זיקר 001
צילום: יואב פולס
מבחן דרכים

זיקר 001 - החשמלית המעוצבת של זיקר

יואב פולס | (5)

לאלוהי רכבי המבחן היה משהו נגד המבחן הזה, תיאומים שהיו נדחו, הגירסה הבכירה מצאה את עצמה לא זמינה בסוכנות, ואני התעקשתי לקבל דווקא את גירסת הכניסה המעניינת מאוד. בוקר המבחן, בעודי מתכוון לקחת את הרכב לכבישי הדרום מפתיע אותנו בורג נעוץ עמוק בצמיג קדמי ימיני, ולמרות שלא היתה דליפת אוויר, לא לוקחים סיכון ברכב שאין לו גלגל רזרבי, וכך בשבת בבוקר במקום לצאת לכבישי הדרום הריקים, אני ביגאל אלון בת"א בפנצ'רייה דואג שהרמת הרכב תיעשה בזהירות המירבית מהתושבת הייעודית, והטיפול בג'אנט 21'' היקר ייעשה בכפפות משי כדי לא לשרוט את החישוק. על אף ההתחלה הקשה, ההמשך היה נפלא, והרכב עצמו התגלה ככזה שהיה שווה את כל המאמץ.

הרכב הוא זיקר 001 בגירסת הלונג ריינג', בעלת ההנעה האחורית. זיקר, מותג הפרימיום של ג'ילי (יחד עם וולוו ו-Lynk&co) מציג תפיסה שונה, ובעיקר שונה מאוד מהזיקר X הקרוסאובר הקומפקטי של החברה.

צילום: יואב פולס.

העיצוב עצמו מרשים ומושך תשומת לב. המרכב המרשים בתצורת 'שוטינג ברייק' שהוא סוג של סטיישן ספורטיבי, וסליחה שאין לי דרך אחרת להגדיר אותו. מרכיב העיצוב הבולט, באמת בולט, בחזית ה-001 הם פנסי ה-DRL הקדמיים המורכבים משני פסי לד בולטים מעל הכנפיים. מבט מעמיק יותר חושף יחידות תאורה ראשיות המורכבות מארבעה פנסי מטריקס לד מכל צד במרכז הגובה, המחוברות ביניהן עם פס שחור אטום, ועוד כונס אוויר צנוע בתחתית הפגוש. מבט מהצד מציג את צללית ה'שוטינג ברייק' של ה-001, מרכב נמוך, ידיות דלתות שקועות, חישוקי 21'', ספויילר בחלק העליון של החלון האחורי היורד בזווית מתונה כלפי הקצה האחורי של הרכב. מאחור יחידות תאורה מורכבות למדי עם יחידת לד רחבה בקצוות הרכב, ועוד שש יחידות המורכבות כל אחת מארבעה פסי לד בצבע אדום, ועוד פס דק לרוחב כל הרכב. התוצאה מיוחדת מאוד ומרשימה מאוד, עד כדי שאנשים זרים עצרו לשאול 'מה זה???'.

המימדים של הזיקר 001 מרשימים גם הם, עם אורך כולל של 4.955 מטר ובסיס גלגלים של 3.0 מטר. הרוחב 2.0 מטר והגובה 1.56 מטר ומרווח גחון של 17.4 ס"מ. התוצאה היא רכב רחב מאוד ונמוך, ויחד עם המרכב המעוצב יוצר מראה אגרסיבי ורחב היושב צמוד לכביש על אף מרווח הגחון.

פנים הרכב ממשיך את החגיגה החיצונית כאשר הדברים הבולטים מיד לעין ולמגע הם חומרים משובחים ונעימים למגע. מול הנהג לוח מחוונים בגודל בגודל 8.8'' עם תצוגה יעילה למידע הנחוץ, במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 15.4'' עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. עוד מול הנהג צג תצוגה עילית HUD שימושי.

מתחת לצג המרכזי פתחי מיזוג צרים, וקונסולה מרכזית רחבה עם ידית הילוכים קטנה, ולידה חוגה לשליטה על עוצמת השמע, שני מחזיקי כוסות ותא חפצים גדול בין הנהג לנוסע.

מושב הנהג מצויין, חשמלי כמובן עם זיכרונות, וחומרי ריפוד נעימים מאוד. מאחור מרווח מצויין הודות לבסיס הגלגלים המרשים, אולם נוסעים ממש גבוהים עלולים למצוא מעט מחסור במקום לראש.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

צילום: יואב פולס.

את הצד הטכני אני אתחיל בסוללת הרכב בקיבולת של 100Kwh, סוללה בקיבולת גבוהה מאוד ביחס לקיבולת אליה התרגלנו שעומדת על בין 70Kwh ל-80Kwh אצל חלק מהמתחרות. הסיבה להתקין סוללה גדולה כזו ברכב היא כמובן לטובת טווח מרשים שעומד על נתון רשמי של 620 ק"מ בדגם המבחן, ו-580-590 ק"מ לדגמי ההנעה הכפולה של ה-001.

