דוחות

ריטיילורס נופלת - למה זה היה צפוי?

המשך ההתרחבות של ריטיילורס בעיקר עם נייקי הביא לזינוק של 18% בהכנסות המגזר, אבל המכירות בחנויות זהות ממשיכות להישחק ופוגעות בשורה התחתונה של הקבוצה, כפי שכתבנו שצפוי להימשך השנה ואולי הופך את המניה ליקרה מדי; בשורה התחתונה נרשם בהפסד של 4.4 מיליון שקל לעומת רווח של 16.8 מיליון שקל ברבעון המקביל; המניה נופלת

רוי שיינמן | (1)

ריטיילורס ריטיילורס -3%   ממשיכה להרחיב את הפעילות שלה עם נייקי: בתמורה ל-17.5 מ' אירו - ריטיילורס רוכשת 12 סניפי נייקי בצרפתבהשקעה של עד 30 מ' אירו - ריטיילורס מתרחבת בגרמניה עם נייקי, זה דוחף למעלה את השורה העליונה אבל במקביל הירידה במכירות חנויות זהות שוחקת את הרווח. כתבנו רק לפני שבועיים על כך שזה צפוי להימשך השנה ושהמניה כנראה יקרה מדי, היום היא צוללת ב-15%, להרחבה: ריטיילורס יקרה מדי? היתרונות והחסרונות של הקשר עם נייקי


ברבעון הראשון ההכנסות הכוללות של ריטיילורס עלו ב-17% ל-526 מיליון שקל, בעיקר עקב גידול של 18% במכירות נייקי שהסתכמו ב-339.5 מיליון שקל שנבעה מהכניסה של ריטיילורס כאמור לטריטוריות חדשות עם נייקי.


המכירות בחנויות זהות כאמור ירדו - אצל נייקי הייתה ירידה של 18% ל-203 מיליון שקל, בעוד אצל פוט לוקר הייתה ירידה של 9% ל-115 מיליון שקל. בסך הכל, ברבעון הראשון רשמה ריטיילורס הפסד של 4.4 מיליון שקל לעומת רווח של 16.8 מיליון שקל ברבעון המקביל.


הרווח הגולמי ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכם בכ-259.1 מיליון שקל (49.3% מהמחזור), בהשוואה לכ-230.6 מיליון שקל (51.3% מהמחזור) ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-12.3%. ריטיילורס ציינה כי גידול זה נובע מהגידול ברווח הגולמי של פעילויות נייקי ופוט לוקר. הרווח הגולמי בפעילות נייקי גדל בכ-13.2% והסתכם בכ-177.7 מיליון שקל. הרווח הגולמי בפעילות פוט לוקר גדל בכ-3.5% והסתכם בכ-71 מיליון שקל.


הרווח התפעולי ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכם בכ-4.1 מיליון שקל (0.8% מהמכירות) בהשוואה לרווח תפעולי בסך של כ-34.3 מיליון שקל (7.6% מהמכירות) אשתקד, ירידה של כ-88%, אשר נובעת לדברי החברה מעלייה בהוצאות מכירה ושיווק עקב גידול בשטחי המסחר, מעלייה בהוצאות פחת עקב הפחתת עודפי עלות שנוצרו מרכישת קבוצת RPG, וכן עקב עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות, כתוצאה מגידול בהוצאות שכר, בין היתר, עקב כניסה לטריטוריות חדשות.


במהלך הרבעון שרפה ריטיילורס 42.3 מיליון שקל, כשהחברה ייחסה את התזרים השלילי להפסד הנקי של כ-4.4 מיליון שקל, לתזרים מזומנים שלילי בגין עליה בסעיפי הון החוזר של כ-108 מיליון שקל, ולתזרים מזומנים שלילי בגין תשלומים נטו בגין ריבית ומיסים בסך של כ-25.2 מיליון שקל, בניכוי תזרים מזומנים חיובי בגין התאמות לסעיפי רווח והפסד בסך של כ-95.3 מיליון שקל.


