מה יקרה כשהריבית תעלה והאם העלאת ריבית תבלום את האינפלציה?
החלטת המדיניות אמש של הפד פורשה ע"י כלכלנים בצורה מעורבת וגם השוק מתקשה לתאר מה בדיוק קרה שם. התשואה לשנתיים נותרה יציבה יחסית, אבל הארוכות עלו. מצד שני גם ציפיות האינפלציה עלו, למרות שהנפט נחלש, וגם הדולר נחלש. ערבוביה.
הפד הכריז, כצפוי, על צמצום הרכישות בנובמבר ב-15 מיליארד דולר וגם על צמצום של 15 מיליארד נוספים בדצמבר, מה שהפתיע כי זה אומר שהוא בעצם לא הכריז על מתווה ארוך טווח של Tapering אלא קיצוץ לפי הודעה. כלומר לא ברור אם הקיצוץ של ינואר מובטח. פאואל המשיך להתייחס לאינפלציה כזמנית, אך מצד שני גם העריך שהיא תימשך עמוק יותר אל 2022. כמו הנגיד ירון הוא מתקשה להעריך את רמת ההידוק של שוק העבודה לאור נתונים סותרים, בניהם למשל רמה גבוהה של משרות פנויות כשמנגד רמה גבוהה של בלתי מועסקים. מחר יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה לחודש אוק', אשר לפי אינדיקציות של ADP מאתמול יהיו חזקים.
"הפד תמיד מגזים ולכן סביר להניח שיגזים גם הפעם עם העלאות הריבית" - אומנם פאואל ממשיך לאותת שיהיה סבלני, אבל חברת היעוץ הכלכלי "Real Investment Advice" מעריכה על בסיס הניסיון ההיסטורי שיש סיכוי גדול יותר שהריבית תעלה גבוה מהמגולם מהסיבה שהפד נוטה להגזים. לטענתם במחזור של הפחתת ריבית הוא נוטה להגזים כלפי מטה בממוצע של 100 נ"ב ובהעלאות בממוצע של - 35 נ"ב. הסטטיסטיקה שלהם שוכחת להזכיר את תקופות הביניים בין הסבבים הללו, שתמיד התבררה להיות ארוכה משמעותית ממה שהשוק ציפה. ביציאה למשל ממשבר הסאב-פריים השוק ציפה לחזרה להעלאות ריבית בטווח של חודשים ושאלה התארכו לבסוף לשבע שנים. הם התעלמו גם מהגובה האבסולוטי של העלאות, שתמיד הסתיים ברמה נמוכה מרמת הריבית טרום המשבר. במקרה הנוכחי השוק מגלם העלאה לרמה של כ-2.5% בעוד טרום המשבר הרמה עמדה על 1.75%. מכשול נוסף כיום מהעלאות משמעותיות הוא הקפיצה ברמת החוב, שהופכת את העלאות למסוכנות יותר מבעבר.
גם אם הפד כן יעלה את הריבית בצורה מוגזמת הניסיון ההיסטורי מלמד שזה אומנם יפגע במח"מ הארוך בטווח הקצר אבל בטווח הבינוני זה אולי הדבר הכי טוב שיכול לקרות לו, כשהוא הוביל להאטה ולהיפוך המדיניות. נקודה אחרונה היא שלהבדיל ממחזורי העלאת ריבית בעבר כיום כלי הריבית נתפס פחות אפקטיבי בריסון האינפלציה ולכן פחות מוצדק:
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בנק ישראל יעלה את הריבית ל-1%, מה שיהיה לנו זה כנראה אינפלציה של 3% עם ריבית של 1% - האפקטיביות של העלאת ריבית כיום בקירור האינפלציה נחשבת לנמוכה היסטורית, כשהיא לא צפויה לפתור את הפקקים בנמלים, את המחסור בשבבים, את משבר האנרגיה וכו' ועדיין נראה שיש בנקים מרכזיים שהטיעון הזה לא מונע מהם להעלות את הריבית בחדות:
הבנק המרכזי בפולין העלה אתמול את הריבית מ-0.5% ל-1.25%, מה שהפתיע מאד את השוק שציפה להעלאה צנועה ל-0.75%. על פניו לבנק לא היו חסרות סיבות להעלאה מהירה, האינפלציה הגיעה ל-6.8%, הזלוטי בהיחלשות חדה... אבל זה היה מפתיע בהתחשב בכך שכבר חודשים רבים היו"ר, גלפינסקי, מסביר שצריך להימנע מלחנוק את הכלכלה עם העלאות. אז מה קרה לו פתאום שהתהפך והפתיע ככה את כולם? בלומברג מציין שהופעל עליו לחץ פוליטי, אבל המעיט בעד כמה: האופוזיציה בפולין האשימה את הממשלה במינוי לא טוב של נגיד, גלפינסקי, ודרשה שלא לחדש את המינוי שלו באמצע 2022. דעת הקהל בפולין ומשרד האוצר יצאו כולם על גלפינסקי ונראה שגם הוא בן אדם. הוא נקט בצעד של העלאות קיצוניות, כולל תחזית להעלאה סבירה נוספת בחודש הבא, ואמר ש"יעשה כל מה שיידרש" כדי לקרר אותה. זאת בזמן שכולם מבינים שהוא לא יצליח, אלא אם יכניס את פולין למיתון... ואולי זה בעצם מה שהוא רוצה כדי שירדו ממנו?
