העלאות הריבית בארה"ב, איך יגיבו השווקים?
הבנק המרכזי של ארצות הברית, להלן הפד, הודיע לאחרונה על סיום תכנית הרכישה של איגרות חוב. רבים חיכו בכיליון עיניים להודעה, שכן מעתה והלאה תעמוד שאלה חשובה לא פחות על סדר היום - מתי תעלה הריבית בארה"ב? כשזה יקרה, יש החוששים, השווקים "ירעדו". בטור זה אני טוען כי ניתן להכשיר את הקרקע למהלך וסיכוייו להתבצע בהצלחה - טובים.
תכנית הרכישות של השנים האחרונות באה על מנת להגדיל את הנזילות בשוקי המוצרים והשירותים, לעודד את הצריכה הפרטית והתוצר המקומי ולשקם את הביטחון של משקי הבית והחברות בכלכלה האמריקנית. זו הייתה פעולה עם השלכות ישירות על כמות הכסף במשק האמריקני והשלכות עקיפות על הציבור, שהבין כי יש בעל בית עם פתרונות להבראת המשק, גם אם הריבית, שקרובה ל-0% כבר שבע שנים, לא כל כך אפקטיבית.
בכלכלה, כמו בכלכלה, אין ואקום. בצד תועלתה של התכנית, התוצר גדל בקצב של 4% והאינפלציה עומדת על רמה נוחה של 1.5%-2%, "חלומם הרטוב" של כל הבנקים המרכזיים במדינות המתועשות, אך יש לה גם מחיר: מישהו יצטרך לשבת כעת על כיסא הנהג ולרכוש את איגרות החוב במקום הפד. החשש הוא שכשתשואות הפדיון נמוכות כל כך, לא יהיו מספיק קונים.
כמו כן, גם הריבית האפסית אילצה משקיעים רבים להצטייד בנכסים מסוכנים ומתוחכמים יותר, כדי להשיג תשואה עודפת. זה מזכיר קצת את המצב ערב משבר 2008, שחייב מלכתחילה את איפוס הריבית. יש לקוות שכל מהלכי הרגולציה שנעשו מאז, שיפור הבקרה והפיקוח ובעיקר - הלקח המר שנלמד - יביאו לכך שהעלאת הריבית תצלח ללא זעזועים מיותרים. להערכתי, הסיכוי לכך טוב.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשוב לאג"ח
מדובר בנכסים נומינאליים, שמחירם בתום מסע הרכישות גבוה משמעותית מבעבר. כמו גם, הריחוק ממועד הפדיון, שבעבר גרם למחזיקיהן לדרוש פיצוי נוסף, איבד קצת מחשיבותו. כשתעלה הריבית - הוא "יזכיר" את עצם קיומו.
חשש משילוב של עליית ריבית - מהלך שיחל כנראה באמצע השנה הבאה, עם עלייה בקצב האינפלציה, נניח בעקבות התאוששות במחירי הסחורות בעולם - לא מוסיף לאטרקטיביות שלהן. האם הביקוש יקטן בחדות ויגרור ירידה במחירן, עלייה בתשואות הפדיון עליהן וכתוצאה מכך, התייקרות עלות גיוס ההון והאשראי ופגיעה חוזרת בכלכלה המתאוששת? זו השאלה המרכזית על סדר היום בארה"ב.
הפד חכם ויודע שזה כנראה לא יקרה. יהיה מי שיקנה את האג"ח, וגם הכמות שתוצע למכירה לא תהיה מעתה גבוהה כל כך. בצד הקונים נראה למשל את הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. אלו יעדיפו את איגרות החוב של ממשלת ארה"ב על פני איגרות החוב של ממשלות אירופה הגדולות שהתייקרו מאוד לאחר שהריבית בגוש האירו ירדה עד לרמה של 0.05%.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
בצד ההיצע, הגירעון בתקציב ממשלת ארצות הברית נמצא במגמת ירידה של ממש בשנים האחרונות. היא זקוקה לפחות גיוסים על מנת לממנו. מעבר לכך, יש כאן מבחן בגרות של השוק. האם לראות בהפסקת הרכישות איום, כמו צינור הזנה שנותק, או דווקא הזדמנות, שכן זו תעודת הכשר ליכולתו של המגזר הפרטי לנוע קדימה בכוחות עצמו?
להערכתי, ללא זעזועים מיותרים, הפד יוכל להכשיר את הקרקע הציבורית להעלאת הריבית בארה"ב. הנתונים על כלכלת ארה"ב ישתפרו והפד ידגיש זאת בהודעותיו. מדדי אמון הצרכנים ומנהלי הרכש הטובים יודגשו וכך גם הירידה בשיעור האבטלה. במצב דברים זה, עליית הריבית תתבטא תחילה בתשואות הפדיון על איגרות החוב הקצרות יותר ולא תהיה לה השפעה שלילית מדי על הפעילות הכלכלית.
תרחיש כזה ישפיע בעקיפין לטובה גם על שוק ההון הישראלי, היות ורבים סבורים כי הריבית בארץ תעקוב אחר הריבית בארה"ב ותתחיל לעלות סמוך לעלייתה מעבר לים. לנו יש כמובן בעיות אחרות - הגירעון הממשלתי, לדוגמא, יגדל דווקא, אך אין ספק כי תרחיש חיובי בארה"ב יתקבל בברכה גם כאן.
- 1.רונן מחכים לניתוח של שוק הנדלן בישראל אחרי עליית הריבית (ל"ת)דני 10/11/2014 11:03הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
