ארהב סין
צילום: טוויטר

זה קורה: ממשל טראמפ פנה לבייג׳ינג בכדי לפתוח במו״מ

דיווחים סיניים מעלים כי טראמפ פנה לבייג׳ינג במטרה לפתוח במשא־ומתן; עוד ועוד דיווחים מבהירים את התמונה של הנעשה במאחורי הקלעים של המשבר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם

חיים בן הקון | (5)

מדיווחים עולה כי ממשל טראמפ פנה לבייג׳יג בשקט בכדי לפתוח במשא־ומתן בקשר עם המכסים, זאת למרות עמדתו הנחרצת בנוגע לכך ש-״שי ג׳ינגפינג צריך לעשות את הצעד הראשון״ כדברי טראמפ. עוד אמר טראמפ לקבינט שלו שהוא לא מרוצה מהנתונים הכלכליים שפורסמו, ביניהם הצמצום הכלכלי שפוקד את אמריקה לראשונה מאז 2022, אך הוא סבור שהמשבר בשילוח הסחורות מסין יאלץ את סין להישבר ולהיות הראשונה ששולחת יד לשלום. 


דיווחים מחשבון ברשת החברתית ׳וויבו׳ בשם יוּיוּנטאנטיאן, המשויך לערוץ טלויזיה סיני המרבה לבטא את עמדותיו בנוגע למכסים, מעלים כי סין לא תקח חלק במו״מ אם ארה״ב לא תעשה ״צעדים משמעותיים״ בנושא. עוד דווח מהמקור הזה כי סין מודעת לכך שארה״ב היא זו שהשעון מתקתק לה והיא זו שנמצאת תחת לחץ הולך וגובר. 


הדו־פרצופיות של שני הממשלים - ממשלו של טראמפ והממשל הסיני בראשות שי ג׳ינגפינג ממשיכה לבלוט. דבר אחד הם אומרים לתקשורת כדי לסמן את עמודתיהן אחת מול השניה ודבר אחר הן עושות בפועל כדי להיטיב עם כלכלותיהן. לאחרונה פורסם כיסין פרסמה רשימה של מוצרים שעליהם החליטה לוותר לגמרי על המכסים בגובה 125% שהוטלו מיבוא אמריקאי. הרשימה נמסרה ישירות לתעשיינים וטרם פורסמה לעיתונות או לציבור הרחב. במקביל, טראמפ אמר בראיון כי סין תיאלץ ׳לאכול אותה׳ כשהוא מתכוון לכך שסין תיאלץ להיכנע לעמדתו ולהיות הראשונה שתוריד מכסים בקרב הסחר ההדדי הזה שמתנהל מאז השני באפריל.


לא רק סין מבינה שצריך לקחת צעד אחורה, ושהכלכלה החופשית היא לא משחק ביד הנשיא לעשות בו ככל שיעלה על רוחה: טראמפ חתם על צו נשיאותי המתקן את מדיניות המכסים על תעשיית הרכב, במטרה לעודד ייצור מקומי בארצות הברית. על פי בכירים במשרד המסחר האמריקאי, ההקלות המוצעות מספקות חדשות טובות, אם כי לא מושלמות, ליצרני הרכב ורוכשי המכוניות במדינה. השינוי המשמעותי ביותר במדיניות הוא מתן פיצוי חלקי ליצרני רכב המייבאים חלקים לארה"ב אך מסיימים את הרכבת כלי הרכב ומוכרים אותם בשוק האמריקאי. על פי המתווה החדש, יצרני רכב מקומיים ייהנו מקיזוז מכסים בשיעור של 15% בשנה הראשונה ו-10% בשנה השנייה על חלקי רכב מיובאים.


משמעות ההקלה היא חיסכון של כ-2,000 דולר למכונית, סכום משמעותי אך עדיין חלקי בהשוואה לעלייה הפוטנציאלית של כ-10,000 דולר במחיר רכב מיובא בעקבות המכס של 25% שנכנס לתוקף בתחילת החודש. ארה"ב מייבאת כמחצית מהמכוניות החדשות הנמכרות בשטחה, בעיקר ממקסיקו, יפן, דרום קוריאה וקנדה.


הסדק במסך הברזל הפוליטי ששמו ארה״ב וסין סביב סוגיית המכסים ממשיך להיסדק כשעוד ועוד דיווחים מבהירים את מה שכולם כבר יודעים, ועכשיו הם גם בטוחים בו: לא לנצח המכסים; מתישהו התופעה הזו, שהשלכותיה מרחיקות לכת, צריכה להיגמר. ארה״ב צריכה את סין במיוחד לתשומות לתעשיה ולמוצרים מוגמרים, כמו גם למוצרי ביניים - מוצרי הון. סין צריכה את ארה״ב באותה המידה, הרי ארה״ב היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של סין עם יצוא סיני של 14% מסך היצוא. 


התוצר האמריקאי - מנוף לחץ על טראמפ


התוצר האמריקאי ברבעון הראשון של השנה התכווץ ב-0.3%, בעוד צפי הכלכלנים היה לצמיחה של 0.2%, אחרי שברבעון הרביעי של 2024 הכלכלה צמחה ב-2.4%. הירידות בחוזים העתידיים התגברו אחרי שלפני הנתונים ירדו עד 0.5% וכעת הם יורדים מעל 1%. הכלכלנים ציפו לצמיחה של 0.4% ברבעון, אבל הם מיתנו את התחזיות שלהם יממה לפני שהתפרסמו ל-0.2%, בעיקר בגלל זינוק בלתי צפוי ביבוא, שנובע מהניסיון של עסקים וצרכנים להקדים תרופה למכה ולייבא סחורות לפני שהמכסים של טראמפ נכנסים לתוקף באפריל - הייבוא ברבעון זינק ב-41.3% ברבעון.

קיראו עוד ב"גלובל"

דונלד טראמפ התייחס להתכווצות התוצר והאשים את קודמו ביידן: "אלה נתונים מהשוק של ביידן, לא שלי. אין לזה שום קשר למכסים, אלה בסך הכל מספרים שהוא השאיר לנו, תהיו סבלניים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 02/05/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    כי זה רק קורה למראית עין לא באמת! יהיו אין ספור עליות ומורדות עד הנשיא הבא ואם טראמפ שוב לא ירצה לעזוב אז יהיה שמח! רק תלוי למי!
  • 3.
    לרון 02/05/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
    למרות השוני מישהו מבחין בהשלמה הדדית אמיתית בין הודו ופקיסטאן! בין צ קוריאה לדרום ק אני לא!
  • 2.
    אנונימי 02/05/2025 00:08
    הגב לתגובה זו
    לא צריך יותר זה שהונדה וטויוטה מחזיקות יותר שנים לא מצדיק את הפרש
  • 1.
    עושה חשבון 01/05/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    אחרי שעה אין סופית של שאגות זה נגמר בקטע ששני הצדדים מרוצים .
  • לרון 02/05/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    היחסים בין מדינות ענק זו מלחמה נמשכת לאורך זמן!
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.