הורדת תחזית הדירוג של פיץ' לא גרועה כמו שחשבתם

רון הקיני, ראש צוות אג"ח, אקסלנס, מתייחס למהלך של סוכנות הדירוג פיץ' על תחזית כלכלת ישראל
רון הקיני | (1)
נושאים בכתבה כלכלת ישראל פיץ

בסוף השבוע סוכנות דירוג האשראי, פיץ', הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה" אך הותירה את הדירוג על רמת A. הסיבות לכך הן ההוצאות הביטחוניות הגבוהות של ישראל, שנגרמו בעקבות מבצע "צוק איתן" והעלאת הגירעון בתקציב 2015 מ-2.5% ל-3.4%. בשל כך, מגמת הירידה ביחס החוב ממשלתי / תוצר צפויה להיבלם לפחות זמנית.

דו"ח הורדת תחזית דירוג האשראי לישראל עוררה ביקורת קשה בעיתונות (ובאופוזיציה) על המדיניות הכלכלית של הממשלה, ועל הדרך בה מנוהלת כלכלת ישראל. לדעתי ביקורת זו, הנשענת על דו"ח הדירוג, אינה מוצדקת ואין להיתלות דווקא בו בכדי לבקר את המדיניות הכלכלית.

הביקורות מייחסות להורדת תחזית הדירוג של סוכנויות האשראי השפעה כבדת משקל. אך להערכתי, המשמעות של הורדת התחזית לישראל לא צפויה להיות קשה במיוחד. בדרך כלל הורדות תחזיות דירוג אמורות לגרום למצב של עלויות מימון גבוהות יותר, אך במצב הכלכלי העולמי הנוכחי, בהן הריביות של הבנקים המרכזיים הן אפסיות, עלויות המימון הן נמוכות היסטורית. גם מדינות רבות שהורד להן דירוג האשראי עצמו (ולא רק התחזית) בשנים האחרונות, מצליחות להתממן בריביות נמוכות מאוד.

כל עוד ישראל מצליחה להיצמד ליעד גירעון בר שליטה, ומחוייבת לתוואי חוב / תוצר יורד בטווח הארוך, עלויות המימון של ישראל לא צפויות לגדול באופן משמעותי ברמות הריביות הנוכחיות. כמו כן, תחזית הדירוג הינה יציבה, כלומר לא צפוי שינוי דירוג בטווח הקרוב.

בסיכומו של דבר, הדו"ח מציג את העובדה כי במצב הגיאופוליטי והפיסקאלי הנוכחי, אין סיבות טובות להותרת תחזית דירוג חיובית ולכן התחזית ירדה ליציבה. הפעולה, אגב, נבעה, רובה ככולה, כתוצאה מהגדלת יעד הגירעון בצורה מוגבלת ומדודה, שהיא דווקא החלטה כלכלית לגיטימית שנובעת ממציאות כלכלית וגיאופוליטית נתונה שמחייבת הגדלת הוצאות ביטחון, כמו גם הוצאות אזרחיות אחרות.

לדעתי, יש צורך להודות שהורדת תחזית הדירוג, כמו גם נתוני הצמיחה השליליים ברבעון השלישי, מקורם בפגיעה ממושכת יחסית בעורף הישראלי במלחמת "צוק איתן". בפעמים הבאות יהיה צורך להביא בחשבון את המשמעויות הכלכליות של מבצעים צבאיים ממושכים. כידוע, חוסן כלכלי מהווה נדבך חשוב בביטחון הלאומי של מדינה.

אך אין זה אומר שהמדיניות הכלכלית הנוכחית צריכה להיות חסינה מביקורת, נהפוך הוא. מדידת הצלחה של מדיניות כלכלית לא מתבטאת רק בתחזית דירוג האשראי, אלא ביכולת הממשלה להניע בצורה יעילה מנועי צמיחה במשק, שמחלחלים לכל שכבות החברה, כאשר הציבור נותן אמון בקובעי המדיניות הכלכלית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כאן טמונה הבעיה של המדיניות הכלכלית הנוכחית. להערכתי, ההתנהלות הבעייתית סביב נושא התקציב בשבועות האחרונים של קובעי המדיניות פוגעת בכלכלה הישראלית לא פחות מהורדת תחזית דירוג האשראי. התנהלות בה קובעי המדיניות עסוקים בעיקר להכשיל יוזמות של שותפיהם - התנהלות בה קובעי מדיניות מרכזיים מאשימים אחד את השני לגבי נתוני הצמיחה, מבהירים את תמונת המצב שבקרב קובעי המדיניות ושיקולים פוליטיים צרים קודמים לשיקולים של טובת הכלכלה - במצב כזה אמון הציבור נפגע קשות.

לכן לעמדתי, הביקורת צריכה להיות ממוקדת בכיוון זה. על הביקורת להתמקד בחוסר היכולת של קובעי המדיניות לנסח ולהחליט על מדיניות כלכלית קוהרנטית מנוטרלת אינטרסים פוליטיים צרים, שפוגעת קשות באמון הציבור ומביאה לחוסר היכולת לבצע את הרפורמות המבניות הדרושות בכדי לפתח מנועי צמיחה ארוכי טווח שיחלחלו לכל שכבות החברה. ביקורת שאינה ממוקדת בכיוון זה רק תורמת לטשטוש הבעיות האמיתיות ומונעת התמודדות אמיתית עם האתגרים הנחוצים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליאור 26/11/2014 07:01
    הגב לתגובה זו
    באמת שאי אפשר לנהל כך מדינה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.