סוללה הענק מקבלת טעינת AC איטית בקצב של עד 22Kw או טעינת DC מהירה בקצב של עד 200Kw.

לזיקר 001 בדגם הזה הנעה אחורית באמצעות מנוע יחיד המספק 272 כ"ס ומונט של 35 קג"מ, והתאוצה הרשמית מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.2 שניות, בדרך למהירות מירבית של 200 קמ"ש. את נתון התאוצה אני יכול לאשר בערך, את נתון המהירות המירבית לא.

הנהיגה ב-001 ממחישה מדוע הרכב נחשב לאחת החשמליות היותר מרשימות שיש. לרכב אחיזת כביש מצויינת יחד עם נוחות ברמות הגבוהות ביותר. מתלי הרכב עושים עבודה משובחת בסינון שיבושים בכביש, אבל לא עושים את זה עם רכות יתרה אלא עם בגרות ושליטה מלאה. למעשה רק פעם יחידה במעבר על פס האטה גבורה ורחב, במהירות גבוהה מדי, סגר המתלה הקדמי מהלך. בכל יתר המפגעים המתלים התמודדו היטב עם הכבישים המשובשים. מאות ק"מ עברו עם הזיקר 001 בנינוחות מוחלטת כאשר המטרה הייתה לשתות קפה של בוקר בחניון הלילה של חולות צבעוניים בנגב. (למטיילים מביניכם, חניון הלילה נסגר ואסור לשהות שם בלילה, אלא בחניון חלופי חדש שהוקם לא רחוק משם). הדרך עברה בכביש 6, כביש 40, עוקף באר שבע, ירוחם, ירידה למכתש הגדול דרך הר אבנון וכביש 225 – מגוון של כבישים החל מכבישים מהירים איכותיים ועד כבישי נוף צרים, מתפתלים ומשובשים – בכולם הפגינה ה-001 התנהגות כביש משובחת וצפויה עם אחיזת גבוהה. תענוג.

קלף הפתעה נוסף ששלפה ה-001 מהשרוול היה בצורת צריכת חשמל נמוכה, עם סוללה שלא נגמרת. יציאה מרמת השרון עם סוללה טוענה ב-94%, סיבוב של 232 ק"מ עד עמדת הטעינה של EV-EDGE בערד, והגענו לטעינה עם 43% סוללה. כלומר 232 ק"מ בנהיגה אגרסיבית למדי, כילו 50% מהסוללה. אמנם רחוק למדי מהטווח המוצהר של 620 ק"מ, עם זאת נהיגה שפויה יותר עם ה-001 הניבה צריכת חשמל ממוצעת נמוכה משמעותית, ובפועל אני משער שלא תהיה בעיה לקבל בקלות מהזיקר הזו מעל 500 ק"מ ריאליים לחלוטין.

בהיבטי בטיחות ה-001 מקבל ציון 7 באיבזור בטיחות, וכאן אני יכול לומר לחובתה שחלק מהמערכות פועלות באופן מתערב מדי, וכל תחילת נהיגה ביצעתי טקס ביטול מערכות בטיחות אקטיביות, למעט בלימה אוטונומית. לזיקר 001 אין בשלב זה מבחן ריסוק של ה EuroNcap.

הסיכום מבחינתי הוא שהזיקר 001 היא מכונית משובחת. העיצוב מרשים, איכות החומרים מרשימה, הביצוע מצויין, ולחובתה תג מחיר שאינו נמוך ועומד על 270 אלף שקל לדגם המבחן עם ההנעה האחורית, דגם הפרפורמנס עם הנעה כפולה, שני מנועים, 544 כ"ס עולה 295 אלף שקל, ודגם הקריפטון המאובזר שגם הוא עם הנעה כפולה עולה 330 אלף שקל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד שמבין 18/05/2024 11:11
    הגב לתגובה זו
    הסינים כבר מזמן התקדמו ומסתכלים בלבן של ה עיניים של יצרניות רכב וותיקות
  • 3.
    מורה נבוכים 16/05/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה רכבים סיניים בעצם קונה מכשירי האזנה סיניים. בנוסף הוא מממן את איראן ואת צפון קוריאה וסופג רמות גבוהות של קרינה מסוללה של מטר שיושבת 10 ס"מ מתחתיו
  • 2.
    אמנון 16/05/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
    בסוף הלכתי למקום אחר וקניתי גלגל סיני שאמרו לי שזה לא סיני!
  • זה מה שמצאת לרשום על הכתבה. חחחה. (ל"ת)
    יוני 17/05/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכרו לך גלגל סיני עלוב וזול? (ל"ת)
    אמנון 16/05/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

בשבוע שעבר חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.