מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

קשיים בשרשרת האספקה בעולם צפויים להשפיע על הרווחים - למה לצפות?

אחרי תקופה עסקית נהדרת לחברות רבות התחזיות צפויות להיפגע; בין הגורמים השונים - מחסור בחלקים, עליית מחירים ומחסור בעובדים פוגעים בשולי הרווח
צחי אפרתי |
נושאים בכתבה חברות ספנות

תקופת ועידות ההשקעות זו הזדמנות לחברות לעדכן את המשקיעים לגבי המתרחש אחרי הקיץ ולפני תחילת דוחות הכספיים ברבעון השלישי. מבט על עדכוני החברות מעלים את חששות המשקיעים. זאת הייתה תקופה עסקית נהדרת עבור ענפים רבים. הבעיה היא שהתחזיות צפויות לרדת. מחסור בעובדים פוגע בשולי הרווח. מחסור בחלקים פוגע באספקת המוצרים. ועליית המחירים מצמצמת את הביקושים.

הדוגמה האחרונה מגיעה מיצרנית ומשווקת סירות הפנאי. MasterCraft Boat Holdings (סימול: MCFT) שנהנית מביקוש רב, אך היא לא יכולה לייצר מספיק מוצרים. החברה קיצצה את תחזית המכירות שלה לרבעון הראשון הפיסקאלי לשנת 2022, בשל "עיכוב זמני במשלוח רכיב מפתח מספק יחיד של חלקי מנוע". המכירות יעלו בכ-30% במקום בכ-35%, הוא אומר. לא נורא, אבל שולי הרווח יעמדו כעת על כ-11% לרבעון במקום על כ-14%.

ספקית ציוד החשמל Eaton (סימול: ETN) נהנית מביקוש חזק הקשור לצמיחה בייצור חשמל מתחדש כמו גם מצמיחת תעשיית הרכבים החשמליים. ההנהלה אומרת שמכירות החברה יגדלו מהר יותר בשנים הקרובות. אבל ברבעון השלישי של 2021, "יהיו לנו כמה אתגרים ביחס להכנסות שלנו", אמר המנכ"ל קרייג ארנולד בכנס השקעות השבוע. כמו MasterCraft, קשיים בשרשרת האספקה ​​הן הבעיה. חלקים לא מגיעים.

 

תעשיית הרכב מתמודדת עם בעיות בשרשרת האספקה ​​כל השנה. מחסור במוליכים למחצה הגביל את ייצור המכוניות העולמי. והדברים אינם משתפרים במהירות כפי שהענף ציפה. "כפי שכולם קוראים, שרשרת האספקה ​​העולמית ממשיכה להידרדר מעט", אמר פול ג'ייקובסון, מנהל הכספים של ג'נרל מוטורס (GM) בכנס משקיעים בתחילת ספטמבר. "יש לנו השפעות רבות שמצבן החמיר".

 

יש לקוות בעבור החברות - והמשקיעים שלהן – שהביקושים שנדחים לרבעונים הבאים לא יעלמו. כך מאמין האנליסט של RBC, דין דריי. הוא כתב, שיצא מוועידת ההשקעות התעשייתיות של RBC, שהעסקים נותרו חזקים, אך שכל חברה חווה את הקשיים בשרשרת האספקה. הערכה שלו לגבי הרבעון השלישי של איטון: "המכירות ידחו ולא יאבדו".

 

מחסור בחלקים אינו הבעיה היחידה. אינפלציה בעלויות יכולה לפגוע בשולי הרווח. אנליסט BofA ניירות ערך אנדרו אובין ציין לאחרונה בדו"ח מחקר כי מחירי הייצור הגיעו לשיא של כל הזמנים ביולי. המחיר הממוצע של ייצור מוצרי צריכה עלה ב-14% ביחס לתקופה המקבילה. זו כמובן ברכה וקללה לחברות. הם מקבלים מחירים גבוהים יותר עבור הסחורה שלהם, אך הם גם צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר.

"אנו רואים את האינפלציה עוקפת את המחיר לצרכן", אמר מנהל הכספים הראשי של M3 (סימול: MMM), מוניש פטולוואלה. הוא בעצם קיצץ את תחזית הרווח ברבעון השלישי בעת מתן עדכון זה. הלחץ האינפלציוני גרוע מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

פדקס
צילום: יח"צ

פדקס עקפה את התחזיות והמניה מגיבה בעליות

פדקס עקפה את התחזיות עם קפיצה ברווח התפעולי וצמיחה בביקוש המקומי, חידשה את התחזיות השנתיות וצופה חיסכון של מיליארד דולר

תמיר חכמוף |

פדקס FedEx Corp 0.32%   פרסמה אמש את הדוחות לרבעון השני שלה ועקפה את תחזיות האנליסטים, מה שהקפיץ את המניה במסחר המאוחר והוריד מעט מהלחץ סביב ענף השילוח האמריקאי, שסבל בחודשים האחרונים מתחזיות פסימיות.

החברה רשמה רווח מתואם של 3.83 דולר למניה והכנסות של 22.2 מיליארד דולר, לעומת ציפיות השוק לרווח של 3.63 דולר והכנסות של 21.7 מיליארד דולר בהתאמה. השיפור נבע משילוב של קיצוצי עלויות ומגמת התאוששות בביקוש המקומי לחבילות, שסייעו לקזז חולשה במשלוחים הבינלאומיים שנפגעו מהסרת הפטור ממכס על חבילות קטנות מסין.

התאוששות מקומית אבל תחזית מעט חלשה

היקף המשלוחים היומי המקומי זינק ב-5% וההכנסה הממוצעת לחבילה עלתה ב-2%, מה שסייע להעלות את שיעור הרווח התפעולי ל-6% לעומת 5.2% ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, נפח המשלוחים הבינלאומיים ירד ב-3%, וההנהלה הזהירה כי ביטול הפטור ממכס על חבילות קטנות ושינויים נוספים במדיניות הסחר צפויים לגרוע מהכנסות החברה עד כמיליארד דולר בשנה, פגיעה שהיא מתכננת לקזז באמצעות תכנית התייעלות וקיצוץ עלויות בהיקף דומה.

לשנה הפיסקלית כולה, החברה חזרה לספק תחזיות, לאחר שנמנעה מלעשות בדוחות הרבעון הראשון בצל אי הודאות הכלכלית סביב תכנית המכסים, וצופה כעת צמיחה של 4%-6% בהכנסות ורווח מתואם של 17.2-19 דולר למניה, עם נקודת אמצע של 18.1 דולר, מעט מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 18.36 דולר. מדובר בשמירה על התחזיות המקוריות לשנה הפיסקלית, הכוללים חיסכון קבוע של כמיליארד דולר בשנה מהתייעלות מבנית ותכנית Network 2.0, והעלאת מחירים ממוצעת של 5.9% בינואר הקרוב.

השקעות והתייעלות

פדקס חידשה גם את תכנית רכישת המניות העצמית, ורכשה ברבעון האחרון מניות בהיקף של כ-500 מיליון דולר, מה שתמך קלות ברווח למניה. בקופתה נותרו כ-6.2 מיליארד דולר מזומן, ובמסגרת תכנית ארוכת טווח היא צופה השקעות CAPEX של 4.5 מיליארד דולר השנה, בעיקר בשדרוג צי המטוסים, מתקני המיון והאוטומציה.