חברות התעופה לאחר הדוחות והירידות מתחילת השנה - הזדמנות?
חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות, העלויות התפעוליות מזנקות ומחירי הדלק בשמיים. זו הסיבה שלמרות ההתאוששות המרשימה במספר הנוסעים מניות החברות עדיין נסחרות באדום מתחילת השנה. יונייטד אירליינס ירדה ב-18% מתחילת השנה ודלתא אירליינס בכ-20%.
בדוחות האחרונים דווחה יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES על הכנסות מעל הצפי שהיגעו לרמה בה הן היו לפני מגיפת הקורונה - 12.1 מיליארד דולר, אך גם על פספוס בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.43 דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה, מה שהפיל את המניה ביום המסחר שלאחר הדוחות. נקודת האור בדוחות הוא תזרים המזומנים החופשי הגבוה שהגיע ל-1.6 מיליארד דולר.
גם חברת דלתא אירליינס DELTA AIR LINES הפתיעה בשורה העליונה אך איכזבה בשורה התחתונה. גם היא חזרה להכנסות ברמה של טרום הקורונה - כ-13.8 מיליארד דולר - אך הרווחים הגיעו למחצית בלבד מאלו שלפני הקורונה - כ-735 מיליון דולר. החברה ייצרה תזרים חזק של 2.5 מיליארד דולר, ואף שחררה תחזיות אופטימיות להמשך.
מה שנראה על פי התוצאות הללו שהאנליסטים העריכו בחסר את התאוששות המכירות בתחום אך לא הבינו את גודל השינוי בהוצאות, וכן לא צפו את התזרים החזק והציפיות להמשך.
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- יונייטד איירליינס קופצת לאחר שהכתה את התחזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק סיטיגרופ חושבים שהירידה במניות הסקטור מוגזמות, במיוחד בנוגע לחברת יונייטד אירליינס. האנליסט סטפן טרנט אישר מחדש את המלצת הקניה שלו למניה, למרות שהוא מוריד את מחיר היעד באופן משמעותי מ-71 ל-56 דולר למניה. למרות ההנמכה מדובר על אפסייד של 57% מעל המחיר הנוכחי שעומד על 35.6 דולר למניה.
יש לקחת בחשבון גם את ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית והאמריקאית בפרט. ילן מתעקשת שלא נקרא לזה מיתון אבל קרוב לוודאי שהשבוע נתבשר על רבעון שני של התכווצות בתמ"ג. הדבר אמור לפגוע בסופו של דבר גם בביקוש לטיסות ולהביא להתמתנות במחירים. מנכ"ל יונייטד הביע דאגה מהאטה הצפויה ומנה אותה בין האתגרים איתם תתמודד החברה, אך לדעת טרנט השוק מגזים בחששות הללו. הצד השני של המטבע הוא שצפויה גם ירידה במחירי הדלק שתשפיע לטובה בצד ההוצאות. הנפט כבר נסחר במחיר נמוך בהרבה ממחירי השיא שנרשמו מוקדם יותר השנה.
האנליסט אף מעודד ממצב המאזן של החברה לאחר השיפור בחודשים האחרונים: "לאחר שהחברה ביצעה צעדים משמעותיים לייצוב בסיס ההון, ליונייטד יש מספק נזילות כדי לעמוד בקיצוץ בסביבת ההכנסות וכעת היא ממוקדת בייצור תזרים חיובי והפחתת החוב. דברי ההנהלה מרמזים על כך שניהול ההכנסות יניע רווחיות גבוהה כשהביקוש חוזר לרמות של אחר המגיפה. לדעתו, אם כן, נוצרה הזדמנות ממשית במניית החברה בפרט, והסקטור בכלל.
- 1.מפ 26/07/2022 10:36הגב לתגובה זוחברות התעופה יעבדו חזק ויחזרו לשערים לפני הקורונה ואף יותר . כך היה אחרי אסון התאומים

מנכ"ל אנבידיה: "מאוכזב" אחרי דיווח על איסור בסין - ענן כבד מעל עסקי ה-AI במדינה
ג'נסן הואנג: "היינו חלק אינטגרלי מהתעשייה הסינית במשך 30 שנה, ותרמנו יותר לשוק זה מאשר לרוב המדינות האחרות"
מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מתייחס לקשיים של החברה בסין, לאחר הדיווחים כי הרגולטור הסיני מורה לחברות טכנולוגיה גדולות במדינה - בהן בייטדאנס (טיקטוק) ועליבאבא - להפסיק רכישות של שבבי הבינה המלאכותית של החברה, כולל הדגם המוחלש H20 שיועד במיוחד לשוק המקומי.
הואנג אומר כי הוא "מאוכזב" מההתפתחויות האחרונות, אך מוסיף כי מדובר בסוגיה רחבה יותר של יחסי סין וארצות הברית. לדבריו: "אנחנו יכולים לשרת שוק רק אם המדינה רוצה בכך. היינו חלק אינטגרלי מהתעשייה הסינית במשך 30 שנה, ותרמנו יותר לשוק זה מאשר לרוב המדינות האחרות. מאכזב לראות את המצב הנוכחי, אך ברור שיש כאן נושאים גיאופוליטיים רחבים יותר."
פעילות החברה בסין: מסלול של עליות ומורדות
המשבר הנוכחי מצטרף לשנים תנודתיות בפעילותה של אנבידיה בסין. כבר ב-2023 החילה וושינגטון מגבלות על יצוא שבבי AI מתקדמים לשוק הסיני, מחשש לשימושים ביטחוניים. באוגוסט 2025 נחתם הסכם חריג עם ממשל טראמפ - אנבידיה קיבלה רישיון יצוא לשבבי H20, בתמורה לכך ש-15% מהמכירות לסין יועברו לממשל האמריקאי.
עתה, עם ההנחיה החדשה של בייג'ינג, מתערערת ההסכמה שהושגה בקיץ ועלול להיווצר מצב שבו הסכם היצוא לא ניתן ליישום. המשמעות עבור אנבידיה היא אובדן שוק יעד מרכזי והעמקת אי הוודאות סביב תחזיות ההכנסות העתידיות שלה. הואנג אף מציין כי החברה מנחה את האנליסטים שלא לכלול את סין בתחזיותיה הכספיות, מתוך הבנה שהנושא תלוי בממשלות ולא רק בהחלטות עסקיות.
- מניית אנבידיה מטפסת: איך זה קשור לאורקל ולאיזה מחיר היא צפויה לעלות?
- מולטי מיליונרים באנבידיה; וכמה עובדים הפכו למיליונרים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חקירה רגולטורית ופגיעה בתדמית
במקביל, הרגולטור הסיני פותח השבוע בחקירת הגבלים עסקיים נגד אנבידיה סביב רכישת מלאנוקס הישראלית. למרות שהעסקה הושלמה כבר ב-2020, חידוש הבדיקה מצביע על רצון סיני להפעיל לחץ נוסף על החברה. החקירה יוצרת אי ודאות משפטית ופוגעת בתדמית של אנבידיה, דווקא בשעה שהיא נחשבת לחברה הדומיננטית ביותר בשוק שבבי ה-AI.