המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה חיובית: הדאו הוסיף כ-0.6%, ג'ייפרוג קפצה 10% ופייזר 11%

טבע ירדה ב-.1.1%, ריוולק זינקה ב-26%, פלוטון צנחה ב-35% ומודרנה מחקה כ-17%
נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

יום המסחר האחרון בוול סטריט ננעל בעליות כשהנאסד"ק הוסיף 0.2%, הדאו ג'ונס עולה בכ-0.6% וה-S&P 500 ב-0.4%, וזאת על רקע דו"ח המשרות של משרד העבודה של אוקטובר, שהראה עלייה גדולה מהצפוי הן בשיעור האבטלה, והן בשיעור המשרות הפנויות.  הטור של גרינברג: המניה עברה את היעד של האנליסטים - זה לא אומר שהיא לא מעניינת (לקריאה) המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.42%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו
כמות המשרות שאינן חקלאיות (nonFarm) צמחו ל-531 אלף, משרות באוקטובר, למרות שהשוק ציפה ל-450 אלף משרות פנויות. שיעור האבטלה ירד ל-4.6%, או הנמוך ביותר מאז מרץ 2020, לעומת 4.8% בספטמבר. והרווחים השעתיים הממוצעים עלו בקצב של 4.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הדו"ח של אוקטובר הצביע על כך שההשפעות השליליות של ווראינט הדלתא שהתפרץ בסוף הקיץ החלו להתפוגג, במיוחד לאור הזינוק בגיוס עובדים בתעשיות הפנאי והאירוח ובאזורים אחרים בכלכלה. מה יקרה כשהריבית תעלה והאם העלאת ריבית תבלום את האינפלציה? בריטניה הותירה היום את הריבית על 0.1%, למרות צפי להעלאת ריבית קלה ל-0.2%; אצלנו הצפי הוא להעלאה ל-1% בשנה הבאה; ובארה"ב כבר מדברים על עליית ריבית מופרזת בשנה הבאה (לכתבה המלאה) "ישנם סימנים לכך שהאינפלציה היא לא זמנית, אלא מושרשת וקשה יותר לביטול", כך סבור פיוש גופטה מנכ"ל DBS Group Holdings - הבנק הגדול ביותר בסינגפור. "חלק מהאינפלציה שאנו רואים היא "אינפלציית שכר", המשכורות מתחילות לעלות ואני לא חושב שיהיה כל-כך קל לשנות זאת.  הדעה של גופטה מנוגדת לדעה הרווחת בבנק הפדרלי בארה"ב, שהצהיר במהלך השבוע כי עליות המחירים בארה"ב הן "חולפות". ג'רום פאוול, יו"ר הפד אמר כי הכלכלה בסופו של דבר תתאים את עצמה ללחצים בהיצע ואז האינפלציה תרד, הם צופים לירידה באינפלציה  ברבעון השני או השלישי של 2022. האינפלציה הגוברת בארה"ב ובכלכלות גדולות אחרות הובילה את המשקיעים לחשוש מכך שהבנקים המרכזיים ייאלצו להעלות את הריבית מוקדם יותר, ומהר יותר מהצפוי (לכתבה המלאה)  
מניות במרכז AIRBNB, INC  (ABNB) קפצה, לאחר שפרסמה אמש דוחות טובים לרבעון השלישי  - ההכנסות עמדו על 2.2 מיליארד דולר, עלייה של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. האנליסטים חזו הכנסות של 2.07 מיליארד דולר. הרווח הנקי עמד על שיא 834 מיליון דולר והיה גבוה ב-220% מהרבעון השלישי לפני שנה ו-213% יותר מהתקופה המקבילה ב-2019. נוסף כל כך היא מקבלת זריקת מרץ כמו יתר סקטור התיירות מהיעילות שפרסמה פייזר לתרופה שלה נגד תסמיני הקורונה שמעודד את המשקיעים באשר לאפשר של חזרת התחום לשגרה - או יותר לכיוון השגרה (לכתבה המלאה). מניית פייזר PFIZER , שננעלה אמש בירידה של 1.3%, קפצה גם כן לאחר שהודיעה כי הגלולה שפיתחה לטיפול בקורונה מונעת אשפוז ותמותה באחוז משמעותי, כך לפי נתוני נתוני הניסוי שביצעה. בעקבות ההודעה של פייזר, מניות שנהנו מהקורונה כמו נטפליקס  NETFLIX  וזום  ZOOM VIDEO  איבדו גובה. ואילו מניות המזוהות עם "חזרה לשגרה" כמו יצרנית המטוסים  BOEING (BA) חברות הקרוזים  ROYAL CARIBBEAN CRUISES (RCL) ו-  CARNIVAL CORP (CCL) ו - BOOKING HOLDINGS למשל,  טיפסו במסחר. מנגד, החדשות הפילו את המתחרה של פייזר בגזרת תרופת הקורונה - ענקית התרופות  MERCK & COMPANY (MRK)  (לכתבה המלאה) LUCID GROUP (LCID) התחזקה במסחר אחרי שביקורת בעיתונות הרכב העולמית על דגם ה-Lucid Air Grand Touring חלקה לו שבחים רבים. כמו כן החברה הודיעה על פתיחת אולם תצוגה חדש. ברקע שני אלה והסנטימנט החיובי כלפי מניות רכב חשמלי - המניה עולה כעת. NVIDIA COR (NVDA) סגרה בירידות. מוקדם יותר טיפסה לאחר שהאנליסט של וולס פארגו, אהרון רייקרס, העלה את מחיר היעד של המניה ל-320 דולר מ-245 דולר, תוך ציון הזדמנות צמיחה ענקית לחברה הקשורה ל-metaverse. מניות פלוטון (PTON) PELOTON