הרווחיות בחברות הבניה הולכת ונשחקת, אז למה המכפילים בשמיים?
בזמן ששיעור הוצאות המימון בחברות הבניה הולך וגדל, ובמקביל שוחק את הרווחיות בתחום, המניות נמצאות במכפילים גבוהים הן מבחינה היסטורית והן ביחס לחברות אחרות בבורסה; האם המשקיעים מתעלמים מהאזהרות או שמא השוק מזהה את התהליכים במשק נכוחה?
בשנה האחרונה, בחסות הביקוש הגואה לדירות למגורים, זינקו מניות סקטור הנדל"ן, וחברות הבניה בפרט, לרמות שיא. אלא שנתונים שמפרסם היום בנק ישראל חושפים שבזמן שהמניות הרקיעו שחקים, חלקה שחיקה מתמדת ברווחיות של החברות בשל הגידול המתמשך בהוצאות המימון.
על פי הנתונים, שמתפרסמים כחלק מדו"ח היציבות הפיננסית של הבנק, שיעור הוצאות המימון (היחס בין הוצאות המימון לרווח התפעולי) גדל במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים, כך ששיעור הוצאות המימון גבוה אף מהשיעור שנרשם בשנת 2020. שיעור ההוצאות, היחס שבין הוצאות המימון לרווח התפעולי, מהווה נתון חשוב בהערכת היכולת של החברה לעמוד בהתחייבויות שלה. עם זאת, בבנק סוברים ששיעור הוצאות המימון שהגיעו לרמה של כ-50% "נמצא בטווח הסביר והמקובל לחברות בענף הבנייה".
עלייה זו בשיעור הוצאות המימון הקטינה בשלוש השנים האחרונות את רווחיות החברות, שנמצאות ברמה הנמוכה ביותר בשנים האחרונות. עם זאת, הרווחיות הנמוכה של חברות הבנייה, לא הפריעה למניות הבניה להמשיך ולנסוק בשנה האחרונה. על פי הניתוח של הבנק, מכפיל הרווח של החברות נמצא ברמה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות, ומשקף מחיר שוק גבוה יחסית לחברות הציבוריות מענפים אחרים הנסחרות בבורסה בתל אביב.
- "חברות בניה זרות? המדינה עושה לנו וידוא הריגה. הרוכשים ייפגעו"
- שני שליש מהחברות דיווחו על פגיעה בבקרת חברות בנות בחו"ל בצל הלחימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהשחיקה ברווחיות נובעת בעיקר מהגידול בהוצאות המימון בעקבות, עליית הריבית על ההלוואות, שמשחקות תפקיד קריטי בענף הנדל"ן בכלל ובתחום הבנייה בפרט. לכן, העובדה שהמכפילים גבוהים עשויה להצביע על כך שהמשקיעים מעריכים שתהיה בתקופה קרובה הקלה בריביות שתביא להתאוששות רווחיות החברות בעתיד. אבל עדיין, הנתונים הללו עשויים וצריכים להוות תמרור אזהרה עבור המשקיעים.
המערכת הבנקאית תגדיל את ההפרשות?
נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"ח של בנק ישראל נוגע להיקף האשראי הכולל לענף הבנייה המשיך לגדול בשנים האחרונות, אשר עשוי לפגוע ביכולת של החברות לפרוע את חובן. במהלך השנים האחרונות חל גידול מתמשך באשראי הבנקאי המוקצה לתהליכי בנייה, בעוד שהיקף האשראי המוקצה לקרקעות נשאר ברמתו מאז תחילת 2023. ברקע לכך, ניתן לציין את ההשפעה של התמשכות תהליכי הבנייה ושל המבצעים הפיננסיים של הקבלנים לרוכשי הדירות, שבמסגרתם מגדילים את האשראי על חשבון התשלומים המוקדמים של רוכשי הדירות.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אך אזהרת בנק ישראל מכוונת גם אל המערכת הבנקאית. לדברי הבנק אל מול הגידול באשראי לענף הבנייה והירידה בכושר החזר החוב של החברות הציבוריות בענף, ניצבת יתרת ההפרשה של המערכת הבנקאית להפסדי אשראי. יתרה זו גבוהה מהאשראי הלא-צובר ומשמשת כרית ביטחון רחבה למקרה של התממשות הסיכונים. עם זאת, הם מציינים, כי "נדרש המשך מעקב אחר איכות תיק האשראי לענף הבנייה ואחר התפתחות מדדי הסיכון השונים".
- 2.אנונימי 12/02/2025 07:06הגב לתגובה זושיצא מגידרו בתקשורת לשכנע את הצופים להשאיר את הכסף בבתי ההשקעות היות וענף הנדלן מסוכן ועומד לפני פיצוץ לכאורהלטעמי וורידי הצוואר שלו הם שהיו בסכנת פיצוץ ואולי עבודתו ורווחיו בבית ההשקעות
- 1.אנונימי 11/02/2025 15:33הגב לתגובה זונשמע כמו לוביסט מתאם היזמים .
- dw 11/02/2025 17:47הגב לתגובה זושסקטור הנדלן למגורים מתומחר כיום במחיר די מלא ויכול להיות שכדאי למשקיעים האקטיבים לחפש סקטורים אחרים יותר מעניינים

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