בגלל רוחב הכביש: רשות הכבאות לא מאשרת פרויקטי תמ"א 38

ענת דניאלי | (3)

פרויקטים רבים של התחדשות עירונית לא מקבלים אישורים ובעצם 'נתקעים' כי אינם מקבלים את אישור רשות הכבאות, משום שכביש הגישה לבניין צר, ורוחב הדרך פחות מ-4 מטר, כך הסתבר היום בדיון ועדת המשנה לשירותי כבאות בראשות ח"כ נאוה בוקר, יו"ר הוועדה: "המצב בלתי נסבל. חטא על פשע. אין מענה בזמן חירום ומונעים קידום פרויקטים חיוניים לשכבות חלשות ולמעמד הביניים. לרבים הפרויקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה".  בעקבות הדיון הוחלט כי בעוד כשבועיים יתקיים דיון נוסף ועד אז נדרשו רשות הכבאות ונציגי התאחדות בוני הארץ להגיע להבנות בעניין. 

חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש ברשות הכבאות אמר בדיון: "אנחנו חייבים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין. הכנו את התקנה יחד עם הקבלנים. הגדרנו מה צריך. ככל שיחזקו מבנים זה יתרון. רידדנו את הדרישות. אנחנו מסתפקים בחדר מדרגות קיים".

 

עו"ד אמיר הלר, התאחדות בוני הארץ: "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה. אתם גוף מנהלי ולא יכולים לעשות מה שנראה לכם. בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים". תמם הגיב על כך, "אבל הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין".

עו"ד רועי שובל, התאחדות בוני הארץ: "באים לדיירים שגרים בבניין לא בטוח ואומרים להם שהם לא יכולים לחזק את הבניין כי הדרך הציבורית לבניין שלהם הוא פחות מ-4 מטר. אין להם איך להשפיע על הדרך הציבורית בצומת. מנגד יש הערכות אפוקליפטיות על עשרות אלפי הרוגים ברעידת אדמה. צריך להכיר בכך שהפרויקטים להתחדשות עירונית משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רמת גני 11/01/2017 10:39
    הגב לתגובה זו
    האיום והסכנה ברורים. אתם מהמעטים שפועלים כדי להציל חיים ללא תמורה בטובות הנאה. אל תיכנעו ללחצים והבטחות. הפקקים המטורפים הם עוד מכשול בדרך להגעה ליעד . ככה שרוחב כביש מתאים הוא הכרחי. אל תתנו למושחתים ומוטי הכסף להוביל את דרככם. הציבור מאמין בכם ומעריך. אל תוותרו.
  • 2.
    חנה 10/01/2017 22:25
    הגב לתגובה זו
    מקווה מאוד שהרשויות..כיבוי אש..ומהנדס העיר יקפידו על "בניה עפ"י דרישות הבטיחות המחמירות..בין אם בהתחדשות עירונית או תמ'א ולא להקל ראש מדובר בנושאים מצילי חיים !!!
  • 1.
    הפרוייקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה??? (ל"ת)
    נאוה בוקר-הכל בסדר?? 10/01/2017 17:12
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.