טסלה
צילום: אתר החברה
תחזית 2022

שנה טובה לטסלה; לאן היא נוסעת בשנה הבאה?

הביצועים בצמיחה, ההובלה בשוק - ברורה, המניה בשיא, שווי של טריליון דולר ובכל זאת - יש סיכונים לשנה הבאה. מה יקרה בשנה הבאה? 
גיא טל | (3)

חברת המכוניות החשמליות הדומיננטית ביותר בשוק שבשליטת האיש העשיר בעולם, חברת טסלה  TESLA INC חוותה שנה יוצאת מהרגיל כשהיא מסיימת אותה שוב במועדון האקסקלוסיבי של ארבעת החברות שנסחרות בשווי שוק של מעל טריליון דולר. את השנה התחילה טסלה במחיר של 729 דולר למניה ומאז זינקה עד ל-1200 דולר, ירדה שוב עד ל-900 דולר וחזרה שוב להיסחר במחיר של מעל 1000 דולר למניה שמסמל את הרף הסימבולי/ מתחילת השנה אם כן עלתה המניה ב-56% מה שמהווה את העלייה השנתית השלישית בגודלה בהיסטוריה של החברה מאז הנפקתה בשנת 2010.

 

יחד עם זאת, נראה שבחודשים האחרונים של השנה ההתלהבות מהמניה שכחה קצת. יש אומרים שהסיבה היא ההתנהגות הקפריזית של מנכ"ל החברה ובעל השליטה אילון מאסק. מריבות הטוויטר השכיחות עם פוליטיקאים וההרצה של מטבע הדוג'קוין בין השאר גורמות לכך שאחד המנהלים המוכשרים בתולדות וול סטריט שהפך כמעט במו ידיו את חלום הרכב החשמלי למציאות נראה כאדם לא יציב וחסר אחריות.

 

לכך, מצטרפות המכירות המסיביות שהוא עורך לאחרונה ומוסיפות לחץ על המניה. למרות שבעיניים עיסקיות קרות המכירות האלו מובנות לגמרי שכן ההחזקה של מאסק רק עולה בעקבות מימוש האופציות שברשותו, והכסף מהמכירות מיועד לתשלום המיסים המאסיבי על הרווחים ממימוש האופציות האלה, ובכל זאת הסקר האינטרנטי שערך והרעש שהוא מחולל סביב המכירות הללו מצליחות איכשהו להפוך גם את המהלך הלגמרי הגיוני הזה מבחינה עסקית להראות כמו קרקס.

 

אמנם נראה שכל זה רעשי רקע, ומה שמבחינה פונדמנטלית מעיק על המניה וייתכן שימשיך להעיב עליה בחודשים ובשנים הקרובות אלו האיומים התחרותיים שמתחילים להיווצר על השליטה האבסלוטית של טסלה בשוק המכוניות החשמליות. החברות הוותיקות התעוררו סוף סוף והחלו להבין שהעתיד נמצא בחשמול כאשר פורד, ג'נרל מוטורס ועוד חברות וותיקות מודיעות על השקעות ענק בתחום. מדובר על מיליארדי דולרים שיושקעו בשנים הקרובות במפעלים ובפיתוח טכנולוגי, ובין השאר מתעתדות להוציא לשוק גרסאות חשמליות לחלוטין של הדגמים הפופלרים ביותר שלהן. בנוסף חברות צעירות ומבטיחות כלוסיד וריוויאן מסתערות אף הן על השוק עם דגמים נחשקים ומתקדמים.

 

השאלה שנשארת ללא מענה כרגע היא האם למרות הפופלריות הפנומנלית של טסלה, החפיר העסקי שלה עמוק מספיק כדי להדוף את התחרות? טסלה אמנם נמצאת כמה צעדים קדימה מכל המתחרות מבחינה טכנולוגית ומבחינת מכירות בסגמנט שוק המכוניות החשמליות לחלוטין, אך מה באמת יכול להוות מנוע צמיחה שיצדיק את המחיר הגבוה בעתיד אל מול התחרות הגוברת? למרות העליה במכירות והקמת המפעלים החדשים יש לזכור שמכפיל הרווח של החברה עדיין עומד על 362 – מכפיל של חברת צמיחה צעירה והשאלה הגדולה היא מהיכן תגיע הצמיחה שתצדיק את המחיר הזה?

 

במשך שנים שוק הרכב החשמלי היה כולו של טסלה והיא ניצלה זאת היטב. עכשיו המצב נהיה מאתגר יותר. אמנם מוקדם עדיין להספיד את החברה פורצת הדרך אך חובת ההוכחה על טסלה שגם בשוק תחרותי כל כך היא יכולה לשמור על דומיננטיות וצמיחה שיצדיקו את מעמדה בעיני המשקיעים.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דובון 28/12/2021 12:05
    הגב לתגובה זו
    ופתאום אף אחד כבר לא מזלזל…….
  • עוז 30/12/2021 19:34
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שטסלה תהיה כמו אפל 20% מהשוק ו 80% מהעוגה. רק שהעוגה של טסלה גדולה יותר...
  • בדרך לאבודן 28/12/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
    הגאון ממשיך למכור וכל המטומטמים מצדיקים את העליות אז המון בהצלחה לא לשכוח לקחת מצנח בדרך למטה. למי שלא הבין אין להם כל יתרון על החברות הוותיקות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.