מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

קשיים בשרשרת האספקה בעולם צפויים להשפיע על הרווחים - למה לצפות?

אחרי תקופה עסקית נהדרת לחברות רבות התחזיות צפויות להיפגע; בין הגורמים השונים - מחסור בחלקים, עליית מחירים ומחסור בעובדים פוגעים בשולי הרווח
צחי אפרתי |
נושאים בכתבה חברות ספנות

תקופת ועידות ההשקעות זו הזדמנות לחברות לעדכן את המשקיעים לגבי המתרחש אחרי הקיץ ולפני תחילת דוחות הכספיים ברבעון השלישי. מבט על עדכוני החברות מעלים את חששות המשקיעים. זאת הייתה תקופה עסקית נהדרת עבור ענפים רבים. הבעיה היא שהתחזיות צפויות לרדת. מחסור בעובדים פוגע בשולי הרווח. מחסור בחלקים פוגע באספקת המוצרים. ועליית המחירים מצמצמת את הביקושים.

הדוגמה האחרונה מגיעה מיצרנית ומשווקת סירות הפנאי. MasterCraft Boat Holdings (סימול: MCFT) שנהנית מביקוש רב, אך היא לא יכולה לייצר מספיק מוצרים. החברה קיצצה את תחזית המכירות שלה לרבעון הראשון הפיסקאלי לשנת 2022, בשל "עיכוב זמני במשלוח רכיב מפתח מספק יחיד של חלקי מנוע". המכירות יעלו בכ-30% במקום בכ-35%, הוא אומר. לא נורא, אבל שולי הרווח יעמדו כעת על כ-11% לרבעון במקום על כ-14%.

ספקית ציוד החשמל Eaton (סימול: ETN) נהנית מביקוש חזק הקשור לצמיחה בייצור חשמל מתחדש כמו גם מצמיחת תעשיית הרכבים החשמליים. ההנהלה אומרת שמכירות החברה יגדלו מהר יותר בשנים הקרובות. אבל ברבעון השלישי של 2021, "יהיו לנו כמה אתגרים ביחס להכנסות שלנו", אמר המנכ"ל קרייג ארנולד בכנס השקעות השבוע. כמו MasterCraft, קשיים בשרשרת האספקה ​​הן הבעיה. חלקים לא מגיעים.

 

תעשיית הרכב מתמודדת עם בעיות בשרשרת האספקה ​​כל השנה. מחסור במוליכים למחצה הגביל את ייצור המכוניות העולמי. והדברים אינם משתפרים במהירות כפי שהענף ציפה. "כפי שכולם קוראים, שרשרת האספקה ​​העולמית ממשיכה להידרדר מעט", אמר פול ג'ייקובסון, מנהל הכספים של ג'נרל מוטורס (GM) בכנס משקיעים בתחילת ספטמבר. "יש לנו השפעות רבות שמצבן החמיר".

 

יש לקוות בעבור החברות - והמשקיעים שלהן – שהביקושים שנדחים לרבעונים הבאים לא יעלמו. כך מאמין האנליסט של RBC, דין דריי. הוא כתב, שיצא מוועידת ההשקעות התעשייתיות של RBC, שהעסקים נותרו חזקים, אך שכל חברה חווה את הקשיים בשרשרת האספקה. הערכה שלו לגבי הרבעון השלישי של איטון: "המכירות ידחו ולא יאבדו".

 

מחסור בחלקים אינו הבעיה היחידה. אינפלציה בעלויות יכולה לפגוע בשולי הרווח. אנליסט BofA ניירות ערך אנדרו אובין ציין לאחרונה בדו"ח מחקר כי מחירי הייצור הגיעו לשיא של כל הזמנים ביולי. המחיר הממוצע של ייצור מוצרי צריכה עלה ב-14% ביחס לתקופה המקבילה. זו כמובן ברכה וקללה לחברות. הם מקבלים מחירים גבוהים יותר עבור הסחורה שלהם, אך הם גם צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר.

"אנו רואים את האינפלציה עוקפת את המחיר לצרכן", אמר מנהל הכספים הראשי של M3 (סימול: MMM), מוניש פטולוואלה. הוא בעצם קיצץ את תחזית הרווח ברבעון השלישי בעת מתן עדכון זה. הלחץ האינפלציוני גרוע מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.