בניין מודרנה
צילום: מודרנה
דוחות

מודרנה פספסה ב-20% את צפי ההכנסות, הורידה תחזיות - ונופלת 13% בטרום

החיסון לקורונה הוא המוצר היחיד של החברה, וברבעון השלישי מכרה אותו בהיקף של 5 מיליארד ד', בעוד בשוק ציפו ל-6.2 מיליארד. הרווח עמד על 7.7 ד' למניה, נמוך מהצפי שהיה 9.9 ד'. התחזית השנתית נחתכה בעד 300 מ' מנות ו-2-5 מיליארד ד'
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה מודרנה

יצרנית החיסונים  MODERNA (MRNA) יורדת בכ-13% במסחר המוקדם בוול סטריט אחרי שפספסה בכ-20% את צפי ההכנסות לרבעון השלישי של השנה וכתוצאה מכך גם בשורה הרווח אכזבה, ועל כן גם הנמיכה את התחזיות שלה לתוצאות 2021 כולה. המניה מאבדת 14% במסחר המוקדם בוול סטריט.

ההכנסות בתקופת הדוח הסתכמו ב-5 מיליארד דולר בעוד האנליסטים העריכו כי תדווח על סך של 6.2 מיליארד דולר. יצוין כי כל המכירות נשענות על החיסון לקורונה, ספייקוואקס שמו הרשמי. זהו המוצר היחיד של החברה. בשורת הרווח הציגה נתון של 7.7 דולר למניה (3.3 מיליארד בסך הכל), בעוד בשוק ציפו לרווח של 9.09 דולר למניה. בתקופה המקבילה אשתקד, טרם אישור החיסון ותחילת המכירות, החברה הפסידה 233 מיליון דולר (0.59 דולר למניה).

התחזית המעודכנת מטה מניחה מכירות שנתיות של החיסון לקורונה בסך של 15-18 מיליארד דולר, מול תחזית קודמת של 20 מיליארד דולר. במספר מנות, מדובר על טווח של 700-800 מיליון מנות שתסופקנה. התחזית הקודמת דיברה על 800 מיליון מנות עד מיליארד.

בחברה אמרו כבר שיקבלו הזמנות בסך 17 מיליארד דולר לחיסון ב-2022, ואם אופציות נוספות שנתנה ללקוחות ימומשו,המכירות תוכלנה להגיע ל-20 מיליארד דולר. לפי מודרנה, בסתיו הבא יוכלו למכור בשוק המסחרי 2 מנות בוסטר בהיקף של 2 מיליארד דולר - ואולם בינתיים אין שוק מסחרי לחיסון, שנמכר לממשל ומסופק דרך קופות החולים. ובכל זאת, בהתאם לכל הסכומים האלה, התחזית הרשמית של החברה ל-2022 מניחה הכנסות של 17-22 מיליארד דולר - גבוה מצפי האנליסטים לסך של 21.4 מיליארד בתחזית הקונצנזוס.

הבעיה של החברה היא שבינתיים המתחרות (PFE) PFIZER ו-  BIONTECH SE ADR (BNTX) נמצאות כמה צעדים לפניה והיא מאבדת להן נתח שוק (בארצות הברית: 75% כעת מול 56% באפריל, כך לדבריהן).

הן ה-FDA והן ה-CDC אישרו זה עתה את הפצת החיסון של השתיים בארצות הברית גם לגילאי 5-11. לאישור הזה המתינו מדינות רבות נוספות. כמו כן, פייזר וביונטק צופות מכירות שנתיות של 36 מיליארד דולר השנה ו-29 מיליארד ב-2022.

בינתיים, רצה הגורל וקצב העבודה של ה-FDA, בשם הזהירות המתבקשת, אינו תכנית כרצונה של מודרנה, ושם יצטרכו זמן נוסף לבחון את הנתונים שהעבירה מהניסוי בחיסון בקרב בני ה-12-17, כך הודיעה השבוע. העיכוב יהיה עד ינואר לכל הפחות. הדבר ישפיע גם על השלב הבא - במודרנה אמרו שלא יגישו בקשה לאישור חירום להפצת החיסון לבני 6-11, עד שלא יתקדמו מול קבוצת הגיל הבוגרת יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

עדכון חיובי מגיע בגזרת הדאטה עצמה מהניסוי בקבוצת גיל זו: בפאזה 2/3 של הניסוי נמצא ששבועיים אחרי נטילת המנה הראשונה, היעילות נגד סימפטומים של המחלה הייתה בשיעור של 100% וזו מול הדבקה ללא סימפטומים הייתה בשיעור של 65%. בצד זאת עדכנה מודרנה כי ב-FDA אמרו שיזרזו את הבקשה לאישור רגיל, בשונה מאישור חירום, לחיסון של החברה, והציבו יעד של החלטה בנושא עד אפריל.

"לא ננוח עד שהחיסון שלנו יהיה זמין לכל מי שזקוק לו, ואנחנו עובדים קשה כדי להבטיח שיהיה זמין גם במדינות עם הכנסה נמוכה, ושאלה יהוו 10% מנפח המכירות השנתי שלנו ב-2021 ושיעור גבוה עוד יותר ב-2022", כך אמר מנכ"ל מודרנה סטפן בנקל עם פרסום התוצאות. "מעודד אותנו לראות במציאות הוכחה לכך שהחיסון של מודרנה מציג יעילות גבוהה ויציבה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 05/11/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
    מכרתי חצי לפני כשבועיים,נראתה בשער גבוה מידי
  • 1.
    לרון 05/11/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    מצוין,אני מוסיף,לא המלצה ואולי....כן!!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.