ביום שאחרי נתון הצמיחה המפתיע בגוש האירו, מה אומרים האנליסטים?

לאחר שאתמול פורסם באירופה כי התמ"ג עלה ב-0.3% ברבעון השני של 2013 המשקיעים תוהים אם יש אופציה לתשואה מהיבשת המדשדשת
דניאל קביליו |

אתמול, בשעה 11:00 בבוקר (שעון ישראל) התפרסם התוצר המקומי הגולמי לגוש האירו אשר היה טוב מהמצופה. התוצר עלה בשיעור של 0.3% וקולות אופטיימים נשמעו לגבי עתיד הגוש. עוד קודם לכן, גרמניה וצרפת פרסמו את התמ"ג לרבעון הראשון אשר היה גם הוא טוב מהצופה, גרמניה צמחה ב-0.7% (הצפי עמד על 0.6%) וצרפת צמחה ב-0.5% (הצפי עמד על 0.2%).

משקיעים ואנליסטים רבים בעולם הפנו את מבטם לראשונה מזה זמן רב לאירופה כאשר מירב הכספים הושקעו בתקופה האחרונה בארה"ב. וול סטריט הייתה יעד מועדף להשקעה אולם בתקופה האחרונה אנו עדים לשינוי מגמה נוכח אי הוודאות הרבה אשר אופפת את עתיד תכנית הרכישות.

היום אנליסטים רבים בעולם טוענים כי אין לראות בנתונים האחרונים כטריגר להעברת הכספים לאירופה ויש להמתין ולחכות. "זה מוקדם מידי" אמר אנדראו סואו מנכ"ל Compass Globa "מספיק הורדת דירוג אחת לספרד או איטליה או משבר באחת המדינות כדי לראות את השוק זז בעצבנות".

אנליסטים רבים אשר עוקבים מקרוב אחרי נתוני הייצור והתעשייה בגוש האירו מודעים לבעיות הרבות שלא מרפות מהאיחוד. כאשר חובות גדולים, אבטלה גבוהה וצמיחה מדשדשת הן רק חלק מהן.

"יש המון בעיות מבניות ברוב הכלכלות בגוש האירו שיהיה קשה מאוד לפתור אותן בזמן הקצר" אמר סואו. "האבטלה שמגיעה ל-25% בחלק מהמדינות כאשר צעירים רבים מתקשים למצוא עבודה היא המרכזית שבינהן".

אנליסטים אחרים מציינים כי הרפורמות שהממשלות מנהיגות על מנת לעודד את שוק התעסוקה צריכות לצבור תאוצה. כמו כן, מורגש כי המדינאים מודעים לגרעונות העמוקים במאזנים שלהם ומנסים לאזן אותם כמה שרק ניתן.

ריק ספונר אנליסט שווקים בכיר ב-CMC אומר כי הוא בספק אם יש מקום להזרים כספים במועד הנוכחי. "בשלב הזה, אני מעדיף להשקיע סכומים קטנים של כסף ביבשת אירופה עד שאני אראה שהרפורמות נטמעות היטב". האנליסט הוסיף שצפויה תנודיות רבה אחרי הבחירות בגרמניה בחודש הבא.

שיין אוליבר, אסטרטג בכיר ב-AMP מצביע על בעיה אחרת בבורסות אירופה ורואה בעליות של התקופה האחרונה כגל חולף אשר צפוי להישבר בקרוב. "בזמן הקצר ניתן לטעון שהמדדים עלו בצורה כה יפה שאין מנוס מנסיגה. זאת במיוחד כאשר השווקים בארה"ב בדרך להאטה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

ווימו
צילום: ווימו

עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר

וויימו של אלפבית הופכת לחברה הראשונה בעולם שמפעילה רכבים אוטונומיים מלאים גם בכבישים מהירים, צעד שמציב אותה צעד לפני טסלה ומפריך בפועל חלק מהטענות של אילון מאסק לגבי מגבלות הטכנולוגיה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ווימו טסלה

