דקל גולן מנכ"ל חברת קרדיטפלייס
צילום: יח"צ

בפריפריה משלמים ריבית גבוהה. מה ניתן לעשות?

בחינת הדוחות הכספיים מגלה שבאופן מסורתי, רכיב הרווח העיקרי של הבנקים הוא תיווך באשראי – ומכאן שתחום זה הוא התחום בו נדרשת תחרות מעל הכל

דקל גולן |

התעשייה הישראלית סובלת מקשיים רבים, בהיבטים של יוקר התשומות, פריון עבודה, רגולציה מרובה ועוד. בפריפריה, נאלצת התעשייה המקומית להתמודד גם עם קשיים נוספים, כאלה שקיימים פחות במרכז, דוגמת זמינות האשראי, עד כדי מצוקה במקרים רבים.

עסקים בפריפריה משלמים ריבית גבוהה יותר

מספר מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו כי תנאי ההלוואות שניתנו לעסקים קטנים בפריפריה לעומת כאלה שניתנו לעסקים קטנים במרכז טובים פחות, ובמילים קצת פחות מכובסות: עסקים בפריפריה משלמים ריבית הגבוהה בעשרות אחוזים ממקביליהם במרכז הארץ. למה? עסקים בפריפריה נתפסים בעיני הבנקאים כמסוכנים יותר לכאורה וכתוצאה מכך, הריבית המושתת עליהם גבוהה יותר, והם גם נדרשים להציג ערבויות גדולות יותר מאשר עסקים במרכז.

נגישות לאשראי ומימון מהווים חסם גדול להקמת עסקים קטנים, וגם מי שכבר מצליח להקים עסק בפריפריה מתקשה לצמוח כשהוא נסמך על אשראי יקר יחסית. אל אלה מתווספת בעיה ידועה ומוכרת אצל העסקים -  בעיית ימי האשראי ההופכת את העסק עצמו ל"נותן אשראי", כלומר ההפרש הגדול בין זמן אספקת המוצר או השירות ללקוח, לבין מועד קבלת התשלום.

התעשייה בפריפריה משוועת לאוויר לנשימה

כדי לעודד עסקים בפריפריה, לעודד את הצמיחה ולהגדיל את היצע מקומות העבודה, המדינה מנסה לעזור לעסקים בפריפריה בדרכים שונות: הקרן לעסקים קטנים, הלוואות בערבות מדינה, קרן קורת, קרן צפונה, קרן דרומה, פיתוח תשתיות ועוד, אך אין די בכך.

העסקים בפריפריה מתמודדים עם קהל לקוחות מצומצם יותר מאשר במרכז, קשיים לוגיסטיים ותחבורתיים מורכבים ופוטנציאל עסקי מוגבל. התעשייה בפריפריה משוועת לאוויר לנשימה, אך כאמור, הבנקים מפלים אותם בשיעור הריבית ביחס לעסקים זהים במרכז הארץ.

היעדר תחרות מביא לעלייה במחירי המוצרים והשירותים ולפגיעה באיכותם. לקוחות המערכת הבנקאית, פרטיים ועסקים קטנים כאחד, אינם נהנים מתחרות, משלמים ביוקר ולא נהנים משירותים חדשניים וממלחמה אמיתית על ליבו וכיסו של הלקוח.

לקוחות רבים כלל אינם זוכים לעבור את ה"סלקציה" של הבנקים ואינם זוכים באפשרות לקבל אשראי, או  שמקבלים אותו בתנאים שמזכירים את תנאי האשראי בשוק האפור. לכן מיזוג כמו של מזרחי-טפחות ואיגוד מיזוג אחר של בנקים לא יהיה "Game Changer" והלקוחות ימשיכו לחכות בתור כדי לשלם ביוקר על אשראי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הרווח הנקי של חמשת הבנקים הגדולים הסתכם אשתקד בלמעלה מ-9 מיליארד שקלים. בחינת הדוחות הכספיים מגלה שבאופן מסורתי, רכיב הרווח העיקרי של הבנקים הוא תיווך באשראי – ומכאן שתחום זה הוא התחום בו נדרשת תחרות מעל הכל.  

מהיכן תגיע הבשורה לצרכן?

