זיקר 001 - החשמלית המעוצבת של זיקר
לאלוהי רכבי המבחן היה משהו נגד המבחן הזה, תיאומים שהיו נדחו, הגירסה הבכירה מצאה את עצמה לא זמינה בסוכנות, ואני התעקשתי לקבל דווקא את גירסת הכניסה המעניינת מאוד. בוקר המבחן, בעודי מתכוון לקחת את הרכב לכבישי הדרום מפתיע אותנו בורג נעוץ עמוק בצמיג קדמי ימיני, ולמרות שלא היתה דליפת אוויר, לא לוקחים סיכון ברכב שאין לו גלגל רזרבי, וכך בשבת בבוקר במקום לצאת לכבישי הדרום הריקים, אני ביגאל אלון בת"א בפנצ'רייה דואג שהרמת הרכב תיעשה בזהירות המירבית מהתושבת הייעודית, והטיפול בג'אנט 21'' היקר ייעשה בכפפות משי כדי לא לשרוט את החישוק. על אף ההתחלה הקשה, ההמשך היה נפלא, והרכב עצמו התגלה ככזה שהיה שווה את כל המאמץ.
הרכב הוא זיקר 001 בגירסת הלונג ריינג', בעלת ההנעה האחורית. זיקר, מותג הפרימיום של ג'ילי (יחד עם וולוו ו-Lynk&co) מציג תפיסה שונה, ובעיקר שונה מאוד מהזיקר X הקרוסאובר הקומפקטי של החברה.
צילום: יואב פולס.
העיצוב עצמו מרשים ומושך תשומת לב. המרכב המרשים בתצורת 'שוטינג ברייק' שהוא סוג של סטיישן ספורטיבי, וסליחה שאין לי דרך אחרת להגדיר אותו. מרכיב העיצוב הבולט, באמת בולט, בחזית ה-001 הם פנסי ה-DRL הקדמיים המורכבים משני פסי לד בולטים מעל הכנפיים. מבט מעמיק יותר חושף יחידות תאורה ראשיות המורכבות מארבעה פנסי מטריקס לד מכל צד במרכז הגובה, המחוברות ביניהן עם פס שחור אטום, ועוד כונס אוויר צנוע בתחתית הפגוש. מבט מהצד מציג את צללית ה'שוטינג ברייק' של ה-001, מרכב נמוך, ידיות דלתות שקועות, חישוקי 21'', ספויילר בחלק העליון של החלון האחורי היורד בזווית מתונה כלפי הקצה האחורי של הרכב. מאחור יחידות תאורה מורכבות למדי עם יחידת לד רחבה בקצוות הרכב, ועוד שש יחידות המורכבות כל אחת מארבעה פסי לד בצבע אדום, ועוד פס דק לרוחב כל הרכב. התוצאה מיוחדת מאוד ומרשימה מאוד, עד כדי שאנשים זרים עצרו לשאול 'מה זה???'.
המימדים של הזיקר 001 מרשימים גם הם, עם אורך כולל של 4.955 מטר ובסיס גלגלים של 3.0 מטר. הרוחב 2.0 מטר והגובה 1.56 מטר ומרווח גחון של 17.4 ס"מ. התוצאה היא רכב רחב מאוד ונמוך, ויחד עם המרכב המעוצב יוצר מראה אגרסיבי ורחב היושב צמוד לכביש על אף מרווח הגחון.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנים הרכב ממשיך את החגיגה החיצונית כאשר הדברים הבולטים מיד לעין ולמגע הם חומרים משובחים ונעימים למגע. מול הנהג לוח מחוונים בגודל בגודל 8.8'' עם תצוגה יעילה למידע הנחוץ, במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 15.4'' עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. עוד מול הנהג צג תצוגה עילית HUD שימושי.
מתחת לצג המרכזי פתחי מיזוג צרים, וקונסולה מרכזית רחבה עם ידית הילוכים קטנה, ולידה חוגה לשליטה על עוצמת השמע, שני מחזיקי כוסות ותא חפצים גדול בין הנהג לנוסע.
מושב הנהג מצויין, חשמלי כמובן עם זיכרונות, וחומרי ריפוד נעימים מאוד. מאחור מרווח מצויין הודות לבסיס הגלגלים המרשים, אולם נוסעים ממש גבוהים עלולים למצוא מעט מחסור במקום לראש.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
צילום: יואב פולס.
את הצד הטכני אני אתחיל בסוללת הרכב בקיבולת של 100Kwh, סוללה בקיבולת גבוהה מאוד ביחס לקיבולת אליה התרגלנו שעומדת על בין 70Kwh ל-80Kwh אצל חלק מהמתחרות. הסיבה להתקין סוללה גדולה כזו ברכב היא כמובן לטובת טווח מרשים שעומד על נתון רשמי של 620 ק"מ בדגם המבחן, ו-580-590 ק"מ לדגמי ההנעה הכפולה של ה-001.
