אנדוריל; קרדיט: רשתות חברתיותאנדוריל; קרדיט: רשתות חברתיות

רחפנים אמריקאיים, פס ייצור גרמני: אנדוריל וריינמטאל בשת"פ

החברות יפתחו גרסאות אירופיות לרחפנים מדגמי Barracuda ו-Fury, כחלק ממאמץ להאיץ עצמאות ביטחונית ולספק מענה מהיר לדרישות נאט"ו

אביחי טדסה | (1)

ענקית ההגנה הגרמנית ריינמטאל Rheinmetall AG 2.4%   ויצרנית הרחפנים האמריקאית אנדוריל הודיעו כי יקימו שותפות לפיתוח וייצור רחפנים מתקדמים לשוק האירופי. שיתוף הפעולה יכלול גרסאות ייעודיות לרחפנים מדגמי Barracuda ו-Fury, תוך התאמה לתשתיות ייצור אירופיות בהתאם לעקרונות העצמאות הטכנולוגית שמובילה ריינמטאל. המהלך מצביע על מגמה ברורה ביבשת, אימוץ טכנולוגיה אמריקאית כחלק ממאמץ מואץ לחיזוק היכולות הצבאיות המקומיות, במיוחד לנוכח השפעות המלחמה באוקראינה והחשש מהתכווצות המחויבות הביטחונית של ארה"ב לאירופה תחת הנשיא דונלד טראמפ.


לדברי ארמין פפרגר, מנכ"ל ריינמטאל, שיתוף הפעולה נועד לייצר יכולות אוטונומיות מתקדמות שיותאמו לסטנדרטים של נאט"ו, תוך שמירה על מהירות ייצור, יכולת התאמה מבצעית ומודולריות. הרחפן Barracuda נחשב לפלטפורמה קלה וזולה, בעלת מאפיינים דמויי טיל שיוט, שמאפשרת ייצור בכמויות גדולות ושיגור מהיר. לעומתו, Fury הוא רחפן מתוחכם יותר, בעל טווח ארוך ויכולת חמקנות, המיועד למשימות קרב ואיסוף מודיעין. החברות גם בוחנות אפשרות לשיתוף פעולה בתחום מנועי רקטות מוצקים, רכיב חיוני במערכות טילים מתקדמות. במטרה לפתח יכולות תעשייתיות מקומיות שיאפשרו לאירופה פחות תלות ביצרנים אמריקאים בתחום זה.


המלחמה באוקראינה המחישה את חשיבות הרחפנים בלוחמה המודרנית, ודרבנה מדינות רבות באירופה להעלות את תקציבי הביטחון. עם זאת, רוב מדינות האיחוד עדיין תלויות ביצרנים אמריקאים לא רק בתחומי ליבה כמו מטוסים וטילים, אלא גם בתחומים מתקדמים כגון בינה מלאכותית, לוויינים במסלול נמוך ורחפנים אוטונומיים. אנדוריל, שממוקמת בקליפורניה, נחשבת לאחת השחקניות המובילות בגל החדש של חברות ביטחוניות אמריקאיות המערערות על ההגמוניה של יצרניות מסורתיות באמצעות חדשנות מהירה ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים. המנכ"ל שלה, בריאן שימף, ציין כי השותפות עם ריימנטאל מייצגת "מודל חדש של שיתוף פעולה ביטחוני, שמבוסס על ייצור משותף, התאמה מבצעית וכבוד הדדי לריבונות טכנולוגית".


אנדוריל נוסדה ב-2017 על ידי פאלמר לאקי, יזם הטכנולוגיה שעמד גם מאחורי הקמת Oculus שנמכרה לפייסבוק. החברה ממוקמת בדרום קליפורניה ומתמחה בפיתוח מערכות ביטחוניות מבוססות בינה מלאכותית, חיישנים אוטונומיים, רחפנים, ומערכות שליטה ובקרה מתקדמות. בניגוד ליצרניות ביטחוניות מסורתיות, אנדוריל פועלת בגישת "מוצר קודם לחוזה", כלומר מפתחת מראש מערכות מוכנות לשימוש, ומציעה אותן ישירות לצבאות וסוכנויות מודיעין.


בין המשקיעים הבולטים באנדוריל נמצאות קרנות הון סיכון מובילות כמו Andreessen Horowitz ו-Founders Fund של פיטר ת'יל. בנוסף, לאחרונה מטא הודיעה על שיתוף פעולה עם אנדוריל, לפיתוח מוצרים חדשניים עבור הצבא האמריקאי. מדובר במהלך שעשוי לסמן שינוי בגישה של ענקיות הטכנולוגיה כלפי שיתופי פעולה עם הפנטגון, כשרובן נמנעו מהסכמים כאלה עד כה. על פי ההסכם, מטא ואנדוריל יפתחו יחד קסדה חכמה המבוססת על טכנולוגיית מציאות רבודה ומציאות מדומה, עם שילוב של יכולות בינה מלאכותית מתקדמות. במילים אחרות - קסדת לחימה עתידנית שתאפשר לחיילים לתפקד בשדה הקרב עם שכבות מידע חזותי בזמן אמת, ממש כמו במשחקי מחשב. הקסדה שתפותח נועדה לשלב בין עולם החומרה שבו מטא מתמקדת - כמו משקפי ה- Ray-Ban החכמים ומשקפי ה-VR מסוג Quest - לבין יכולות איסוף וניתוח מידע בזמן אמת של אנדוריל. 


המערכת תאפשר לחיילים לראות מידע אסטרטגי חזותי, כגון סימון מטרות, מיקומי כוחות ועוד, הכל תוך כדי תנועה בשטח. למרות שמדובר בפרויקט ניסיוני בשלב הראשון, אם שיתוף הפעולה יצליח, ייתכן שנראה את מטא הופכת לשחקנית משמעותית יותר בתחום הביטחוני. בוסוורת' אחראי כיום על חטיבת Reality Labs במטא שמובילה את פעילות המציאות הרבודה והמדומה של מטא. הוא רמז כי 2025 עשויה להיות שנה מכריעה לעתיד הטכנולוגיות הללו. "ההיסטוריה מסתכלת עלינו".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרמניה מדינה כבושה ללא עצמאות צבאית (ל"ת)
    אנונימי 18/06/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.