קידוח נפט גז דלק
צילום: Pixabay

בעקבות האומיקרון מניות הנפט והגז צוללות

בסוף השבוע שעבר התבשרנו על גרסה חדשה של נגיף הקורונה, הנקראת אומיקרון (Omicron) שמגיעה מדרום אפריקה - החשש מסגרים חדשים שעלולים לסכן את ההתאוששות הכלכלית גרמה למניות חברות הגז והנפט לאבד גובה
סתיו קורן | (1)
נושאים בכתבה מחיר הנפט נפט

בסוף השבוע שעבר התבשרנו על גרסה חדשה של נגיף הקורונה, הנקראת אומיקרון (Omicron) שמגיעה מדרום אפריקה. על פי הדיווחים מדובר בוויראנט זיהומי, שכולל מספר מוטציות. יום שישי היה יום המסחר הראשון בארה"ב מאז פרסום החדשות מדרום אפריקה, ומניות ברוב המגזרים רשמו מכירות מאסיביות בגלל חששות מסגרים חדשים, שעלולים לסכן את ההתאוששות הכלכלית - מניות הגז והנפט ניזוק משמעותית.

מניות הגז והנפט רשמו ירידות של 10% בממוצע

DEVON ENERGY CORP  ירדה 11.5%,  EXXON MOBIL ירדה ב-6.2%,  OCCIDENTAL PETROLEUM CP ירדה ב-13%,  MARATHON OIL CORP ירדה ב-11%,  SCHLUMBERGER LTD ירדה ב-10%,  CENOVUS ENERGY INC ירדה ב-10%, ו- CONOCOPHILLIPS ירדה ב-7.3%

גם בבורסה המקומית, מניות הגז והנפט נופלות: ת"א נפט וגז ירד ב-5.6% - דלק קבוצה 0.01% מאבדת 8.5%, נאוויטס פטר יהש 0.43% נחתכה ב-7.3%, אנרג'יאן -3.37% ב-6.2%.

חברות חיפוש והפקת נפט ספגו את הפגיעה הקשה ביותר, כפי שקורה בדרך כלל. חברות הנפט ממקומות במעלה הזרם, וחשופות באופן ישיר לתנודות במחירי הנפט הגולמי, מה שמשפיע על תזרימי המזומנים ותוכניות הוצאות ההון שלהן.

מגזר התחבורה הוא צרכן נפט עיקרי, ולכן מחירי הנפט צנחו ואיתם מניות הנפט, כאשר המדד האמריקאי West Texas Intermediate (WTI) ירד על רקע צניחת הביקוש לנפט ברחבי העולם.

מחירי הנפט, שאך לא מזמן התכתבו עם רמה של 100 דולר לחבית, פשוט צללו. מחיר חבית WTI, לדוגמא, איבד תוך שעות 12% במסחר בניו-יורק. בנוסף, לאחר הצטמצמות עקבית של הפער בין מחירי הברנט למחיר ה-WTI, הוא התרחב שנית ל-4.5 דולר.

התרסקות מחירי הנפט מגיעה לאחר שממשלת ארה"ב התחייבה לשחרר מיליוני חביות נפט ממאגרים אסטרטגיים מוקדם יותר השבוע במטרה להוריד מחירים, כאשר מספר מדינות הצטרפו לארה"ב כולל סין. הודו, יפן, דרום קוריאה ובריטניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

זו הייתה שנת דגל למשקיעים במניות נפט. חברות ראו את תזרימי המזומנים שלהן בתנופה בעקבות עליית מחירי הנפט, ורבים החליטו להחזיר נתחי מזומן גדולים יותר לבעלי המניות בצורה של דיבידנדים גדולים. Marathon Oil, למשל, הגדילה את הדיבידנד שלה ברבעון השלישי ברציפות באוקטובר, המייצגת העלאת דיבידנד מצטברת של 10% מאז סוף 2020.

המשקיעים חוששים שהגרסה החדשה של נגיף הקורונה - וכל נפילה בעקבותיה בביקוש ובתמחור הנפט - עשויה להביא את הימים ההם של תשואות נכבדות לעצירה חריפה, במיוחד ממניות שהצמידו את הדיבידנדים שלהן לתזרים המזומנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה ראשל"צ 29/11/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    הצריכה היא של חברת החשמל וליצוא לכן אין שום סיבה לירידות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.