רוגלותרוגלות

חברת NSO תשלם לפייסבוק 168 מיליון דולר בגלל שפרצה לווטסאפ

לאור פסק הדין, חברת NSO, היצרנית של פגסוס, חשופה גם לתביעות של חברות נוספות לאור ניצול חולשות של פלטפורמות אחרות


רן קידר | (1)
נושאים בכתבה פגסוס ווצאפ

ווטסאפ של מטאMeta Platforms -0.76%   זכתה ב-168 מליון דולר בתביעה נגד חברת NSO, היצרנית הישראלית של רוגלת פגסוס, לאחר שזו ניצלה פירצה בפלטפורמת המסרים המוצפנת ומכרה אותה ללקוחות שריגלו אחרי עיתונאים, ודמויות פוליטיות וציבוריות שונות.

התיק נידון בבית משפט פדרלי בקליפורניה והוא מהווה תקדים היות וזו הפעם הראשונה שבה יצרנית רוגלות כלשהי מואשמת באחריות בהפרה של פרטיות של פלטפורמות שפועלות על גבי סמארטפונים. פסק הדין מאיים על תעשייה בצמיחה שמתבססת על חולשות קטנות כדי לייצר רווחי ענק.  


"פסק הדין במקרה של ווטסאפ הוא צעד חשוב לפרטיות ולבטיחות והוא הנצחון הראשון נגד שימוש ברוגלה לא חוקית שמאיימת על הבטיחות והפרטיות של כולנו", כך מסרה מטא, בפוסט בבלוג שלה.

חברת NSO מסרה כי היא תערער. "אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שלנו חשובה במניעה של פשעים חמורים וטרור ועליה להיות מיושמת באחריות על ידי סוכנויות ממשלה מוסמכות", כך הצהירה.

ההצלחה המשפטית של מטא במקרה ווטסאפ פותחת חלון גם עבור אפל, אמזון, אנדרויד וחברות בינלאומיות נוספת שפגסוס ניצלה לרעה את הפלטפורמות שלהם כדי לפרוץ ולהזריק את הרוגלה אליהן. אותן חברות גיבו את התביעה של ווצאפ, והגישו מסמכים משפטיים שתמכו בה.

איך זה עבד?

פגסוס נחשבה כפורצת דרך בתעשייה שפרחה, בעיקר בארץ, במשך כמעט עשור. היא הפכה את חולשות האבטחה בתוכנות פופולריות לערך מסחרי ואיפשרה ללקוחות לחדור לסמארטפונים ברחבי העולם כולו – לעקוף את ההצפנה ואפילו להפעיל מיקרופונים ומצלמות כדי להקליט שיחות פרטיות.

בתחילת הדרך, NSO פעלה במחשכים, עם צוות של יוצאי יחידות סייבר שקיבלו מאות אלפי דולרים בשנה כדי ליצור תוכנה שחיקתה את היכולות הטכניות של צה"ל. שווי הקבוצה הוערך ביותר ממיליארד דולר במהלך גיוס הון שהתרחש ב-2019, אחרי שדיווחה על הכנסות של 251 מליון דולר ב-2018. המכירה של פגסוס נחשבה לבעלת ערך דיפלומטי במגעיה של ישראל עם מדינות המפרץ, כולל סעודיה והאמירויות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ב-2019 דווח כי שיחה שלא נענתה בפלטפורמה מאפשרת ללקוחות פגסוס להתקין את הרוגלה וכך לשלוט במכשיר הפרוץ ולחשוף את כל התכולה שלו, החל בתמונות וכלה בהיסטורית מיקומים.


ווטסאפ תיקנה את הפירצה, אבל גם חקרה את העקבות שהשאירה פגסוס, ובסוף זיהתה מאות אנשים שנפגעו וקיבלו מווטסאפ הודעה על הפריצה. הרשימה כללה כולל עורכי דין לזכויות אדם, אקטיביסטים, פעילים למען חופש העיתונות ודמויות פוליטיות וציבוריות שונות.

התגובה של ווטסאפ 

לפני שווטסאפ פרסמה את המידע אודות הפריצות, NSO טענה שהתוכנה שלה נמכרת ללקוחות אחראיים בלבד שהיו חתומים בחוזה להשתמש בתוכנה אך ורק כדי למנוע פשע ולעצור פעילות טרור. ווטסאפ הוכיחה אחרת והובילה מאבק שייתכן ורק התחיל.

היקף הפריצות נחשף במהלך החקירות ותפס את תשומת הלב של התקשורת ושל ממשל ביידן, שהכניס את NSO לרשימה השחורה והתחיל ברגולציה של תעשיית הרוגלות.

ווטסאפ , שהיתה כבר בבעלות מטא, החליטה לתבוע את NSO ולפרסם ציבורית את כל המידע לגבי הפעילות הפנימית של החברה ולהפוך אותה לאחראית על הפריצות. התביעה התמקדה בנזיקין בלבד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אריה 08/05/2025 03:54
    הגב לתגובה זו
    חולי מכרת נשמה שלך לשטן לפרוטות יום הדין שלך יגיע ומקווה חברות אחר יפרקו לך הצורה חולי מכר את נשמתו לשטן ושטן ימחק VSO
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.