הפנסיה שלכם לא תספיק - אז מה אפשר לעשות?
לרוב האנשים הרבה יותר חשוב מה קורה בתיק ההשקעות שלהם מאשר החיסכון הפנסיוני שלהם, למרות שהחיסכון הפנסיוני גדול יותר (לרוב) מההשקעות השוטפות.
את כספי הפנסיה אנשים רבים "מזניחים", הם לא יודעים באיזה מסלול חיסכון הם נמצאים, הם לא יודעים מהם דמי הניהול שהם משלמים. כתוצאה מכך ייתכן שמסלול ההשקעה בפנסיה שמרני מידי; ייתכן שהם משלמים דמי ניהול מקסימליים והכסף מושקע ע"י גוף בעל ביצועים בינוניים ומטה.
ההנחה הרווחת היא ש"כל עוד אני עובד וחוסך לפנסיה אז אני מסודר; כשאפרוש, רמת החיים שלי תישאר פחות או יותר אותו הדבר" - זו הנחה שגויה, אפילו שגויה מאוד. מחקרים מראים שבפועל קצבת הפנסיה תהווה פחות מ-60% מהשכר נטו משכרם לפני הפרישה.
למה הפנסיה לא תספיק לכם?
הירידה החדה הזו נובעת מכמה סיבות: העלייה המתמשכת בתוחלת החיים, הנטייה של עובדים למשוך כספי פיצויים ותקופות לא מבוטלות בהם אנשים לא עובדים ולא מפרישים לפנסיה (בעת חופשת לידה, אבטלה ועוד). בכל אופן, ירידה של עשרות אחוזים בהיקף ההכנסה בעת היציאה לפנסיה משמעותה - ירידה ברמת החיים.
אחת הדרכים לשפר את מצבם החיסכון הפנסיוני שלכם הוא לעשות סדר ושינויים כדי לשפר את קצבת הפנסיה העתידית שלכם. אתם יכולים לנסות לעשות את זה לבד או עם מומחים בתחום. אולם האם זה אומר שעכשיו אתם מסודרים בפרישה? לא ממש...
- מדיניות חדשה של טראמפ: חשבונות פנסיה יוכלו להשקיע בנכסים אלטרנטיביים
- מי מקבל את כספי הפנסיה, איך מושכים אותם - ומה צריך לדעת על המיסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאחר וקצבת הפנסיה תלויה בין השאר בגורמים שאין לנו השפעה עליהם כגון עליה בתוחלת חיים, פיטורין, ושינויים רגולטורים, כל תחזית פנסיונית שנקבל תהיה בגדר הערכה בלבד שבסבירות גבוה לא תתממש.
רכישת דירה להשקעה - כדאי?
אחת הדרכים לשפר את ההכנסה בעת פרישה היא רכישת דירה להשקעה. נכון להיום מי שרוכש בישראל דירה שניה יכול לקבל 50% מימון כנגד שעבוד הנכס הנרכש (משכנתא). כלומר הוא צריך להביא רק 50% משווי הנכס מההון העצמי שלו.
לסכום הזה יש להוסיף גם מס רכישה בשיעור 8% משווי הנכס - סכום לא מבוטל, אך בל נשכח שהמטרה כאן היא הגדלת ההכנסה בעת הפרישה. מדובר כאן בהשקעה לטווח ארוך, כך שאם ניקח את אותם 8% ונחלק אותם במספר השנים עד הפרישה, נמצא שהשפעת העלות הזו אינה משמעתית.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
ומה באשר להחזר החודשי של המשכנתא? המקור שלה יגיע מתשלומי שכר הדירה של השוכר שלכם. רק חשוב רק לוודא שאת המשכנתא תסיימו לשלם לפני הפרישה, כדי שעם פרישתכם תוכלו ליהנות משכ"ד שייכנס לכם לחשבון מדי חודש, וישלים לכם את קצבת הפנסיה. בנוסף לכך זכרו שעם השנים יש לכם פוטנציאל לרווחי השבחה כתוצאה מעליית ערך.
