אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ
ראיון

"ההצלחה שלנו היא הצלחה עולמית - המטרה להוריד את זיהום האוויר"

מייסד ומנכ"ל אלקטריאון ששווה מעל 2 מיליארד שקל על רקע הסכם ראשון עם חברה פרטית - "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית"; הלקוחה הגרמנית ביקשה לא לחשוף את היקף העסקה
צחי אפרתי | (6)

"ההצלחה של החברה זאת לא רק הצלחה עסקית וכלכלית ברמה המקומית אלא הצלחה עולמית כי המטרה הגדולה היא להוריד את זיהום האוויר", כך אומר אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון 4.23% בראיון לביזפורטל. על העסקה מול EnBW  אומר כי זאת פעם ראשונה שהחברה חותמת על הסכם מול חברה פרטית שרוכשת את המוצר ולא כפי שקרה בשני הפיילוטים הקודמים מול מדינת ישראל ושבדיה. עוד אומר כי היקף ההכנסות מהפרויקט עדיין לא מפורסם לבקשת הגרמנים. עזר מסביר על הטכנולוגיה הייחודית של החברה ואומר כי כאשר בוחנים את שווי החברה יש לבדוק את היתכנות הטכנולוגיה והפוטנציאל המסחרי – שבתחום התשתיות והאנרגיה לדבריו זה היקף של טריליוני דולרים. לדבריו זאת החברה היחידה בעולם שמציעה טעינה חשמלית דינמית כך שמידה והחברה תממש את הפוטנציאל שלה זו עשויה להיות חברה מהגדולות בישראל והשמיים הם הגבול - אך מצד שני צריך לזכור שנכון לכיום שורת ההכנסות קרובה לאפס על שווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל.    מה הייחודיות של העסקה הנוכחית? "בניגוד ל-2 הפרויקטים הקודמים שהם מול מדינות בפעם ראשונה מכרנו מוצר לחברה פרטית ולא הסכם עם מדינה. דבר שני אנחנו נותנים פתרון מלא – אוטובוס עם טכנולוגיה שלנו, כולל מקטע כביש, תחזוקה ותפעול. האוטובוס הולך להיות שאטל רק על הטכנולוגיה שלנו בלבד. החברה עצמה היא חברת חשמל מובילה בגרמניה שנכנסה לתחום של עמדות טעינה. החברה מאמינה שכביש חשמלי זה כנראה הפתרון ולכן רכשה את המוצר.   מה היקף ההכנסות של ההסכם מול EnBW? "החברה בגרמניה ביקשה לא לחשוף כי הם חברה ציבורית ויש להם שיקולים משלהם. מניח שבהמשך זה ייחשף".   מה הפוטנציאל של העסקה? "השאטל הזה מתחבר למזכר הבנות שעשינו איתם לפני שנה, המטרה הייתה לעשות פיילוט במתחם שלהם. ויש להם אפשרות עד לסוף השנה להמשיך לשלב השני וזה לעשות מקטע בחלק ציבורי בתוך העיר קרלסרוהה. זה אומר שאם זה יקרה המיזם יצא מהגבולות הפנימיים של החברה. המטרה המרכזית היא לפתח כבישים בטכנולוגיה שלנו ברחבי גרמניה. הפעם הראשונה זה יהיה עם החברה בכדי להראות למקבלי ההחלטות ולהציג להם את הטכנולוגיה. ואחרי כן להתחיל פרויקטים ברחבי גרמניה בהקדם. ויש לזה השלכות מהותיות."   מה זה אומר כביש חשמלי? "הטכנולוגיה שלנו מבוססת על כך ששמים את הרשת מתחת לכביש וזה מאפשר טעינה תוך כדי נסיעה. החברה מפתחת טכנולוגיה שנקראת כביש חשמלי אלחוטי אנחנו מטמינים את הטכנולוגיה מתחת לאספלט ברגע שהרכב שלנו עולה על הכביש הזה הוא מקבל טעינה תוך כדי שהוא נוסע. בצורה כזאת לא צריך לעצור את האוטו ולהטעין עם כבל. לא צריך לנסוע עם בטריה מאוד כבדה כי מקבלים את החשמל תוך כדי הנסיעה. זה למעשה הייחודיות של המערכת."    מה אופן יישום הטכנולוגיה? "אנחנו חורצים תעלה בכל כביש קיים, שמים את הטכנולוגיה ומכסים באספלט. זה קורה בעבודות לילה כאשר אנחנו יכולים לעשות ק"מ 1 בלילה, זאת עבודה לא מסובכת. אנחנו יכולים לפעול בכל כביש קיים. המטרה הראשונית היא לתת פתרון לאוטובוסים, מוניות ומשאיות חלוקה ולאחר מכן לעבור לרכבים פרטיים. המטרה שלא תצטרך לעצור לטעון שזאת הבעיה ברכבים חשמליים. בייחוד אם יש לך צי אוטובוסים לטעון אותם בלילה זה אתגר."   הטכנולוגיה שלכם קיימת בעולם? "אנחנו כרגע היחידים בעולם שפורסים את זה בצורה כזאת דינמית – כלומר מחשמלים תוך כדי נסיעה. יש כמה חברות שעושות את זה סטטי ואז יטען באופן אלחוטי. אנחנו פועלים מאז 2013 וזאת טכנולוגיה לא פשוטה לפיתוח."   החברה נסחרת בשווי 2 מיליארד שקל כמעט ללא מכירות איך אתה מסביר זאת? "אני חושב שצריך להסתכל על טכנולוגיה והפוטנציאל שלה כאשר היא הופכת להיות מסחרית. אנחנו הולכים לבנות כבישים חשמליים והמטרה לפעול בכל רחבי העולם. כרגע פועלים בישראל, שבדיה וגרמניה. דיווחנו שאנחנו מתכוונים לפעול גם באיטליה ובארה"ב שאלו שווקים גדולים. שוק האנרגיה והתחבורה אלו השווקים הגדולים בעולם. זה מגלגל טריליונים של דולרים בשנה. אם אנחנו מציעים טכנולוגיה ומראים שהיא עובדת וחותמים על הסכם עם מוצר עם חברה שבדקה לעומק במשך חודשים רבים . תחשוב מה האימפקט של כזה דבר."   לדבריך זה פוטנציאל שוק של אחת מהחברות הגדולות בישראל? "בתל אביב נעלה לקרקע עד סוף שנה ונחשמל את הכביש סביב האוניברסיטה. האוטובוס הגיע בימים האחרונים לנמל אשדוד. וברגע שהטכנולוגיה תוכח אנחנו נתחיל להריץ פרויקטים ונוכל לעמוד את הפוטנציאל של החברה. אלו פרויקטים בסדרי גודל אסטרטגיים. לדוגמא תחבורה ציבורית בתל-אביב או בחיפה אלו דברים כבדים. הפרויקטים הכי גדולים בעולם כיום זה תשתיות ותחבורה. והמודל העסקי שלנו זה לתת שירות טעינה להערכתי זה שוק עצום."   ממה מורכבות ההכנסות שלכם? "כמו שמשתקף היום מהפרויקט הנוכחי אנחנו נספק פתרון כולל – טכנולוגיה ותשתיות יחד עם השותפים. בסופו של דבר גם נספק שירות הפעלה ונפעיל את הקו בצורה של טעינה. אם אתה קונה רכב שלנו ואתה מעוניין להיטען אתה תצטרך לשלם שירות. אנחנו נהיה חלק מהגוף שניתן את השירות הזה"    

