במלחמה על ההובלה, שופרסל לא מוותרת על המעמד הנחשק
תוצאות הרבעון הראשון מלמדים כי התחרות עדיין לא מרפה והחברה מנסה לשמר נתח שוק, גם על חשבון פגיעה ברווחיות הגולמית. בינתיים, השחקניות הקטנות בענף ממשיכות במגמת הצמיחה, בין היתר על חשבון השחקניות הגדולות וביניהן, שופרסל. למרות שמכירות חג הפסח השפיעו לחיוב ברבעון הנוכחי, התוצאות די עגומות. ההכנסות בקמעונאות גדלו בכ-0.4% בשל פתיחת סניפים ואילו המכירות בחנויות זהות קטנו בכ-1.3% וכך גם המכירות למ"ר רשמו ירידה. הרווחיות התפעולית מפעילות הקמעונאות הסתכמה בכ-2.2% בלבד, אפילו נמוך מהרבעונים האחרונים. הרווח למניה הסתכם בכ-0.18 ש' בלבד, ביחס לכ-0.26 ש' ברבעון המקביל וביחס לכ-1.3 ב-2011 כולה.
בעדכון האנליסטים הקודם, אמר מנכ"ל הטרי של החברה כי "אין סיבה ששופרסל לא תתיישר לכיוון ה-4% רווחיות תפעולית. אולם עד להתייצבות צפויים לחלוף מספר רבעונים". ובכן, לפחות לגבי החלק השני של המשפט הנתונים מלמדים כי צדק.
האם מחיר המניה אטרקטיבי?
אנו מעריכים כי השוק מגיב באופן רציונלי לפגיעה בתוצאות ובייחוד לאווירה התחרותית הבעייתית, שמובילה גם את השחקניות הגדולות לפתוח סניפים חדשים בקצב מואץ, לעיתים קרובות בשכירויות גבוהות ובאזורי תחרות שאינם מאפשרים תוספת שולית חיובית לחברה. לפי שיעור היוון של 8.5%, שווי המניה הנגזר עומד על כ-12.4 ש' למניה. לפי ראות עינינו נקודת תחתית עשויה גם להגיע (בהנחת שיעור היוון 9%) גם ל-11 ש' למניה, ואילו האפ-סייד לטווח של שנה עומד (בשיעור היוון 8%) על כ-14.1 ש' למניה.
אין עניין במניה. אנו צופים כי המניה עומדת לפני תקופת איסוף ואין כרגע סיבה לנסיקה מהירה מהשפל היחסי אליו הגיעה, אלא לדשדוש. ברמת רווחיות תפעולית מייצגת של כ-4% שווייה של מניית שופרסל מוערך על ידינו באזור ה-15-17 ש' למניה, אך לאור התחרות בשנים האחרונות ומחאה חברתית מתחדשת שבפתח, עוד חזון למועד.
ירידה (שאינה זמנית ביותר) מתחת ל-12 ש' למניה תאותת על צפי להמשך התדרדרות בתוצאות - תרחיש אפשרי, אך כזה באמת יסמן שאין מספיק מקום בענף לכל השחקניות ועשוי להוביל בסבירות גבוהה להזדמנות השקעה מצוינת עבור משקיעים סבלניים.
בשורה תחתונה השוק צפוף. בעיקר מבחינת הגידול המצרפי המתוכנן במספר החנויות, אל מול קצב הגידול של הצריכה בישראל, שפשוט אינו מדביק את הפער. ההבנה העסקית היא שבעוד שלשחקניות קטנות יש לאן להתרחב מבלי שייצרו קניבליזציה וחלקן אף מביאות בשורה אמיתית של מחיר זול. השחקניות הגדולות פשוט "נגררות" למהלך, על מנת שלא לאבד נתחי שוק. הצפיפות מורגשת גם על מדף המניות בסקטור, שלאור ההנפקות האחרונות, ניתן למצוא כיום כבר 5 חברות קמעונאות מזון סחירות, שהשקעה בכל אחת מהן מהווה אלטרנטיבה לאחרת.
מסקנה
שופרסל מתמודדת מול הצורך לשמר את מעמדה כמובילת השוק ובעיקר על מלחמה על נתחי שוק. אלו מחייבים פגיעה ברווחיות הגולמית וצעדי התייעלות תפעולית - שייקח זמן עד שיבואו לידי ביטוי. אנו מותירים המלצה על "תשואת שוק" מפחיתים את מחיר לכ- 12.4 ש' למניה ברמת סיכון נמוכה.
שני אירועים שישפיעו על המסחר בשווקים בשבוע הקרוב
בזירה המקומית: פרסום מדד מחירים לצרכן לחודש ספטמבר ביום שני הקרוב, 15.10.12, צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. תפקידו לאמוד את שינוי המחירים בסל מוצרים והשירותים הנצרכים ע"י התושבים. למדד השפעה גבוהה על קבלת החלטות במשק מצד הממשלה ובנק ישראל, ובהתאם לכך השפעה ישירה על שוקי ההון עם דגש על שוק האג"ח הממשלתיות והקונצרניות.
המדד החזוי לחודש ספטמבר צפוי לעלות בטווח של 0.4%-0.5%. עלייה זו נובעת בעיקרה מהעלאת המע"מ בשיעור של 1% (מ-16% ל-17%) ומעלייה במחירי הנפט העולמי. זוהי איננה אינפלציה של ביקושים, אלא כזו הנובעת בעיקרה מעלייה במחירי הסחורות. בהנחה והמדד לא יפתיע כלפי מעלה (כפי שהפתיע מדד אוגוסט בעלייה של 1%) - שוק האג"ח לא צפוי להגיב בתנודות חריגות.
יחד עם זאת, במידה ותהיה שוב הפתעה במדד, שוק אג"ח ובעיקר זה הממשלתי צפוי להתאפיין בעליית שערים וירידה נוספת ברמת התשואות. מתחילת שנת 2012 מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 2.1%, הציפיות הנגזרות משוק האג"ח לאינפלציה שנה קדימה 2.5% (מעל מרכז היעד של בנק ישראל). בטווחים הארוכים ישנה יציבות באינפלציה ברמה של 2.7%, זאת על רקע הערכות שבנק ישראל ימנע מהעלאות ריבית.
מדד מחירים לצרכן - שנת 2012
