חברות התעופה לאחר הדוחות והירידות מתחילת השנה - הזדמנות?
חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות, העלויות התפעוליות מזנקות ומחירי הדלק בשמיים. זו הסיבה שלמרות ההתאוששות המרשימה במספר הנוסעים מניות החברות עדיין נסחרות באדום מתחילת השנה. יונייטד אירליינס ירדה ב-18% מתחילת השנה ודלתא אירליינס בכ-20%.
בדוחות האחרונים דווחה יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES על הכנסות מעל הצפי שהיגעו לרמה בה הן היו לפני מגיפת הקורונה - 12.1 מיליארד דולר, אך גם על פספוס בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.43 דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה, מה שהפיל את המניה ביום המסחר שלאחר הדוחות. נקודת האור בדוחות הוא תזרים המזומנים החופשי הגבוה שהגיע ל-1.6 מיליארד דולר.
גם חברת דלתא אירליינס DELTA AIR LINES הפתיעה בשורה העליונה אך איכזבה בשורה התחתונה. גם היא חזרה להכנסות ברמה של טרום הקורונה - כ-13.8 מיליארד דולר - אך הרווחים הגיעו למחצית בלבד מאלו שלפני הקורונה - כ-735 מיליון דולר. החברה ייצרה תזרים חזק של 2.5 מיליארד דולר, ואף שחררה תחזיות אופטימיות להמשך.
מה שנראה על פי התוצאות הללו שהאנליסטים העריכו בחסר את התאוששות המכירות בתחום אך לא הבינו את גודל השינוי בהוצאות, וכן לא צפו את התזרים החזק והציפיות להמשך.
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק סיטיגרופ חושבים שהירידה במניות הסקטור מוגזמות, במיוחד בנוגע לחברת יונייטד אירליינס. האנליסט סטפן טרנט אישר מחדש את המלצת הקניה שלו למניה, למרות שהוא מוריד את מחיר היעד באופן משמעותי מ-71 ל-56 דולר למניה. למרות ההנמכה מדובר על אפסייד של 57% מעל המחיר הנוכחי שעומד על 35.6 דולר למניה.
יש לקחת בחשבון גם את ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית והאמריקאית בפרט. ילן מתעקשת שלא נקרא לזה מיתון אבל קרוב לוודאי שהשבוע נתבשר על רבעון שני של התכווצות בתמ"ג. הדבר אמור לפגוע בסופו של דבר גם בביקוש לטיסות ולהביא להתמתנות במחירים. מנכ"ל יונייטד הביע דאגה מהאטה הצפויה ומנה אותה בין האתגרים איתם תתמודד החברה, אך לדעת טרנט השוק מגזים בחששות הללו. הצד השני של המטבע הוא שצפויה גם ירידה במחירי הדלק שתשפיע לטובה בצד ההוצאות. הנפט כבר נסחר במחיר נמוך בהרבה ממחירי השיא שנרשמו מוקדם יותר השנה.
האנליסט אף מעודד ממצב המאזן של החברה לאחר השיפור בחודשים האחרונים: "לאחר שהחברה ביצעה צעדים משמעותיים לייצוב בסיס ההון, ליונייטד יש מספק נזילות כדי לעמוד בקיצוץ בסביבת ההכנסות וכעת היא ממוקדת בייצור תזרים חיובי והפחתת החוב. דברי ההנהלה מרמזים על כך שניהול ההכנסות יניע רווחיות גבוהה כשהביקוש חוזר לרמות של אחר המגיפה. לדעתו, אם כן, נוצרה הזדמנות ממשית במניית החברה בפרט, והסקטור בכלל.
- 1.מפ 26/07/2022 10:36הגב לתגובה זוחברות התעופה יעבדו חזק ויחזרו לשערים לפני הקורונה ואף יותר . כך היה אחרי אסון התאומים
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
שבביםהאם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים
בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק.
מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק.
לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא.
הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.
