סוגיות במערכת היחסים בין בית ההשקעות ללקוח
תופעות שונות המשקפות ניגוד עניינים מחייבות בדיקה, מעקב וטיפול - באחריות הרגולטורים לסתום פירצות
למרות תהליך הסטריליזציה שעובר על שוק ההון בניצוח רשות ניירות הערך במשך שנים רבות, עדיין קיימים מספר מוקדים של ניגודי עניינים במערכת היחסים שבין מנהל ההשקעות לבין הלקוח המחייבים תשומת לב ותיקון.
שוק ההון הישראלי מצוי כבר תקופה ארוכה בתהליך עקבי של שיפור הן ביחסן של הפירמות הנסחרות בבורסה כלפי בעלי מניות המיעוט, הן במחשוב מתקדם של המסחר בשווקים המונע כל יתרון של "מקורבים" והן בתחום מנהלי התיקים בבתי ההשקעות והטיפול במשקיעים.
תקנות הממשל התאגידי והאכיפה המנהלית שהונהגו בשנים האחרונות עשו סדר בנוגע לעבודת הדירקטוריונים, הדיווח המיידי, הגבלת שכר הבכירים ועוד ועוד - כל אלה תרמו רבות לשיפור תדמית שוק ההון בישראל על כל היבטיו.
עם זאת, יש עדיין תופעות שונות הנוגעות למערכת היחסים שבין בית ההשקעות לבין הלקוח המחייבות מעקב, בדיקה וטיפול. ראשית, בהנפקות חדשות לציבור של אגח או מניות, נהנה בית ההשקעות כחתם (בחברת בת נפרדת) מעמלת חיתום מכובדת. ובכובע של מפיץ (בחברות ניהול קרנות, לקוחות פרטיים, או כספי גמל ופנסיה), גם מעמלת הפצה. שיעורי העמלות דלעיל נמצאים ביחס הפוך לאיכות ההנפקה. ככל שמדובר בפירמה מובחרת - ישולמו עמלות נמוכות יותר וההיפך.
- 10,000 עובדים עשויים לאבד את עבודתם ב-UBS עד 2027
- "שנת 2025 היא נקודת המפנה של שוק הנדל"ן בארה"ב"- מנכ"ל בוליגו קפיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי השיטה הקיימת בישראל, החתם מתחייב להביא ביום הקובע כספי משקיעים (צדדים שלישיים) כדי לכסות את המכסה שלקח על עצמו. רק כאשר לא הצליח לשכנע לקוחות בסכום הנדרש, רוכש ה"נוסטרו" את הכמות החסרה.
השאלה המתבקשת כאן היא בעיקרה שאלה אתית. האם יושרתם של החתם והמפיץ תמנע מהם להיכנס להנפקה ולשכנע לקוחות גם כאשר איכות ההנפקה ירודה אך העמלות שמנות?
על פי התקנות הקיימות, כשמדובר בהנפקה שבית ההשקעות הוא חתם או מנהל הנפקה, נדרש מנהל תיקים לקבל את הסכמת הלקוח בכתב קודם שמחליט לשתפו בהנפקה. האם המפיץ דואג לזכות הלקוח בחלק מעמלת ההפצה. לגבי מוסדיים, קרנות נאמנות, או גמל
ופנסיה - עמלת ההפצה מועברת ללקוח. מה לגבי משקיעים פרטיים?
סוגיה נוספת המשקפת ניגודי עניינים בין מנהל תיקים לבין לקוחותיו מתוארת כדלהלן: כאשר לפירמה בורסאית יש כתבי אופציה שמועד מימושן קרב. ברם כדאיותן הכלכלית של המימוש מוטלת בספק. הואיל ומימוש האופציות יכניס תמורה נאותה לפירמה, היו מקרים שמנהל הפירמה פנה בהצעה מפתה למנהלי השקעות במספר בתי השקעות, לפיה ירכשו הם "חבילות" של כתבי אופציה בשוק - יפזרו אותם בין תיקי הלקוחות שאף יממשו אותם ביום הקובע. בתמורת המימוש תפתח הפירמה תיק מנוהל בבית ההשקעות שיהנה מדמי ניהול נאים כאשר הלקוחות "אכלו את הפירות הבאושים".
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
נושא האתיקה ביחסי מנהל השקעות-לקוח המבוססים על אמון ביושרת המנהל, העסיק לא מעט את רשות ניירות הערך. הרשות מחייבת כל מועמד לקבלת רישיון מנהל תיקים או יועץ או מנכ"ל של חברה העוסקת בתחום גם כאשר אינו מעורב ישירות בבורסה לעמוד בהצלחה במבחן באתיקה.
אני מאמין ומקווה שהרגולטורים ימשיכו לעקוב אחר המתרחש בענף ולתקן ולסתום כל פירצה המתגלה לטובת ציבור המשקיעים ותדמית שוק ההון.
*הכותב מכהן כיו"ר וכחבר בוועדות השקעה, כדירקטור בתאגידים בורסאיים ואחרים וכן כיועץ לגופים ציבוריים.
- 2.מירה אפרת 14/03/2018 23:43הגב לתגובה זוכותב לא רלבנטי שהמילה אתיקה גם לא רלבנטית.. להזכיר לכותב פרשיות מעברו הרחוק בבנק ישראל שכנראה שכח
- 1.ו... 14/03/2018 13:39הגב לתגובה זועד 120

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
