רכשו דירה והמוכר לא רשם הערת אזהרה - האם ההסכם בטל ומי חייב בפיצוי?
זוג שסירב לרכוש דירה כי בעל הדירה לא סיפק את הבטוחות עליהן התחייב בהסכם הגיש תביעה של 250 אלף שקל, בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהפרת הסכם רכישת הדירה. הנה השתלשלות העניינים:
תחילתו של הסיפור בשנת 2021 כאשר שני הצדדים חתמו על הסכם מכר מקרקעין, לרכישת דירה במסגרת פרויקט שהיה אמור לצאת לדרך. התובעים טענו כי הנתבעים הפרו את הסכם המכר, משום שלא קיימו את התחייבותם לרשום הערת אזהרה על מקרקעין אחרים שבבעלותם. התובעים טענו כי הנתבעים הודיעו על ביטול ההסכם.
התובעים טענו כי מגיע להם פיצוי של 105 אלף שקל בגלל איחור של 132 ימים ברישום הערת האזהרה לטובתם, וכן 16 אלף שקל עקב איחור של 20 ימים בהשבת המקדמה ששילמו, ובנוסף פיצוי של 131 אלף שקל פיצוי מוסכם לפי ההסכם.
הנתבעים טענו כי התביעה הוגשה בחוסר תום לב, והגישו גם תביעה שכנגד אשר נדחתה בינתיים, לטענתם התובעים היו אלו שמנעו את קיום ההסכם. הנתבעים טענו כי ההסכם לא הופר ואף לא בוטל על ידם, אלא רק לפי דרישת התובעים ולכן הם אינם זכאים לפיצוי כלשהו.
- המחלוקת החלה ברשת, והדיון בה יוכרע בירושלים
- ניצחון לבעלי הדירות: עיריית ת"א דרשה להחליף את החלונות, ביה"מ דחה אותה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתבעים טענו כי היה ניתן לקיים את ההסכם ולרשום הערת אזהרה לטובת התובעים, אולם הדבר התעכב בשל הערת אזהרה שהייתה רשומה לטובת צד שלישי. הנתבעים טענו כי הערת האזהרה הוסרה והיה ניתן היה לרשום הערת אזהרה לטובת התובעים. אלא, שהתובעים לא רצו בכך ודרשו לבטל את ההסכם. לטענתם הציעו לתובעים בטוחות חלופיות, אך התובעים עמדו בדווקנות על ביצוע ההסכם כלשונו וסירבו לכל חלופה מוצעת. בנוסף טענו הנתבעים, כי היה על התובעים לאפשר את ביצוע ההסכם "בקירוב", באופן שהיה מגשים את מטרתו. התובעים סירבו לכל חלופה, מנעו את קיום ההסכם והבהירו, כי משא ומתן מנהלים קודם לחתימה ולא לאחריה.
הערת אזהרה
סגן הנשיאה השופט אבישי רובס טען כי יש לראות את תחילת סיפור יזמות הבנייה בהתגלגלותו בכדי להבין את הסיפור. בשנת 2016 יזם הנתבע הסכם להקמת חברה ליזמות נדל"ן, במסגרתה הוא ושני שותפיו ביקשו לפעול לקידום פרויקט בנייה של תמ"א 38 ברחוב סמטת יהודה 5 בחיפה. בשנת 2019 נחתם הסכם עם קבלן והוסכם כי בתמורה לביצוע הפרויקט יקבל הקבלן 3 דירות על הגג וכן יבנה 2 דירות נוספות במבנה נוסף.
לפי ההסכם הנתבע היה אמור לקבל את הזכויות בדירה 9 בשטח של 78 מ"ר, הכוללת גינה וחניה מקורה צמודה, שותפיו היו אמורים לקבל את הזכויות בדירה 10. סוכם, כי יירשם על דירה 10 שעבוד לצורך הבטחת ההסכם, בעוד שדירה 9 תישאר חופשית לרישום שיעבוד. אך בפועל, נרשמה הערת אזהרה גם על דירה 9 והדירה לא נותרה "חופשית לרישום שיעבוד". לאחר מכן נחתם ההסכם בין הנתבע ורעייתו לבין התובעים על מכירת דירה של 103 מ"ר בבניין 2, בקומה גבוהה ככל הניתן שעתידה להיבנות ע"י חברת נרשא.
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- מפקח על מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מפקח על מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
להבטחת תשלום הרוכש, התחייבו הנתבעים לרשום משכון ברשם המשכונות לטובת התובעים של הערת אזהרה על דירה בנויה בשטח של 80 מ"ר עם חצר בשטח 250 מ"ר, ללא גמר, אשר בתהליך בבנייה, יחידה 9 בסמטת יהודה 5 חיפה. בתמורה התחייבו התובעים לשלם 1.31 מיליון שקל.
