וול סטריט
צילום: iStock

הראלי בוול סטריט נמשך: סולאראדג', AMD ודויטשה בנק עלו ב-7%

הנזילות בשווקים נמצאת כעת בשיא, כאשר המגבלות של סוף השנה נעלמו. במקביל, הבנק המרכזי בסין משיק תמריצים נוספים לשוק. תשואות האג"חים חוזרות לרדת, טבע איבדה 2.3%, אפל מעל 300 דולר למניה
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר הראשון בוול סטריט לשנת 2020 נסגר בעליות של עד 1.3%, כאשר המדדים המובילים חוזרים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, הנזילות בשווקים נמצאת כעת בשיא לאחר המהלכים האחרונים של הפד', כאשר במקביל גם בסין מספקים כעת תמריץ חדש לשווקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 -1.56%                                                  
דאו ג'ונס -0.84%                                                   
נאסד"ק -2.15%             

נראה כי הפד' יכול לרשום ניצחון גדול בחודשים האחרונים. למרות החששות מפני קפיצה של הריביות בסוף השנה, הכסף הזול שהזריק הבנק לשווקים במהלך החודשים האחרונים גרם ל-31.12 להיות "יום משמעמם במיוחד", כאשר הריביות נותרו כמעט ללא שינוי.

פעולותיו האחרונות יוצרות כעת מצב בו הנזילות בשווקים נמצאת בשיאה כאשר המגבלות על המערכת הבנקאית ירדו לאחר סוף השנה – סיטואציה שטובה לנכסי סיכון. אחד האתגרים הצפויים כעת לפד' הוא מניעה של התפתחות בועה פיננסית והוצאה בזמן של התמריצים מהשוק. נזכיר כי מאז הודיע הבנק בתחילת אוקטובר האחרון על התערבות בשוק האג"ח הממשלתי בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש, המדדים המובילים עולים ב-11 מתוך 12 השבועות האחרונים והשלימו עלייה של יותר מ-11%.  ב"אופן מקרי" השבוע היחידי שהיה אדום התרחש במקביל לירידה זמנית במאזן הבנק (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, בסין מספקים בסופ"ש האחרון תמריץ נוסף לשווקים. הבנק המרכזי במדינה (PBOC) הוריד את דרישות ההון מהבנקים ב-0.5% לרמה של 12.5% בלבד. ע"פ הערכות, המהלך צפוי לשחרר לשווקים עוד כ-800 מיליארד דולר. נציין כי יחס הרזרבה הנדרש מהבנקים הסינים ירד 6 פעמים נוספות במהלך השנתיים האחרונות.

הרזרבות הנדרשות מהבנקים בסין בשנים האחרונות, ירידה נוספת צפויה השבוע:

בגזרת המאקרו, מדדי מנהלי הרכש במגזר הייצור שפורסמו מוקדם יותר בסין ובאירופה הצביעו על האטה בפעילות בחודש דצמבר (לכתבה המלאה). מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב עמד בחודש האחרון על 52.4 נק', נמוך במעט מהצפי שעמד על 52.5 נק'. 

בגזרת האג"ח, התשואות על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.88%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.56% בלבד. 

בגזרת הסחורות, הזהב עלה הערב ב-0.5% לרמה של 1,530 דולרים לאונקיה (על 3 הגורמים שצפויים לדחוף את מחירי הסחורה בשנה הקרובה).

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה ב-2.8%. מניית החברה השלימה בימים האחרונים זינוק של יותר מ-135% מהשפל שנקבע מוקדם יותר השנה, כאשר מרכיב חשוב בעליות הוא סגירה מהירה של פוזיציות שורט על המניה (לכתבה המלאה). תחילת 2020 תאותת האם מדובר בעניין טכני בלבד, או שהמשקיעים אכן אופטימים על מניית החברה.  

​ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) לא מראה סימני עצירה וטיפסה היום בעוד 2.4% ונסגרה לראשונה מעל לרף ה-300 דולר למניה. נזכיר כי במהלך 2019 החברה הוסיפה לשוויה יותר מ-530 מיליארד דולר.

טבע (סימול:TEVA)  איבדה 2.4% והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודתיות בימים האחרונים. טאואר (סימול:TSEM) עלתה ב-2.4%. וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-4.1%. סולראדג' (סימול:SEDG) זינקה ב-7%.

סקטור המוליכים למחצה מזנק הערב: מניית AMD (סימול:AMD), זינקה הערב ב-7% לשווי של 56 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים.  מניית מיקרון (סימול:MU) עלתה ב-3%. מניית מיקרו צ'יפ (סימול:MCHP) הוסיפה 2.7% ומניית אינטל (סימול:INTC) טיפסה בעוד 1.6%. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דולר 03/01/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    מפולת של כמה אחוזים היום בארהב. הזהב מזנק ל 1547 דולר, הנפט כמעט 4% למעלה וממשיך להתחזק. כולם יודעים מה ההשלכות. מקווה שרכשתם הגנות בימים האחרונים. הביקושים למטבע חוץ מרקיעים שחקים . יש עוד הזדמנות לרכוש היום דולר כי שבוע הבא תהיה פה מפולת בשוק ההון.
  • 5.
    שלא יגמר לעולם (ל"ת)
    מעלה מעלה מעלה 03/01/2020 09:10
    הגב לתגובה זו
  • כמה שאתה טומטום. (ל"ת)
    אוי 03/01/2020 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האימאימא של המפולות בדרך כתוצאה מהבועה שמתנפחת ומתנפחת ללא סוף במיוחד כשכל המאמרים חיוביים על השוק ל 10 שנים הקרובות (ל"ת)
    יוני 03/01/2020 02:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנני 03/01/2020 01:07
    הגב לתגובה זו
    התו יותררה לא משקרת לעולם.....מגדל בבל ככל שיעלה יותר כך יתרסק בנפץ גדול
  • 2.
    ירוק ירוק ירוק (ל"ת)
    שוק לא רואה בעיניים 02/01/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • ד"ר ניר( איצ100) 02/01/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    ככה...וגם לא במפתיע וכן עם מליוני התראות ..נכון?
  • 1.
    מגיעה לנו המפולת הזאת כך במפתיע ללא התראה!!! (ל"ת)
    למה למה למה 02/01/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי
צילום: ויקיפדיה

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר

בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות

אדיר בן עמי |

אדובי Adobe Systems Inc -1.79%   הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.


Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.


שנה מאתגרת לאדובי

המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.


אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.


העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.