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צבי 24/08/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להעריך את רמת הקרינה שבטכנולוגיה הזו?
  • 5.
    ERICK 23/08/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל עולמי כמעט אין סופי
  • 4.
    עבודה בענים על הציבור קודם תוצאות לאחר מיכן עובדות (ל"ת)
    tch 23/08/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה טסלה מספר 2 אך להריץ מניות שוב בורסה של חזרים שקרנים (ל"ת)
    דוד 23/08/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן אני איתך (ל"ת)
    אבי 23/08/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פוטנציאל מטורף. בהצלחה (ל"ת)
    ירוק 23/08/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.



סי-לאב - סי-לאב 0%   תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.


ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 1.11%  מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות. 


ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 3.04%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהתחזיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. החברה, שפועלת בתחומי ניהול ההספק, חיישני התמונה ופתרונות RF למובייל, נהנית מביקושים גוברים לשבבים המשמשים מרכזי נתונים ויישומי בינה מלאכותית, ומרחיבה השקעות בתחומי ה-SiGe וה-SiPho.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

החברה צופה ברבעון הרביעי של 2025 הכנסות של כ-440 מיליון דולר (±5%), המשקפות צמיחה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ו-11% לעומת הרבעון השלישי. התחזית גבוהה בכ-5.6 מיליון דולר מהציפיות של האנליסטים ומשקפת המשך צמיחה בטכנולוגיות הליבה של החברה.

בהמשך להתרחבות בפעילות ה-SiPho וה-SiGe, טאואר הודיעה על השקעה נוספת של 300 מיליון דולר בהגדלת כושר הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הדור הבא. ההשקעה כוללת הרחבת הקיבולת במפעל Fab 3 שבניופורט ביץ’, תוך שמירה על תפוקה מלאה, וכן הארכת חוזה השכירות של האתר בכ-3.5 שנים נוספות, עד לשנת 2030, בעלות שנתית ממוצעת של 24 מיליון דולר.