למען השקט: נתב"ג יאסור נחיתת מטוסים 4 מנועיים - מה לא סיפרו לכם?
רעש המטוסים ביישובים המקיפים את נתב"ג הוא לא דבר חדש ועולה לסדר היום אחת לתקופה כבר במשך שנים רבות. ראשי ערים התאגדו, דיונים נערכו בבתי משפט ומה לא. ובכל זאת - רועש היה ורועש יהיה. כל עוד לא תבוא מהפכה וימציאו מנועים בעלי טכנולוגיה שקטה יותר, הרי שמדובר בגזירת גורל לעת עתה.
רשות שדות התעופה החליטה בשבוע שעבר להסיר את הכפפה - כך היא חושבת - והודיעה שתאסור החל מסוף מרץ 2023 את נחיתתם של מטוסים בעלי ארבעה מנועים בשדה התעופה העיקרי של ישראל, על מנת "לצמצם את הרעש". אישור חריג יינתן על ידי הנהלת נתב"ג לפי הצורך.
הטיסות של מטוסים עם ארבעה מנועים הם אולי 3% מהטיסות
לכאורה, בשורה של ממש, פחות רעש לתושבי הסביבה והערים השכנות. אבל ברשות שדות התעופה שכחו לספר לכם מה אחוז המטוסים בעלי ארבעה מנועים שנוחתים בנתב"ג מכלל הטיסות - במקרה הטוב 3%. כיום כמעט ואין טיסות נוסעים לנתב"ג המבוצעות במטוסים בעלי ארבעה מנועים, מדי פעם חברת סוויס השוויצרית מבצעת טיסה שכזו בדגם האיירבאס A340 שלה אבל גם זה לא קרה כבר חודשים רבים.
כמעט כל הטיסות במטוסים בעלי ארבעה מנועים מבוצעות כיום על ידי חברות מטען שגם הן בעצמן בודדות. חברות Silkway מאזרבייג׳ן, Air ACT הטורקית וחברת ק.א.ל הישראלית מבצעות כיום מספר מצומצם ביותר של טיסות מטען לישראל וממנה במטוסי הג'מבו 747 של בואינג.
- חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג
- טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בקיצור, רשות שדות התעופה, בדומה להרבה החלטות רגולטוריות אחרות בישראל, עושה בכאילו. היא לא תפחית את הרעש או את הזיהום, אבל היא עושה קולות כאילו שהיא באמת טיפלה במשהו.
אז מה כל כך בער לרשות שדות התעופה להודיע בחגיגיות על הפחתת הרעש? אין שום סיבה לחגיגה, להיפך - מדובר בבשורה לא טובה הן לחברות המטענים והן למטוסי הנוסעים. חברות המטענים הזרות תיאלצנה למצוא חלופות למטוסים הללו או שמא יחליטו לוותר על עצם הפעלת טיסות המטען לישראל - דבר שיפגע בצרכנים, בייבוא ובייצוא. חברת המטענים הישראלית ק.א.ל תיכנס למשבר קטן לא פחות, משום שהמהלך כופה עליה להיפטר מהמטוסים הקיימים, לקנות במקומם חדשים וכל זאת בתוך 7 חודשים. יובהר כי בעקבות היציאה ממשבר הקורונה והביקוש לטיסות, קיים עיכוב עולמי באספקת מטוסים שנמשך שנים - מה תעשה ק.א.ל? לא ברור.
טיסות הנוסעים עלולות אף הן להיפגע עקב הגידול החד במספר הטסים. חברות תעופה זרות הפועלות כיום בנתב"ג, לא תוכלנה בעתיד - אם תרצנה - להגדיל את המטוסים ולהטיס יותר אנשים בטיסה אלא תצטרכנה להוסיף טיסות - זיהום אוויר כבר אמרנו? חובבי התעופה שציפו לראות את ענקית התעופה אמירייטס מפעילה לארץ את מטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם - האיירבאס A380 - יצטרכו למצוא נחמה במקום אחר.
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- אופל פרונטרה - רכב שבעה מקומות הזול בישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
לשנות את שעות ההמראה והנחיתה
אבל השאלה הגדולה ביותר שמרחפת מעל הנושא הזה היא מי קבע וכיצד שזה פתרון להפחתת הרעש? אם להגיד את האמת, ראשי הרשויות והתושבים סביב נתב"ג מעולם לא הלינו על עצם קיומו של הרעש אלא על שעות הרעש. מטוסים שממריאים מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה מפריעים לשנתם והם צודקים.