אז איפה הפתרון? באין תחרות בין הבנקים, ועם תחרות מועטה עד זניחה ממגזרי חברות הביטוח ובתי ההשקעות, הבשורה היחידה לצרכן עשויה להגיע מטכנולוגיות הפינטק, ובמיוחד מאלו שמציעות פלטפורמות של הלוואה ישירה בין לווים למלווים. אלה יכולות לשנות את כללי המשחק ולהביא תחרות אמיתית. גם לפריפריה.

חברות P2P אחדות, כבר משמשות תחרות ראויה לבנקים בתיווך באשראי בין אנשים לאנשים (להרחבה בנושא לחצו כאן), תוך שהן מציעות ריבית אטרקטיבית גם ללווה, המודר בחלק מהמקרים מהמערכת הבנקאית, וגם למלווה, הנהנה מתשואה נאה עבור השקעתו. קרדיטפלייס לקחה את זה צעד אחד קדימה, והיא מציעה למשקיעים השקעה ישירה בתקבולים עתידיים של עסקים, ברמת סיכון נמוכה ובריבית אטרקטיבית. מדובר בעסקים טובים ובריאים הממוקמים בפריפריה, אשר נואשו מהביורוקרטיה, היחס והריבית הגבוהה שמציעים הבנקים, ומוצאים סוף סוף את אלטרנטיבה שפויה.   

הטכנולוגיה קיימת והביקושים לאשראי במחירים "שפויים" גדולים. חברות P2P מציעות למלווים, כל אחד מאתנו, ליהנות מתשואה נאה עבור השקעה בסיכון נמוך יחסית. אך לא די בכל אלה כדי להביא לסוף ה"חגיגה" של הבנקים. כדי לסיים את העיוות הבסיסי הקיים בשוק האשראי בישראל, ולהביא את בשורת האשראי השפוי גם לפריפריה, נדרשת תמיכה רגולטורית שתגן על העסקים ועל המשקיעים מפני הבנקים, שאינם חפצים בתחרות.

שר האוצר והמפקחת על הבנקים צריכים להגן על העסקים בפריפריה מפני אוליגופול הבנקים ולעודד את מחוללי התחרות באשראי כמו למשל הפינטק. חלק חשוב במתכון לעידוד הצמיחה הוא אשראי במחירים ובתנאים שפויים באופן שוויוני וללא אפליה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

