בנקודת הזמן הנוכחית בזן לא עומדת בהגדרה של מניית ערך יציבה

לאור המצב הביטחוני המאיים, סביבת עבודה לא יציבה, ומחיר הנפט המתעתע, מחלקת המחקר של דיסקונט ממליצה על מניית בזן בהמלצת "תשואת שוק" ומחיר יעד 2.06 ש' למניה

במקרה הסביר בזן תמשיך לדשדש ותמשיך בנטייתה להציג חולשה ביחס לשוק. בתרחיש פחות סביר, האפ-סייד עומד עד כ-2.5 ש' למניה. איומים ביטחוניים (אפילו ברמת הכותרות), סביבת עבודה לא יציבה ובטא חזקה יותר בשוק יורד מאשר בשוק עולה, מהווים סיבות מספיקות לטעמינו שלא להעדיף השקעה במניה. סיכום של מספר הערכות שווי היסטוריות (כולל עדכנית שלנו), ביחס לשווי שוק נוכחי.

סיכום הערכת שווי (שלנו) - "האקסל סובל הכל". ביחס לחולשה בדוחות של השנתיים האחרונות, פוטנציאל ה-EBITDA של החברה בשנים הקרובות גבוה משמעותית. להערכתנו, פוטנציאל ה-EBITDA עומד על כ-570 מיל' ד' לשנה במידה וכל ההשקעות של השנים האחרונות יתנו פירות. במכפיל EBITDA של 6.5 על 570 מיל' ד' ובהתחשבות במצב החוב הנוכחי, אנו מקבלים שווי מוערך של כ-5 מיליארד ש' (כ-2.1 ש' למניה). בהינתן מכפיל 7, השווי קופץ לכ-2.5 ש' למניה, אך להערכתנו, המניה תתקשה "לשאוף" למכפיל זה.

מדוע אנו מצפים להמשך חולשה / דשדוש?

סביבת עבודה מאוד לא יציבה, החל בשינויים בדולר שקל, עובר דרך תנודות חריפות במחיר חבית הנפט וכלה במציאות ים תיכונית שעשויה לשנות את מקורות ייבוא הגלמים וסוגיהם והן את שוקי היעד לתוצרת לייבוא. להערכתנו, בנקודת הזמן הנוכחית, מסיטים המשקיעים כספים למניות ערך יציבות ולטעמינו, בזן לא עומדת בהגדרה זו.

הבטא של המניה נמוכה מ-1 (לכאורה דפנסיבית), אך כשבוחנים בטא בשוק עולה מול בטא בשוק יורד (במהלך השנה האחרונה) המניה נוטה לרדת יותר בשוק יורד, מאשר לעלות בימי עליות בשוק. בנוסף, כל הקשור לכותרות "ביטחוניות" - כל גורמי הייצור של החברה מצויים במפרץ חיפה ובמידה ויקרה שם אסון חס וחלילה, לחברה אין "יכולת השבה". מספיק שהמצב הביטחוני יתפוס שוב כותרות כדי להפעיל לחץ מסוים על המניה.

מסקנה - כדי להיכנס לפוזיציה, בסביבה העסקית הלא יציבה הנוכחית, נרצה לראות מחירים באזור 1.8 ש' למניה ונמוך מזה, כך שיחס הסיכוי סיכון יהיה לטובתנו. עד אז, ממליצים "תשואת שוק" מחיר יעד 2.06 ש' למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

ורטיקובסקי: "הפנסיה התקציבית - איום אסטרטגי על ישראל, מאיפה יגיע כסף?"

