על המניה שהפכה לאחד הוויכוחים הסוערים ביותר בשוק המניות

מוטי כהן | (4)

טסלה (Tesla, TSLA) היא אולי הנושא לוויכוח השור/דוב הסוער ביותר בהיסטוריה של שוק המניות. הדיון על שווייה של מניית טסלה נמשך כבר שנים. השוורים אומרים שהיא תכפיל את שוויה הנוכחי עשרות פעמים. הדובים אומרים שזאת מכונה לשריפת כסף שתפשוט את הרגל. שני קצוות מוחלטים. יש פגם אינהרנטי בשני הטיעונים האלה, ו-2017 כנראה תכריע מי צודק ומי טועה.

הפגם בטיעון השור/ דוב במניית טסלה (Tesla Motors)

הדובים יגידו שטסלה היא מכונה לשריפת כסף שתפשוט את הרגל. נכון, החברה שורפת הרבה כסף, אבל זה מה שקרה גם באמזון (AMAZON, AMZN) במשך שנים. הם גם יגידו שהדרישה לרכבים חשמליים תעלה וטסלה לא תוכל לשמור על נתח השוק שלה. כבר עכשיו, יותר רכבים חשמליים יוצאים לשוק. הדובים יגידו שטסלה לעולם לא תוכל לבנות 500,000 מכוניות Model 3 במחיר של 35,000 דולר לשנה ושהחברה תפסיד כמויות אדירות של כסף על כל מכונית.

הטיעון של השוורים פגום באותה המידה. הם מאמינים שטסלה תבצע מהפך בתעשייה. נכון שאף אחד לא דיבר על רכבים חשמליים לפני עשר שנים. השוורים חושבים שטסלה מייצרת מכוניות שיפחיתו פליטה של גזי חממה. נכון, אבל צריך לייצר את החשמל איכשהו. השוורים יטענו שטסלה מטלטלת את שוק המכוניות. נכון, היא מכריחה את היצרנים לשווק מכוניות חשמלים בייצור המוני.

אתם שמים לב למשהו דומה בטיעונים של כל צד בוויכוח? מכוניות. הם מדברים רק על מכוניות ועל תעשיית הרכב. האם אפל היא יצרן טלפונים, או חברת טכנולוגיה שמייצרת טלפונים ניידים? יש הבדל גדול. טלפון נייד הוא מוצר צריכה. הייצור שלו זול ורף הכניסה נמוך. או אולי אפל היא חברת טכנולוגיה שמייצרת תוכנה ומערכת אקולוגית שבה הטלפון הנייד משמש בסך הכל כשער כניסה עבור המשתמש?

עכשיו, האם טסלה היא יצרנית מכוניות כמו פורד, ג'נרל מוטורס או דיימלר? או שהיא דומה לחברות טכנולוגיה כמו גוגל, מייקרוסופט ואפל? זו שאלה חשובה: ההערכות שונות מאוד. ברור, טסלה מייצרת מכונית, בדיוק כמו שאפל מייצרת אייפון. טסלה היא, ואכן יש לה, מערכת אקולוגית, עם התוכנה שלה שמפעילה את המכונית, רשת הנהיגה האוטונומית עם למידת המכונה ועדכוני האונליין שבה. מתי בפעם האחרונה פורד, ג'נרל מוטורס או דיימלר שחררו עדכוני נהיגה אוטונומית אונליין?

הניסיון להעריך כלכלית משהו שמשנה את התעשייה מהיסוד הוא כמעט בלתי אפשרי. השוק כבר סיפר לנו כמה טסלה שווה: 40 מיליארד דולר, אם נאהב את זה או לא. למה? כי היא נסחרת באותו טווח כבר כמעט שלוש שנים. כמעט בלתי אפשרי לדעת כמה היא תהיה שווה בעוד שלוש שנים מהיום. אני אתווכח עם כל מי שינסה לקבוע את השווי של מניית טסלה בעוד שנתיים או שלוש.

כמעט בלתי אפשרי לחזות כל אחד מהמשתנים שצריך להזין לתוך כל אחד מהמודלים שמשתמשים בהם כדי להעריך שווי. תוכלו לומר מה הסיכון? כמה מכוניות טסלה יכולה לייצר? כמה ביקוש יהיה למכוניות? אף אחד לא יכול. אפילו לא כדאי לנסות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המניע העיקרי להשקעה בטסלה

במקום זאת, כדאי להתמקד במידע שכן ניתן להשיק. ההכנסות של טסלה גדלו לאורך השנים באופן יציב ונראה כי הקצב אפילו עולה. למרות ההכנסות הללו, טסלה לא הצליחה להניב רווח.

