יעקב אטרקצ'י אאורה
צילום: יח"צ

אאורה תקים 206 דירות בשכונה חדשה בקרית אונו

החברה מצטרפת לתנופת הבניה בצומת סביון ורוכשת קרקע בהסכם אופציה בפטור ממכרז של רמ"י בעלות של כ-15 מיליון שקל. הרווח הגולמי הצפוי: 61 מיליון שקל
מורן ישעיהו | (4)

חברת אאורה 0.32% מצטרפת לתנופת הבניה בצומת סביון ומודיעה על הקמתן של 206 יחידות דיור בשטח המוניציפאלי של קרית אונו. אאורה דיווחה הבוקר (ב') כי חברת סי אבן יזמות, חברת בת בבעלות מלאה של אאורה השקעות, חתמה על הסכם אופציה לרכישת קרקע המיועדת למגורים בפטור ממכרז של רשות מקרקעי ישראל בעלות מוערכת של 14.8 מיליון שקל.

מדובר בשני מגרשים המשתרעים על שטח של כ-9.2 דונם בסמוך לצומת סביון, באחד מהם עוד מתנהלים מגעים לקיום עסקת קומבינציה מול בעלי זכויות אחרים. הפרויקט הוא חלק מתכנית להקמת שכונת מגורים חדשה באזור שצפויה לכלול כ-1,300 יחידות דיור תוך שילוב של מבני ציבור ושטחים פתוחים. בסמוך לשכונה יוקם מרכז תעסוקה ותחבורה.

במסגרת הפרויקט יוקמו 5 בניינים בני 13 קומות מעל חניון תת קרקעי. עוד עדכנה סי אבן על כוונתה לבקש הקלה לתוספות יח"ד מהוועדה המקומית. עלות הקמת הפרויקט מוערכת על ידי החברה בכ-375 מיליון שקל כאשר הרווח הגולמי הצפוי הינו כ-61 מיליון שקל.

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלי חברת אאורה, מסר כי "אנחנו שמחים להודיע על כניסתה של אאורה בפרויקט נוסף בשכונה איכותית וחדשה בקרית אונו, עיר מובילה במרכז הארץ המהווה עבור החברה יעד נדל״ני מהמעלה הראשונה לאור הביקושים ליחידות דיור".

עוה"ד זיו כספי ואלירן דדון ממשרד עורכי הדין גינדי כספי שייצגו קבוצת חוכרים בעסקה, מציינים כי "העסקה התאפשרה במסגרת החלטה 1470 של מועצת מקרקעי ישראל. זו מאפשרת לחוכרים בקרקעות חקלאיות שהושבו למנהל ויעודם שונה למגורים, לרכוש חלק מהמגרשים חזרה בפטור במכרז, כאשר המגרשים מהווים אופציה סחירה במקרקעין".

"מיצוי נכון של הפוטנציאל הגלום בהחלטה 1470 ובחירת מגרשים נכונה יכולה לפצות חוכרים של אדמות חקלאיות על אובדן הקרקע והפגיעה הקשה בקניינם במסגרת שינוי היעוד למגורים והשבת הקרקעות למנהל", הוסיפו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קומבינות! 29/03/2019 08:27
    הגב לתגובה זו
    מציע למי שעיניים ושכל לו - לא להתקרב! לא למניה, לא לדירות שלה (ליקויים בלי סוף) ובטח שלא לבעל החברה.
  • 3.
    עילי צנטנר 25/02/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
    נעל משומשת לא הייתי קונה ממנו.
  • 2.
    מסכן מי שיגור שם- פקקים אינסופים (ל"ת)
    ל 25/02/2019 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דימה 25/02/2019 11:38
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים לבנות אבל מתעלמים מבעיות קשות בבניינים שכבר מסרו . בושה
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.