ציפיות והערכות - הסיבות העיקריות לשינוי בתשואות ומחיר מדדי האג"חים

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות, לסיבות העיקריות של עלייה בתשואות מדדי איגרות החוב והירידה במחירם
רביב רזניק |

לאחר חודשים ארוכים של עליית מחירים כמעט רצופה, ללא כל מימוש משמעותי, אנו עדים בחודש האחרון לעליית תשואות וירידת מחירים בכל מדדי איגרות החוב. לעליית התשואות באיגרות החוב מספר סיבות, אך העיקרית שבהן היא עליית התשואות על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב - מרמה שנתית של 1.6% לפני מספר שבועות בלבד, לרמה של 2.2% כיום (אג"ח ל-10 שנים). עליית התשואות מתרחשת על רקע ההערכות, כי הפד יפחית בהדרגה את תכנית ההרחבה הכמותית, במסגרתה רוכש אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מידי חודש.

מחירם של נכסים הנסחרים בבורסה (אג"ח ומניות למשל) מבוסס גם על ציפיות והערכות: הערכות לגבי רווחי החברה ושיעורי הצמיחה שלה במקרה של מניות. והערכות לגבי שיעור הריבית, שיעור האינפלציה וכדומה במקרה של איגרות החוב. אומנם הריבית בארה"ב לא עלתה, אך ההערכות והציפיות של המשקיעים השתנו. לכן, הם דורשים כיום תשואה גבוהה יותר על השקעה באיגרות החוב הארוכות.

ברוב המקרים, עת ישנה ציפייה להעלאת ריבית, התשואות על איגרות החוב עולות בשיעורים דומים לכל אורכו של עקום התשואות, והוא פשוט נע במקביל כלפי מעלה. המקרה בתקופה האחרונה אינו כמתואר - עליית התשואות על איגרות החוב הארוכות הייתה חדה בהרבה מאשר על אלו הקצרות שכמעט ולא נפגעו, וכתוצאה מכך העקום הפך יותר תלול.

אינני רוצה להתנבא לגבי רמת התשואות בארה"ב, כיוון שאיגרות החוב שם לא מעניינות מבחינתי גם בתשואה של 2.5% לשנה. רק אציין כי בכתבה שפרסמתי כאן ב- 30/12/2012 ובה נתתי תחזית לשנה הקרובה כתבתי כך: "הסיכון הגדול ביותר כיום טמון בהשקעה באיגרות חוב אמריקניות וגרמניות לטווחים ארוכים, אשר מחיריהן התנפחו מאוד בשנה החולפת.....".

ומה לגבי האג"חים בארץ?

מובן כי המשך עלייה בתשואות האג"ח בחו"ל תוביל לעלייה נוספת בתשואות על איגרות החוב בארץ, ותגרום ללחץ מכירות נוסף אשר יגרור ירידת מחירים נוספת. למרות זאת, אינני ממליץ למשקיעים להיפטר מכל החזקתם באיגרות החוב. ראשית, כלל לא בטוח שהתשואות תמשכנה לטפס. האבטלה בארה"ב עדיין לא נמוכה מספיק, המשק צומח בקצב איטי מדי והאינפלציה ברמה נמוכה. לכן הריבית לא צפויה לעלות בקרוב.

בארץ, לעומת זאת, המצב עוד יותר ברור - רק לפני כחודש הוריד בנק ישראל את הריבית בשתי פעימות של 0.25% כל פעם, לרמה של 1.25%. אם כן, הריבית לא צפויה לעלות בקרוב, ואף הייתי אומר שייתכן והיא עוד תרד. התשואות על איגרות החוב עלו בשיעור חד בשבועות האחרונים לאחר שמחירן ירד במקרים מסוימים ב-2%-4%. אין לדעת מתי והיכן בדיוק תיעצרנה הירידות, וכבר נוכחנו לדעת כי אי אפשר לקנות בדיוק בתחתית. אך המשקיעים הרציניים, אשר "חושבים לטווח ארוך", מחכים בדיוק לאותם רגעים בהם ניתן להתחיל לאסוף סחורה במחירים הולכים ויורדים מכל אותם מוכרים מבוהלים.

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.