הבו לנו פייזר: היתרונות של מרכזי פיתוח מקומיים
לא רבים יודעים, אך מראשית שנות ה-90' ועד לפני מספר שנים, תמכה חברת טבע, בשורה ארוכה של חברות הזנק ובמחקרים אקדמיים בתחום הביומד. הליווי התבטא במימון שוטף, אולם, גם ובעיקר בסיוע תשתיתי ומקצועי רב. בתהליך הרה-ארגון שעברה טבע בשנים האחרונות, התכנסה החברה למספר מצומצם של תחומים, ובבת אחת נטשה שורה ארוכה של חברות ישראליות, כמו מדיוונד, אפוסנס ואחרות. נעליה הגדולות של טבע הותירו חלל משמעותי בתעשייה, הן מבחינת חוסר במקורות מימון אסטרטגיים והן מבחינת התרומה הניהולית-מקצועית לפרויקטים. הפוטנציאל בתעשיית הביומד הישראלית הוא גדול. מספר הדוקטורנטים בתחומי מדעי החיים בישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל בעלי התואר השלישי. אקדמיה איכותית ומערכת רפואה ברמה גבוהה, בצירוף רוח יזמית מהווים כר פורה להולדתם של מיזמי ביומד רבים. אולם רוב רובן של החברות הצעירות הללו מתקשות לשרוד ולהפוך מחברות מחקר קטנטנות לתעשייה אמיתית. זאת ועוד, על תרומתו של סקטור תעשייתי לכלכלה כולה, להימדד ביכולתו לחלחל ולהשפיע על מעגלים נוספים מעבר למקבלי השכר בחברות. כ-70% מתעשיית הביומד כיום מורכבת מחברות הזנק קטנות ובינוניות, המעסיקות מספר מועט יחסית של עובדים, בביטחון תעסוקתי מוגבל ובדרגות השכלה גבוהות מהממוצע. תעשייה שכזו, מתקשה לייצר תרומה משמעותית למשק שסביבה. לאחרונה התעורר דיון ציבורי בדבר הטבות המס המפליגות שמעניקה המדינה לחברות זרות, כדוגמת אינטל, בכדי להביא לפעילותן בישראל. אולם על דבר אחד כיום אין מחלוקת, מעבר לתרומה הישירה של חברת אינטל למדינה בהעסקת עובדים, בייצוא הישראלי וכדומה, תרמה החברה בעקיפין להקמה וביסוס של תעשיית השבבים הישראלית כולה. ממחקר שערכה אינטל עולה, כי מאז 2006, הקימו יוצאי אינטל כ-30 חברות חדשות בשנה, וגייסו להן עד כה כ-700 מיליון דולר. עשרת אלפים יוצאי אינטל עובדים כיום בחברות שונות בתעשיית ההיי-טק הישראלית. תעשיינים ומשקיעים מן העולם, מודעים היטב לחוזקה של ישראל בתחום השבבים, והמוניטין שייצא לקבוצות פיתוח ישראליות עוזר לחזק את תדמיתנו בעולם כ"אומת סטארט-אפ". ליצירת אפקט ארוך טווח בתעשייה, יש צורך בחברות תעשייתיות גדולות, אשר מלבד היותן מרכזי פיתוח נקודתיים, הן אחראיות גם על ייצור, בקרת איכות, שיווק ומכירה, ושאר היבטים עסקיים. הקמת מפעל גדול של חברת פארמה או ביוטק בינ"ל, עתידה להצמיח סביבה תעשייה משגשגת, עם יתרונות משמעותיים וארוכי טווח. מפעל כזה, עשוי לספק עבודה לאלפי עובדים, ולשם שינוי לא רק לקומץ דוקטורים או מנהלים נבחרים. מדובר בתעשייה הדורשת, בין השאר, עובדי ייצור, לבורנטים, מחסנאים ועוד שורה ארוכה של משרות עבור כל רמות האוכלוסייה וההשכלה. פעילות שכזו, מסוגלת ליצור תגובת שרשרת שתצמיח סביבה גם אקו-סיסטם של חברות שירותים איכותיות בתחומים משלימים כביטוי וייצור חלבונים, ניסוים פרה-קליניים וקליניים, אנליזה כימית וכדומה. בדומה לתעשיית השבבים, יוצאי אותן חברות יחזרו ויקימו בתורם את חברות ההזנק הבאות, עם מוצרי הביוטק והפארמה של הדור הבא. חברות ביוטק המבקשות לצמוח ולשמר את תהליכי הפיתוח המתקדם והייצור בישראל, מתקשות לרוב למצוא בסביבתן את קבלני המשנה הדרושים להן. מחסור זה, מהווה שיקול משמעותי לחברות בתהליך קבלת ההחלטות אם להימכר או להמשיך בגידול אורגני עצמאי. קשיים מבניים, טכנולוגים ורגולטורים בענף הביומד, מעניקים באופן מובהק יתרון לגודל, ולרוב מביאים לכך שחברות קטנות ובינוניות נרכשות ע"י ענקי התעשייה ומנוהלות, בסופו של דבר, על ידם. על הממשלה ומשרד הכלכלה, לעשות יותר על מנת להביא לארץ חברות זרות שכאלה. בין הצעדים המתבקשים ניתן למנות הרכבה ופרסום של סל הטבות ברור ואטרקטיבי, וכן סיוע לוגיסטי ומשפטי-ביורוקרטי צמוד לחברות המבקשות להקים את מפעלם אצלנו. פעילות משמעותית של חברת פארמה בינ"ל בארץ, עתידה לתת זריקת מרץ לתעשיית הביומד המקומית והכלכלה כולה, ולשמש דוגמא מעשית וקשר אסטרטגי ראשון במעלה עבור היזמים הישראלים. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 1.אנונימי 14/07/2014 11:54הגב לתגובה זושוק ההון הישראלי לא יודע לתת ערך לחזון ארוך טווח. וטבע?! אפשר גם לקרוא לה האסון של כל חברות הביומד בישראל

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?