הדמיה של המרלוג בפארק ראם
צילום: באדיבות איירון גרופ
פרסום ראשון

המרדף הלוהט אחרי קרקעות למרלו"גים באזור נמל אשדוד – והמחירים מזנקים

עסקה של איירון גרופ עם חברת הלוגיסטיקה מילניום בפארק ראם, מגלמת תשואה שנתית של 7% עבור קרקע ריקה במרחק קצר מהנמל. גורם: "המחירים סביב אשדוד שוברים שיאים"
אלכסנדר כץ | (2)

חברת איירון גרופ, המתמקדת בייזום פרויקטי נדל"ן, חתמה על הסכם עם קבוצת הלוגיסטיקה מילניום שבבעלות פנחס ושמעון סבח. לביזפורטל נודע כי במסגרת ההסכם, תשכיר איירון גרופ 25 דונם במגרש שנמצא בבעלותה בפארק התעשיות ראם. 

העסקה נחתמה לתקופה של שנתיים והיקפה נאמד בכשמונה מיליון שקלים לאותה תקופה, במסגרתו תעשה מילניום שימוש בקרקע ריקה לטובת אחסון. על פי הערכות, מדובר על תשואה שנתית של מעל 7%. 

לפני כשנתיים רכשה איירון גרופ את השטח מחברת ת.א.ת תעשיות. כעת היא מקדמת במקום הקמה של מרכז לוגיסטי בשטח של כ-28 אלף מ"ר, וכבר נמצאת במשא ומתן מתקדם להשכרת מחצית ממנו. 

בעלי איירון גרופ אודי סעדה, ניסים ברכה ואסי תמיר (צילום: נבו נעים)

קבוצת איירון גרופ נמצאת בבעלותם של ניסים ברכה, אסי תמיר ואודי סעדה, יזמים ותיקים בשוק הנדל"ן. החברה מתמקדת בייזום פרויקטי נדל"ן מורכבים, בעיקר בדרום הארץ, בהם מרכזים מסחריים, תעשייתיים ולוגיסטיים, בדגש על עירוב שימושים. בין הפרויקטים בהם היא שותפה, אפשר למנות את פנינת אשדוד שם אמורה לקום החנות השביעית של איקאה בישראל, אשדוד - שער העיר, Y PARK, פארק לוגיסטי ראם, מרכז לוגיסטי בנאות חובב וקרקע נוספת ביזמות להקמת מרכז לוגיסטי.

פארק התעשיות ראם הסמוך ליישוב בני עייש בדרום, קרוב לעורקי תחבורה מרכזיים כמו כבישים 6, 40 ו-3, ומרוחק כ-15 דקות נסיעה מנמל אשדוד. היתרון שלו הוא חטיבות הקרקע הגדולות שבו, והריחוק היחסי מאזורי מגורים. 

אבל הביקושים והתשואות הגבוהות אינם נחלתו של פארק ראם בלבד. הביקושים למרכזים לוגיסטיים באזור חבל לכיש, בו נמצאת אשדוד, הוא גבוה ביותר, וזאת בשל הקרבה לנמל הגדול בישראל, נמל אשדוד, שם נפרקות סחורות - אותן צריך לאחסן. רק לשם דוגמה, קרקע בשטח של כמה דונמים בודדים בעורפו של הנמל, נמצאת כיום במוקד של מגעים למכירה, כאשר בעלי הקרקע דורש 10 מיליון שקלים. 

גורם בשוק הנדל"ן אמר לביזפורטל: "המחירים שוברים שיאים בכל יום. כל יום מישהו מחפש שטח למרכזים לוגיסטיים סביב אשדוד. הביקוש לקרקע פנויה מטורף. נמל אשדוד הוא המרכז מבחינת המרלו"גים, וסביבו נגזרים כל המחירים בארץ. זו הסיבה למשל שבאזור אשדוד מחירי הקרקעות למרכזים כאלה יקרים פי שניים מחיפה. הבעיה היא שאין מספיק חטיבות קרקע פנויות באזור". 