היום החלטת ריבית בבריטניה, עם סיכוי גבוה להעלאה. בגוש האירו היו"ר, לגארד, אמרה אתמול כי "מאד לא סביר" שתהיה בשנה הבאה העלאת ריבית. כשהשוק מתמחר שתיים של 10 נ"ב כ"א.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- ״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את...
מחיר הנפט נפל אתמול מתחת ל-80 דולר לאחר נתונים של API על הצטברות מלאי גדולה מהתחזיות, כותרות על שיחות עם איראן, חשש מהעלאות ריבית מהירות יותר של הפד ולחץ מתמשך של הבית הלבן על קרטל אופ"ק+ להגביר את התפוקה של מאובנים מזהמים, רעילים והרסניים. כשזה מגיע לכיס גם הדמוקרטיים "הירוקים" הופכים לרפובליקנים מזהמים.
- 5.צחי 04/11/2021 17:50הגב לתגובה זוהנזק שהריבית האפסית גרמה הוא בלתי יאמן בכל יום שעובר.
- 4.כתבה טובה (ל"ת)גגג 04/11/2021 09:55הגב לתגובה זו
- 3.ברק 04/11/2021 09:45הגב לתגובה זולטווח הקצר בארה"ב כי היא תדחוף את הבנקים לקנות אג"חים מהציבור במקום מהאוצר ולייצר כסף. יש כלכך הרבה חוב ממשלתי בידי הציבור... אחד מהמנהלים של ההרחבה הכמותית לשעבר בפד מנהל בלוג שבו הוא הסביר עד כמה המערכת התעוותה בגלל ההתערבות הממשלתית והכלים של הפד חסרי תועלת. אגב, העלייה במאגרים של הנפט נגרמת בגלל שהכלכלה האמריקנית נכנסה להאטה\מיתון עכשיו כשהוא יורד יש סיכוי שהמערכת תתאזן. אנחנו גם בסוף מחזור הסחורות, כשעסקים שהזמינו בזמן המשבר פי שלוש או ארבע ממה שהיו צריכים עכשיו מוצפים במוצרים כשלציבור בארה"ב לא נשאר כרגע הון לקנות. כל עוד לא הריבית לא תעלה הוולכת להיות ירידת מחירים די דרמטית וכנראה גם ירידה ברווחים שתוביל אולי לתיקון במניות.
- 2.תומר 04/11/2021 09:42הגב לתגובה זואז הריבית תעלה קצת, זה לא עדיין לא יהווה אלטרנטיבה למניות
- היא לא תעלה אלה תטוס. (ל"ת)עמך 04/11/2021 19:39הגב לתגובה זו
- 1.תודה. (ל"ת)יוסי. 04/11/2021 09:29הגב לתגובה זו

"המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"
ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, אומר כי "כשהרגש מוביל את השוק, האלוקציה קובעת את התוצאה"; לדבריו, בטווח הקצר המסחר מונע מפחד לפספס את הראלי, בטווח הארוך השיקולים נטולי-רגש; מי פועל בשוק עכשיו, מי קונה ומי מוכר ואיזה סקטורים יכולים הכי ליהנות מהסביבה החדשה?
השוק רותח, המדדים שוברים שיאים, והמשקיעים מתקשים להישאר על הגדר. מדד ת"א־35 פרץ בשבועות האחרונים שוב את השיא ההיסטורי שלו, בפעם ה־40 מתחילת השנה, על רקע שילוב של אופטימיות סביב תכנית טראמפ ותחושה כללית ש"מי שלא בפנים - מפספס".
אבל מאחורי הכותרות והראלי עומדים דפוסים מורכבים יותר. בשיחה עם ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, עולה תמונה שמבחינה היטב בין מסחר קצר־טווח, פסיכולוגי, לבין ניהול השקעות שמבוסס על החלטות לטווח ארוך. לדבריו, הסנטימנט הציבורי מתחלף במהירות, אבל אצל השחקנים הגדולים - המוסדיים והזרים - הדברים נמדדים אחרת לגמרי.
מחקר מעניין: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך
כתבה מעוררת מחשבה: רמז עבה לסיום העליות בבורסה
"בטווח הקצר זה פחד לפספס, בטווח הארוך זה שיקול דעת"
“צריך להבחין בין מה שקורה ביומיום לבין מה שקורה באמת בטווח הארוך,” אומר כגן. “המסחר הקצר־טווח, כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים, מונע מ־FOMO - פחד לפספס את הראלי. כל מי שמנהל כסף נמדד מול התעשייה ומול התחרות שלו, וכולם מפחדים להישאר בחוץ. זה מסחר רגשי, של חדשות, של מומנטום.”

כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
אלפי נוסעים מגלים מדי שנה, ובייחוד בשנים האחרונות, שטיסתם בוטלה או עוכבה, אבל רק מעטים יודעים מה בדיוק מגיע להם לפי החוק. חוק שירותי התעופה הישראלי - המכונה גם "חוק טיבי" - קובע זכויות ברורות לנוסעים, אבל גם חריגים שמאפשרים לחברות התעופה להתחמק מתשלום. מהו גובה הפיצוי, באילו מקרים תקבלו החזר ומתי תישארו רק עם עוגמת נפש?
בוקר אחד נוסעים מתארגנים לקראת טיסה לחו"ל, ופתאום מגיעה ההודעה הבאה: “הטיסה בוטלה, נעדכן בהמשך". הסיטואציה הזאת, שבעבר היתה נדירה, נהפכה בשנים האחרונות לשכיחה מאוד, בייחוד בעונות השיא או בתקופות של עימותים ביטחוניים. נוסעים רבים מוצאים את עצמם ממתינים שעות בנמל התעופה או מגלים שהחופשה נעלמה ברגע. החוק הישראלי, שנועד להגן עליהם, אמנם קובע כללים ברורים, אך לא תמיד הם ברורים למי שאינו בקיא בפרטים.
במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום, משפחה שרכש כרטיסים לטיסה בינלאומית גילתה פחות מיממה לפני ההמראה בחזרה שהטיסה שלה בוטלה. חברת התעופה הציעה לבני המשפחה טיסה חלופית, אך זו המריאה רק יומיים מאוחר יותר. הנוסעים שבמרכז התביעה סירבו, דרשו החזר ופיצוי כספי מלא, והחברה טענה שמדובר בנסיבות מיוחדות שאינן בשליטתה. בית המשפט קבע שהחברה לא הוכיחה שהביטול נבע מאירוע חיצוני, וחייב אותה בפיצוי כספי לפי המרחק של הטיסה, לצד החזר הוצאות הנסיעה. המקרה הזה ממחיש את החשיבות של הבנה מדויקת של החוק, ושל התיעוד של כל פרט בעת ביטול או עיכוב.
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה), הידוע גם בשם “חוק טיבי”, נועד להבטיח שנוסעים לא יישארו חסרי מענה מול חברות התעופה. החוק חל על כל טיסה שיוצאת מישראל, וכן על טיסות שנכנסות אליה שמופעלות על ידי חברות ישראליות. מטרתו כפולה - מצד אחד להבטיח פיצוי וסיוע לנוסעים שנפגעו, ומצד שני לקבוע גבולות ברורים לחברות התעופה, כדי למנוע תביעות שרירותיות. החוק מבחין בין כמה סוגי פגיעות: ביטול טיסה, עיכוב משמעותי, הקדמת טיסה או סירוב להטיס נוסע אף שהיה לו כרטיס תקף. ביטול טיסה מוגדר גם כעיכוב של שמונה שעות או יותר מהמועד שתוכנן. במצב כזה, הנוסע זכאי לבחור בין השבת כספו לבין טיסה חלופית ליעד. אם הביטול או העיכוב נמסרו פחות מ-14 יום לפני מועד ההמראה, והנוסע לא קיבל טיסה חלופית שתאפשר לו להגיע ליעד בשעות דומות למועד המקורי, הוא זכאי גם לפיצוי כספי. סכום הפיצוי נקבע לפי מרחק הטיסה: בטיסות קצרות מדובר בסכומים של מאות שקלים, ובטיסות ארוכות הסכומים עשויים להגיע לאלפי שקלים.
הסיוע צריך להינתן בזמן אמת
מעבר לפיצוי הכספי, החוק מחייב את חברות התעופה לספק שירותי סיוע מיידיים לנוסעים שנפגעו. החובה כוללת מתן מזון ושתייה, אמצעי תקשורת כמו שיחות טלפון או אינטרנט, ואם מדובר בעיכוב או ביטול שגורמים לשהייה בלילה - גם לינה והסעה למלון. חברות רבות נוטות להציע שוברי אוכל או שוברים עתידיים במקום מענה ישיר, אך לפי החוק הסיוע צריך להינתן בפועל בזמן אמת. במקרים שבהם הטיסה נדחתה או הוקדמה, החוק קובע מדרג של זכאות. אם הקדמת הטיסה גרמה לנוסע לפספס אותה או לשנות תוכניות, יש מקום לדרוש החזר. אם העיכוב נמשך שעות רבות, גם אם הטיסה לא בוטלה - ייתכן שהנוסע ייחשב מי שטיסתו “בוטלה למעשה”, ויזכה בזכויות דומות.
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- ג'ובי אוויאיישן הדגימה טיסה אוטונומית בתרגיל צבאי אמריקני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד הזכויות הרחבות, קיימים מצבים שבהם חברת התעופה פטורה מתשלום. החוק מגדיר זאת כ"נסיבות מיוחדות" - אירועים שלא ניתן היה למנוע, גם אם החברה נקטה את כל האמצעים הסבירים. בין היתר מדובר ב: