וול סטריט
צילום: iStock

הראלי בוול סטריט נמשך: סולאראדג', AMD ודויטשה בנק עלו ב-7%

הנזילות בשווקים נמצאת כעת בשיא, כאשר המגבלות של סוף השנה נעלמו. במקביל, הבנק המרכזי בסין משיק תמריצים נוספים לשוק. תשואות האג"חים חוזרות לרדת, טבע איבדה 2.3%, אפל מעל 300 דולר למניה
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר הראשון בוול סטריט לשנת 2020 נסגר בעליות של עד 1.3%, כאשר המדדים המובילים חוזרים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, הנזילות בשווקים נמצאת כעת בשיא לאחר המהלכים האחרונים של הפד', כאשר במקביל גם בסין מספקים כעת תמריץ חדש לשווקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                  
דאו ג'ונס 0.16%                                                   
נאסד"ק -0.21%             

נראה כי הפד' יכול לרשום ניצחון גדול בחודשים האחרונים. למרות החששות מפני קפיצה של הריביות בסוף השנה, הכסף הזול שהזריק הבנק לשווקים במהלך החודשים האחרונים גרם ל-31.12 להיות "יום משמעמם במיוחד", כאשר הריביות נותרו כמעט ללא שינוי.

פעולותיו האחרונות יוצרות כעת מצב בו הנזילות בשווקים נמצאת בשיאה כאשר המגבלות על המערכת הבנקאית ירדו לאחר סוף השנה – סיטואציה שטובה לנכסי סיכון. אחד האתגרים הצפויים כעת לפד' הוא מניעה של התפתחות בועה פיננסית והוצאה בזמן של התמריצים מהשוק. נזכיר כי מאז הודיע הבנק בתחילת אוקטובר האחרון על התערבות בשוק האג"ח הממשלתי בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש, המדדים המובילים עולים ב-11 מתוך 12 השבועות האחרונים והשלימו עלייה של יותר מ-11%.  ב"אופן מקרי" השבוע היחידי שהיה אדום התרחש במקביל לירידה זמנית במאזן הבנק (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בסין מספקים בסופ"ש האחרון תמריץ נוסף לשווקים. הבנק המרכזי במדינה (PBOC) הוריד את דרישות ההון מהבנקים ב-0.5% לרמה של 12.5% בלבד. ע"פ הערכות, המהלך צפוי לשחרר לשווקים עוד כ-800 מיליארד דולר. נציין כי יחס הרזרבה הנדרש מהבנקים הסינים ירד 6 פעמים נוספות במהלך השנתיים האחרונות.

הרזרבות הנדרשות מהבנקים בסין בשנים האחרונות, ירידה נוספת צפויה השבוע:

בגזרת המאקרו, מדדי מנהלי הרכש במגזר הייצור שפורסמו מוקדם יותר בסין ובאירופה הצביעו על האטה בפעילות בחודש דצמבר (לכתבה המלאה). מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב עמד בחודש האחרון על 52.4 נק', נמוך במעט מהצפי שעמד על 52.5 נק'. 

בגזרת האג"ח, התשואות על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.88%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.56% בלבד. 

בגזרת הסחורות, הזהב עלה הערב ב-0.5% לרמה של 1,530 דולרים לאונקיה (על 3 הגורמים שצפויים לדחוף את מחירי הסחורה בשנה הקרובה).

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה ב-2.8%. מניית החברה השלימה בימים האחרונים זינוק של יותר מ-135% מהשפל שנקבע מוקדם יותר השנה, כאשר מרכיב חשוב בעליות הוא סגירה מהירה של פוזיציות שורט על המניה (לכתבה המלאה). תחילת 2020 תאותת האם מדובר בעניין טכני בלבד, או שהמשקיעים אכן אופטימים על מניית החברה.  

​ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) לא מראה סימני עצירה וטיפסה היום בעוד 2.4% ונסגרה לראשונה מעל לרף ה-300 דולר למניה. נזכיר כי במהלך 2019 החברה הוסיפה לשוויה יותר מ-530 מיליארד דולר.

טבע (סימול:TEVA)  איבדה 2.4% והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודתיות בימים האחרונים. טאואר (סימול:TSEM) עלתה ב-2.4%. וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-4.1%. סולראדג' (סימול:SEDG) זינקה ב-7%.

סקטור המוליכים למחצה מזנק הערב: מניית AMD (סימול:AMD), זינקה הערב ב-7% לשווי של 56 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים.  מניית מיקרון (סימול:MU) עלתה ב-3%. מניית מיקרו צ'יפ (סימול:MCHP) הוסיפה 2.7% ומניית אינטל (סימול:INTC) טיפסה בעוד 1.6%. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דולר 03/01/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    מפולת של כמה אחוזים היום בארהב. הזהב מזנק ל 1547 דולר, הנפט כמעט 4% למעלה וממשיך להתחזק. כולם יודעים מה ההשלכות. מקווה שרכשתם הגנות בימים האחרונים. הביקושים למטבע חוץ מרקיעים שחקים . יש עוד הזדמנות לרכוש היום דולר כי שבוע הבא תהיה פה מפולת בשוק ההון.
  • 5.
    שלא יגמר לעולם (ל"ת)
    מעלה מעלה מעלה 03/01/2020 09:10
    הגב לתגובה זו
  • כמה שאתה טומטום. (ל"ת)
    אוי 03/01/2020 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האימאימא של המפולות בדרך כתוצאה מהבועה שמתנפחת ומתנפחת ללא סוף במיוחד כשכל המאמרים חיוביים על השוק ל 10 שנים הקרובות (ל"ת)
    יוני 03/01/2020 02:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנני 03/01/2020 01:07
    הגב לתגובה זו
    התו יותררה לא משקרת לעולם.....מגדל בבל ככל שיעלה יותר כך יתרסק בנפץ גדול
  • 2.
    ירוק ירוק ירוק (ל"ת)
    שוק לא רואה בעיניים 02/01/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • ד"ר ניר( איצ100) 02/01/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    ככה...וגם לא במפתיע וכן עם מליוני התראות ..נכון?
  • 1.
    מגיעה לנו המפולת הזאת כך במפתיע ללא התראה!!! (ל"ת)
    למה למה למה 02/01/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".