אסי תמיר, בעלים שותף באיירון גרופ, מחזק את הדברים ואומר לביזפורטל: "אנו עדים לביקושים הולכים וגוברים לקרקע תפוסה. הסכם השכירות הזה (עם מילניום, א"כ) מהווה חלק משמעותי מהתוכנית האסטרטגית שלנו ומתוך ההבנה כי תחום זה הולך לצמוח באופן משמעותי במהלך השנים הקרובות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רא 05/09/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
    אחלה אנשים, שיהיה בהצלחה
  • 1.
    יופי טופי 05/09/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

פרויקט העליה השניה חיפה, הכשרת הישוב ובית וגג. קרדיט: סטודיו 84פרויקט העליה השניה חיפה, הכשרת הישוב ובית וגג. קרדיט: סטודיו 84

מתחם "העלייה השנייה" בחיפה מתקדם: כמה תעלה דירה?

הכשרת הישוב ובית וגג לקראת היתר בנייה להקמת מעל 700 דירות; הפרויקט בבת גלים, כולל 10 בניינים; בנוסף, יוקמו יחידות מסחר, לצד גני ילדים ופארקים ירוקים; כמה עולה דירה?

רן קידר |

הכשרת הישוב הכשרת הישוב 2.51%   התחדשות עירונית ובית וגג בית וגג 0.69%   יזמות ונדל"ן מדווחות על יציאה לדרך של פרויקט הענק בחיפה ומעדכנות על קבלת היתר הריסה והיתר בנייה מלא בתנאים עבור הפרויקט בשכונת בת גלים בעיר. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי במתחם 'העלייה השנייה', יהרסו 17 בניינים קיימים עם 176 דירות, וייבנו במקומן מעל 700 דירות חדשות ו-16 יחידות מסחר בשטח כולל של 1,200 מ"ר במתחם המשתרע על פני 12.5 דונם ברחובות שרל לוץ והעלייה השנייה בעיר, בסמיכות לתחנת הרכבת 'חיפה בת גלים'. המחיר לדירה ממוצעת יעמוד, על פי בדיקת ביזפורטל על כ-3 מיליון שקל. 

להערכת בית וגג, היתר הבניה המלא צפוי להתקבל במהלך הרבעון השלישי של שנת 2026, ולאחריו יחלו עבודות הקמת הפרויקט. להערכת הנהלת החברה הקמת הפרויקט צפויה להתחיל בסוף 2026 - תחילת 2027. גורמים המעורים בפרטים אומרים כי חלק מהבניינים יגיעו לסיום תוך 3 שנים והשאר תוך כ-4 שנים.

המתחם החדש יכלול 10 בנייני מגורים חדשים, בהם מגדלי מגורים בגובה של עד 34 קומות וזאת לצד בינוי מרקמי של עד 10 קומות, הכוללים גם שטחי מסחר בקומת הקרקע. במסגרת הפרויקט יוקמו גם גני ילדים, פארקים ירוקים וחניון תת קרקעי ועילי. תמהיל הדירות צפוי להיות מגוון ויכלול דירות של 2 ועד 6 חדרים, ביניהן דירות גן עיליות, דירות מיוחדות ודירות פנטהאוז. על תכנון הפרויקט מופקד משרד האדריכלים 'גל אור פישביין אדריכלים'. 

כ-540 דירות ישווקו על ידי היזמים לקהל הרחב (היתר יועברו במסגרת פינוי בינוי לבעלי הדירות), בנוסף לחלק משטחי המסחר. השיווק צפוי להתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2026. היקף המכירות הצפוי בפרויקט עומד למעלה מ- 1.6 מיליארד שקל. להערכת החברות הרווח הגולמי החזוי, לשתי החברות יחד, הינו כ-300 מיליון שקל. השותפות של החברות בפרויקט הינה שותפות שווה. 

שכונת בת גלים ממוקמת על חוף ימה של חיפה ונחשבת לאחת השכונות המבטיחות של העיר חיפה. עסקאות מהתקופה האחרונה ברח' העלייה השנייה, מראות דירת 3 חדרים בגודל של 40 מ"ר שנמכרה באוגוסט ב-1.68 מיליון שקל, לפי 41,875 שקל למ"ר. ביוני נמכרה דירה דומה בעלייה השנייה, עם 3 חדרים ו-42 מ"ר ב-1.55 מיליון שקל, על פי 36,904 שקל למ"ר.