המרוץ העולמי לנהיגה אוטונומית מקבל עוד דלק. ווימו, חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.78%  , עולה על הכביש המהיר ומתחילה להפעיל נסיעות אוטונומיות מלאות בכבישים מהירים בשלוש ערים מרכזיות: סן פרנסיסקו, לוס אנג’לס ופניקס. מדובר ברגע היסטורי עבור התעשייה: לראשונה בארה״ב ובמערב בכלל, שירות בתשלום ללא נהג מגיע לנתיבי ה-Freeway בארה"C, במה שמשאיר שוב את טסלה מאחור. טסלה Tesla 0.59%  מובילה במשך שנים את השיח על נהיגה אוטונומית, אך עדיין לא מפעילה שירות באוטונומיה דומה למתחרה העיקרית.

וויימו מציגה את זה כשלב טבעי בהתבגרות הטכנולוגיה. "הכביש המהיר מסמל חופש ואפשרות בלתי מוגבלת, ואנחנו מביאים את החוויה הזו לעידן האוטונומי", כתבה החברה. מאחורי הניסוח היחצני מסתתרת הנדסה מורכבת במיוחד: נהיגה בכבישים מהירים דורשת תגובה מהירה יותר, קבלת החלטות תחת מהירות גבוהה, ומצבים שבהם טעות אחת עשויה להיות קטלנית. דמיטרי דולגוב, מייסד שותף ומנכ״ל משותף של ווימו , אמר: "השגת יכולת אוטונומית מלאה בכבישים מהירים היא הישג הנדסי עמוק. קל לדמיין, קשה לשלוט בו באמת".

גוגל מוכיחה למאסק שהוא טעה

על הקו שבין טכנולוגיה לבטיחות, החברה מציגה התקדמות ברורה אך גם לוקחת אחריות. טקדרה מוואקנה, המנכ״לית השותפה, אמרה כי החברה אינה מחשבת "כמה תאונות אפשריות", אלא מתמקדת בהגדרת ’הרף הבטיחותי הגבוה ביותר’. כשהיא נשאלה האם החברה מאמינה שהציבור יקבל את זה שבסופו של דבר יהיו תאונות גם עם רכבים אוטונומיים, היא אמרה: "אני חושבת שהאנושות כן תקבל את זה". אמירה כזו עשויה לעורר מחלוקת, אבל מבט על הנתונים מלמד שהשאלה כבר אינה תאורטית: מאז 2021 היו למערכות של ווימו יותר מ-1,250 אירועים שבהם הרכב היה מעורב בהתנגשות, בין אם עם כלי רכב אחרים, משאיות, אובייקטים סטטיים ואפילו שער שנסגר עליהם.

ועדיין, החברה מתקדמת במהירות. ווימו מפעילה כיום כ-250 אלף נסיעות בשבוע, עם צי של יותר מ-2,000 כלי רכב, עם סט חיישנים ייחודי הכולל מצלמות, ליידר ורדאר, שמייצרים יחד תמונה תלת-ממדית רציפה של הסביבה. החשיפה לכבישים המהירים תאפשר לווימו להגיע ליעדים חדשים, בהם שדה התעופה של סן חוזה (SJC), והרחבה משמעותית של השירות לאורך כל חצי האי מהמפרץ הדרומי ועד סן פרנסיסקו. החברה כבר מפעילה שירות מלא בפניקס, לוס אנג’לס, אוסטין ואטלנטה, ועתה מודיעה שתתרחב לערים נוספות ובהן בוסטון, דנבר, מיאמי, סיאטל וניו יורק.

איפה טסלה בסיפור?

למרות שטסלה מובילה את השיח סביב FSD כבר שנים, בפועל היא רחוקה מלהציע שירות אוטונומי מלא. הפיילוט שמופעל באוסטין עדיין תלוי במעקב אנושי, אינו מוגדר כשירות מסחרי ללא נהג, והמערכת עצמה, המבוססת רק על מצלמות וללא ליידר או רדאר, מתקשה לקבל אישורים רגולטוריים שמאפשרים תפעול מלא. מאסק עצמו טען בעבר שמערכות כמו של ווימו "לא מסוגלות להתמודד עם כבישים מהירים", אך בינתיים החברה המתחרה היא זו שמציגה שירות פעיל ומאושר.