מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus

חברות התעופה לאחר הדוחות והירידות מתחילת השנה - הזדמנות?

דוחות חברות התעופה הציגו הכנסות מעל הצפי, רווחים מתחת הצפי ותזרים מזומנים חזק, בסיטיגרופ סבורים כי הירידות במניות הסקטור מוגזמות - מניות של איזה חברה הם ממליצים לקנות?
גיא טל | (1)

חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות, העלויות התפעוליות מזנקות ומחירי הדלק בשמיים. זו הסיבה שלמרות ההתאוששות המרשימה במספר הנוסעים מניות החברות עדיין נסחרות באדום מתחילת השנה. יונייטד אירליינס ירדה ב-18% מתחילת השנה ודלתא אירליינס בכ-20%. 

בדוחות האחרונים דווחה יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES על הכנסות מעל הצפי שהיגעו לרמה בה הן היו לפני מגיפת הקורונה - 12.1 מיליארד דולר, אך גם על פספוס בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.43 דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה, מה שהפיל את המניה ביום המסחר שלאחר הדוחות.  נקודת האור בדוחות הוא תזרים המזומנים החופשי הגבוה שהגיע ל-1.6 מיליארד דולר. 

גם חברת דלתא אירליינס DELTA AIR LINES הפתיעה בשורה העליונה אך איכזבה בשורה התחתונה. גם היא חזרה להכנסות ברמה של טרום הקורונה - כ-13.8 מיליארד דולר - אך הרווחים הגיעו למחצית בלבד מאלו שלפני הקורונה - כ-735 מיליון דולר. החברה ייצרה תזרים חזק של 2.5 מיליארד דולר, ואף שחררה  תחזיות אופטימיות להמשך.

מה שנראה על פי התוצאות הללו שהאנליסטים העריכו בחסר את התאוששות המכירות בתחום אך לא הבינו את גודל השינוי בהוצאות, וכן לא צפו את התזרים החזק והציפיות להמשך. 

בבנק סיטיגרופ חושבים שהירידה במניות הסקטור מוגזמות, במיוחד בנוגע לחברת יונייטד אירליינס. האנליסט סטפן טרנט אישר מחדש את המלצת הקניה שלו למניה, למרות שהוא מוריד את מחיר היעד באופן משמעותי מ-71 ל-56 דולר למניה. למרות ההנמכה מדובר על אפסייד של 57% מעל המחיר הנוכחי שעומד על 35.6 דולר למניה. 

יש לקחת בחשבון גם את ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית והאמריקאית בפרט. ילן מתעקשת שלא נקרא לזה מיתון אבל קרוב לוודאי שהשבוע נתבשר על רבעון שני של התכווצות בתמ"ג. הדבר אמור לפגוע בסופו של דבר גם בביקוש לטיסות ולהביא להתמתנות במחירים. מנכ"ל יונייטד הביע דאגה מהאטה הצפויה ומנה אותה בין האתגרים איתם תתמודד החברה, אך לדעת טרנט השוק מגזים בחששות הללו. הצד השני של המטבע הוא שצפויה גם ירידה במחירי הדלק שתשפיע לטובה בצד ההוצאות. הנפט כבר נסחר במחיר נמוך בהרבה ממחירי השיא שנרשמו מוקדם יותר השנה.

האנליסט אף מעודד ממצב המאזן של החברה לאחר השיפור בחודשים האחרונים: "לאחר שהחברה ביצעה צעדים משמעותיים לייצוב בסיס ההון, ליונייטד יש מספק נזילות כדי לעמוד בקיצוץ בסביבת ההכנסות וכעת היא ממוקדת בייצור תזרים חיובי והפחתת החוב. דברי ההנהלה מרמזים על כך שניהול ההכנסות יניע רווחיות גבוהה כשהביקוש חוזר לרמות של אחר המגיפה. לדעתו, אם כן, נוצרה הזדמנות ממשית במניית החברה בפרט, והסקטור בכלל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפ 26/07/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    חברות התעופה יעבדו חזק ויחזרו לשערים לפני הקורונה ואף יותר . כך היה אחרי אסון התאומים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.