מטוס בואינג
צילום: טוויטר

יכול להיות שבואינג משלמת היום על החלטות שהתקבלו לפני עשור?

בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה
אדיר בן עמי | (2)

הבעיות האחרונות של ענקית התעופה עם מטוס ה-737 MAX הציתו ויכוח בין האנליסטים למשקיעים לגבי מי צריך לנהל חברת תעופה עולמית - מהנדס מוביל או מנהל מקצועי. כמובן, בואינג BOEING זקוקה לשניהם, אבל נראה שהבעיה שלה נוטה יותר לכיוון הניהול.

הבעיה היא בחלקה חלק מהאופי של עסקי התעופה והחלל, המאופיינים בהשקעות כבדות, רגולציה גבוהה ומחזורי מוצרים הנמדדים על גבי עשורים, מה שהופך בחירות אסטרטגיות לקריטיות לא פחות מהחלטות הנדסיות. לפי הערכות בוול-סטריט, הבלגן הנוכחי בו נמצאת בואינג נגרם בין היתר מהעובדה שהחברה השקיעה פחות במחקר ופיתוח, מפעלים וציוד חדיש מאשר יריבתה הראשית איירבוס. בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה.

 

בואינג העדיפה לחלק דיבידנדים ולרכוש מניות

בואינג מובילה על איירבוס בכל הקשור להוצאות הקשורות לבעלי המניות. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג החזירה 59 מיליארד דולר לבעלי המניות, סכום המתחלק בין דיבידנדים בסך 20 מיליארד דולר לבין קנייה עצמית של מניות בסך 39 מיליארד דולר. החברה רכשה המון ממניותיה בין השנים 2014 ל-2018, מה שגרם למספר המניות הנסחרות בבורסה ליפול מ-751 מיליון בתחילת 2014 ל-568 מיליון מניות בסוף 2018. כיום, לבואינג יש 610 מיליון מניות הנסחרות בבורסה. איירבוס לעומת זאת לא הוציאה כלום על רכישה חוזרת של מניות והוציאה כ-10 מיליארד דולר על דיבידנדים במהלך העשור האחרון. 

החלטות לגבי תשואות הון והשקעות הן החלטות ניהוליות. ההחלטות הללו באות לידי ביטוי במקומות אחרים. איירבוס מחזיקה ב-62% מצבר ההזמנות של מטוסים בגודל של ה-737 ומסרה כ-57% מהמטוסים הללו במהלך 15 השנים האחרונות. נראה כי הדברים משתפרים לאט לאט עבור איירבוס.

עם זאת, בעלי המניות מחזיקים בחלק מהאשמה בכל הקשור להחלטות ההנהלה של בואינג. החברה תוגמלה בעליות במניה בתגובה למדיניות החזר ההון שלה. מסוף 2013 ועד סוף 2018 מניית בואינג עלתה בממוצע כ-20% בשנה. מניית איירבוס לעומת זאת עלתה ב-10%. אולם, מסוף 2018 המגמה החלה להשתנות ובואינג איבדה כ-7% בשנה בממוצע, בעוד מניית איירבוס עלתה ב-13%. נראה כי החלטות ההנהלה שהתקבלו לפני שנים מתבטאות במחיר המניה הנוכחי. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג עלתה ב-7.1% בממוצע בשנה כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש, בעוד איירבוס עלתה ב-9.5% בממוצע. 

לפי המספרים, יכול להיות שלבואינג יש דרך לפתור המון מהצרות שלה: השקעות על מחקר ופיתוח, מפעלים וציוד שיהיו לפחות באותה רמה של איירבוס על מנת שתוכל לשמר את נתח השוק שלה. ההוצאה הזו יכולה ללכת בחלקה למטוסים חדשים שתוכננו בכדי להחליף חלק מסדרת ה-737 של בואינג. 

הדוחות האחרונים

בדוחותיה לרבעון הרביעי, שלא כללו את תקרית דלת המטוס שעפה בזמן הטיסה, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.

בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

ענקית התעופה נסחרת לפי שווי 127.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-20% מתחילת השנה ועלתה ב-1.2% בלבד בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    היסטוריה 07/02/2024 09:18
    הגב לתגובה זו
    עם הבעיה הייתה ליפני 10 שנים זה קל לבדוק מי המנהל היה והפלה ופלא זה לא מהנדס אלה איש ניהול מיצועי והכשלים הם הנדסיים ....
  • 1.
    ניר 07/02/2024 00:35
    הגב לתגובה זו
    במקום מהנדסים כפי שהיה עד אז, ואלו החליטו לשים במקום ראשון בקבלת עובדים, גיוון אתני ומיגדרי ופחות כישרון.
ביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמןביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמן

פתיחה שלילית לדצמבר: ירידות בשווקים וירידה חדה בביטקוין

המסחר בשווקים נפתח בירידות אחרי נובמבר חיובי, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו בארה"ב והעלאת ריבית אפשרית ביפן; הביטקוין צונח בחדות, מניות הטכנולוגיה תחת לחץ 



צוות גלובל |
נושאים בכתבה ביטקוין חוזים

חודש דצמבר נפתח באווירה שלילית בשוקי ההון. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים בשיעור של עד 0.8%, והביטקוין צונח כמעט ב-6% לרמה של מתחת ל-86 אלף דולר. הירידות בשווקים מגיעות לאחר רצף עליות, כאשר המשקיעים נוקטים בגישה זהירה על רקע נתונים מאקרו כלכליים שצפויים להתפרסם השבוע, ומול חששות ממהלך מוניטרי אפשרי מצד הבנק המרכזי ביפן.

