בגלל רוחב הכביש: רשות הכבאות לא מאשרת פרויקטי תמ"א 38

ענת דניאלי | (3)

פרויקטים רבים של התחדשות עירונית לא מקבלים אישורים ובעצם 'נתקעים' כי אינם מקבלים את אישור רשות הכבאות, משום שכביש הגישה לבניין צר, ורוחב הדרך פחות מ-4 מטר, כך הסתבר היום בדיון ועדת המשנה לשירותי כבאות בראשות ח"כ נאוה בוקר, יו"ר הוועדה: "המצב בלתי נסבל. חטא על פשע. אין מענה בזמן חירום ומונעים קידום פרויקטים חיוניים לשכבות חלשות ולמעמד הביניים. לרבים הפרויקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה".  בעקבות הדיון הוחלט כי בעוד כשבועיים יתקיים דיון נוסף ועד אז נדרשו רשות הכבאות ונציגי התאחדות בוני הארץ להגיע להבנות בעניין. 

חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש ברשות הכבאות אמר בדיון: "אנחנו חייבים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין. הכנו את התקנה יחד עם הקבלנים. הגדרנו מה צריך. ככל שיחזקו מבנים זה יתרון. רידדנו את הדרישות. אנחנו מסתפקים בחדר מדרגות קיים".

 

עו"ד אמיר הלר, התאחדות בוני הארץ: "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה. אתם גוף מנהלי ולא יכולים לעשות מה שנראה לכם. בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים". תמם הגיב על כך, "אבל הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין".

עו"ד רועי שובל, התאחדות בוני הארץ: "באים לדיירים שגרים בבניין לא בטוח ואומרים להם שהם לא יכולים לחזק את הבניין כי הדרך הציבורית לבניין שלהם הוא פחות מ-4 מטר. אין להם איך להשפיע על הדרך הציבורית בצומת. מנגד יש הערכות אפוקליפטיות על עשרות אלפי הרוגים ברעידת אדמה. צריך להכיר בכך שהפרויקטים להתחדשות עירונית משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רמת גני 11/01/2017 10:39
    הגב לתגובה זו
    האיום והסכנה ברורים. אתם מהמעטים שפועלים כדי להציל חיים ללא תמורה בטובות הנאה. אל תיכנעו ללחצים והבטחות. הפקקים המטורפים הם עוד מכשול בדרך להגעה ליעד . ככה שרוחב כביש מתאים הוא הכרחי. אל תתנו למושחתים ומוטי הכסף להוביל את דרככם. הציבור מאמין בכם ומעריך. אל תוותרו.
  • 2.
    חנה 10/01/2017 22:25
    הגב לתגובה זו
    מקווה מאוד שהרשויות..כיבוי אש..ומהנדס העיר יקפידו על "בניה עפ"י דרישות הבטיחות המחמירות..בין אם בהתחדשות עירונית או תמ'א ולא להקל ראש מדובר בנושאים מצילי חיים !!!
  • 1.
    הפרוייקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה??? (ל"ת)
    נאוה בוקר-הכל בסדר?? 10/01/2017 17:12
    הגב לתגובה זו
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות. 

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.