לעיתים קרובות, משקיעים ואנליסטים נתקעים עם מניות בחברות שמפספסות את הציפיות, כי ציפיות הן כל העניין בהשקעה. במקרה הזה, למרות שטסלה פספסה את התחזיות, העלייה בהכנסות הייתה יציבה ועקבית. עליה בהכנסות צריכה להיות המניע העיקרי בהשקעה בחברה כמו טסלה.

האם החברה מייצרת הכנסות גדלות באופן עקבי, או שהיא מתמהמהת ונתקלת במכשולים? האם החברה מייצרת כמות גדלה באופן עקבי של מכוניות ומבצעת יותר מסירות? טסלה הפגינה עלייה בכל המדדים הללו, דבר שיכול להצביע על כך שהחברה מייצרת מכוניות תוך מענה לביקוש גבוה.

צריך להתרחק מנקודת המבט של טסלה כרכב חשמלי. טסלה היא חברת טכנולוגיה שמייצרת מכוניות. המכוניות האלו נוסעות על ארבעה גלגלים ומשתמשות בתצורת אנרגיה כדי להזיז אותן קדימה ואחורה. קונה של המכונית הזו לא יקנה אותה כי הוא מאמין שהוא מציל את הפלנטה, הוא יקנה אותה כי הוא רוצה שהיא תהיה שלו וכי הוא נהנה לנהוג בה.

תשאלו בעלים של רכב מסוג טסלה מה הוא חושב על המכונית שלו. סביר להניח שהוא כבר נהג קודם לכן במכוניות BMW, מרצדס, אאודי וריינג' רובר במשך חלק משמעותי מחייו הבוגרים. זה אומר משהו על איכות המוצר עצמו. אם המכוניות האלו לא היו נתפשות בתור מוצר איכותי, אף אחד לא היה קונה אותן, חשמליות או לא חשמליות. קונה של טסלה לא קונה את המכונית כי הוא דואג ממחירי הדלק או מסיבות אחרות. הוא קונה אותה כי הוא אוהב לנהוג בה ובדרך כלל לא אכפת לו אם היא חשמלית או לא.

טסלה מודל 3 צפויה להימכר במחיר של החל מ-35 אלף דולר. אבל, כמובן, רוב האנשים לא ישלמו את הסכום הזה על המכונית. הם יוסיפו תוספות, כמו בכל מכונית אחרת. מכונית BMW  מסדרה 3 מתחילה ב-31 אלף דולר, אבל עד שמסיימים עם כל התוספות, המכונית בדרך כלל עולה מעל 40 אלף. טסלה מודל 3 כנראה תתחרה עם BMW 3, אאודי A4 ומרצדס C, לא עם המכוניות החשמליות של שברולט.

לגבי מודל S ומודל X, המשקיעים נוטים לחשוב שאולי טסלה נתקלה במבוי סתום כי המדדים של תחילת 2017 זהים לאלו של 2016. סביר להניח שזה לא מקרה של ביקוש מועט אלא תוצאה של התמקדות של טסלה במודל 3 וחוסר רצון להעלות יותר מדי את הציפיות.

מסקנה

כמה שווה חברה שכרגע גדלה אקספוננציאלית, ונמצאת בדרך לעשות את הבלתי אפשרי? נראה שאנחנו עומדים לגלות. אם תשאלו את דעתי סביר להניח שהתשובה היא: יותר מהשווי הנוכחי שלה.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פיני 19/07/2017 20:53
    הגב לתגובה זו
    מוטי כהן, דעה נכונה לדעתי. אני נוסע ברכב בפלורידה, מודל S 2012, הרכב הזה מדהים, 91% שביעות רצון לקוח ע"פ Consumer Reports, בהשוואה לרכב הבא אחריו פורשה 84%, ואודי 77%. למיטב הבחנתי לא ציינת את פעילות החברה בשוק אחסון האנרגיה וגגות סולריים פרטיים ומסחריים, שליטה ברשת טעינת רכב חשמלי עצומה ויעילה ופיתוח מערכת נהיגה עצמית מוכחת כבר מותקנת בכל רכביה...
  • 2.
    מסכים איתך זו השקעה לעשר שנים בתיק (ל"ת)
    ערן 16/07/2017 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חובבן. (ל"ת)
    אבנר 16/07/2017 12:40
    הגב לתגובה זו
  • לא אתה... (ל"ת)
    יונתן 18/07/2017 18:11
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.