האנליסטים חוזים: האם התגלה המרוויח האמיתי מהמשבר ביוון?

אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה יוון
הסיכויים של יוון לצאת מגוש היורו עכב הקשיים הכלכליים שלה הולכים וגוברים. לאור המצב ראוי לשאול מי או מה ירוויח ממצבה של יוון בשוק ההון?  אחת האפשרויות הפופולאריות יותר לאפשרות רווח בעת התמוטטות יוונית מגיע משוק הסחורות. שווי הזהב, אשר ידוע כמקלט למשקיעים בתקופות משבר צפוי לעלות עקב עלייה בביקוש במידה ויוון אכן תבקש לצאת מגוש היורו.  לעת עתה, בעקבות מצבה של יוון, לא נרשמה עליית ערך משמעותית במחיר הזהב, כאשר האחרון נע בין 1,150 ל-1,200. אם כי מצב זה עלול להשתנות בקרוב. ההיסטוריה בשוק ההון מלמדת כי כאשר השינוי מגיע הוא מגיע מהר ובעוצמה. לכן ישנם כמה אנליסטים שקורים להצטייד כבר עתה במתכת הזהובה. על פי כלכלני בית ההשקעות קאפטיל אקונומיקס (Capital Economics), הסיכוי המצטבר כיום של יציאת יוון מגוש היורו, אמור לגרום לזהב להתרומם למחיר של 1,400 דולר לאונקייה. "השווקים נראים כעדיין מצפים לסוג של פתרון בשנייה האחרונה בכדי להציל את יוון", כך כתב ג'וליאן ג'סופ (Julian Jessop) מבית ההשקעות קפיטל אקונומיקס בתחילת השבוע. לדבריו, גם אם יוון תכריז על פשיטת רגל, אין זה אומר בהכרח כי היא תעזוב את גוש היורו.  התחזית של ג'סופ אינה מונעת ממנו להיות בטוח כי המשך ההסתבכות היוונית תגרום לעליה בשווי הזהב. "זו תהיה טעות לחשוב כי יוון היא מקרה מיוחד ובמקרה של עזיבה, היא לא תגרום למדינות אחרות לנהוג כמותה או תדרדר מדינות אחרות למצבה".  "התיאבון לסיכון של משקיעים נותר עדיין גבוה. לשאלה האם הזהב איבד את תפקידו כמקלט בעיתות משבר נקבל רק במקרה שבו המשקיעים יאבדו את התיאבון", כך סיכם ג'סופ. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גולדי 23/04/2015 09:42
    הגב לתגובה זו
    מי זה בכלל? השוק צופה שיוון תצא,לא תהיה דרמה גדולה,הזהב לא יעלה
  • 5.
    ביוון כרגע 22/04/2015 18:27
    הגב לתגובה זו
    וגם הגרמנים יודעים , אחת אמרה לי ,הם כל הזמן מאיימים בשביל לנסות להגיע להסכמים טובים .
  • 4.
    כבר עם יוון (ל"ת)
    מספיק 22/04/2015 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בבקשה לתקן שגיאת כתיב צריך להיות עקב הקשיים..לא עכב (ל"ת)
    חיים 22/04/2015 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אריק 22/04/2015 08:06
    הגב לתגובה זו
    רמז , כותב המאמר
  • 1.
    שאלה 21/04/2015 20:51
    הגב לתגובה זו
    הזהב ב1900 או פחות מ1400?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.