שנת 2015 בשער: לאן יובילו אתגרי הריבית הנמוכה של בנק ישראל?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות, על המקומות אליהן תוביל אותנו אסטרטגיית הריבית הנמוכה של בנק ישראל
רונן מנחם | (1)
נושאים בכתבה ריבית

ביום שני הודיע בנק ישראל על הותרת הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.25%. להערכתי, לשון ההודעה סותמת את הגולל על הורדת ריבית נוספת.

בנק ישראל יתמודד עתה עם מספר חודשים שיצריכו המשך מדיניות מרחיבה מצדו, אם כי במינון הנוכחי, וללא צורך בהפעלת כלים נוספים, כגון רכישה ישירה של איגרות חוב ממשלתיות שתפעל לירידה של תשואות הפדיון ועלות האשראי.

בנק ישראל יתקשה להרחיב את מעגל הרכישות לאג"ח שהנפיקו חברות, היות וגם כך הוא סבור כי תשואות הפדיון עליהן נמוכות זה זמן. מדדי מחירים יהיו כנראה נמוכים מאוד ברבעון הקרוב (לרבות מדד ינואר 2014, שיכלול הורדה של תעריפי מים וחשמל) ונקודת הפתיחה נוחה לתקציב 2015 - שיעור הגירעון של 2.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. הדבר יאפשר לו להחזיק את הריבית הנמוכה בתקופה הקרובה.

בנוסף, בארה"ב תשואות הפדיון אינן עולות, כפי שחששו עם תום מסע הרכישות של הבנק המרכזי שם, והן אף יורדות, בעקבות העליות בשערי איגרות החוב בגוש האירו. כך התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב עומדת היום על 2.25% בלבד. בנק ישראל יכול, ואף להרשות לעצמו עליית ריבית מדודה, בלי שהדבר יגרום בהכרח לעלייה של ממש בתשואות הפדיון על איגרות החוב במח"מ בינוני וארוך, וייסב הפסד הון של ממש למחזיקים בהן.

בהמשך, כנראה לקראת אביב 2015, הנסיבות עשויות להשתנות :

- המשך פיחות השקל כנגד הדולר (2.3% מתחילת החודש ו-11.5% מתחילת השנה) ייתן לבסוף את אותותיו על קצב האינפלציה במשק. אמנם הדולר בעולם נבלם ביומיים האחרונים, אך בנק ישראל שב כנראה לרכוש מט"ח ולהערכתי ישאף לנצל את התנופה שהייתה, ולא ייתן לשער השקל לשוב לרמות הגבוהות והמטרידות שאפיינו אותו עד לא מזמן.

- לפי ההערכות הנוכחיות, מדד המחירים לצרכן עשוי לעלות 1.5%-2% בקצב שנתי בחודשים פברואר-אוקטובר 2015 - קצב שנמצא בתוך יעד האינפלציה ולא ידור בכפיפה אחת עם ריבית בנק ישראל נמוכה כל כך (ריבית משברית).

- התפוגגות השלכות צוק איתן ומעבר לקצב התרחבות כלכלית מהיר יותר ברבעונים הבאים, תוך שיפור בייצוא הסחורות והשירותים ובהשקעות בענפי המשק. בד בבד, ירד שיעור הבלתי מועסקים ל-5.7% בלבד בחודש האחרון ושיעור התעסוקה עלה. משקי הבית הראו חוסן מרשים וההוצאה לצריכה פרטית גדלה 3% ויותר על אף המערכה הצבאית. ארגון ה-OECD מעריך כי התוצר הישראלי יגדל 3% השנה ו-3.5% בשנה הבאה - מספרים מרשימים, בהינתן ההאטה בכלכלה העולמית.

- המשך המתיחות הביטחונית במדינה וסביבה.

- היתרבות סימני השאלה לגבי המשך דרכה של הממשלה הנוכחית, לרבות ובדגש על ההשלכות התקציביות המרחיבות וגם אלה המדיניות, שעשויות להיות לחלופות שתקומנה.

- המשך עלייה במחיר הדירות (4.7% ב-12 החודשים האחרונים). יש אפשרות שיישום הצעות הממשלה בנושא תבאנה דווקא להאצה בקצב עליית המחירים בשלבי היישום הראשונים - דבר שעשוי להשליך בתורו על גובה שכר הדירה, המהווה 25% ממדד המחירים לצרכן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

- תרחיש סביר בואך 2015 הינו עלייה של 1% במדד המחירים לצרכן, ריבית ברמה של 0.25% בחודשים הראשונים של השנה, שתעלה קלות (ל-0.5%) בהמשך ושער חליפין שקל / דולר של 3.80 או 3.90. יצוין, עם זאת, כי היכולת לאמוד את השינויים בשער החליפין מוגבלת מאוד, לנוכח השינויים והתפניות החדות הנרשמות בו. גורמי הסיכון למדד ולריבית מאוזנים כעת, ואילו גורם הסיכון לשער השקל / דולר מוטה כלפי מטה (פיחות נוסף).

אותן הנחות מתייחסות למשתנים הסביבתיים הלא כלכליים ובראשם, הסביבה הביטחונית, המדינית והפוליטית, בהם לא יהיה שינוי של ממש - זו הנחה רגילה ומתחייבת, אך דומה כי בימים אלו היא חיונית מבעבר. בשלב זה אני מעריך, כי יעד גירעון בר השגה של 3.4% לשנת 2015 ותשואות פדיון נמוכות על Treasurie (אג"ח של ממשלת ארה"ב) ל-10 שנים יוסיפו לתמוך בתקופה הקרובה באפיק הלא צמוד סביב המח"מ הבינוני. הריבית הנמוכה תמשיך לפעול לטובת שוק המניות, אם כי גורמים רבים נוספים פועלים עליו. המח"מ הארוך עדיין יכול לספק הזדמנויות גדולות יותר, אך הוא כרוך, לדעתי, בסיכון גדל והולך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 27/11/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    ואילו מצד שני, סיום הקיפאון בנדלן יגרום לקבלנים לשחרר לשוק מיידית חלק מהמלאי הבלתי מכור שהצטבר אצלם לאחרונה, ובכך להקל את מצוקת הדיור ולהוריד את מחירי השכירות.
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.