במלחמה על ההובלה, שופרסל לא מוותרת על המעמד הנחשק
תוצאות הרבעון הראשון מלמדים כי התחרות עדיין לא מרפה והחברה מנסה לשמר נתח שוק, גם על חשבון פגיעה ברווחיות הגולמית. בינתיים, השחקניות הקטנות בענף ממשיכות במגמת הצמיחה, בין היתר על חשבון השחקניות הגדולות וביניהן, שופרסל. למרות שמכירות חג הפסח השפיעו לחיוב ברבעון הנוכחי, התוצאות די עגומות. ההכנסות בקמעונאות גדלו בכ-0.4% בשל פתיחת סניפים ואילו המכירות בחנויות זהות קטנו בכ-1.3% וכך גם המכירות למ"ר רשמו ירידה. הרווחיות התפעולית מפעילות הקמעונאות הסתכמה בכ-2.2% בלבד, אפילו נמוך מהרבעונים האחרונים. הרווח למניה הסתכם בכ-0.18 ש' בלבד, ביחס לכ-0.26 ש' ברבעון המקביל וביחס לכ-1.3 ב-2011 כולה.
בעדכון האנליסטים הקודם, אמר מנכ"ל הטרי של החברה כי "אין סיבה ששופרסל לא תתיישר לכיוון ה-4% רווחיות תפעולית. אולם עד להתייצבות צפויים לחלוף מספר רבעונים". ובכן, לפחות לגבי החלק השני של המשפט הנתונים מלמדים כי צדק.
האם מחיר המניה אטרקטיבי?
אנו מעריכים כי השוק מגיב באופן רציונלי לפגיעה בתוצאות ובייחוד לאווירה התחרותית הבעייתית, שמובילה גם את השחקניות הגדולות לפתוח סניפים חדשים בקצב מואץ, לעיתים קרובות בשכירויות גבוהות ובאזורי תחרות שאינם מאפשרים תוספת שולית חיובית לחברה. לפי שיעור היוון של 8.5%, שווי המניה הנגזר עומד על כ-12.4 ש' למניה. לפי ראות עינינו נקודת תחתית עשויה גם להגיע (בהנחת שיעור היוון 9%) גם ל-11 ש' למניה, ואילו האפ-סייד לטווח של שנה עומד (בשיעור היוון 8%) על כ-14.1 ש' למניה.
אין עניין במניה. אנו צופים כי המניה עומדת לפני תקופת איסוף ואין כרגע סיבה לנסיקה מהירה מהשפל היחסי אליו הגיעה, אלא לדשדוש. ברמת רווחיות תפעולית מייצגת של כ-4% שווייה של מניית שופרסל מוערך על ידינו באזור ה-15-17 ש' למניה, אך לאור התחרות בשנים האחרונות ומחאה חברתית מתחדשת שבפתח, עוד חזון למועד.
ירידה (שאינה זמנית ביותר) מתחת ל-12 ש' למניה תאותת על צפי להמשך התדרדרות בתוצאות - תרחיש אפשרי, אך כזה באמת יסמן שאין מספיק מקום בענף לכל השחקניות ועשוי להוביל בסבירות גבוהה להזדמנות השקעה מצוינת עבור משקיעים סבלניים.
בשורה תחתונה השוק צפוף. בעיקר מבחינת הגידול המצרפי המתוכנן במספר החנויות, אל מול קצב הגידול של הצריכה בישראל, שפשוט אינו מדביק את הפער. ההבנה העסקית היא שבעוד שלשחקניות קטנות יש לאן להתרחב מבלי שייצרו קניבליזציה וחלקן אף מביאות בשורה אמיתית של מחיר זול. השחקניות הגדולות פשוט "נגררות" למהלך, על מנת שלא לאבד נתחי שוק. הצפיפות מורגשת גם על מדף המניות בסקטור, שלאור ההנפקות האחרונות, ניתן למצוא כיום כבר 5 חברות קמעונאות מזון סחירות, שהשקעה בכל אחת מהן מהווה אלטרנטיבה לאחרת.
מסקנה
שופרסל מתמודדת מול הצורך לשמר את מעמדה כמובילת השוק ובעיקר על מלחמה על נתחי שוק. אלו מחייבים פגיעה ברווחיות הגולמית וצעדי התייעלות תפעולית - שייקח זמן עד שיבואו לידי ביטוי. אנו מותירים המלצה על "תשואת שוק" מפחיתים את מחיר לכ- 12.4 ש' למניה ברמת סיכון נמוכה.
משה פרג': "לבתי ההשקעות יש סיבה לחשוש; נהיה תחרותיים - גם בעמלות"
בנק דיסקונט השיק השבוע את 'דיסקונט Invest' ולמעשה ביצע בכך את יריית הפתיחה למהלך הסתערות על הסוחרים העצמאיים בישראל. זה קורה בזמן שהבורסה מדשדשת, המחזורים נעלמים והמשקיעים - מרביתם על הגדר. מנכ"ל הבנק ראובן שפיגל הצהיר כי "דיסקונט חוזר כשחקן מרכזי לזירת התחרות בכל הקשור לפעילות שוק ההון." משה פרג' בן ה-32 שעומד מאחורי הפרויקט, הגיע לפני כשנתיים לדיסקונט לאחר 3 שנים בכלל פיננסים, שם עבד במרכז העסקות ללקוחות עצמאיים, בעיקר כיועץ ללקוחות הפעילים במניות ובאופציות בהיקפי מסחר גבוהים. אז על מה בכלל מסתערים היום בדיסקונט? לפי הערכות מספר הסוחרים העצמאיים הפועלים דרך בית ההשקעות עומד על 40-50 אלף כאשר החלוקה היא בין 5-6 בתי השקעות גדולים שנותנים שירות ל-5 ל-10 אלף סוחרים כ"א. בעניין זה נציין כי ככלל אצבע ניתן להעריך כי 20%-30 מתוך אותם עשרות אלפי רשומים כבעלי חשבון השקעות הם אלו שעושים את מרבית הפעילות. עם העלאת השירות לאוויר, שאלנו את פרג' האם הוא חושב שבתי ההשקעות צריכים להתחיל להזיע? לדבריו, "יש להם בהחלט סיבה טובה כעת לחשוש. לבנקים באופן כללי יש חסרונות מול בתי ההשקעות אבל במהלך הזה לא רק שסגרנו את הפער מול בתי ההשקעות אלא אפילו עקפנו אותם. אנחנו מספקים סל שירותים רחב ואנחנו תחרותיים גם בעניין העמלות, אפילו תחרותיים מאוד ואני לא רוצה להגיד מה היעד שלנו מבחינת מספר הסוחרים שיפתחו אצלנו תיק אבל היעד אגרסיבי". שאלנו את פרג' גם לגבי התיזמון של השקת המהלך, שכן מחזורי המסחר נמצאים בשפל, הבורסה בת"א מספקת תשואת חסר משמעותית והעניין בה למעשה הולך ופוחת. לדבריו, "הבורסה זה עניין מחזורי, עוד חצי שנה או שנה הדברים יכולים להיראות לגמרי אחרת. כך או כך, מדובר במהלך ארוך טווח שאינו מושפע מעיתוי כזה או אחר וחוץ מזה - גם בתקופת שפל משקיעים מחפשים אלטרנטיבות. המטר היא להחזיר את הלקוחות הישנים שלנו ולגייס חדשים".
