025 12:06
    הגב לתגובה זו
    בשכר טוב נגד פדופיליה כולל יוצאי צה ל גרמנים בדרגות בסיסיות בלבד בשכר מינימום.
  • 3.
    אנונימי 29/06/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    נייקי מתחילה התאוששות וריטיילורס תרוויח מזה בנוסף לייסוף השקל מול הדולר ריטיילורס יבואנית המחיר הנוכחי של ריטיילורס גם לאחר העליה של היום הוא נמוך פשוט כסף על הרצפה היא תגיע לשער של 85009000 עד אוגוסטדעה אישית בלבד!
  • 2.
    יריב ג. 29/06/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    מה החוכמה הגדולה להסתכל כל הזמן במראה האחורית למה שלא תאמרו מה התחזיות בנייק למה המנייה קפצה
  • 1.
    ליטאי 29/06/2025 11:31
    הגב לתגובה זו
    המניה תעוף.
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים
דוחות

פועלים: רווח נקי של 2.8 מיליארד שקל; התשואה להון 17.6%

בנק הפועלים מסכם רבעון שלישי עם רווח נקי של כ-2.8 מיליארד שקל ותשואה להון של 17.6%, עם זאת בנטרול רווח חד פעמי הרווח עמד על כ-2.4 מיליארד ותשואה להון של 15.2%

תמיר חכמוף |

בנק הפועלים פועלים -1.13%   מפרסם את דוחותיו הכספיים לרבעון השלישי של שנת 2025.

הבנק מסכם את הרבעון השלישי של שנת 2025 ברווח נקי בסך 2,758 מיליון שקל בהשוואה ל-2,542 מיליון שקל ברבעון הקודם ול-1,905 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הגידול ברווח הנקי ברבעון הושפע מגידול בהכנסות בסך 432 מיליון שקל (רווח של כ-380 מיליון שקל נטו, לאחר השפעת המס) בשל סכומים שהתקבלו בקשר עם הסדר הפשרה בתביעה בקשר עם חקירת המס האמריקאית.

הרווח הנקי ברבעון השלישי בנטרול הסכומים כאמור עמד על 2,378 מיליון שקל. העלייה ברווח מול הרבעון המקביל נבעה בעיקרה מגידול בהכנסות על רקע הצמיחה בהיקפי הפעילות.

שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד ברבעון השלישי על 17.6% בהשוואה ל-16.7% ברבעון הקודם ול-13.6% ברבעון המקביל אשתקד. שיעור התשואה להון על הרווח הנקי המנוטרל כאמור עמד ברבעון השלישי על 15.2%.

נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות
ראיון

“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”

אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת


צלי אהרון |

מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים. 

אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות. 

גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.  

כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה. 

בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום? 

מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה?