הדובי התעורר משנת החורף והדובי רעב
מה שמתרחש עם הנגיף הסיני, הוא אחת מתופעות הדיסאינפורמציה הקשות בהיסטוריה. נשיא סין לדבריו, נתן הוראות ב-7.1, בעוד שלפי הגרף של ארגון הבריאות העולמי המתבסס על נתונים שהסינים סיפקו - בכלל לא היה ברור שמדובר במגפה. חוסר המודעות של העולם למתרחש אפשר לנשאים מסין להסתובב בעולם ולהפיץ את הנגיף.
מה שידוע הוא, שמקדם ההדבקה הוא בסביבות 2.5, מספיק ש-4,000 נשאים עברו מהעיר ווהאן לרחבי סין בתחילת ינואר, בכדי להגיע למספר של כ-38 מיליון נשאים ברחבי סין. גם אם נצא מנקודת הנחה שחסמו את התפשטות הנגיף בשלב מוקדם ממה שדווח בתקשורת, מספר הנשאים צריך היה להיות באזור ה-3 מיליון לכל הפחות, כש-20% סובלים מתופעות קשות שזה כ-600,000 איש, מתוכם סדר גודל של 6,0000 נפטרים.
הסכנה הגדולה בנגיף מדבק כמו נגיף הקורונה, שיוצר את השפעת הסינית שבשלב כלשהו הוא יעבור מוטציה וייהפך למשהו קטלני בהרבה. בשפעת הספרדית חושדים שמוטציה של הנגיף גרמה לתופעה המכונה ״סערת ציטוקינים״, בה מערכת החיסון ״תוקפת״ את הגוף, וככל שמערכת החיסון יותר חזקה ההתקפה יותר קשה, מה שגרם על פי החשד, למוות של מיליוני גברים בריאים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם (התסמינים העיקריים של סערת ציטוקינים הם חום גבוה, נפיחות ואדמומיות, עייפות קיצונית ובחילה).
התפשטות של מגיפה כזו, במקרה הטוב תגיע לשיא עוד כחודש, מה שאומר שבהערכה הכי אופטימית, חזרה לשגרה תתרחש עוד כחודשיים וחצי שלושה חודשים.
אין ברבורים שחורים, גג אווזי בר ודובי שהעירו אותו מוקדם מדי משנת החורף
נפילות בשווקים הם עניין שבשגרה ועם זאת נפילה שבועית של מעל ל-10%, היא עניין נדיר, מ-1928 ועד ימנו התרחשו 15 נפילות שבועיות של 10% או יותר. למען המחשה מדובר באירוע שקורה בסדר גודל של 0.3% מהמקרים, צרפתי היסטוגרמות של המדדים המובילים.
- ה-S&P 500 צפוי לשבור היום שיא; ומה קורה באירופה?
- בכמה יעלה ה-S&P 500 בשנה הקרובה? תחזיות של הבנקים להשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה הגדולה היא מה עכשיו? מאחר והבחירה שלנו בירידה שבועית היא שרירותית, בחרנו להסתכל על מה שקורה, אחרי הפעם הראשונה שנופלים מהפסגה -10% במהלך רבעון. כאן ב-74 מקרים שזה התרחש מ-1990 אנחנו יכולים להגיד בבירור שרמת הסיכון עולה דרמטית כמו שרואים למשל בהתפלגות ההפסד המקסימלי :
לעומת המקרה הכללי:
משמעות התוצאות היא, שצפויה בתקופה הקרובה רכבת הרים בשווקים. מה צריך לעשות => לנהל את הסיכונים באופן מושכל, כלומר, להבין היכן החשיפות המשמעותיות לגורמי סיכון בתיק, היכן הגורמים המאזנים בתיק, ולקבל החלטה מושכלת האם וכמה לחשוף את תיק ההשקעות לסיכונים האלו.
יש מדדים שונים לסיכון כמו ערכי סיכון VaR, כך למשל מה שהתרחש במהלך השבוע האחרון נמצא ב-1% של הירידות השבועיות הגדולות ביותר. החולשה של המדדים האלו היא שהם לא לוקחים בחשבון את ההתניה המובנית, דא עקא כשמתרחש אירוע בסיכון גבוה הוא מעצים סיכונים קיימים.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
יש מספר הפתעות בירידות האחרונות: כצפוי סקטור התחבורה לפי סיווג ה-SIC עומד בראש המפסידים (מתוך אלף החברות במדד CRSP עם הCAP הכי גבוה), אבל ההפתעה היא שבתחתית המפסידים נמצא סקטור הטכנולוגיה (ביחד עם הרפואה והתשתיות).
התמונה מתחדדת בתחום התעשיות: שם חברות בתעשיות הבאות ירדו במעל ל-20% בממוצע: Coal Mining ,Rental/Leasing Companies ,Transportation Services, Ordnance And Accessories, Oilfield Services/Equipment, Air Freight/Delivery Services, Plastic Products
בעוד שהירידות בתחומים כמו: Banks, Retail Computer Software & Peripheral Equipment, Biotechnology: Biological Products (No Diagnostic Substances), Packaged Foods, Major Pharmaceuticals, Semiconductors, היו נמוכות יחסית.
בעוד שניתן להבין את הימצאות סקטור הביוטכנולוגיה, ההמצאות של סקטור בנקים ומוליכים למחצה נובעת מתוצאות עסקיות חזקות נכון לרגע זה, כאשר במשברי עבר סקטורים אלו ספגו הפסדים כבדים.
בלי קשר לנגיף הסיני, השוק פגיע בגלל המינופים הגבוהים שנשענים על ההנחה שריבית נמוכה, וצמיחה עקבית תממן את החברות. תוחלת החיים של חברה ב-S&P היא כ-18 שנים, התשואות שמגלמות אגרות החוב הקונצרני נמוכות בחלק ניכר מהמקרים מ-3% ומשקפות תוחלת חיים של מעל לפי 2 מפרק הזמן הזה.
לאור ממצאים אלו ההמלצה כיום לתיקי השקעות הינה:
בחנו את התיק שלכם ואת רגישותו להפסדים שאתם מוכנים לספוג, אפשר באמצעות מודלים סטיסטיים היסטורים וגם בעזרת תרחישי קיצון. לאחר מכן קבעו את רמת הסיכון בה תרצו להיות. נכון לרגע זה קיימת סבירות לא נמוכה על פי נתוני עבר ששוק המניות בארה״ב יכול לרדת ב10% נוספים. כל החלטה צריכה להיות מבוססת על מדיניות עקבית, ומשמעת. אדם צריך להכיר את החולשות שלו, ומי שרגיש לירידות בשווקים שגורמות לו להרגיש חרדה אמור לשנות את פרופיל הסיכון.
פרקו את תיק ההשקעות שלכם לרכיבים, תבינו מה הסיכון של כל רכיב ורכיב, ומה הקורלציות ביניהם. תיקים שכוללים בתוכם מאות ניירות ערך הם יותר פגיעים, בניגוד נניח לתעודות סל מדדיות, מאחר והטיית ההישרדות עובדת לטובתן של תעודות הסל.
בדקו מה החשיפה שלכם לתחומים ומוצרים שונים, מה ההטיות שיש לכם בתיק ההשקעות לעומת מדדים מובילים דוגמת ה-S&P500 במקרה שאתם מחזיקים תיק בארה״ב, באופן דומה לגבי מדד ת״א 35, 125 ותיצמדו למדיניות שקבעתם.
היזהרו מהצעות השקעה מפתות של מוצרים פיננסים חדשים שחלקם הגדול גם לא סחירים. אלו לא נבחנו באירועי משבר ואמנם נותנים ריביות גבוהות, אך יכול להיות שתקבלו את הריבית אך תישארו בלי הקרן. בנוסף, אל תחשבו שאם מוצרים אלו שאינם סחירים, הם לא יהיו בעלי קורלציה גבוהה לנכסים סחירים.
אורך רוח, זו הולכת להיות תקופה מאתגרת מהרבה בחינות.
כותב המאמר: איתי בן דן, מתמטיקאי, מומחה בשווקים הפיננסיים, עוסק בפיתוח של אלגוריתמים מתקדמים למסחר בבורסות שונות ופיתוח של כלים מתקדמים להשקעה
- 13.כתבה מעולה ,תודה (ל"ת)דביר 04/03/2020 08:08הגב לתגובה זו
- 12.נטע 03/03/2020 22:18הגב לתגובה זורץ ליישם
- מוזר 04/03/2020 10:43הגב לתגובה זולמה מגיב כגבר?
- 11.שמח לעזור. 02/03/2020 21:16הגב לתגובה זוvar לא לוקח בחשבון ארועי ברבור שחור.
- רם 03/03/2020 08:08הגב לתגובה זוהוא בסך הכל אמר שתהיה תננודתיות גבוהה. הכותרת טיפה מטעה ושיווקית אבל התוכן איכותי ומציף התנהגות שווקים לאחר אירוע
- 10.יוצא מהכלל, חכם ומרתק , כל הכבוד (ל"ת)אדיר 02/03/2020 20:14הגב לתגובה זו
- רואים שאתה כותב טוקבקים מפרגנים לעצמך (ל"ת)מצחיקול 04/03/2020 10:20הגב לתגובה זו
- 9.שחר מ. 02/03/2020 18:46הגב לתגובה זוהדובים בקרוב לא יהיו יותר ביקום. ימותו מרעב .השווקים יטוסו למעלה
- 8.שטויות בדובים יהרגו (ל"ת)שחר 02/03/2020 18:45הגב לתגובה זו
- 7.השווקיםמיטוסו הדובים ימותו (ל"ת)אליעזר 02/03/2020 18:19הגב לתגובה זו
- 6.נשארו דובים? הם נכחדים מרעב (ל"ת)אליעזר 02/03/2020 18:19הגב לתגובה זו
- 5.בקרוב הדובים ימותו מרעב חחח (ל"ת)יניב אוחיון 02/03/2020 18:18הגב לתגובה זו
- 4.הדובים ישארו רעבים מאוד (ל"ת)ירון אלבז 02/03/2020 18:17הגב לתגובה זו
- 3.ירון אלבז 02/03/2020 18:17הגב לתגובה זוהשווקים חיפשו תיקון. מצאו ומתחילעם לעלות. הדטבים ישארו רעבים להרבה הרבה זמן
- 2.שטויות במיץ השווקים כבר עולים (ל"ת)רונן 02/03/2020 18:17הגב לתגובה זו
- 1.אבי 02/03/2020 17:56הגב לתגובה זוכל נסיון להסתמך על העבר, לא מחזיק מים. אין מי שבאמת יודע מה תהיינה השפעת הקורונה לטווח הארוך, מתי אם בכלל תימצא תרופה, אילו סקטורים יפגעו אנושות, מי ירוויח...עוד מעט תחזיר אותנו למגיפת האבעבועות השחורות באירופה
- תגובה לא ראויה, מעיד על חוסר הבנה (ל"ת)אדיר 02/03/2020 20:15הגב לתגובה זו
- רם 02/03/2020 19:30הגב לתגובה זוכדאי שתלמד שבכל תחום בעולם כולל רפואה וטכנולוגיה מיישמים פרקטיקות מסוג זה. אלו אולי לא מושלמות אך משתפרות עם הזמן. זו אחת הדרכים ללכת קדימה היא לבחון את ההיסטוריה. אם אתה מנהל תיק השקעות בלי לבחון אותו מסכנים לקוחותיך
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
