מספר סיבות לאופטימיות בתעשיית המוליכים למחצה

אמנון פורטוגלי, סוקר את האינדיקציות לצמיחה והתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה

ניתן לקבל אינדיקציות לצמיחה ואופטימיות בתעשיית המוליכים למחצה מההערכות להיקף ההשקעות בתעשייה. רק לפני חודשיים, בתחילת השנה, התחזית של SEMI להוצאות רכישת ציוד של יצרני הסמיקונדקטורס (Fab) בשנת 2012 הייתה לירידה של כ-11% לעומת שנת 2011. התחזית העדכנית מתחילת מארס היא לשינוי אפסי לעומת 2011, ולגידול של כ-16% עבור שנת 2013 לשיא של כ-45 מיליארד דולר.

ניתוח עדין יותר של התחזית מורה כי SEMI צופה השנה לגידול של 14% לעומת 2011 בהוצאות לציוד לייצור צ'יפים (WFE) על פיסות סיליקון בגודל 300 מ"מ.

הסיבה לשינוי המשמעותי הם הדיווחים שחברות הענק כמו סמסונג הגדילו את תקציבי ההשקעות בציוד לרמות שיא, הייניקס הגדילה את תקציב ההשקעות לשנת 2012 בשיעור של 23% לכ-3.75 מיליארד דולר, UMC הגדילה את תקציב ההשקעות שלה ב-25% לכ-2 מיליארד דולר, אינטל הגדילה את תקציב ההשקעות שלה הרבה יותר מהצפוי, לשיא היסטורי של כ-12.5 מיליארד דולר.

SEMI מציינת שאם המגמה תמשך וחברות נוספות, מעבר לאינטל, סמסונג, הייניקס ו-UMC יתאימו ויגדילו את תוכניות ההשקעה בציוד שלהן, ההוצאות לרכישת ציוד בתעשיית המוליכים למחצה יכולות לעבור לגידול לעומת שנת 2011.

תמיכה בהערכות של SEMI נמצאת בדוח האנליסטים של CITI מה-5 למארס המציין כי הבדיקות האחרונות מורות על גידול במפעלי הייצור של מוליכים למחצה, וכרגע הוא רחוק מלהסתיים. הם מצפים כי החברות האמריקניות בתחום שהם מכסים ידווחו על גידול בהזמנות של 15-25% ברבעון הראשון, ועל גידול רבעוני עוקב נוסף בהזמנות ברבעון השני של 2012.

האנליסטים של CITI רואים סבירות גוברת שגם TSMC וגם Samsung יגדילו את השקעותיהם הקפיטאליות (Capex) בשנת 2012 כדי לענות לביקוש ב-28 ננומטר. הם מעריכים ש-TSMC תוסיף 1.5-2.5 מיליארד דולר לתקציב ההשקעות שלה העומד כיום על 6 מיליארד דולר, וחברת סמסונג תגדיל את תקציב ההשקעות שלה ב-1.5-3 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, האנליסטים רואים סבירות להגדלת ההזמנות במחצית השנייה של השנה, ואת הפוטנציאל לגידול בהזמנות לציוד לייצור צ'יפים (WFE) ב-5-10% בשנת 2012. האנליסטים מציינים כי אם התחזית תתממש, משמעותה גידול של כ-30% ברווח למניה בשנת 2012 בחברות המובילות בתחום.

תמיכה נוספת בהערכות אלו התקבלה ממקורות נוספים. על פי העיתונים חברת TSMC, חברת ייצור המוליכים למחצה העצמאי הגדולה בעולם, הודיעה ב-7 למארס על כוונתה המיידית להרחיב את מצבת העובדים שלה בכ-2,000 עובדים כדי לתמוך בהגדלת כושר הייצור ובפיתוח הטכנולוגי שלה.

האתר דיגיטיים דיווח לאחרונה ממקורות בתעשייה בטייוואן, כי החברה פועלת בניצול מלא של יכולת הייצור שלה, ומצב זה צפוי להימשך עד סוף הרבעון השני של 2012. יומיים לאחר מכן, ב-9 למארס דווח ממקורות בטייוואן כי כתוצאה מביקושים מעבר לכושר הייצור שלה, היא צפויה להרחיב את יכולת הייצור שלה באמצעות התקנת ציוד חדש בקווי 300 מ"מ. מקורות אלו ציינו כי TSMC עשויה להגדיל את השקעותיה הקפיטאליות לשנת 2012. לכן בסופו של דבר, נראה שיש מקום לאופטימיות זהירה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חזי 23/03/2012 19:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה תמימה לכאורה ואחריה יגיעו סדרת כתבות מטעם. כנראה משהו עומד לקרות פוליטי או מחאתי כי אמנון לא כותב סתם הוא כותב רק לטובת אינטרסנט כלשהו
  • 3.
    נ נוביק 23/03/2012 18:12
    הגב לתגובה זו
    פוטוגלי הוא משקיע כושל שהקנאה בהצלחת משקיעי הגז העבירה אותו על דעתו.לכן מכר את נשמתו לרב מלכיאור שמומן על ידי נוכלי הגז המצרי.
  • 2.
    התמים 23/03/2012 12:11
    הגב לתגובה זו
    הממאיס את כל האתר
  • 1.
    שמעון 22/03/2012 18:25
    הגב לתגובה זו
    פורטוגלי ספר לנו בבקשה מי הפעיל אותך ואת הרב כנגד משקיעי הגז.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

 זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.