מרחיבים את ההרחבה: על מי תזרח השמש ביפן?
בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי ביפן על תכנית חדשה ודרמטית לרכישת נכסים סחירים במדינה, במסגרתה יגדיל עוד יותר את היקף הרכישות האג"ח הממשלתיות מעבר למצב הנוכחי. בנוסף, הבנק היפני יחל לרכוש מניות מקומיות באמצעות קרנות סל ובמקביל, ימשיך לרכוש אג"ח קונצרניות וניירות ערך מסחריים בהיקפים גדולים, כפי שנהג עד כה.
במילים פשוטות, ההרחבה הכמותית ביפן, שגם ככה הייתה עצומה במידותיה, מתרחבת עתה עוד יותר, ובאופן לא מפתיע, הכרזה זו בוצעה יומיים בלבד לאחר ההודעה על סיומה של QE3 בארה"ב.
אותן הדפסות כספים שמבצע BOJ, אשר ממוענות ישירות לשווקים הפיננסיים ביפן, תומכות בכל אפיקי ההשקעה המקומיים. לראיה, מדד הניקיי זינק בחדות באופן מיידי לאחר ההודעה, כאשר בנוסף, ההחלטה השפיעה גם על שוק המט"ח - הין נחלש בשיעור משמעותי באותו היום אל מול הדולר.
המרוויחות הגדולות מההרחבה הכמותית
קשה להעריך כיצד תשפיע הדפסת הכספים המסיבית ביפן על הכלכלה המקומית לאורך זמן, זאת מכיוון שהדפסת כסף אינה באמת פותרת את הבעיות המבניות הסבוכות של המשק היפני. יחד עם זאת, להיחלשות המטבע היפני בעולם יש השפעה חיובית ומיידית, הן על האינפלציה בתוך המדינה והן על היצוא היפני, שכידוע, הינו מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה כיום.
- "השוק ימשיך שלא להגיב לסימני האינפלציה עד שהפד' יפסיק לבטלם"
- האם הפד ירסן את עליית תשואות האג"ח דווקא בכלי שאמור לזרז את האינפלציה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד המניות המוביל ביפן (NIKKEI 225) מורכב ממספר רב של חברות יצואניות גדולות, כדוגמת יצרניות כלי הרכב טויוטה, הונדה וסוזוקי ויצרניות המצלמות קאנון ואולימפוס. כפי שניתן לראות בתרשים, בעשור האחרון מדד זה נהנה ברוב המקרים בהם הין נחלש אל מול הדולר ולהיפך. כמובן שהקשר בין שני הפרמטרים קשור לעובדה כי היחלשות המטבע היפני הופכת את המוצרים המקומיים לאטרקטיביים יותר ביחס למתחרותיה בעולם.
על כן, אפשר להניח כי לפחות בטווח הקצר, כל זמן שסביבת הריבית בעולם נותרת נמוכה, ובמקביל, המדיניות המוניטארית ביפן הולכת ומתרחבת בעוד שבארה"ב היא מצטמצמת - מגמת ההיחלשות של הין אל מול הדולר תימשך. באופן זה, חברות הייצוא ביפן ייהנו בפרט מהמגמה, כאשר גם שוק המניות הכללי צפוי לצאת נשכר מכך.
חשיפה לחברות הייצוא היפניות ללא סיכון מט"ח
לאור העובדה כי השקעה כיום בשוק המניות ביפן טומנת בחובה את אותו סיכון מטבע שפורט לעיל למשקיעים הזרים, השיקה מנהלת קרנות הסל WisdomTree היוצרת ועורכת מדדים בעצמה, מדד ייחודי אשר מטרתו לעקוב אחר חברות יצואניות ביפן.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מדד WisdomTree Japan Hedged מורכב ממניות של חברות מוטות דיבידנד ביפן, כאשר לפחות 20% מהכנסותיהן נובעות משווקים מחוץ ליפן. נציין כי לא לחינם הוסיפו לשם המדד את המילה "Hedged" (מגודר), שהרי בדומה לחלק מקרנות הנאמנות ותעודות הסל בישראל אשר נעשה בהן גידור מט"ח באופן קבוע, גם מדד זה מגדר עצמו בפני השינויים במטבע היפני אל מול הדולר.
מאז תחילתה של ההרחבה הכמותית ביפן לפני שנה וחצי רשם המדד תשואה עודפת על פני מדד הניקיי (במונחים דולרים), בעיקר בזכות אפקט נטרול המטבע והצפת הערך שארעה בחברות היצואניות.
בהקשר זה נציין, כי אותו עורך מדד (WisdomTree) השיק מדדים מגודרים ומוטי ייצוא נוספים גם על שוקי המניות בגרמניה ובגוש האירו. בדומה לשוק היפני, גם מדדים אלה מציגים לאחרונה ביצועים עודפים על פני מדדי הבנצ'מרק באירופה, על רקע החולשה בביקושים המקומיים ביבשת והיחלשות האירו שנובעת מהמדיניות המרחיבה של ה-ECB.
לסיכום, ההרחבה של ההרחבה הכמותית ביפן צפויה להמשיך ולהזרים נזילות לשווקים הפיננסים במדינה, ובנוסף, להמשיך ולהחליש את הין ביחס לדולר. על כן, החברות היפניות שמוטות לפעילויות ייצוא צפויות להיות הנהנות הגדולות ממגמה זו.
***תומר הוא אנליסט מדדים בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.
- 1.האמת שמעניין (ל"ת)שי 13/11/2014 13:05הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.