INTERACTIVE INC צנחה לאחר שחברת ציוד הכושר הביתי פרסמה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי וקיצצה את תחזית השנה כולה, מה שמרמז על האטה בצמיחה לאחר עלייה בביקוש ב-2020 לציוד אימון ביתי (לכתבה המלאה) מודרנה  MODERNA  (MRNA) נפלה על רקע ההצלחה המסתמנת של המתחרה פייזר עם תרופת הקורונה (נוסף להובלתה בשוק החיסונים). אם לא די בכך, החברה פספסה ב-20% את צפי ההכנסות, הורידה תחזיות - ומנייתה נופלת. החיסון לקורונה הוא המוצר היחיד של החברה, וברבעון השלישי מכרה אותו בהיקף של 5 מיליארד ד', בעוד בשוק ציפו ל-6.2 מיליארד. הרווח עמד על 7.7 ד' למניה, נמוך מהצפי שהיה 9.9 ד'. התחזית השנתית נחתכה בעד 300 מ' מנות ו-2-5 מיליארד ד' (לכתבה המלאה) UBER TECHNOLOGIES (UBER) עקפה את הצפי בשוק ודיווחה על הרבעון הראשון בו ה-EBITDA המתואם שלה היה חיובי. ההפסד המתואם למניה היה ברמה של 21 סנט על הכנסות של 4.84 מיליארד דולר. האנליסטים העריכו שתציג הפסד מתואם של 33 סנט למניה והכנסות של 4.42 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). חברת ההימורים המקוונים DRAFTKINGS INC (DKNG) נחלשה בוול סטריט אחרי שפספסה את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי של השנה. דראפטקינגס דיווחה על הפסד של 1.35 דולר למניה על הכנסות בסך 212.18 מיליון דולר. בשוק העריכו שתפסיד רק 87 סנט למניה ותכניס 236.9 מיליון דולר (לכתבה המלאה). חברת  FORTINET- INC. דיווחה על הכנסות של 867.2 מיליון דולר ברבעון השלישי, עליה של 33% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי למניה על בסיס Non-GAAP עמד על 0.99 דולר. ענקית המחשוב  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM) השלימה את הספין-אוף של קינדריל, חברת שירותי ה-IT של הקבוצה. ספין-אוף, זה בעצם פיצול והעלאת החברה המפוצלת לבעלי המניות. זה מהלך שצפוי להניב ערך. המטרה לרוב היא שהחברה המפצלת והחברה המפוצלת יהיו בערך הגדול מהשלם - סכום החלקים עולה על השלם. זה לכאורה מנוגד לתפיסה שמיזוגים מייצרים ערך, אבל רק לכאורה - מיזוגים סינרגטיים יוצרים ערך דרך חיסכון בהוצאות וגידול במכירות. אבל פיצול של שתי פעילויות לא סינרגטיות יכול לייצר ערך (לכתבה המלאה)  ישראליות במרכז חברת התוכנה הישראלית ג'ייפרוג   JFROG    (סימול:JFROG) זינקה במסחר, לאחר שדיווחה על תוצאות טובות לרבעון השלישי - ההכנסות עמדו על 53.7 מיליון דולר, עלייה של 38% לעומת 38.9 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה הביסה את תחזיות האנליסטים שצפו להכנסות של 52.5 מיליון דולר. ההפסד הנקי למניה עמד על 0.01 דולר - לעומת צפי האנליסטים שעמד על 00.5 דולר למניה (לכתבה המלאה).  מניית   ריוולק  התרוממה גם היא, לאחר שהחברה הודיעה כי מכשיר ה-ReBoot שלה קיבל הוגדר כמכשיר פורץ דרך על ידי ה-FDA. חברת התרופות  ביונדווקס  התחזקה במסחר ללא דיווח כלשהו. מניית דלק US עלתה אחרי שעקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי (היום גם פרסמה דוח קיימות). הרווח למניה עמד על 13 סנט ברבעון השלישי בעוד האנליסטים ציפו בכלל להפסד של 34 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 2.96 מיליארד דולר - גבוה בכ-16.12% מתחזיות השוק.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פדריקו 06/11/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    11 ימים של עליות לא בריא לשוק.. יבוא תיקון תחילת שבוע הבא ..
  • 4.
    הנביא 06/11/2021 07:34
    הגב לתגובה זו
    תזכרו את השם
  • 3.
    נתי 05/11/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
    dvax היתה המלצה של כותב טור בביזפורטל. לא פעם אחת אלא תוך שבוע אחד איפה הוא עכשו? אבל לא כתב,למיטב זיכרוני, שההמלצה היא בהסתייגות.
  • 2.
    חכם 05/11/2021 17:41
    הגב לתגובה זו
    תעלה מעל 1200 אחוז.
  • מאפו אתה יודע תעלה 1200 (ל"ת)
    אברהם שלום ני 06/11/2021 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רומי 05/11/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
    תפתיע נראה שתהיה מכירה וטיסה גרנדיוזית
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.