שוקי המניות באסיה ירדו; הניקיי איבד 1%, היין התחזק, הבנקים איבדו גובה
הניקיי ירד 1%, ההנג סנג איבד 0.9%, והמדד המשולב של שנגחאי השיל 0.5%. הקוספי הדרום קוריאני נחלש 0.3% והבורסה של אוסטרליה דעכה ב-0.2%.
בראייה שבועית, בורסת הונג קונג איבדה 2.9% מערכה, השווקים ביפן נחלשו 1%, בדרום קוריאה ירדו השווקים 0.7% ובאוטרליה השילו המדדים בסיכום שבועי 0.3%.
"השוק החזיר את הפוקוס שלו חזרה לדברים היסודיים. כשמביאים אותם לתחשיב כולל, המידע הסיני מאתמול בשילוב המידע האירופי בנוגע לייצור, מציעים כי הכלכלה הגלובלית מאטה את הקצב", כך אמר לינוס ייפ, אסטרטג בשנגחאי סקיוריטיס מהונג קונג.
הפסדי הבנקים שלחו את שווקי אסיה לטריטוריות אדומות; מניות הבנק החקלאי הסיני נפלו 3.4%, לאחר שלא עמדו בתחזיות האנליטסים. הבנק התעשייתי והמסחרי של סין ירד 1.6% ובנק התקשורת הסיני איבד 1.3%.
חברות ההחזקות בהונג קונג ירדו גם הן, כאשר אגילה נכסים צללה 2.7%, קאי נכסים נחלשה 2.1%. הספקית של אפל, חברת פוקסקון השיגה תשואת יתר של 1.8%, לאחר שהפירמה אמרה שהיא עברה לרווח תפעולי בשנת 2011. גם חברת הייצוא והלוגיסטיקה לי&פאנג בע"מ התקדמה 3.7% לאחר שהציגה גידול של 24% ברווחי השנה שעברה.
היצואנים ביפן התקשו מאוד נוכח המידע השלילי מאירופה ונוכח היין החלש. היחלשות היין נפסקה במהלך המסחר, ושער החליפין נקבע ברמה של 82.92 יין לדולר.
תאגיד סוני ירד 2.6%, פנסוניק השילה 2.9% מערכה, טושיבה נפלה 2.9%. בגזרת כלי הרכב, היצרנית ניסאן ירדה 1.7% וטויטה היפנית נחלשה 1.6% בסיום המסחר.
גם בסיאול, היצואנים ספגו מכה, כאשר חברת המסכים של LG איבדה 2.7% וחברת האלקטרוניקה של LG צללה 3.6%.
בסידני, עיר הבירה האוסטרלית, היו אלה חברות המשאבים הטבעיים שהובילו את הירידות; BHP ביליטון ירדה 1.2%, ריו טינטו איבדה 1.8% מערכה ופורטסקיו מתכות נחלשה 1.8%, כאשר חרושת שמועות בנוגע לרכישתה חגה מעל מחזור המסחר.
- 1.שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)מיתון2012-13 23/03/2012 13:26הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
