מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

קשיים בשרשרת האספקה בעולם צפויים להשפיע על הרווחים - למה לצפות?

אחרי תקופה עסקית נהדרת לחברות רבות התחזיות צפויות להיפגע; בין הגורמים השונים - מחסור בחלקים, עליית מחירים ומחסור בעובדים פוגעים בשולי הרווח
צחי אפרתי |
נושאים בכתבה חברות ספנות

תקופת ועידות ההשקעות זו הזדמנות לחברות לעדכן את המשקיעים לגבי המתרחש אחרי הקיץ ולפני תחילת דוחות הכספיים ברבעון השלישי. מבט על עדכוני החברות מעלים את חששות המשקיעים. זאת הייתה תקופה עסקית נהדרת עבור ענפים רבים. הבעיה היא שהתחזיות צפויות לרדת. מחסור בעובדים פוגע בשולי הרווח. מחסור בחלקים פוגע באספקת המוצרים. ועליית המחירים מצמצמת את הביקושים.

הדוגמה האחרונה מגיעה מיצרנית ומשווקת סירות הפנאי. MasterCraft Boat Holdings (סימול: MCFT) שנהנית מביקוש רב, אך היא לא יכולה לייצר מספיק מוצרים. החברה קיצצה את תחזית המכירות שלה לרבעון הראשון הפיסקאלי לשנת 2022, בשל "עיכוב זמני במשלוח רכיב מפתח מספק יחיד של חלקי מנוע". המכירות יעלו בכ-30% במקום בכ-35%, הוא אומר. לא נורא, אבל שולי הרווח יעמדו כעת על כ-11% לרבעון במקום על כ-14%.

ספקית ציוד החשמל Eaton (סימול: ETN) נהנית מביקוש חזק הקשור לצמיחה בייצור חשמל מתחדש כמו גם מצמיחת תעשיית הרכבים החשמליים. ההנהלה אומרת שמכירות החברה יגדלו מהר יותר בשנים הקרובות. אבל ברבעון השלישי של 2021, "יהיו לנו כמה אתגרים ביחס להכנסות שלנו", אמר המנכ"ל קרייג ארנולד בכנס השקעות השבוע. כמו MasterCraft, קשיים בשרשרת האספקה ​​הן הבעיה. חלקים לא מגיעים.

 

תעשיית הרכב מתמודדת עם בעיות בשרשרת האספקה ​​כל השנה. מחסור במוליכים למחצה הגביל את ייצור המכוניות העולמי. והדברים אינם משתפרים במהירות כפי שהענף ציפה. "כפי שכולם קוראים, שרשרת האספקה ​​העולמית ממשיכה להידרדר מעט", אמר פול ג'ייקובסון, מנהל הכספים של ג'נרל מוטורס (GM) בכנס משקיעים בתחילת ספטמבר. "יש לנו השפעות רבות שמצבן החמיר".

 

יש לקוות בעבור החברות - והמשקיעים שלהן – שהביקושים שנדחים לרבעונים הבאים לא יעלמו. כך מאמין האנליסט של RBC, דין דריי. הוא כתב, שיצא מוועידת ההשקעות התעשייתיות של RBC, שהעסקים נותרו חזקים, אך שכל חברה חווה את הקשיים בשרשרת האספקה. הערכה שלו לגבי הרבעון השלישי של איטון: "המכירות ידחו ולא יאבדו".

 

מחסור בחלקים אינו הבעיה היחידה. אינפלציה בעלויות יכולה לפגוע בשולי הרווח. אנליסט BofA ניירות ערך אנדרו אובין ציין לאחרונה בדו"ח מחקר כי מחירי הייצור הגיעו לשיא של כל הזמנים ביולי. המחיר הממוצע של ייצור מוצרי צריכה עלה ב-14% ביחס לתקופה המקבילה. זו כמובן ברכה וקללה לחברות. הם מקבלים מחירים גבוהים יותר עבור הסחורה שלהם, אך הם גם צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר.

"אנו רואים את האינפלציה עוקפת את המחיר לצרכן", אמר מנהל הכספים הראשי של M3 (סימול: MMM), מוניש פטולוואלה. הוא בעצם קיצץ את תחזית הרווח ברבעון השלישי בעת מתן עדכון זה. הלחץ האינפלציוני גרוע מהצפוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".