קוואלקום  כריסטיאנו אמון
צילום: קוואלקום

מניית שבבים בתמחור זול - הסיכויים והסיכונים

קוואלקום מציגה אסטרטגיה להרחבת פעילות לשוקי הולבינה מלאכותית; השוק בינתיים סקפטי
אדיר בן עמי | (2)

קוואלקום היא ענקית שבבים עם הובלה ברורה בשוק הסלולר. המניה נסחרת ב-158 דולר, תשואה מאוד פושרת בשנה ובכלל בשנים האחרונות ביחס לחברות שבבים אחרות. השווי שלה - 175 מיליארד דולר והיא צפויה להרוויח בשנה הבאה  מעל 11 מיליארד דולר עם הכנסות של 42.6 מיליארד דולר.

החברה צומחת בהכנסות וברווח בקצב חד ספרתי גבוה. מכפיל הרווח לשנה הבאה הוא 15.5-16 שזה נמוך בהשוואה לחברות השבבים האחרות.

השוק לא מאמין שהחברה קוואלקום שמנוהלת על ידי כריסטיאנו אמון תצליח להכנס רגל משמעותית לתחום ה-AI, אחרת הוא היה מתמחר אותה באופן הרבה יותר מרשים. השוק חושב שהסלולר שתופס נתח גדול מאוד מהפעילות ימשיך להיות מאוד משמעותי, ויקשה על התחומים הצומחים לבוא לידי ביטוי.

אבל, אמון מנכ"ל קוואלקום בארבע השנים האחרונות מדגיש בראיונות שהמטרה להוריד את התלות בהכנסות משבבים לסלולר מ-75% ל-50% בשנת 2030. זה יקרה דרך התרחבות לתחומי הרכבים, האינטרנט של הדברים (IoT) ומחשוב בקצה.

הבעיה שזה לא מספיק. זה יהיה איטי, זה יהיה מדורג, ובינתיים האנליסטים רואים חברה חזקה, מובילה, אבל בתחום השבבים לתחום הסלולר. הם מצפים מקוואלקום להביא שבבים מתקדמים שיעשו מהפכה בשוק הסלולר, הם מצפים לבאזז - שבבים מבוססי AI, אבל הם מקבלים שמרנות מקוואלקום, ואפילו יציבות. יש בזה משהו חיובי כי זה לא רע על פניו להשקיע במניה במכפיל רווח סביר שיש לה מנועי צמיחה טובים והיא יכולה להפתיע בתחומים חדשניים, אלא שהערך הגבוה, נמצא היום ב-AI.

 

רכבים: שוק יעד אסטרטגי

קוואלקום מזהה פוטנציאל גדול בשוק הרכב, עם פייפליין של 45 מיליארד דולר. הטכנולוגיה של החברה, Snapdragon Digital Chassis, משמשת למערכות מידע ובידור ברכב, חיבוריות ותכונות בטיחות מתקדמות, תוך שימוש באינטליגנציה מלאכותית. זה יכול להיות מנוע צמיחה מאוד משמעותי לחברה, כנראה המשמעותי ביותר. אבל בינתיים המספרים צנועים - הכנסות של 4 מיליארד דולר ב-2026 ו-8 מיליארד דולר ב-2029. 

קוואלקום מתמקדת גם בפיתוח שבבים למחשוב בקצה (Edge Computing), שבו עיבוד נתונים מתבצע במכשיר המקומי במקום בענן. הטכנולוגיה מתאימה למכשירים כמו משקפי מציאות מעורבת, מחשבים אישיים ואוזניות חכמות, והיא נחשבת לקריטית לפתרונות בינה מלאכותית מתקדמים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מציאות מעורבת = מציאות רבודה (ל"ת)
    הלא כך? 15/12/2024 13:38
    הגב לתגובה זו
  • אחד 15/12/2024 15:40
    הגב לתגובה זו
    למה לא "צבר הזמנות"? מה יהיה עם עברית...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.