זיו שיינפלד
צילום: זיו שיינפלד
דעה

שאלת מיליון ד': איך מאחדים פלטפורמות חברתיות באפקטיביות

איחוד פלטפורמות חברתיות ב-2013, זו הדרך בה המשווקים או הלקוחות מייצרים סינרגיה בין כלל הרשתות החברתיות והאתרים הקיימים בבעלותם
זיו שיינפלד | (5)

איחוד פלטפורמות כאלמנט שיווקי הוא נושא שמדברים עליו לא מעט בשנה האחרונה ברשתות החברתיות. בארה"ב ובמקומות עם אוכלוסיות גדולות ובייחוד בכדור המערבי, המשווקים משתמשים באיחוד פלטפורמות כדרך להגיע ולהניע אנשים רבים להיחשף למוצרים שלהם.

איחוד פלטפורמות חברתיות ב-2013, זו הדרך בה המשווקים או הלקוחות מייצרים סינרגיה בין כלל הרשתות החברתיות והאתרים הקיימים בבעלותם או שיש בהם חשבון פעיל. שאלת המיליון דולר (או יותר) היא כיצד משתמשים באיחוד פלטפורמות בצורה נכונה, אפקטיבית ובעיקר ככזו שמניבה ערך ולא מייצרת כפילויות למשווק או למפרסם.

בואו נדבר רגע במספרים: בישראל בשוק המקומי יש כ-4 מיליון גולשים פעילים בפייסבוק, מעל 700,00 גולשים בטוויטר, יותר מ-800,000 פעילים בלינקדאין וכ- 2.5 מיליון צפיות ביוטיוב כל יום. נתח יפה לאוכלוסייה של קצת יותר מ-7 מיליון איש, שלחלק קטן מתוכה אין אפילו אינטרנט ביתי. לתוך בליל הרשתות החברתיות האלה צריך לקחת בחשבון את עולם הסלולארי והטאבלטים שמנגיש את הרשתות החברתיות לבקירוב של 70% מהאוכלוסיה.

בחירת הפלטפורמה המרכזית?

בישראל נדמה שצריכים להיות שני עוגנים בהם כדאי לייצר איחוד פלטפורמות והעוגן לרוב הוא תלוי לקוח או מפרסם. הבחירה קשורה ישירות בבחירת המפרסם/משווק בכוח המדיה הקיימת בבעלותו, במקרה זה אתר החברה ובשנתיים האחרונות, איך לא, הפייסבוק.

במקרים רבים עקב הפופולאריות הגואה של הפייסבוק מושקעים משאבים שיווקיים וכספיים רבים סביב הדף המסחרי, לא תמיד באופן מושכל, אך כפלטפורמה פופולארית המכילה תוכן מעניין, מפורסמת ומפולחת לקהלים הנכונים, ניתן להשתמש בדף הפייסבוק המסחרי כעוגן ולשלבו עם מספר פלטפורמות נוספות כגון ערוץ יוטיוב ממותג וערוץ אינסטגראם באמצעות אפליקציות חינמיות כגון statigram ואף חברה בשם involver לדוגמא המאפשרת חיבור בין ערוץ היוטיוב לאפליקציה של החברה בתוך דף הפייסבוק.

דבר דומה קורה ברשת העסקית, linkedin בה ניתן היום לשלב בתוכן הדף העסקי ובשונה מפייסבוק גם בפרופיל האישי חיבור לפלטפורמות חברתיות חיצוניות הקיימות ברשת. באתר לינקדאין כיום ישנו חיבור אוטומטי עם טוויטר, (אם כי בישראל אנו יודעים שטוויטר הוא כלי יחצ"ני פחות אטרקטיבי למפרסמים) כמו כן חיבור של בלוגים ואתרים מסוג הטמפלט הפופולארי וורדפרס ואתר המצגות הנהדר slideshare.

דוגמא נהדרת לחברה שלקחה את איחוד הפלטפורמות בצורה מעניינת היא חברת "clear channel media" שבסוף 2012 קידמה קמפיין פרסומי בשם "dunk the lady". מדובר במעין פסטיבל מסורתי ארוך שנים, לקידום אירועי ספורט מרכזיים באמצעות מדיית חוצות. החברה יצרה קמפיין מאוחד כאשר הקימה אירוע וירטואלי באמצעות דף ואפליקציית פייסבוק ייעודית, ובאמצעות חיבור חכם בין ערוץ היוטיוב הממותג של החברה שהציג סרטונים, בפרופיל הטוויטר יצרו זירות שיחה וקידמו אותן באופן מיוחד.