ומה צפוי בבורסה בת"א? היום בבורסה: הכיוון של מניות הביטוח, דוח חלש למיטרוניקס ועל ההנפקות החדשות

השווקים ירדו או יעלו בשנה הקרובה? בואו לשמוע את מומחי ההשקעות מדברים על הכיוון של המניות, ענפים נבחרים, מניות מומלצות בוועידה של ביזפורטל - להרשמה

בארה"ב, המשקיעים ממתינים לגל נתונים שיכלול בין השאר את מכירות סייבר מאנדיי, מדדי תעסוקה פרטיים, ונתונים מהפד' על כיוון התעשייה ופעילות המשק. הפד' יחליט באמצע דצמבר על הרייבת כאשר מרבית ההערכות ממשיכות להניח קיצוץ ריבית נוסף, שלישי ברציפות, נוכח היחלשות מסוימת בשוק העבודה.

עיני השוק נשואות  לשאלה מי יחליף את ג'רום פאוול בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי. קווין האסט, יועץ כלכלי בכיר בבית הלבן, רומז שההכרזה על המועמד תגיע בקרוב. טראמפ אמר שכבר יש לו מועמד. .

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

ניו פורטרס מזנקת 15%, באת' אנד בודי וורקס 10%; סטרטג'י וקריפטו בלחץ

המדדים בוול סטריט נראים שקטים, אבל המניות הבולטות משנות כיוון - ניו פורטרס מזנקת, עליבאבא מתאוששת, אנבידיה מתאוששת והקריפטו לוחץ

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט במגמה שלילית קלה כשהירידות מתמתנות - הנאסד"ק בירידה של כ-0.06%, ה-S&P יורד ב-0.1% והדאו מאבד כ-0.3%, ובמקביל מניית ניו פורטרס אנרג'י מזנקת ב-14.3% אחרי דיווח על אישור עקרוני לחוזה חדש בפוארטו ריקו.

למרות העליות בסוף השבוע שעבר - שהפכו את שבוע "חג ההודיה" לאחד השבועות החזקים ביותר מאז 2008 בשביל ה-S&P 500 והנאסד"ק - נובמבר עצמו לא היה חודש פשוט למשקיעים. המדדים סיכמו את החודש כמעט בלי שינוי. למעשה, ה-S&P 500 והדאו סגרו את נובמבר כמעט סביב שערי הפתיחה כמעט "שטוחים", בעוד הנאסד"ק סיים בירידה של כ-1.5% וזה אחרי שבשלב מסוים הנאסד"ק ירד כמעט 8% מהסגירה של אוקטובר. מה שבעיקר הכביד על הסנטימנט היו החששות מהתמחור של ה-AI. "מניות הבינה המלאכותית" לחצו על המדדים לאורך החודש והתנודתיות סביב אנבידיה והקולגות של בסקטור לא הרפו מהשוק.

הציפייה לפגישת הפד והחלטת הריבית שתערך ב-9-10 בדצמבר היא כמו שאמרנו אחד הדברים שתופסים כעת את הפוקוס. ההחלטה הקרובה עלולה להכריע את הטון של סוף השנה בשווקים, במיוחד כשסבירות לחיתוך ריבית של רבע נקודת אחוז כבר מטפסת לאזור 88%. במצב כזה, כל נתון מאקרו וכל הערה קטנה של בכירים מהבנק הפדרלי מקבלות משקל גדול מאוד. היום מתפרסם מדד ה-ISM לתעשייה, נתון שיתן לנו תמונת מצב עדכנית על הפעילות היצרנית בארה"ב ויכול ללמד אם הכלכלה מתקררת בקצב שהפד מעוניין בו. במקביל צפוי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לשאת דברים כשהשוק יפרשן כל נימה בדברים שלו.

בהמשך השבוע יגיעו גם נתוני התעסוקה של ADP, שנחשבים לאינדיקציה מהירה למצב שוק העבודה. גם בשביל הפד, זה נתון משמעותי בגלל שהוא נותן מבט על קצב הגיוסים במשק, מה שיכול להשפיע על האופן שבו קובעי המדיניות יפרשו את נתוני השכר והאינפלציה. יחד עם זה יתפרסמו גם מספרים על ייצור תעשייתי ועל מדד ISM לשירותים שני נתונים שמשרטטים תמונה רחבה יותר של הביקושים במשק.

אבל את השיא השבוע נסיים ביום שישי עם פרסום מדד ה-PCE, שזה מדד ליבת האינפלציה שהפד מסתכל עליו יותר מכל. למרות שהוא מכסה עדיין את נתוני ספטמבר בגלל עיכובים בלוח הפרסומים בשל השבתת הממשל, הוא צפוי להשפיע השוק מאוד בגלל שהוא מצביע על הכיוון שבו הריבית עשויה להתפתח בטווח הקרוב. כל זה יוצר לנו שבוע שבו אנחנו קצת נצא מהסתכלות ספיציפית על מניות (ואנבידיה) כתמונת ראי לשוק ונסתכל על נתוני מאקרו כדי להעריך מה יהיה הכיוון שאליו הפד' רוצה להתקדם בתוואי הריבית.