אין לכם חסכונות שיכולים לשמש כהון עצמי ברכישת הדירה? תוכלו לקחת משכנתא נוספת כנגד דירת המגורים שלכם, כל עוד המשכנתא החדשה יחד עם המשכנתא הקיימת, לא מסתכמות למעל 50% משווי דירת המגורים. חשושב להיזהר - אנחנו רוצים להגדיל את הפנסיה, ולא להתקע בסחרור חובות. לרכוש דירה ולהשכיר זה עסק טוב, אבל קחו בחשבון שייתכן שהדירה לא תישכר תקופה מסוימת, וקחו בחשבון שיש התעסקות עם השכרת דירה.
אם רכישת דירה אינה אפשרית עבורכם, עליכם להתאמץ ולהתחיל לחסוך וזאת על מנת שתוכלו לשמור על רמת חיים טובה בעת הפרישה, והקטנת התלות בקרנות הפנסיה.
ואם כבר חוסכים, אז כדאי שזה יהיה במוצר פיננסי עם יתרונות מתאימים, ובמקרה הזה מדובר לדעתי בקופת גמל להשקעה. מדובר בקופת גמל "רגילה", אולם להבדיל מהקופות המסורתיות היא נזילה - ניתן למשוך את הכספים בכל עת (תוך 4 ימי עסקים).
היתרון הגדול של המוצר הזה, הוא שבמידה ותחליטו למשוך את הכספים בגיל הפרישה כקצבה חודשית ולא בסכום חד פעמי, כל הרווחים שצברתם יהיו פטורים ממס.
השליטה נשארת בידיים שלכם בכל נקודת זמן - הצלחתם לצבור מספיק כסף בקופה כדי לרכוש דירה להשקעה? תוכלו למשוך את הכספים ולרכוש דירה שלימים תייצר לכם הכנסה נוספת בגיל הפרישה (שכ"ד).
המשכתם לחסוך עד הפרישה ולא קניתם דירה? תוכלו למשוך את הכספים כקצבה חודשית לכל החיים, בפטור מלא ממס על כל הרווחים שנצברו במשך השנים. לצד היתרונות, חשוב לציין שקיימת מגבלת השקעה של עד כ-70,000 שקל לשנה בקופת גמל להשקעה.
בשורה התחתונה, לא משנה באיזו דרך תבחרו לשפר את רמת ההכנסה שלכם בפרישה, חשוב שתתחילו לפעול בכיוון כבר היום. אי אפשר להמשיך להתנהל כרגיל ולצפות לתוצאה שונה בעתיד, ומי שיתחיל לפעול רק בסמוך לגיל הפרישה, עלול לגלות שזה כבר מאוחר מדי.
הכותב הינו מתכנן פיננסי מוסמך CFP, מרצה בנושא תכנון פיננסי והשקעות
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 7.מומחה 29/12/2019 13:19הגב לתגובה זוהייתי מתבייש שיכתבו את השם שלי על כתבה כזו
- 6.הארי 28/12/2019 20:09הגב לתגובה זואז אפשר לקחת קצת מי שי ניצן
- 5.מיכאל 28/12/2019 17:54הגב לתגובה זואם יפסיקו לגנוב משם כסף ישאר מספיק !
- 4.מוישלה 28/12/2019 10:43הגב לתגובה זואני חושב ששי ניצן יכול ללמד אותנו טוב יותר בעניני פרישה
- 3.קשקוש בלבלוש 27/12/2019 12:01הגב לתגובה זולקיחת 50% משכנתא לא תכסה את השכירות.דירה בעלות של 2 מליון שח.השכירות היא גג 4500שח.אם לקחת מיליון שח ל15 שנה ההחזר הוא 7000 שח בחודש.לא נראה לי שהכותב עשה פעם עסקה כזאת...
- 2.תקנו בקריית חיים מערבית והפנסיה שלכם תיהיה שווה (ל"ת)יגאל מ 26/12/2019 01:47הגב לתגובה זו
- 1.אלון 25/12/2019 23:03הגב לתגובה זוא.עדיין אין את אישור ועדת הכספים לשם קבלת קצבנ חודשית מגיל 60. ב.עדיין אין אישור להעברת קופ"ג להשקעה מקופה לקופה מציע שתציין בכתבה

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.