סוללה הענק מקבלת טעינת AC איטית בקצב של עד 22Kw או טעינת DC מהירה בקצב של עד 200Kw.
לזיקר 001 בדגם הזה הנעה אחורית באמצעות מנוע יחיד המספק 272 כ"ס ומונט של 35 קג"מ, והתאוצה הרשמית מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.2 שניות, בדרך למהירות מירבית של 200 קמ"ש. את נתון התאוצה אני יכול לאשר בערך, את נתון המהירות המירבית לא.
הנהיגה ב-001 ממחישה מדוע הרכב נחשב לאחת החשמליות היותר מרשימות שיש. לרכב אחיזת כביש מצויינת יחד עם נוחות ברמות הגבוהות ביותר. מתלי הרכב עושים עבודה משובחת בסינון שיבושים בכביש, אבל לא עושים את זה עם רכות יתרה אלא עם בגרות ושליטה מלאה. למעשה רק פעם יחידה במעבר על פס האטה גבורה ורחב, במהירות גבוהה מדי, סגר המתלה הקדמי מהלך. בכל יתר המפגעים המתלים התמודדו היטב עם הכבישים המשובשים. מאות ק"מ עברו עם הזיקר 001 בנינוחות מוחלטת כאשר המטרה הייתה לשתות קפה של בוקר בחניון הלילה של חולות צבעוניים בנגב. (למטיילים מביניכם, חניון הלילה נסגר ואסור לשהות שם בלילה, אלא בחניון חלופי חדש שהוקם לא רחוק משם). הדרך עברה בכביש 6, כביש 40, עוקף באר שבע, ירוחם, ירידה למכתש הגדול דרך הר אבנון וכביש 225 – מגוון של כבישים החל מכבישים מהירים איכותיים ועד כבישי נוף צרים, מתפתלים ומשובשים – בכולם הפגינה ה-001 התנהגות כביש משובחת וצפויה עם אחיזת גבוהה. תענוג.
קלף הפתעה נוסף ששלפה ה-001 מהשרוול היה בצורת צריכת חשמל נמוכה, עם סוללה שלא נגמרת. יציאה מרמת השרון עם סוללה טוענה ב-94%, סיבוב של 232 ק"מ עד עמדת הטעינה של EV-EDGE בערד, והגענו לטעינה עם 43% סוללה. כלומר 232 ק"מ בנהיגה אגרסיבית למדי, כילו 50% מהסוללה. אמנם רחוק למדי מהטווח המוצהר של 620 ק"מ, עם זאת נהיגה שפויה יותר עם ה-001 הניבה צריכת חשמל ממוצעת נמוכה משמעותית, ובפועל אני משער שלא תהיה בעיה לקבל בקלות מהזיקר הזו מעל 500 ק"מ ריאליים לחלוטין.
בהיבטי בטיחות ה-001 מקבל ציון 7 באיבזור בטיחות, וכאן אני יכול לומר לחובתה שחלק מהמערכות פועלות באופן מתערב מדי, וכל תחילת נהיגה ביצעתי טקס ביטול מערכות בטיחות אקטיביות, למעט בלימה אוטונומית. לזיקר 001 אין בשלב זה מבחן ריסוק של ה EuroNcap.
הסיכום מבחינתי הוא שהזיקר 001 היא מכונית משובחת. העיצוב מרשים, איכות החומרים מרשימה, הביצוע מצויין, ולחובתה תג מחיר שאינו נמוך ועומד על 270 אלף שקל לדגם המבחן עם ההנעה האחורית, דגם הפרפורמנס עם הנעה כפולה, שני מנועים, 544 כ"ס עולה 295 אלף שקל, ודגם הקריפטון המאובזר שגם הוא עם הנעה כפולה עולה 330 אלף שקל.
- 4.אחד שמבין 18/05/2024 11:11הגב לתגובה זוהסינים כבר מזמן התקדמו ומסתכלים בלבן של ה עיניים של יצרניות רכב וותיקות
- 3.מורה נבוכים 16/05/2024 20:56הגב לתגובה זומי שקונה רכבים סיניים בעצם קונה מכשירי האזנה סיניים. בנוסף הוא מממן את איראן ואת צפון קוריאה וסופג רמות גבוהות של קרינה מסוללה של מטר שיושבת 10 ס"מ מתחתיו
- 2.אמנון 16/05/2024 19:15הגב לתגובה זובסוף הלכתי למקום אחר וקניתי גלגל סיני שאמרו לי שזה לא סיני!
- זה מה שמצאת לרשום על הכתבה. חחחה. (ל"ת)יוני 17/05/2024 11:58הגב לתגובה זו
- 1.מכרו לך גלגל סיני עלוב וזול? (ל"ת)אמנון 16/05/2024 19:13הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, המחירים במגמת ירידה בעיקר הודות לירידה בגל גניבות הרכב בעקבות פעילות מוגברת של צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