החברה מפתחת תרופה בעלת ייתרון מובהק ביחס לתרופות של חברות מתחרות למחלה ממנה סובלים כיום כ-16.5 מיליון אמריקאים, מספר שגדל בקצב גבוה וצפוי להגיע ל-27 מיליון איש עד 2030
ניר חצב |
חברת 89bio (סימול: ETNB) היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית העוסקת בפיתוח תרופות ל-Unmet Needs, כלומר לאינדיקציות שהטיפול הנוכחי עבורן אינו אפקטיבי מספיק. הנכס המוביל של החברה הוא התרופה BIO89-100, שמיועדת לטיפול ב-NASH - non-alcoholic steatohepatitis, שמכונה גם מחלת הכבד השומני, וכן לטיפול ב- SHTG - hypertriglyceridemia, שהיא רמת טריגליצרידים גבוהה בדם. האינדיקציה המובילה היא ל-NASH, כשהתרופה נמצאת כעת בניסוי 2a/1b, בעוד האינדיקציה ל-SHTG נמצאת לאחר ניסויים פרה-קליניים ולפני ניסוי ראשון בבני אדם. למרות היותה חברה אמריקאית, ל-89bio יש הקשר ישראלי מובהק, והיא מנהלת את חטיבת המחקר והפיתוח שלה מישראל. בנוסף, שניים ממייסדיה הם בכירים לשעבר בטבע - סמנכ"ל התפעול שלה הוא ד"ר רם וייסבורד, לשעבר סגן נשיא לענייני אסטרטגיה בטבע, ואחד מחברי הדירקטוריון שלה הוא ד"ר מייקל היידן, שכיהן כמדען הראשי של טבע בשנים 2012-2017. כמו כן, ואולי חשוב מכל, המולקולה המרכזית של 89bio הייתה שייכת בעבר לטבע, והיא נרכשה על ידי 89bio באפריל 2018. בתמורה למולקולה זו שילמה 89bio לטבע סכום של 6 מיליון דולר, עם אפשרות לשלם 135 מיליון דולר נוספים, ביחד עם תשלום תמלוגים, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק. הקשר ישראלי נוסף הוא דרך קרן פונטיפקס הישראלית, שהשקיעה ב-89bio בשלביה הראשוניים וגם כיום מחזיקה בכ-7% ממניות החברה. מחלת הכבד השומני – אינדיקציית ענק שרק הולכת וגדלה ה-NASH, או מחלת הכבד השומני, היא אחת מהאינדיקציות ה"חמות" ביותר בעולם הביוטכנולוגיה כיום. לפי הערכות, כ-30% מאוכלוסיית העולם סובלים מבעיה שנקראת NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease, שמוגדרת כמצב בו בכבד יש 6% שומן או יותר. ה-NASH הוא השלב המתקדם יותר של ה-NAFLD, בו הכבד מתחיל לפתח דלקת – משם סכנת ההידרדרות לצלקת, שחמת ואפילו סרטן גדלה. חולי NASH סובלים בדרך כלל ממספר בעיות בריאותיות נוספות, כמו רמת טריגלצרידים גבוהה בדם (hypertriglyceridemia, שהיא כאמור אינדיקציה נוספת ל-BIO89-100), משקל יתר וסכרת. כמו הבעיות הבריאותיות ה"מודרניות" הללו, שתפוצתן הולכת וגדלה בשל אורח החיים בעולם המערבי, כך גם מספר החולים ב-NASH גדל משמעותית בשנים האחרונות, וצפוי להמשיך לגדול גם בעתיד – לפי ההערכות הנוכחיות, כ-16.5 מיליון אמריקאים סובלים כיום מ-NASH, ומספר זה צפוי לגדול לכ-27 מיליון איש עד לשנת 2030. אין כיום טיפול תרופתי ייעודי ל-NASH, כאשר הטיפול הנפוץ הנוכחי מבוסס על ניסיון לשנות את אורח החיים של החולים, דרך הגברת כושר גופני ושיפור תזונה. המון חברות פרמצבטיקה וביוטכנולוגיה עומלות על פיתוח טיפולים למחלת ה-NASH, ביניהן חברות ענק כמו Novartis ו-Bristol Myers Squibb וגם חברות קטנות יותר, כמו חברת Galmed הישראלית (GLMD) שנסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר. לא מעט חברות נכשלו בפיתוח תרופה אפקטיבית למחלה לאורך השנים, כולל Gilead, שהודיעה באפריל 2019 כי ניסוי שלב 3 בתרופה לטיפול ב-NASH לא עמד ביעדיו. הכישלון האחרון היה של חברת Intercept Pharmaceuticals - ICPT שהודיעה בחודש יוני כי בקשתה לאישור התרופה לשיווק נדחתה על ידי ה-FDA בשלב זה, כשהסוכנות ביקשה מידע פוסט קליני נוסף שיוכיח כי התועלת שבתרופה עולה על הסיכונים שבה. התרופה של 89 מציעה יתרון אחד משמעותי מאוד מנגנון הפעולה של ה-BIO89-100 מבוסס על