זהירות! שביר: המהלכים הבאים של הפד תלויים בנתונים
מזה 6 שנים שהבנק המרכזי של ארה"ב מחזיק ריבית נמוכה בטווח של 0%-0.25%. להלכה, הריבית הולמת את התנאים הכלכליים ואת שוקי ההון והכספים שם, אך הפד מתחבט זה זמן בשאלה מה הלאה והמשקיעים ממתינים בשקיקה למוצא פיו ועוקבים אחר כל הגיג של בכיריו בניסיון להסיק האם הריבית בדרך לעלות. המהלך הבא של הפד יהיה המשמעותי ביותר זה זמן רב ותהיינה לו השלכות מרחיקות לכת בכל מקרה.
לכאורה, הריבית יכולה לעלות כבר עתה. שיעור הבלתי מועסקים בארצות הברית - 5.5% מכוח העבודה האזרחי - די קרוב לתעסוקה מלאה. מדד המחירים לצרכן ללא מזון ואנרגיה עלה ב-1.7% ב-12 החודשים האחרונים - קרוב לקצב של 2% שהפד רוצה. מחיר הנפט בעולם צנח, ולכן מדד המחירים לצרכן דרך במקום בשנה האחרונה, אך סביר כי יתאושש לבסוף ואם לא - ינצלו זאת הצרכנים וירכשו מוצרים ושירותים אחרים, מחירם יעלה ויקזז את השלכות הירידה במחיר הנפט. לכן, המטרה הראשונה שהציב הפד הושגה מזמן והשנייה קרובה דיה.
כמו כל בנק מרכזי, לפד לא נוח להימצא זמן רב כל כך עם תחמושת מדולדלת. לאחר שסיים בהצלחה גדולה שתי תכניות רכיש, איגרות חוב רחבות היקף (quantitative expansion), הוא נותר עם ריבית נמוכה ברמה של 1.35%-1.6% בניכוי האינפלציה הצפויה (הנגזרת מתשואות הפדיון על אג"ח לא צמודה וצמודת מדד ל-5 שנים), וכעת עליו להעלות את הריבית כדי להתמודד היטב עם משברים עתידיים.
התוצר של ארה"ב גדל 2.2% ברבע האחרון אשתקד - זו האטה של ממש בהשוואה לעלייה של 5% שהייתה בין הרבעים השני והשלישי, אך המצב רחוק מלהיות משברי. למעשה, לנוכח תיסוף הדולר בתקופה האחרונה, תוצאה של הערכות כי הריבית בארה"ב תעלה מחד והפחתת ריבית עם השקת תכנית הרחבה כמותית ענקית בגוש האירו מנגד, היה ברור שכלכלת ארה"ב תאט. אולם, המדדים צופים קדימה - מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובענפי השירותים, או מדדי ביטחון הצרכנים, מראים שמשקי הבית והחברות מעודדים למדי וסביר שההתרחבות הכלכלית תימשך.
- הברבור הלבן של טאלב: "החוב האמריקאי יוביל למשבר"
- ארה"ב אישרה מכירת שבבי אנבידיה לאיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכן, מה יעשה הפד?
נכון להיום מעריכים כי הריבית תעלה ביוני, או בספטמבר. בכירי הפד מרבים להתראיין ועל אף מסרים לא אחידים, דומה שהם מנסים להכשיר את דעת הקהל למהלך. הפד רוצה שכשהריבית תעלה המשקיעים כבר יפנימו זאת ולא יתחוללו זעזועים של ממש בשוקי ניירות הערך והמטבעות. לכן יקפיד לומר שתוצאות כל העלאת ריבית תיבחנה בקפידה בטרם תעלה שוב. אם הכלכלה תיחלש לפתע, או תיסוף הדולר יהיה חד ומהיר מדי - הריבית תרד שנית. יש בכך סיכון, שהרי אם הפד יחזור בו הדבר יעיד על חוסר החלטיות ויסתור את ההנחה כי כלכלת ארה"ב נחלצה מהמשבר, אך מנגד הוא יגלה פרגמטיות וגמישות.
נקודה אחת משחקת בכל זאת לטובת הפד - תשואות פדיון נמוכות מאוד מעבר לים
תשואת הפדיון על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה עומדת היום על 0.18% בלבד, בהשוואה לתשואת פדיון של 1.87% על אג"ח דומה של ממשלת ארה"ב. אין ספק, הריבית בגובה 0.05% והשקת רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי של אירופה טרפו את הקלפים: בכל מצב אחר סביר שתשואת הפדיון בארה"ב הייתה 2.5% לפחות, אך עתה משקיעים רבים לא יסתפקו בחלופה הגרמנית ויעדיפו להסיט כספים מעבר לים. במצב זה, אפשר שריבית הפד, החולשת על תשואות הפדיון של אג"ח לתקופות קצרות (עד שנתיים), תעלה בלי לגרום לקפיצה בתשואות הפדיון על אג"ח לתקופות ארוכות יותר - שתייקר את עלות האשראי ותקשה על המשק.
עד אז - כל נתון כלכלי, בפרט על התעסוקה, המחירים והתוצר, עלול להרעיד את השווקים השונים, בהתאם לשאלה אם ירחיק, או יקרב, את העלאת הריבית. כפי שאמר הפד, מהלכיו הקרובים יהיו תלויי נתונים. כרגע, נראה שהריבית תעלה רק בחודש ספטמבר, משום שדוח התעסוקה האחרון איכזב עם תוספת של 126 אלף מקומות עבודה חדשים בלבד, מחצית מהצפי. אולם, הפד יקווה מאוד שהנתונים הבאים יהיו חזקים יותר, שכן בדעתו להעלות את הריבית בהזדמנות הראשונה.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
אצלנו, רבים חוששים זה זמן כי עליית ריבית בארה"ב תשליך לרעה על האג"ח המקומיות: במישרין, דרך הליכה של בנק ישראל בעקבות הפד. בעקיפין - דרך קפיצה בתשואות הפדיון בארה"ב, שתגרום לקפיצה דומה גם כאן. מה עוד שתשואת הפדיון המקומית נמוכה יותר ועומדת על 1.70%.
להערכתי, החשש עדיין מוצדק, אך גדל הסיכוי לתרחיש נוח יותר: ריבית בנק ישראל תעקוב אחר הריביות הנמוכות והפוחתות בגוש האירו ובמדינות אחרות באירופה ולא תעלה תיכף אחרי ארה"ב. לגבי תשואות הפדיון על אג"ח ארוכות יותר - הן מראות לאחרונה תלות נמוכה במקבילותיהן האמריקניות ונראה כי למשמעת התקציבית, לדוחות המעודדים על המשק (לאחר הבחירות) מצד סוכנויות הדירוג, לאינפלציה הנמוכה ולאיתנותו המרשימה של השקל חלק גדול בכך. כך גם לשקט שבעולם מקווים לפחות שישרור באזורנו לאחר ההבנות בין אירן למעצמות. וכך, בעוד בעולם יכססו ציפורניים לקראת שעת השין של יילן, אצלנו, לפחות בינתיים, אפשר להיות קצת פחות לחוצים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.יוסי 12/04/2015 13:06הגב לתגובה זוגם אם יעלו ריבית אולי עד 2 אחוז לא נראה בשום אופן ריביות של פעם השוק לא יכיל ריביות גבוהות
- 1.עובדים עלינו 10/04/2015 17:02הגב לתגובה זוהדפיסו 14 טריליון . ורוצים שנקנה את הניירות האלה. אז ניראה לכם שיעלו את הריבית?

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 1.06%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.