יכול להיות שבואינג משלמת היום על החלטות שהתקבלו לפני עשור?
הבעיות האחרונות של ענקית התעופה עם מטוס ה-737 MAX הציתו ויכוח בין האנליסטים למשקיעים לגבי מי צריך לנהל חברת תעופה עולמית - מהנדס מוביל או מנהל מקצועי. כמובן, בואינג BOEING זקוקה לשניהם, אבל נראה שהבעיה שלה נוטה יותר לכיוון הניהול.
הבעיה היא בחלקה חלק מהאופי של עסקי התעופה והחלל, המאופיינים בהשקעות כבדות, רגולציה גבוהה ומחזורי מוצרים הנמדדים על גבי עשורים, מה שהופך בחירות אסטרטגיות לקריטיות לא פחות מהחלטות הנדסיות. לפי הערכות בוול-סטריט, הבלגן הנוכחי בו נמצאת בואינג נגרם בין היתר מהעובדה שהחברה השקיעה פחות במחקר ופיתוח, מפעלים וציוד חדיש מאשר יריבתה הראשית איירבוס. בין 2010 ל-2023, בואינג הוציאה כ-70 מיליארד דולר על מו"פ בנוסף למפעלים וציוד חדש. ההוצאה הסתכמה בכ-6.2% בלבד מהמכירות במהלך אותה התקופה. המתחרה איירבוס, הוציאה לעומת זאת כ-93 מיליארד דולר, או 9.5% מהמכירות באותה התקופה.
בואינג העדיפה לחלק דיבידנדים ולרכוש מניות
בואינג מובילה על איירבוס בכל הקשור להוצאות הקשורות לבעלי המניות. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג החזירה 59 מיליארד דולר לבעלי המניות, סכום המתחלק בין דיבידנדים בסך 20 מיליארד דולר לבין קנייה עצמית של מניות בסך 39 מיליארד דולר. החברה רכשה המון ממניותיה בין השנים 2014 ל-2018, מה שגרם למספר המניות הנסחרות בבורסה ליפול מ-751 מיליון בתחילת 2014 ל-568 מיליון מניות בסוף 2018. כיום, לבואינג יש 610 מיליון מניות הנסחרות בבורסה. איירבוס לעומת זאת לא הוציאה כלום על רכישה חוזרת של מניות והוציאה כ-10 מיליארד דולר על דיבידנדים במהלך העשור האחרון.
החלטות לגבי תשואות הון והשקעות הן החלטות ניהוליות. ההחלטות הללו באות לידי ביטוי במקומות אחרים. איירבוס מחזיקה ב-62% מצבר ההזמנות של מטוסים בגודל של ה-737 ומסרה כ-57% מהמטוסים הללו במהלך 15 השנים האחרונות. נראה כי הדברים משתפרים לאט לאט עבור איירבוס.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בעלי המניות מחזיקים בחלק מהאשמה בכל הקשור להחלטות ההנהלה של בואינג. החברה תוגמלה בעליות במניה בתגובה למדיניות החזר ההון שלה. מסוף 2013 ועד סוף 2018 מניית בואינג עלתה בממוצע כ-20% בשנה. מניית איירבוס לעומת זאת עלתה ב-10%. אולם, מסוף 2018 המגמה החלה להשתנות ובואינג איבדה כ-7% בשנה בממוצע, בעוד מניית איירבוס עלתה ב-13%. נראה כי החלטות ההנהלה שהתקבלו לפני שנים מתבטאות במחיר המניה הנוכחי. במהלך 10 השנים האחרונות, בואינג עלתה ב-7.1% בממוצע בשנה כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש, בעוד איירבוס עלתה ב-9.5% בממוצע.
לפי המספרים, יכול להיות שלבואינג יש דרך לפתור המון מהצרות שלה: השקעות על מחקר ופיתוח, מפעלים וציוד שיהיו לפחות באותה רמה של איירבוס על מנת שתוכל לשמר את נתח השוק שלה. ההוצאה הזו יכולה ללכת בחלקה למטוסים חדשים שתוכננו בכדי להחליף חלק מסדרת ה-737 של בואינג.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי, שלא כללו את תקרית דלת המטוס שעפה בזמן הטיסה, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.
בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.
ענקית התעופה נסחרת לפי שווי 127.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-20% מתחילת השנה ועלתה ב-1.2% בלבד בשנה האחרונה כולה.
- 2.היסטוריה 07/02/2024 09:18הגב לתגובה זועם הבעיה הייתה ליפני 10 שנים זה קל לבדוק מי המנהל היה והפלה ופלא זה לא מהנדס אלה איש ניהול מיצועי והכשלים הם הנדסיים ....
- 1.ניר 07/02/2024 00:35הגב לתגובה זובמקום מהנדסים כפי שהיה עד אז, ואלו החליטו לשים במקום ראשון בקבלת עובדים, גיוון אתני ומיגדרי ופחות כישרון.

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים
בהצהרתו ציין פאוול כי סיכוני השוק עברו שינוי לעומת העבר, כאשר נרשמה ירידה בקצב יצירת המשרות ועלייה בשיעור האבטלה. ניתוח של הכלכלן הראשי של דייהווא קפיטל מרקטס אמריקה, לארי ורת'ר, מצביע על כך שהשינויים בניסוח הודעת הפד משקפים הכרה בכך שהאיזון בין מטרות התעסוקה ויציבות המחירים השתנה. הפד כבר מיישם הורדת ריבית של רבע אחוז ומתחייב על הפחתה מצטברת של חצי אחוז נוסף עד סוף השנה, מה שמעיד על מעבר להתמקדות בתמיכה בשוק העבודה ובהתאוששות הכלכלה.
בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.
מירן היה החבר היחיד בוועדת השוק הפתוח (FOMC) שהביע הסתייגות ביום רביעי ותמך בהפחתת ריבית של חצי אחוז, ופאוול ציין כי אפשרות זו כלל לא זכתה לתמיכה רחבה בישיבה הנוכחית. ״לא הייתה בכלל תמיכה רחבה בהפחתה של 50 נקודות בסיס השבוע״, אמר פאוול. ״במהלך חמש השנים האחרונות ביצענו העלאות ריבית גדולות מאוד – וגם הפחתות משמעותיות – אך נוטים לנקוט צעדים כאלה רק כאשר אנחנו מרגישים שהמדיניות מחייבת מהלך מהיר״.
הפדרל ריזרב הוריד את הריבית
לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96%
שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.
- הפד' המפולג: הורדת ריבית בצל דרמה פוליטית, ואיך יגיב שוק המניות?
- האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
המסחר בבורסות בארה״ב ננעל במגמה מעורבת לאחרשהפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של 0.25% והותיר תחזית לשתי הפחתות נוספות בהמשך השנה. לאחר עליות קצרות מיד עם פרסום ההחלטה, מדד S&P 500 סיים בירידה קלה של 0.1%, הנאסד״ק איבד 0.3% והדאו עלה ב-0.6%. במקביל נרשמו ירידות קלות באגרות החוב הממשלתיות, והדולר התחזק במעט מול סל המטבעות.
בהצהרתו לאחר ההחלטה ציין יו״ר הפד ג׳רום פאוול כי אין “נתיב נטול סיכונים” להמשך הדרך, והדגיש את הצורך לשמור על איזון בין שתי מטרות הבנק – שמירה על יציבות מחירים ותמיכה בתעסוקה. דבריו שיקפו את המתח בין הצורך להיאבק באינפלציה לבין ההאטה בשוק העבודה, ואת מחויבות הפד להישאר תלוי בנתונים שיתפרסמו בחודשים הקרובים.
בהודעת הפד נמסר כי שיעור האבטלה בארה״ב “עלה במעט אך נותר נמוך”, אך גם הובהר כי “הסיכונים להאטה בשוק העבודה גברו”. הצהרה זו מדגישה כי קובעי המדיניות רואים חשיבות בשמירה על יציבות תעסוקתית, לצד המשך ההתמודדות עם לחצי המחירים במשק.
- אנבידיה יורדת ורקדיי מזנקת - על המניות הבולטות בוול סטריט
- סולאראדג׳ קפצה ב-8%, צ׳ק-קאפ זינקה ב-19%; הנאסד״ק סיים סביב ה-0
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7