דרך אחרת להשקיע: מניות הבנקים האמריקניים
מניות המגזר הפיננסי בארה"ב עשו מהלך עליות מרשים מאוד בשנה וחצי האחרונות. למרות שחלק מהבנקים האמריקנים כבר ניקו את המאזנים שלהם בצורה טובה, חזרו לרווחיות כמו שאנו רואים בתוצאות הרבעון האחרון, ובקרוב מרביתם אף ישובו לחלק דיבידנדים, העננה מעל הונם העצמי עדיין מרחפת, וכתוצאה מכך הם נסחרים במכפילים נמוכים. לטעמי, נמוכים מדי ולא משקפים את ההתאוששות המרשימה של מרבית הבנקים. זה בוודאי נכון לגבי בנק אוף אמריקה, שנסחר כמעט 40% מתחת להון העצמי שלו, אבל מתרחש גם לגבי וולס פארגו למשל, שנמצא במצב פיננסי מעולה וממשיך להגדיל את ההון העצמי שלו בכ-13% בשנה.
מצבם הנוכחי של הבנקים האמריקנים נראה טוב בהרבה מזה של לפני מספר שנים. לראיה מרביתם עברו בהצלחה את מבחני הלחץ הקשוחים של הפד (למרות שדווקא סיטיגרופ, אחד הבנקים שאני אופטימי מאוד לגביו, נכשל משום מה במבחן הזה). בנוסף, קריסת ליהמן ברדרס וההשלכות שלה על הכלכלה ועל שוק ההון הבהירו לכולנו, כי הממשל האמריקני לא ייתן לבנק גדול נוסף ליפול בעתיד. בסופו של יום, אם הבנקים בארה"ב מצליחים להציג תוצאות טובות יחסית כשהכלכלה האמריקנית עדיין מגמגמת, תארו לעצמכם מה יקרה בעוד מספר שנים, כאשר היא תשוב למצב תקין, ובמיוחד כאשר הריבית במדינה תתחיל לעלות - לא סתם מניות הפיננסים מהוות חלק נכבד מהתיקים של משקיעי הערך הגדולים בעולם.
מניות הבנקים האיזוריים (Regional Banks) אפילו נראות זולות יותר ולא השתתפו בראלי האדיר של מניות הבנקים הגדולים בשנה האחרונה. זה הגיוני לאור העובדה שהבנקים האיזוריים קטנים יותר, ולכן נתפשים כמסוכנים הרבה יותר לקריסה. מנגד, אם בוחנים את התוצאות הכספיות של הבנקים הקטנים, מגלים כי הן טובות יותר משל השחקנים הגדולים, שנפגעו כתוצאה מהתגברות הרגולציה וירידת הריביות במשק. הבנקים האיזוריים נהנים מההתאוששות של שוק הנדל"ן, הגידול במספר המשכנתאות ובעיקר מגל אדיר של מחזור משכנתאות ששוטף את ארה"ב בשנה האחרונה.
אחד הבנקים החביבים עלי הוא PNC Financial, שכתב האופציה שלו נראה סופר אטרקטיבי גם במחיר הנוכחי (מקנה מינוף של פי 5.3 למניה, תשואת האיזון 3.5% בלבד ומועד הפקיעה רחוק מאוד, סוף 2018), אולם יש בנקים איזוריים נוספים רבים שנראים אטרקטיביים.
אחד היתרונות של הבנקים האיזוריים ברבעונים האחרונים, הוא יכולתם להגדיל את היקף ההלוואות שחילקו תוך שמירה על מרווח אשראי קבוע פחות או יותר. זאת בניגוד לבנקים הגדולים אצלם ראינו שחיקה במרווח האשראי (אפילו אצל וולס פארגו) בעקבות הריביות הנמוכות במשק. כמו כן, הקטנים יכולים לשמור על יחס הלימות הון נמוך יותר בהשוואה לבנקים הגדולים - מה שמאפשר להם היום ובעתיד להניב רווחיות טובה יותר מאשר זאת של הגדולים. כמו גם, נראה כי אחרי קריסת ליהמן ברד'רס, נפילת AIG והתביעות הרבות כנגד בנק אוף אמריקה, הלקוחות מראים נאמנות גבוהה יותר לבנקים הקטנים, שנחשבים משפחתיים ואמינים יותר.
למרות כל היתרונות המוזכרים, המשקיעים עדיין פוחדים ממניות המגזר בכלל, והבנקים היותר קטנים בפרט, מה שהופך אותם לדעתי להשקעה אטרקטיבית לשנים הקרובות. אם אתם לא רוצים לבחור מניות ספציפיות ועדיין ליהנות מהצמיחה של המגזר, יש בנמצא מספר תעודות סל שיעשו את העבודה בשבילכם.
כדוגמא, SPDR S&P Regional Banking ETF, שמחזיקה במניותיהם של 79 בנקים איזוריים בשיעור החזקה זהה, או iShares Dow Jones U.S. Regional Banks Index Fund, שמחזיקה את הבנקים בשיעור החזקה שונה בהתאם לשווי השוק שלהם. לאגרסיביים מבינכם שאינם מפחדים מתנודתיות גבוהה יותר כמו, ProShares Ultra KBW Regional Banking ETF שיכולה להיות מעניינת, היות והיא מאפשרת חשיפה ממונפת פי שתיים למניות המגזר.
הכותב, ד"ר ינון אריאלי, מנהל כסף למשקיעים ומייעץ לחברות, ומפעיל בלוג השקעות בכתובת
- 2.אריאל מג 13/05/2013 08:59הגב לתגובה זוציינת אופציה ארוכה במיוחד לPNC Financial .היכן ניתן למצוא מידע שכזה? חיפשתי בyahoo והאופציות שראיתי שם הם עד 2015.
- לא ינון 13/05/2013 09:49הגב לתגובה זוhttp://finance.yahoo.com/q?s=PNC-WT
- תודה (ל"ת)אריאל מג 13/05/2013 23:19
- 1.רונן לביא 12/05/2013 12:58הגב לתגובה זוהבנק נסחר במכפיל רווח נמוך השווי הניכסי שלו(עננה אמרת) כנראה גבוהה בהרבה מהמוצג נראה לי כדאי להעיף מבט גם בבנק הזה,
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