השופט רובס קבע כי "הנתבעים התחייבו לפעול לשם מחיקת הערת האזהרה שנרשמה על דירה מספר 9, ולרשום הערת אזהרה ללא התחייבות סותרת, לטובת התובעים. לפי הסיכום התחייבות זו הייתה אמורה להתבצע מיד לאחר חתימת ההסכם ומדובר בהתחייבות עיקרית ויסודית, שהיה על הנתבעים לבצעה בתוך 7 ימים ממועד החתימה ולא יאוחר מ-14 ימים, אחרת יחשב הדבר להפרה יסודית של ההסכם".
השופט קבע כי הוא דוחה את טענת הנתבעים, לפיה רישום הערת האזהרה לא היה תנאי יסודי בעסקה. טענה זו עומדת בסתירה ישירה ללשון ההסכם. בנוסף, דחה השופט את טענת הנתבעים, לפיה רישום הערת האזהרה הוא "תנאי לתשלום" ולא תנאי להסכם. "רישום הערת אזהרה הוא תנאי או התחייבות שנקבעו בסעיף 4 להסכם וחובה היה עליהם לקיימו במועד שנקבע בהסכם".
"חתמו על הסכם"
בנוסף נמצא לאחר בוררות בין הנתבע לשותפיו כי "לנתבע אין זכות לרשום הערת אזהרה לטובת התובעים על הזכויות בדירה, שכן אין לו למעשה זכויות קנייניות בה או זכויות חוזיות כלפי הקבלן, דיירים אחרים או יתר בעלי המקרקעין". השופט קבע כי "לא עמדה לנתבע זכות לרשום הערת אזהרה לטובת התובעים, כפי שטען".
השופט ציין כי במידה שניתן ללמוד מלשון החוזה, או ככל שאינו מתייחס לכך - מאומד דעת הצדדים, שהצדדים לחוזה היו נכונים לקיימו תוך סטייה קלה או בשינויים מסוימים, וקיום כאמור הוא בדרך מקובלת ובתום לב כדרישת סעיף 39 לחוק החוזים, הרי שניתן לקבל שינוי והתאמה קלים של ההתחייבויות החוזיות, על מנת לקיים את ההסכם.
"הדגש בעניין זה הוא על נכונות הצדדים. לא ניתן לאכוף על הצדדים קיום בקירוב, בשונה מתרופת "ביצוע בקירוב" או "אכיפה בקירוב", שבית המשפט רשאי לעשות בה שימוש לטובת נפגע".
לפי הוראות ההסכם שנכרת בין הצדדים, התחייבו הנתבעים לרשום הערת אזהרה לטובת התובעים. מדובר בהתחייבות מהותית ויסודית בהסכם. התובעים הבהירו כי מדובר מבחינתם בהתחייבות מהותית והשינוי היחיד שהם מוכנים לו הוא הארכת הזמן לביצועה ולחילופין, ביצוע התשלום השני לאחר שהקבלן יחל בעבודות הבניה ויתן ערובות, בהתאם להוראות ההסכם.
העובדה כי לא ניתן היה לרשום הערת אזהרה לטובת התובעים, כבטוחה, לא הפכה את את ההסכם לבלתי אכיף. ניתן היה לקיים את ההסכם, באופן שיתרת התשלום תבוצע לאחר שחברת נרשא (הקבלן) תעמיד ערובות, בהתאם להסכם המכר.
בית המשפט נמנע מלערוך מחדש את ההסכם
השופט רובס קבע כי "בקשת הנתבע ל"ביצוע בקירוב", באמצעות חלופה אחרת, נדחתה על ידי התובעים במפורש ואין מקום לאכוף אותה עליהם. בית המשפט מנוע מלערוך מחדש את ההסכם, כך שיתאים לצרכי הנתבעים. התנהלות הנתבע, בניסיון לכפות על התובעים לשנות את ההסכם ולהסכים לבטוחה חילופית, לא הייתה במקומה".
מפקח על רישום מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
פסק הדין דן במקרה שבו שמונה מתוך תשעת בעלי הדירות בבניין בהרצליה חתמו על הסכם להריסה ובנייה מחדש, בעוד שדיירים באחת הדירות סירבו בטענה שהתמורה מקפחת ואינה משקפת את ערך דירתם. אף שגם לדבריהם דירתם תושבח בכ-400 אלף שקל, הם התעקשו כי מגיעה להם תמורה גבוהה
בהרבה. המפקח דחה את התנגדותם וקבע כי האינטרס הציבורי בחיזוק מבנים גובר על הרצון למקסום רווח אישי
בשכונה שקטה בהרצליה, ברחוב אחד העם, ניצב בניין ותיק שבו תשע דירות. כמו בניינים רבים אחרים שנבנו בשנות החמישים והשישים, גם הוא תוכנן ללא תקן עמידות לרעידות אדמה וללא מיגון בסיסי מפני איומים ביטחוניים. כששמונה מבעלי הדירות בבניין התאגדו וחתמו על הסכם עם אלמוג להריסה ולבנייה מחדש של המבנה במסגרת תמ״א 38/2, הם סברו כי הצליחו להבטיח לעצמם חיזוק ראוי והזדמנות לחדש את סביבת מגוריהם. אלא שנותר גורם אחד שסירב לשתף פעולה - בעלי דירה יחידה בקומה השלישית, שלהם מוצמד גם גג רחב ידיים.
