האנליסטים חוזים: האם התגלה המרוויח האמיתי מהמשבר ביוון?

אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה יוון
הסיכויים של יוון לצאת מגוש היורו עכב הקשיים הכלכליים שלה הולכים וגוברים. לאור המצב ראוי לשאול מי או מה ירוויח ממצבה של יוון בשוק ההון?  אחת האפשרויות הפופולאריות יותר לאפשרות רווח בעת התמוטטות יוונית מגיע משוק הסחורות. שווי הזהב, אשר ידוע כמקלט למשקיעים בתקופות משבר צפוי לעלות עקב עלייה בביקוש במידה ויוון אכן תבקש לצאת מגוש היורו.  לעת עתה, בעקבות מצבה של יוון, לא נרשמה עליית ערך משמעותית במחיר הזהב, כאשר האחרון נע בין 1,150 ל-1,200. אם כי מצב זה עלול להשתנות בקרוב. ההיסטוריה בשוק ההון מלמדת כי כאשר השינוי מגיע הוא מגיע מהר ובעוצמה. לכן ישנם כמה אנליסטים שקורים להצטייד כבר עתה במתכת הזהובה. על פי כלכלני בית ההשקעות קאפטיל אקונומיקס (Capital Economics), הסיכוי המצטבר כיום של יציאת יוון מגוש היורו, אמור לגרום לזהב להתרומם למחיר של 1,400 דולר לאונקייה. "השווקים נראים כעדיין מצפים לסוג של פתרון בשנייה האחרונה בכדי להציל את יוון", כך כתב ג'וליאן ג'סופ (Julian Jessop) מבית ההשקעות קפיטל אקונומיקס בתחילת השבוע. לדבריו, גם אם יוון תכריז על פשיטת רגל, אין זה אומר בהכרח כי היא תעזוב את גוש היורו.  התחזית של ג'סופ אינה מונעת ממנו להיות בטוח כי המשך ההסתבכות היוונית תגרום לעליה בשווי הזהב. "זו תהיה טעות לחשוב כי יוון היא מקרה מיוחד ובמקרה של עזיבה, היא לא תגרום למדינות אחרות לנהוג כמותה או תדרדר מדינות אחרות למצבה".  "התיאבון לסיכון של משקיעים נותר עדיין גבוה. לשאלה האם הזהב איבד את תפקידו כמקלט בעיתות משבר נקבל רק במקרה שבו המשקיעים יאבדו את התיאבון", כך סיכם ג'סופ. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גולדי 23/04/2015 09:42
    הגב לתגובה זו
    מי זה בכלל? השוק צופה שיוון תצא,לא תהיה דרמה גדולה,הזהב לא יעלה
  • 5.
    ביוון כרגע 22/04/2015 18:27
    הגב לתגובה זו
    וגם הגרמנים יודעים , אחת אמרה לי ,הם כל הזמן מאיימים בשביל לנסות להגיע להסכמים טובים .
  • 4.
    כבר עם יוון (ל"ת)
    מספיק 22/04/2015 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בבקשה לתקן שגיאת כתיב צריך להיות עקב הקשיים..לא עכב (ל"ת)
    חיים 22/04/2015 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אריק 22/04/2015 08:06
    הגב לתגובה זו
    רמז , כותב המאמר
  • 1.
    שאלה 21/04/2015 20:51
    הגב לתגובה זו
    הזהב ב1900 או פחות מ1400?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.