"גם בסביבה של שווקים משתנים, אנו פועלים מתוך ראייה ארוכת טווח, מזהים הזדמנויות מדויקות וממשיכים לחזק את השותפות עם נייקי, מותג הספורט המוביל בעולם", מסר תומר צ'פניק, מנכ"ל ריטיילורס. "החברה דיווחה לאחרונה על כוונתה להתרחב בגרמניה, שוק בעל פוטנציאל צמיחה מהותי, שבמסגרתו צפויות להיפתח 15-30 חנויות בשלוש השנים הקרובות ומהווה שלב משמעותי נוסף בהתרחבות הגלובלית של החברה וביישום התוכנית האסטרטגית שלנו. אנו ממשיכים לפעול בהתאם לתוכניות העבודה, הכוללות התרחבות לטריטוריות חדשות, העמקת הפעילות בשווקים הקיימים, חיזוק השותפויות האסטרטגיות ובחינה שוטפת של הזדמנויות נוספות ליצירת ערך, כחלק ממעמדנו כשחקן גלובלי מוביל בזירה הקמעונאית".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ריטיילורס היא במובנים רבים זרוע של נייקי בזירה הגלובלית. אמנם היא לא הזכיינית הגדולה ביותר של החברה במונחי מכירות כוללות, תואר ששמור לזכיינית הסינית, אך היא נחשבת לזכיינית הבינלאומית הגדולה ביותר של נייקי. כיום ריטיילורס מפעילה כ-170 חנויות נייקי ב-19 מדינות ברחבי העולם, כולל קנדה, אוסטרליה, מדינות שונות באירופה וכמובן ישראל. הקשר העסקי בין השתיים החל בשנת 2017, עם חתימת הסכם זכיינות לפעילות בקנדה, ומאז התרחב באופן עקבי והפך לשותפות אסטרטגית.


אבל כאן בדיוק טמון הקושי: ההתרחבות של ריטיילורס תלויה במובן מסוים בכוחה של נייקי, וכרגע, נייקי עצמה עדיין מתקשה להתאושש. מאז מגפת הקורונה, בחרה החברה לשנות אסטרטגיה ולעבור ממכירה דרך רשתות קמעונאיות למכירה ישירה לצרכן, מהלך שגרם לה לאבד שטחי מדף יקרי ערך. את מקומה תפסו מתחרות כמו אדידס, סקצ'רס, הוקה ו-On. כתוצאה מכך, מניית נייקי רשמה ירידות עקביות וכיום נסחרת סמוך לשפל של שמונה השנים האחרונות, נתון שמאותת על שחיקה מתמשכת באמון המשקיעים, ומעיב גם על התחזיות של ריטיילורס.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 21/05/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    לצערי גם ויזל הולך בדרך הזו....
צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יקרה מחר בבורסה? המניה שתזנק ב-8.5% ועל מניות הביטוח

מניות הביטוח - ההיסטוריה, ההווה והעתיד

מערכת ביזפורטל |

אייל דבי, מנהל המחקר של בנק לאומי הוא אנליסט מקצועי, מנוסה ו...עקשן. בהשקעות לטווח ארוך צריך להיות עקשן. אם אתה יודע שמשהו מעוות, בסוף זה יתוקן. גם שלמה אליהו עקשן, וגם הוא האמין שאם משהו מעוות בסוף זה יתוקן. העיוות בתמחור של מניות הביטוח צעק לשמיים עשרות שנים - חברות הענק האלו נסחרו ב-0.3-0.4 על ההון העצמי. משקיעים ברחו מהם כי לא הבינו את הדוחות הכספיים. תחום הביטוח מאוד מורכב ותלוי באינסוף פרטים - רגולציה, ריבית, עקום תשואה, שרפות בעולם, תוחלת חיים. 