אותם בעלי דירה, יאיר אבן זוהר וורד גורן, טענו כי דירת התמורה שהוצעה להם מקפחת ואינה משקפת את הזכויות המיוחדות שברשותם. לדבריהם, שטח הדירה שנלקח בחשבון בחישוב התמורות היה על פי היתר בנייה ישן, 99.4 מ"ר, בעוד שבפועל דירתם משתרעת על יותר מ-106 מ"ר. לכך נוספו טענות לגבי שוויו של הגג הצמוד בשטח כמעט 98 מ"ר וזכויות בנייה נוספות שלא נוצלו, לטענתם בהיקף של 23 מ"ר. "מדובר בפגיעה קשה ומהותית בקנייננו ובהפרת עקרון השוויון", הם טענו, ואף העריכו את הנזק הכלכלי שנגרם להם בכ-1.2 מיליון שקל.
מנגד, יתר בעלי הדירות טענו כי מדובר בפרויקט הכרחי, שמטרתו חיזוק הבית המשותף ולא העשרת מי מבעליו. הם הזכירו כי שמונה מתוך תשעת הדיירים חתמו על ההסכם, וכי גם הדירה הדומה לזו של הנתבעים - דירת גג אחרת בבניין - קיבלה את אותן תמורות בדיוק ובעליה הסכימו להן. "עצם העובדה שדירת הנתבעים צפויה להיות מושבחת בלפחות 400 אלף שקל, לפי חוות דעת שמאית מטעמם, מוכיחה שהתנגדותם אינה נובעת מפגיעה אמיתית בקניינם אלא מציפייה להגדלת הרווח", טענו השכנים.
מבחן של שוויון מהותי-כמותי
המפקח על רישום המקרקעין, ארז שטיינברג, בחן את מכלול הטענות. הוא ציין כי לפי ההסכם יקבלו הנתבעים דירה חדשה בקומה השישית בשטח של 120.43 מ"ר, הכוללת ממ"ד, מרפסת שמש, חניה ומעלית - תוספות משמעותיות ביחס לדירתם הישנה. "אין חולק כי ערכה של דירת הנתבעים יעלה כתוצאה מהפרויקט", הוא כתב בהחלטתו, ואף הדגיש כי שמאי מטעם הנתבעים עצמו העריך את דירת התמורה ב-4.215 מיליון שקל, לעומת 3.82 מיליון שקל - השווי של הדירה המקורית. שטיינברג התעכב על עקרון השוויון בתמורות - סוגיה שמלווה פרויקטים רבים של תמ״א. הוא הזכיר כי בפסיקה נקבע שהמבחן הוא "שוויון מהותי־כמותי", כלומר האם כל בעלי הדירות מקבלים תוספת שטח דומה מבחינת היקפה, ולא בהכרח שווי כלכלי זהה. לדבריו, "דירת התמורה לנתבעים צולחת את המבחן המהותי־כמותי, שהותווה בפסיקה", שכן היא קיבלה את אותן תוספות כמו הדירה הדומה לה בבניין.
- סירב לחתום על ליווי בנקאי לתמ"א - וישלם ביוקר
- היזמית טענה שעיכוב במסירת חניון הוא "כוח עליון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוגע לטענת חוסר הכדאיות הכלכלית בשל "רווח יזמי מופרז", קבע המפקח כי אין לקבלה. בעוד שהמומחה מטעם הנתבעים טען לרווחיות של 62%, המומחה שמונה מטעם התובעים קבע כי מדובר בכ-16% בלבד - שיעור גבולי לפרויקט מהסוג הזה. שטיינברג קיבל את עמדת התובעים והבהיר כי, "בעלי הדירות זכאים לתמורה סבירה והוגנת, אך לאו דווקא לחלוקה שווה של רווחי הפרויקט בינם לבין יזמיו". הוא הדגיש כי הנתבעים לא הציגו חלופה קונקרטית אחרת ולא הראו יזם מוכן לבצע את הפרויקט בתנאים טובים יותר.

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך
בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה
ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.
ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.
אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".
החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה
נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".
- התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.