ההורמון FCF21, שהוא הורמון מטבולי שהגוף מייצר באופן טבעי, ושמטרתו היא לווסת את המטבוליזם של גלוקוז וליפידים בגוף ודרך כך, גם להפחית את רמת השומניות בכבד. זהו מנגנון פעולה אחד מני רבים שנבחן כעת על ידי חברות התרופות כטיפול אפשרי ל-NASH. בניסוי שלב 1 בתרופה השתתפו 58 מטופלים בריאים, שקיבלו מנה אחת של התרופה ונבדקו 8 ו-15 ימים לאחר מכן. בניסוי נמצא כי התרופה לא גרמה לתופעות לוואי משמעותיות, וכי נרשמה ירידה במספר היבטים של מחלת ה-NASH, דוגמת רמת הטריגלצרידים בדם, כולסטרול LDL וכולסטרול HDL. חשוב לציין כי קיימות חברות אחרות שמפתחות תרופות ל-NASH בהתבסס על אותו הורמון FCF21, דוגמת Bristol Myers Squibb ו-Akero Therapeutics - AKRO. עם זאת, 89bio טוענת של- BIO89-100 יש יתרון מרכזי על תרופות אלו והוא זמן מחצית החיים שלה (Half Life) שעומד על 55-100 שעות, לעומת מתחת לשעתיים ב-FCF21 "סטנדרטי". יתרון זה מאפשר לתרופה להיות זמן רב יותר בגוף, מה שמציע יתרונות פרקטיים וקליניים משמעותיים לחולים. התרופה BIO89-100 נמצאת כעת בעיצומו של ניסוי שלב 2a/1b באינדיקציית ה-NASH, שכולל 81 חולים שטופלו ב-6 מינונים שונים של התרופה למשך 12 שבועות. החברה צפויה לפרסם תוצאות ראשוניות מהניסוי בסוף הרבעון הנוכחי או בתחילת הרבעון הרביעי של 2020, עם צפי להתחלת השלב הקליני הבא, שהוא ניסוי 2b/3, במחצית הראשונה של 2021. מעבר לאינדיקציה ל-NASH, גם האינדיקציה לטיפול ב-hypertriglyceridemia - SHTG היא משמעותית מאוד, עם כ-4 מיליון חולים בארה"ב בלבד, שכ-50% מהם אינם מגיבים היטב לסטנדרט הטיפולי הנוכחי. אינדיקציה זו נמצאת כאמור לקראת ניסויים ראשונים בבני אדם, עם ניסוי שלב 2 שצפוי להתחיל בחציון הנוכחי, ותוצאות ראשוניות בעוד כשנה. החברה מציינת כי בניגוד למקרה ב-NASH, בו לוח הזמנים הקליני הוא ארוך ויקר יחסית, פרוטוקול ה-FDA גורם ללוח הזמנים ב-SHTG להיות קצר וזול יותר, מה שגורם גם לתרופה זו להיות פוטנציאל משמעותי להצפת ערך עבור החברה. תמחור החברה מלמד על הפוטנציאל הגדול שהשוק רואה מניית 89bio נסחרת כעת בשווי שוק של כ-630 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון השני 2020, לחברה כ-74 מיליון דולר במזומן ובנוסף, בחודש יולי האחרון היא גייסה כ-78 מיליון דולרים נוספים. כלומר, השווי מנוטרל המזומנים של החברה הוא כ-480 מיליון דולר. שווי השוק שבו נסחרת 89bio הוא מכובד לחברה שנמצאת בסך הכל לקראת ניסוי קליני שלב 2, כלומר מרחק כמה שנים טובות מהשוק. השווי הגבוה יחסית שמעניק השוק ל-89bio מלמד לדעתי על 2 דברים מרכזיים. תחילה, הוא מלמד על הערכת השוק בנוגע לפוטנציאל האדיר שטמון בטיפול אפקטיבי ל-NASH, בהתחשב בגודל העצום של שוק זה ולטיפולים הלא מספיק אפקטיביים כעת. שנית, השווי מלמד על הערכה שהמשקיעים נותנים לפלטפורמה הטכנולוגית של 89bio, כמו גם לאיכות ולמוניטין שמביאים ההנהלה והדירקטוריון שלה. הסיפור של 89bio ממחיש שוב שניתוח "יבש" של חברת ביוטכנולוגיה, לפי המרחק שלה מהשוק, לא מספר את הסיפור המלא. משקיעי הביוטכנולוגיה בעולם נותנים משקל גם לגורמים כמו הצורך בשוק לתרופות חדשניות, לגודל השוק כיום ולתחזיות בנוגע לגודלו בעתיד, לפלטפורמה הטכנולוגית (והאפשרות למנף אותה לתחומי טיפול אחרים), יתרונות תחרותיים פוטנציאלים, מוניטין ההנהלה ועוד. לכן, למרות ש-89bio נמצאת עדיין רחוק יחסית מהשוק, היא מקבלת שווי שלא מעט חברות עם מוצרים מאושרים יכולות רק לחלום עליו. הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital. המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.    פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.