האג"חים של חברות התקשורת מה צפוי מול הממשלתי?
אגרות חוב של חברות תקשורת נחשבו תמיד לאי של יציבות בשוק האג"ח הקונצרני. אמנם משיכות הדיבידנדים המהותיות בשילוב הירידה בפופולריות של בעלי השליטה (בעיקר אילן בן דב), פגעו באהדת המשקיעים לאותן אגרות חוב. אולם הרגולציה המכבידה משפיעה הרבה יותר ופוגעת באותם יחסים פיננסים מצוינים שעמדו כל השנים בבסיס המחשבה החיובית של המשקיעים לגבי אג"ח של חברות התקשורת.
אחד המשפטים היפים ששמעתי בנושא הוא "המפקח על הבנקים שם לו למטרה לשמור על יציבות הבנקים, שר התקשורת שם לו למטרה להקטין את רווחי חברות התקשורת" ואכן תודות לפעילות משרד התקשורת משלם האזרח הישראלי פחות על שירותי תקשורת וימשיך לשלם פחות בעתיד. כעת נדון בכובענו השני, כמשקיעי אג"ח.
אגרות החוב של חברות התקשורת התגאו כל השנים ביחס פיננסי עיקרי ששיקף את מצבן הטוב, והוא היחס חוב פיננסי ל-EBITDA , נתחיל בהסבר קצר ונעבור לנתוני החברות.
חוב פיננסי - הוא החוב הכולל שיש לחברה כלפי בעלי האג"ח והבנקים, החוב הפיננסי מוצג נטו בניכוי המזומנים שיש לחברה בקופה (שהרי היא יכולה לפרוע איתו אשראי בנקאי).
ה- EBITDA הוא הרווח התפעולי של החברה (לפני מסים והוצאות מימון) ובנטרול פחת והפחתות. למה בעצם מחלקים את החוב ב-EBITDA ?
היחס מאפשר לנו להשוות בין סך החוב של החברה לבין הרווחיות שאמורה לשרת אותו. משתמשים ברווח לפני מיסים ומימון מכיוון שהתשלום למס הכנסה מגיע רק לאחר כיסוי הוצאות המימון וכמובן מנטרלים פחת והפחתות חשבונאיות שאינן תשלום במזומן.
לצורך הדגמה, יש לחברה חוב פיננסי של 2 מיליארד ש' וה-EBITDA השנתי הוא 1 מיליארד ש'. לכן יחס חוב פיננסי ל-EBITDA הוא 2. נהוג להניח כי בקצב הרווחיות הנוכחי החברה תוכל לכסות את כל חובותיה הפיננסים תוך שנתיים.
אם נסתכל על חברות התקשורת הישראליות: בזק, פרטנר, סלקום והוט נגלה 3 חברות שהתנהלו באופן זהה וחברה אחת יוצאת דופן. ציפינו שהיחס חוב פיננסי ל-EBITDA יגדל, הרי הרגולציה פגעה ברווחיות (המכנה קטן) ובעלי השליטה גייסו אג"ח על מנת לחלק דיבידנדים (המונה גדל). אז אם היחסים הפיננסים הורעו, איך זה בא לידי ביטוי בשוק האג"ח? האם משקיעי האג"ח מבקשים תשואה גבוהה יותר כפיצוי על הגידול בסיכונים?
בגרפים המצורפים ניתן לראות את התפתחות היחס חוב פיננסי ל-EBITDA בחברות התקשורת בישראל בחמש השנים האחרונות:
כפי שניתן לראות, יחס החוב הפיננסי ל-EBITDA בסלקום, פרטנר ובזק הורע מ-2009 ובעיקר ב-2011 (הנתונים נכון לדו"חות האחרונים וצפויים להיות פחות טובים בהמשך). לעומתם, הוט שהתחילה בנקודת פתיחה גרועה בהרבה משתפרת עם השנים ומשפרת את יחסי כיסוי החוב מדי שנה. כעת נבחן את מרווחי התשואות בין אג"ח ממשלתי לאג"ח של חברות אלו בשנה האחרונה, איך השפיעה ההרעה ביחסים הפיננסים על התשואות הנדרשות על ידי המשקיעים?
בגרפים המצורפים ניתן לראות את התפתחות מרווח האג"ח הקונצרנית של כל חברת תקשורת מול אג"ח ממשלתית:
ניתן לראות כי המרווחים באגרות החוב של סלקום ופרטנר "עלו כיתה". מרמות של 1% לרמות של 2% בסלקום, ובפרטנר מרמות של 1.25% לרמות של 2.25%. לעומתן בבזק ההרעה ביחסים הפיננסים לא השפיעה על המשקיעים ואגרות החוב של בזק ממשיכות להיסחר במרווחי תשואה של 0.8% על אג"ח ממשלתית. בהוט לא נרשמו שינויים במרווח הממוצע מיום ההנפקה (לפני מספר חודשים) ואגרת החוב נסחרת במרווח ממוצע של כ-3%. במקרה זה השיפור ביחסים הפיננסים עדיין לא חלחל לתודעת המשקיעים כנראה בשל גורמים אחרים כגון העסקה שנחתמה לרכישת מירס.
לסיכום, אנו מעריכים כי שינוי ביחסים הפיננסים העיקרים וצפי להשפעה נוספת בעתיד אמורים להשתקף במרווחי האג"ח הקונצרני מול אג"ח ממשלתיות, בסלקום ופרטנר זה אכן קרה. בבזק והוט, עדיין לא.
- 5.כל כך הרבה ידע- תעביר הרצאות ! (ל"ת)שוקי 26/01/2012 22:01הגב לתגובה זו
- 4.עומר 26/01/2012 22:00הגב לתגובה זורק השבוע קראתי את כל הכתבות האחרונות ואין ספק שאתה המוביל- רמה מקצועית ביותר וניתוחים מעמיקים.
- 3.רצוי לתפוס מרחק מכל השוק. (ל"ת)סוסו 15/01/2012 15:17הגב לתגובה זו
- 2.אחלה סקירה.תודה רבה (ל"ת)אריאל 15/01/2012 14:21הגב לתגובה זו
- 1.אחד העם 15/01/2012 13:48הגב לתגובה זויש עוד הרבה סקטורים שרצוי לתפוס מהם מ

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