לפני כ-4-5 שנים, החברות האלו היו במשבר גדול - הריבית הנמוכה פגעה בהם, הרגולטור הטיל הוראות שנדרשו מהם להפריש סכומי עתק. מנכ"ל של חברת ביטוח גדולה אמר לנו אז ביושר כששאלנו אותו אם הוא יודע לקרוא ולנתח דוחות של החברה שלו -  "אני לא מבין את הדוחות הכספיים, אף אחד לא מבין אותם, יש כמות אדירה של גורמים משתנים שמשפיעה על הדוחות שלנו. יש לנו הערכה של רווח מייצג, אבל בפועל, בגלל התנודתיות בשווקים, השינויים הרגולטורים, והריבית, אנחנו מדווחים על מספרים שונים לחלוטין". אז הוא חשש מהפסדים נוספים ומתקופה קשה, וחודשים לאחר מכן החלה הקורונה שהיתה נעלם גדול. המניות המשיכו לקרוס. 

בכל הזמן הזה, ולמעשה הרבה לפני - במשך כ-10-15 שנים, אייל דבי מאמין בתחום הביטוח. שלמה אליהו, לא סתם מאמין הוא רכש את השליטה במגדל. שניהם ראו את העיוות הגדול - חברות הביטוח הן מפלצות של ביטוח ושל ניהול כספי לקוחות. התחומים האלו לא יכולים להפסיד כלכלית.  ביטוח זה סטטיסטיקה. אתם מרוויחים פער מסוים, קופון ביחס להתפלגות הנורמלית לתוחלת מסוימת - אם הסיכוי שתהיה שריפה הוא X והנזק הוא Y ויש לכם 1 מיליון אנשים שעשו כיסוי כזה, אז אתם יודעים שיש לכם תוחלת של הפסד מסוים. תגבו פי 1.5 מהתוחלת הפסד והרווחתם. הרווחתם - 20 שנה ואז הגיעה השריפה, ועדיי אתם מאוד רווחיים. במספרים גדולים ובמגוון ביטוחים, אין מקום להפסדים. 

ניהול כספים זה עסק נהדר - אתם לוקחים קופון - דמי ניהול, ומעבר לכך, בחברות הביטוח יש גם פוליסות משתתפות ברווחים וזה בכלל מצוין, הן סוג של קרן גידור שלוקחת רווחים מהרווח של הלקוחות. ולמרות זאת, היה עיוות ענק בשוק. בשעה שמניות הפיננסים והבנקים בראשם זינקו, הביטוח היה תקוע. בשנתיים האחרונות על רקע הגאות בשוק ההון ועל רקע האימפוטנטיות של הרגולטור, לצד שינוי הדיווח החשבונאי שהפך לברור יותר למשקיעים, מניות הביטוח זינקו פי 3-4. אייל דבי צדק. שלמה אליהו צדק והפך את ההשקעה שלו לרווחית מאוד. 90% מהזמן הוא היה בהפסד עליה, ועכשיו הוא מורווח (עם דיבידנדים) בערך פי 3.5. 

הסבלנות משתלמת - אבל סבלנות זה למשקיעים ארוכי טווח. 

וצריך להסתכל קדימה - האם חברות הביטוח מעניינות כעת? התשובה היא כנראה לא. גופים פיננסים מקבלים דיסקאונט בתמחור כי הם נתונים לרגולציה. הבנקים וחברות הביטוח עושים מאיתנו צחוק מאז המלחמה. למעשה, ג לפני זה, אבל מאז המלחמה אין פיקוח, אין רגולטור, הם גורפים כסף גדול - מספיק להסתכל על הרווחיות של הבנקים , על הריבית הנמוכה בפקדונות, עושק העו"ש; וגם - תסתכלו על הרווחיות הגדולה בתחום ביטוח הרכב וביטוח החיים. אין מישהו שדואג לציבור. הרווחים מזנקים, אבל האיום של רגולטור חזק לא מתומחר. איך זה ייתכן שבמשך שנים רבות חברות ביטוח נסחרו ב-0.5-0.6 על ההון שלהם בגלל האיומים הגדולים ועכשיו כולם מקבלים את זה שהן נסחרות ב-1.4-1.8 על ההון. אז היה עיוות, כנראה שגם עכשיו יש עיוות, אבל הוא לא מאוד גדול.