לפני מספר שנים החליטו ברשות שדות התעופה שכדי להקל על שנתם של התושבים הסמוכים תיאסר המראת מטוסים בין השעות 01:40-04:45 בלילה (נחיתות מותרות בכל שעות היממה). כנראה שמישהו בנתב"ג חשב שאלו הם זמני השינה של התושבים ולפיכך הגדיר את השעות.
בנמל התעופה הית'רו שבלונדון - ושאין מחלוקת על כך שהוא עמוס בהרבה מנתב"ג - קיים עוצר המראות מטוסים בין השעות 23:00 עד 06:00 בבוקר. בסכיפהול שבאמסטרדם בין 23:15 ל-05:00 בבוקר, בפרנקפורט בין 22:30 ל-04:45 ובשארל דה-גול שבפריז בין 23:00 ל-06:00 בבוקר. איך יתכן שבשדות תעופה גדולים ומרכזיים כל כך קיים עוצר המראות גדול יותר מה-3 שעות שקיים פה בישראל?
אם באירופה יכולים, אז בישראל יכולים אפילו יותר טוב מזה. תתכבד רשות שדות התעופה ותודיע שבין השעות 23:30 ל-06:00 בבוקר היא מטילה עוצר המראות למען התושבים ואיכות החיים.
- 12.הההה טל אחד מ שגרירות ארצות הברית והם יתקפלו (ל"ת)YL 13/09/2022 10:02הגב לתגובה זו
- 11.שכל מטוסי המטענים ינחתו בנמל רמון וישנעו משם סחורות (ל"ת)דניאל 06/09/2022 09:30הגב לתגובה זו
- 10.לרון 06/09/2022 07:44הגב לתגובה זולהרבה בעיות יכולה להיות סלילה ויבוש לתוך הים
- 9.כהן אבא שלום 06/09/2022 07:16הגב לתגובה זויש בין עתלית לחיפה הרבה שטח שיכול להיות מוסב לשדה תעופה.קרוב לרכבות.וממש ליד הים ככה שהרעש יפריע בעיקר לדייגים ולשדות הבננה במושביםשבטח יוכלו להפוך לשטחי אחסון יקרים.יש רכבות.יספק עבודה לתושבי האיזור.ישחרר את שדה התעופה בחיפה ובהדרגה את נתב"ג.מהעומס ואולי בכלל.ויוריד את הסיכון מעל כל כך הרבה ערים שהמטוסים חולפים מעל ראשם.ובמקום זה יעבור מעל הים.ויחסוך גם את רעיון האי.שנתון לתקלות של שקיעה והוצאות אין סופיות.
- 8.אנונימי 06/09/2022 06:58הגב לתגובה זונתבג שונה מהשדות באירופה, רוב טיסות אנשי עסקים כוללות טיסות המשך, גם לאירופה, ובעיקר למזרח ולאמריקה.לכן יוצאות כמה טיסות מוקדם בבקר ( החל מ 0400) על מנת שיהיהו מסונכרנות עם טיסות המשך.
- לילי 06/09/2022 08:41הגב לתגובה זולרש"ת יש סמכות לאשר טיסות בניגוד לחוק שעות מנוחה רק במקרה חירום וחריג .
- 7.רשת 05/09/2022 19:29הגב לתגובה זומדינה בתוךמדינה כמו בזק של פעם מונופול עלוב עם שירות של עולם שלישי
- 6.ארכימדס 05/09/2022 19:20הגב לתגובה זוממתי עושים מה שטוב לתושבים? עושים מה שטוב ליח"צ של השר/יו"ר הרש"פ וכו'
- 5.שדה תעופה בנבטים - החלטה אסטרטגית לרואים למרחוק !!! (ל"ת)דן 05/09/2022 18:57הגב לתגובה זו
- 4.באירופה יש שדות תעופה חלופיים. בארץ אין (ל"ת)הריאליסט 05/09/2022 18:55הגב לתגובה זו
- 3.(ל"ת)05/09/2022 18:37הגב לתגובה זו
- 2.יש לבצע עוצר בנחיתות ,עוצר המראות ולהשאיר נחיתות ז 05/09/2022 18:37הגב לתגובה זויש לבצע עוצר בנחיתות ,עוצר המראות ולהשאיר נחיתות זה לתת לאותם תושבים בתל אביב לסבולאותם תושבים בראש העין ומזור ובארות לסבול
- 1.רון 05/09/2022 18:25הגב לתגובה זוהעחובה של החיילים. מפשיטים את האנשים בבורסה. עכשיו גם 500 שח מספיקים לכם?! הכל כדי שיהפכו למהמרים. אל תתקרבו כי כולם מפסידים.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
בשבוע שעבר חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
.jpg)