האפליקציה שהוקמה בדף הפייסבוק, הניעה את המשתתפים לשחק, קרי להטביע וירטואלית כדורסל לתוך הרשת, שיתפה והואחדה עם יתר הפלטפורמות. העוקבים והציוצים שהתעצמו היו חלק ממנגנון האפליקציה וכנ"ל הסרטונים של האירוע שהועברו בשידור חי בפייסבוק ובמקביל פיזית בכיכר טיימס, המקום בו מתרחש האירוע ובו נמצא השלט הפרסומי המרכזי. בדרך זו היה שיתוף וסנכרון בין כלל הפלטפורמות: פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ובפרסום בסלולארי שהתמקד בקמפיין אוגמנטד ריאליטי (אפליקציית תלת מימד בסלולארי) בו הגולש שנכח באירוע הפיזי יכל באמצעות הסמארטפון לסרוק את השלט של הקמפיין על הקיר המפורסם בכיכר בה ניצבה המודעה ולשחק. זו הייתה דוגמא מעניינת לאיחוד שני סוגי מדיה, כפי שאנו רגילים לקרוא להן: earned media ו-paid media. השוני מקמפיין רגיל המשלב בין תוכן אורגני איכותי וממומן הוא והשימוש היצירתי בסינרגיה במקרה זה דרך פלטפורמה אחת ומרכזית. ראו את הפרומו לקמפיין ביוטיוב:

עוגן נוסף הוא אתר החברה או אתר ייעודי של המותג: בדומה ורבות במקביל ניתן לקשר בצורה ויזואלית ונקייה בין הפלטפורמות הנוספות של הרשתות החברתיות שהוקמו סביב המותג ולשלבן.

במקרה זה הגדילה לעשות חברת מאזדה העולמית שהקימה אתר שמכיל עמוד מדיה חברתית המאגד בתוכו מיניסייט נפרד המשלב את כלי המדיה החברתית של כל מדינה יבואנית מאזדה, אך גם משתמש בכלי השיתוף הרלוונטיים לפלטפורמות החברתיות ובכך כידוע מאפשר לגולשים להגיב, לשתף ולפעול הן באתר והן בפלטפורמה החברתית כמייצגי האתר של מאזדה. מסיבה זו באתר יש את האפשרות לבצע כניסה לאתר דרך הפייסבוקטוויטר יוטיוב או הלינקדאין.

האפשרות לשלב בין הפלטפורמות החברתיות קיימת ויכולה לעבוד יפה מאוד בעיקר כשמתקיים סנכרון ולא כפילות בין הפלטפורמות. ניכר כיום ששני האלמנטים החשובים ליצירת איחוד פלטפורמות חברתיות איכותי תלוי בניצול כל פלטפורמה לפי החוזקות והיתרונות שלה (יוטיוב כווידאו, טוויטר כמסר ויראלי וכדומה) ושנית, נדרש מעין סיפור דרך משותף של כל פלטפורמה השזור אחד בשני. לדוגמא, סרטון שדרכו ניתן לייצר מסר בפייסבוק ומסר המשכי בסלולאר, או אפליקציה המאפשרת התעדכנות ושיתוף של כל אחת מהפלטפורמות הללו.

זיו שיינפלד הוא מנכ"ל חברת Z Digital House, בית לשיווק דיגיטלי וחברתי. זיו מייעץ ומרצה לחברות בתחום השיווק בזירות הדיגיטל ומתמחה בניהול מדיה חברתית, כתיבה שיווקית, וניתוח אסטרטגיות בערוצי תוכן, אינטרנט וסלולארי. הוא בעל MBA בקריה האקדמית אונו

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יריב ז 28/05/2013 19:20
    הגב לתגובה זו
    צודק מאוד, ממש כך
  • 3.
    מומלץ לקרוא- מעניין מאוד (ל"ת)
    יריב 14/05/2013 07:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חני 13/05/2013 19:43
    הגב לתגובה זו
    מעניין כיצד הסלולארי ימשיך לככב בתחום זה
  • יריב 13/05/2013 22:47
    הגב לתגובה זו
    :(
  • 1.
    מעניין ומעשיר (ל"ת)
    אבי 13/05/2013 19:43
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.