צפו במשנה למנכ"ל מבקר המדינה חושף מספרים מפחידים על הפנסיה של המדינה וחברת החשמל. "הפיקוח על שוק ההון חלש מאוד"
אבי שאולי |
תשלומי הפנסיה העתידיים הם פצצה חברתית ענקית - על פי הערכות, קרנות הפנסיה הפרטיות והממשלתיות יתקשו לשלם לאזרחים ותיקים שיפסיקו לעבוד. הערכה זאת תחת ההנחה שתוחלת החיים תמשיך לעלות והתשואות יישארו ברמה הנוכחית. צבי ורטיקובסקי המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, השתתף בכנס הפנסיה של Bizportal ובנק דיסקונט. ורטיקוסקי בחן את הנושא והגיע למסקנות מפחידות שצריכות להטריד את מנוחת כולנו. צבי ורטיקובסקי: "השאלה המרכזית שלי היא מאיפה יבוא הכסף? תמונת המצב שמצטיירת די מדאיגה. האיזון נוטה לרעה ואם זה יימשך זה איום אסטרטגי לישראל - התוצאה יכולה להיות עגומה. יוצרים נטל הולך וגדל על הדורות הבאים - מי יישא בנטל הזה? מה יקרה אם מדינת ישראל תיקלע למשבר כלכלי?". נדרשת ראייה רב-שנתית כדי שהנטל לא ייפול על הדורות הבאים באופן שלא יוכלו לשאת בזה". צבי ורטיקובסקי הסביר שבשנת 2002 התחילו לעבור מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת והאחריות האקטוארית של המדינה לעובדיה היא כיום 577 מיליארד שקל. יתרת הגירעון התקציבי של הממשלה - 1.5 טריליון שקל, כלומר המחויבות של המדינה בגין הפנסיה היא שליש מהגירעון הממשלתי המצטבר. "זה ייפול על כל אחד ואחד מאיתנו במשך הזמן", מבהיר ורטיקובסקי. איך הממשלה מטפלת בבעיה? צבי ורטיקובסקי: "אין לממשלה הפרשה לפנסיה התקציבית - אם זה היה נעשה בפירמה פרטית זאת הייתה שערוריה. יש סתירה פנימית כי המדינה מחייבת חברות להקים קופות קיבוציות לפנסיה והיא בעצמה לא מתנהגת כך". בעבר הוחלט שעובדי מדינה יפרישו 2% לפנסיה, אך הממשלה פעלה בניגוד לחוק ולא רשמה את ההפרשות לפנסיה על שם העובדים. אז מה הממשלה עשתה? תיקנה את החוק. מאוחר יותר הוחלט להגיע להסכמה עם ההסתדרות לגבי גובה הפרשות, אך עד היום לא הגיעו להסכמות. צבי ורטיקובסקי מזהיר: "יש גופים כמו מוסדות להשכלה גבוהה שצריים לשאול מה יקרה עם הגירעונות האקטוארים שלהם, אבל הם בונים על הממשלה. נצברים שם גירעונות והם חיים תחת ההנחה שהגרעונות ישולמו על ידי הממשלה ואני שואל מאיפה יבוא הכסף?". הפנסיה בחברות ממשלתיות צבי ורטיקובסקי: "אם יאמצו את המודל של חברת החשמל זה מסוכן כי יש שם תופעות מדאיגות. דוגמה אחת - הבדל מהותי ברשום המחויבות לתשלומים לפנסיה בדוחות הכספיים - הפרשים של מיליארדי שקלים. נכון לסוף הרבעון השני של 2008 היה הפרש שעדיין מתווכחים עליו של 8.8 מיליארד שקל ובשנת 2011 זה ירד ל 6.3 מיליארד שקל. יש גם ויכוח על ריבית ההיוון. בחברת החשמל משלמים תוספות שכר שלא כדין והויכוח הסמנטי לא יעזור, זה לפחות 3.4 מיליארד שקל. הקימו חשבון נאמנות והפרישו לשם כסף שלא כדין". אז מה צריך לעשות? לצבי ורטיקובסקי ביקורת נוקבת על מערכת המשפט בישראל שלא תורמת שלינוי המצב הקטסטרופאלי בנושא השכר: "במקרים של מחלוקות כאלה - בית הדין לעבודה משום מה פוסק שיש להקפיא את מצב". לדבריו, אם לא יחול שינוי דרמטי והמודל של חברת החשמל יתרחב לרשות שדות התעופה, לחברת הדואר ולנמלי ישראל - זה יעלה למדינת ישראל מיליארדי שקלים ובסוף זה יגיע לצרכנים שישלמו יותר עבור מוצרים ושירותים. מה דעתך על ניהול פנסיה על ידי גופים מוסדיים? צבי ורטיקובסקי: "אין פיקוח נאות על סוג הבטוחות, האיכות, היחסים הפיננסים ועוד - על מנת להבטיח את כספי החוסכים. הפיקוח על שוק ההון חלש מאוד". מה דעתך על תגמול בכירים במוסדות הפיננסים? צבי ורטיקובסקי: "ניתן היה לצפות מאגף שוק ההון שיבדוק מה הקשר בין התגמול לאינטרסים של הציבור כי הרי יש ניגוד עניינים. יש מצב מדאיג באופן הפיקוח על כספי העמיתים - בעיקר בהיבט של אגף שוק ההון". מה דעתך על הסדרי החוב הרבים במשק? צבי ורטיקובסקי: "התגברות הסדרי החוב - כשל שוק שטעון תיקון. יש צורך ביותר זהירות בניהול כספים. צריך לשמור על האינטרסים של החוסכים, אך לא להגיע למחנק אשראי בשוק".