ארהב סין
צילום: טוויטר

״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים

ארה״ב עומדת על שלה בכל הקשור למכסים על סין: 145% מכס על יבוא מסין. האחרונה לא נותרה חייבת והשיתה אף היא מכסים משלה על ארה״ב בשיעור של 125%, אלא שדיווחים על רשימת ענפים בהם סין מתכוונת לוותר על המכסים יוצרים תמונה כפולה: יש את מה שקורה במדיה, ויש את מה שקורה בכלכלה

חיים בן הקון | (6)

כדי להקל על כלכלה, נודע כי סין פרסמה רשימה של מוצרים שעליהם החליטה לוותר לגמרי על המכסים בגובה 125% שהוטלו מיבוא אמריקאי. הרשימה נמסרה ישירות לתעשיינים וטרם פורסמה לעיתונות או לציבור הרחב. במקביל, טראמפ אמר בראיון כי סין תיאלץ ׳לאכול אותה׳ כשהוא מתכוון לכך שסין תיאלץ להיכנע לעמדתו ולהיות הראשונה שתוריד מכסים בקרב הסחר ההדדי הזה שמתנהל מאז השני באפריל. 

בין המכסים שידוע כי סין ויתרה עליהם נמנה האתאן, תרכובת אורגנית שמהווה בסיס לייצור פלסטיק. למרות שהרשימה עדו לא פורסמה, כאמור, נראה כי היא הולכת וגדלה מה שמסמן על הבנה של סין כי תיאלץ לתאים את עצמה למציאות החדשה והכוחנית שנכפתה עליה. 


הסודיות האופפת את המסמך, כמו גם ההצהרות הפומביות מצד טראמפ וממשלו ומקבילותיהם הסינים יוצרת ניגוד בין הנעשה מעל במות ציבוריות ובתקשורת לבין הנעשה מאחורי הקלעים, בשיתוף פעולה עם תעשיינים מקומיים בשתי המדינות. מדובר על טרייד-אוף בין הצרכים הגיאופוליטיים של המדינות לבין הצרכים הכלכליים שלהן. סין צריכה יצוא לארה״ב, וארה״ב צריכה יבוא מסין. אך בד בבד סין צריכה להראות חוסן וארה״ב - בנשיאות של טראמפ - לעולם לא תראה סימן של חולשה; זוהי צורת העבודה של דונאלד טראמפ. 


המצב החדש והדו־פרצופי הזה הוא סדק במסך הברזל הפוליטי. הוא נותן לציבור הצצה ראשונה ליום שאחרי מלחמות הסחר. השאלה הגדולה היא האם המכסים האפקטיביים שיושתו אחרי מו״מ מול סין ישאירו את סין במקומה כמדינה אטרקטיבית לרכישת חומרי גלם, מוצרי ביניים ומוצרים מוגמרים. אם הסדר החדש יתמרץ תעשיינים אמריקאים לבחור בהודו, טאיוואן או קוראיה הדרומית כספקיות מרכזיות על פני סין, יווצר סדר בינלאומי חדש של שרשראות אספקה בין מדינות. השאלה המרכזית היא לאן יוביל המו״מ בין שתי המעצמות. 


ענפיים מסוימים הם חסרי תחליף כשמדובר בבחירה של ספק ממדינה כזו או אחרת. סין לא תוכל לוותר על שבבים אמריקאיים. זאת ועוד, סין היא צרכנית הנפט מהגדולות בעולם, לצד ארה״ב. את הנפט שלה היא קונה בין היתר מאיראן, שגם היא נתוניה לחסדיה של ארה״ב במו״מ שמתקיים מימים אלה ממש. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 30/04/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
    טרם לכן ארהב הצהירה שהוא תוריד מכסים מסים על מוצרים אלקטרוניקה שבבים ועוד והסינים ראו שטראמפ התחיל לרדת מהעץ בלית ברירה ועשו כמוהו רק שהם לא היו מנופחים ודיברו בלי סוף כמו טראמפ
  • 4.
    סין הודו מה זה משנה המאזן המסחרי של ארהב ישאר שלילי באותה מידה (ל"ת)
    כלכלן בכיר 30/04/2025 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 30/04/2025 17:14
    הגב לתגובה זו
    המכסים ההדדים יגרמו למיתון עולמי ... סין יותר חזקה מארהב כי הצרכנים בארהב מפונקים
  • 2.
    סין וארהב ייבאו חומרים לתעשייה ויחסמו מוצרי צריכה (ל"ת)
    עושה חשבון 30/04/2025 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 30/04/2025 13:50
    הגב לתגובה זו
    מכס הוא מס שמוטל על הצרכנים חברות במדינהאם הוא משרת מטרה ברורה מוטל בשקיפותיש בו יתרונותהסינים מבינים שלהטיל סתם מס על חברות שלהם שזקוקות.לציוד סחורה אמרקאית זה לירות לעצמם ברגלטראמפ עוד לא הבין זאת
  • עוד נעל בית (ל"ת)
    כלכלן בכיר 30/04/2025 20:23
    הגב לתגובה זו
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)

ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר

החברה מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, נכנסת למיזוג עם חברת הספאק של משפחת אנדרטי; השווי התאגידי בעסקה, כ-882 מיליון דולר, עם פוטנציאל לטעינה של 100 מייל בחמש דקות

ליאור דנקנר |

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, חתמה על הסכם מיזוג עם חברת הרכישה למטרות מיוחדות אנדרטי אקויזישן קורפ 2 (Andretti Acquisition Corp. II 0%  ) . אחרי המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "אקס אף סי בטרי" ומניותיה צפויות להיסחר בנאסד"ק, לפי שווי הון של 800 מיליון דולר ושווי תאגידי מוערך של כ-882 מיליון דולר, בהנחה שבעלי המניות של הספאק לא יממשו פדיונות.

סטורדוט מציגה טכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד, שמכוונת לטפל ישירות בחסם זמן הטעינה ברכב החשמלי. לפי הנתונים שפורסמו, תאי הסוללה של החברה מאפשרים להוסיף כ-100 מייל של טווח נסיעה בתוך כ-5 דקות טעינה, כשעל הפרק תוכנית להוריד את הזמן הזה לכ-3 דקות עבור אותו טווח. בחברה מדגישים שהטכנולוגיה מותאמת לקווי ייצור קיימים של סוללות ליתיום-יון, כך שהמודל העסקי מבוסס על רישוי לקווי ייצור קיימים ולא על הקמה של מפעלים חדשים.


הנהג האגדי ומשפחת המרוצים שמאחורי הספאק

מאחורי אנדרטי אקויזישן קורפ 2 עומדת קבוצת ספונסרים שבה שניים מהשמות הבולטים הם מריו ומייקל אנדרטי - אב ובן, שנחשבים לדמויות מרכזיות בהיסטוריה של המרוצים. מריו אנדרטי זכה באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 1978, ניצח במרוץ אינדיאנפוליס 500 ב-1969 ובדייטונה 500 ב-1967, והוא הנהג היחיד שזכה גם באליפות פורמולה 1, גם באינדיאנפוליס 500 וגם בדייטונה 500. בגלל הרצף הזה שמו הפך בארצות הברית כמעט לשם נרדף למהירות.

מייקל אנדרטי, בנו, זכה באליפות סדרת קארט בתחילת שנות ה-90 ונחשב לאחד הנהגים המצליחים ביותר במרוצים פתוחים בצפון אמריקה, עם 42 ניצחונות במרוצי אליפות, נתון שממקם אותו גבוה בטבלת כל הזמנים. לאחר הפרישה מההגה הוא עבר לצד הניהולי כראש קבוצת מרוצים ותיקה.

בהודעה המשותפת נאמר כי השם אנדרטי מזוהה עם מהירות, חדשנות וניצחונות, והחיבור לסטורדוט ממוסגר כמעין מעבר מעולם הפיט-סטופ המהיר במסלול אל עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מייקל אנדרטי, שמשמש כדירקטור ויועץ מיוחד באנדרטי אקויזישן קורפ 2, מדגיש כי מבחינתם מדובר לא רק בהזרמת הון אלא גם בניסיון להאיץ את הפריסה בפועל של טכנולוגיית הטעינה המהירה ולהציב את החברה הממוזגת כשחקנית מובילה בתחום.