העלאות הריבית בארה"ב, איך יגיבו השווקים?
הבנק המרכזי של ארצות הברית, להלן הפד, הודיע לאחרונה על סיום תכנית הרכישה של איגרות חוב. רבים חיכו בכיליון עיניים להודעה, שכן מעתה והלאה תעמוד שאלה חשובה לא פחות על סדר היום - מתי תעלה הריבית בארה"ב? כשזה יקרה, יש החוששים, השווקים "ירעדו". בטור זה אני טוען כי ניתן להכשיר את הקרקע למהלך וסיכוייו להתבצע בהצלחה - טובים.
תכנית הרכישות של השנים האחרונות באה על מנת להגדיל את הנזילות בשוקי המוצרים והשירותים, לעודד את הצריכה הפרטית והתוצר המקומי ולשקם את הביטחון של משקי הבית והחברות בכלכלה האמריקנית. זו הייתה פעולה עם השלכות ישירות על כמות הכסף במשק האמריקני והשלכות עקיפות על הציבור, שהבין כי יש בעל בית עם פתרונות להבראת המשק, גם אם הריבית, שקרובה ל-0% כבר שבע שנים, לא כל כך אפקטיבית.
בכלכלה, כמו בכלכלה, אין ואקום. בצד תועלתה של התכנית, התוצר גדל בקצב של 4% והאינפלציה עומדת על רמה נוחה של 1.5%-2%, "חלומם הרטוב" של כל הבנקים המרכזיים במדינות המתועשות, אך יש לה גם מחיר: מישהו יצטרך לשבת כעת על כיסא הנהג ולרכוש את איגרות החוב במקום הפד. החשש הוא שכשתשואות הפדיון נמוכות כל כך, לא יהיו מספיק קונים.
כמו כן, גם הריבית האפסית אילצה משקיעים רבים להצטייד בנכסים מסוכנים ומתוחכמים יותר, כדי להשיג תשואה עודפת. זה מזכיר קצת את המצב ערב משבר 2008, שחייב מלכתחילה את איפוס הריבית. יש לקוות שכל מהלכי הרגולציה שנעשו מאז, שיפור הבקרה והפיקוח ובעיקר - הלקח המר שנלמד - יביאו לכך שהעלאת הריבית תצלח ללא זעזועים מיותרים. להערכתי, הסיכוי לכך טוב.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשוב לאג"ח
מדובר בנכסים נומינאליים, שמחירם בתום מסע הרכישות גבוה משמעותית מבעבר. כמו גם, הריחוק ממועד הפדיון, שבעבר גרם למחזיקיהן לדרוש פיצוי נוסף, איבד קצת מחשיבותו. כשתעלה הריבית - הוא "יזכיר" את עצם קיומו.
חשש משילוב של עליית ריבית - מהלך שיחל כנראה באמצע השנה הבאה, עם עלייה בקצב האינפלציה, נניח בעקבות התאוששות במחירי הסחורות בעולם - לא מוסיף לאטרקטיביות שלהן. האם הביקוש יקטן בחדות ויגרור ירידה במחירן, עלייה בתשואות הפדיון עליהן וכתוצאה מכך, התייקרות עלות גיוס ההון והאשראי ופגיעה חוזרת בכלכלה המתאוששת? זו השאלה המרכזית על סדר היום בארה"ב.
הפד חכם ויודע שזה כנראה לא יקרה. יהיה מי שיקנה את האג"ח, וגם הכמות שתוצע למכירה לא תהיה מעתה גבוהה כל כך. בצד הקונים נראה למשל את הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. אלו יעדיפו את איגרות החוב של ממשלת ארה"ב על פני איגרות החוב של ממשלות אירופה הגדולות שהתייקרו מאוד לאחר שהריבית בגוש האירו ירדה עד לרמה של 0.05%.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
בצד ההיצע, הגירעון בתקציב ממשלת ארצות הברית נמצא במגמת ירידה של ממש בשנים האחרונות. היא זקוקה לפחות גיוסים על מנת לממנו. מעבר לכך, יש כאן מבחן בגרות של השוק. האם לראות בהפסקת הרכישות איום, כמו צינור הזנה שנותק, או דווקא הזדמנות, שכן זו תעודת הכשר ליכולתו של המגזר הפרטי לנוע קדימה בכוחות עצמו?
להערכתי, ללא זעזועים מיותרים, הפד יוכל להכשיר את הקרקע הציבורית להעלאת הריבית בארה"ב. הנתונים על כלכלת ארה"ב ישתפרו והפד ידגיש זאת בהודעותיו. מדדי אמון הצרכנים ומנהלי הרכש הטובים יודגשו וכך גם הירידה בשיעור האבטלה. במצב דברים זה, עליית הריבית תתבטא תחילה בתשואות הפדיון על איגרות החוב הקצרות יותר ולא תהיה לה השפעה שלילית מדי על הפעילות הכלכלית.
תרחיש כזה ישפיע בעקיפין לטובה גם על שוק ההון הישראלי, היות ורבים סבורים כי הריבית בארץ תעקוב אחר הריבית בארה"ב ותתחיל לעלות סמוך לעלייתה מעבר לים. לנו יש כמובן בעיות אחרות - הגירעון הממשלתי, לדוגמא, יגדל דווקא, אך אין ספק כי תרחיש חיובי בארה"ב יתקבל בברכה גם כאן.
- 1.רונן מחכים לניתוח של שוק הנדלן בישראל אחרי עליית הריבית (ל"ת)דני 10/11/2014 11:03הגב לתגובה זו

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.