״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים
ארה״ב עומדת על שלה בכל הקשור למכסים על סין: 145% מכס על יבוא מסין. האחרונה לא נותרה חייבת והשיתה אף היא מכסים משלה על ארה״ב בשיעור של 125%, אלא שדיווחים על רשימת ענפים בהם סין מתכוונת לוותר על המכסים יוצרים תמונה כפולה: יש את מה שקורה במדיה, ויש את מה שקורה בכלכלה
כדי להקל על כלכלה, נודע כי סין פרסמה רשימה של מוצרים שעליהם החליטה לוותר לגמרי על המכסים בגובה 125% שהוטלו מיבוא אמריקאי. הרשימה נמסרה ישירות לתעשיינים וטרם פורסמה לעיתונות או לציבור הרחב. במקביל, טראמפ אמר בראיון כי סין תיאלץ ׳לאכול אותה׳ כשהוא מתכוון לכך שסין תיאלץ להיכנע לעמדתו ולהיות הראשונה שתוריד מכסים בקרב הסחר ההדדי הזה שמתנהל מאז השני באפריל.
בין המכסים שידוע כי סין ויתרה עליהם נמנה האתאן, תרכובת אורגנית שמהווה בסיס לייצור פלסטיק. למרות שהרשימה עדו לא פורסמה, כאמור, נראה כי היא הולכת וגדלה מה שמסמן על הבנה של סין כי תיאלץ לתאים את עצמה למציאות החדשה והכוחנית שנכפתה עליה.
הסודיות האופפת את המסמך, כמו גם ההצהרות הפומביות מצד טראמפ וממשלו ומקבילותיהם הסינים יוצרת ניגוד בין הנעשה מעל במות ציבוריות ובתקשורת לבין הנעשה מאחורי הקלעים, בשיתוף פעולה עם תעשיינים מקומיים בשתי המדינות. מדובר על טרייד-אוף בין הצרכים הגיאופוליטיים של המדינות לבין הצרכים הכלכליים שלהן. סין צריכה יצוא לארה״ב, וארה״ב צריכה יבוא מסין. אך בד בבד סין צריכה להראות חוסן וארה״ב - בנשיאות של טראמפ - לעולם לא תראה סימן של חולשה; זוהי צורת העבודה של דונאלד טראמפ.
המצב החדש והדו־פרצופי הזה הוא סדק במסך הברזל הפוליטי. הוא נותן לציבור הצצה ראשונה ליום שאחרי מלחמות הסחר. השאלה הגדולה היא האם המכסים האפקטיביים שיושתו אחרי מו״מ מול סין ישאירו את סין במקומה כמדינה אטרקטיבית לרכישת חומרי גלם, מוצרי ביניים ומוצרים מוגמרים. אם הסדר החדש יתמרץ תעשיינים אמריקאים לבחור בהודו, טאיוואן או קוראיה הדרומית כספקיות מרכזיות על פני סין, יווצר סדר בינלאומי חדש של שרשראות אספקה בין מדינות. השאלה המרכזית היא לאן יוביל המו״מ בין שתי המעצמות.
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענפיים מסוימים הם חסרי תחליף כשמדובר בבחירה של ספק ממדינה כזו או אחרת. סין לא תוכל לוותר על שבבים אמריקאיים. זאת ועוד, סין היא צרכנית הנפט מהגדולות בעולם, לצד ארה״ב. את הנפט שלה היא קונה בין היתר מאיראן, שגם היא נתוניה לחסדיה של ארה״ב במו״מ שמתקיים מימים אלה ממש.
- 5.אנונימי 30/04/2025 20:31הגב לתגובה זוטרם לכן ארהב הצהירה שהוא תוריד מכסים מסים על מוצרים אלקטרוניקה שבבים ועוד והסינים ראו שטראמפ התחיל לרדת מהעץ בלית ברירה ועשו כמוהו רק שהם לא היו מנופחים ודיברו בלי סוף כמו טראמפ
- 4.סין הודו מה זה משנה המאזן המסחרי של ארהב ישאר שלילי באותה מידה (ל"ת)כלכלן בכיר 30/04/2025 20:22הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 30/04/2025 17:14הגב לתגובה זוהמכסים ההדדים יגרמו למיתון עולמי ... סין יותר חזקה מארהב כי הצרכנים בארהב מפונקים
- 2.סין וארהב ייבאו חומרים לתעשייה ויחסמו מוצרי צריכה (ל"ת)עושה חשבון 30/04/2025 14:02הגב לתגובה זו
- 1.החיים 30/04/2025 13:50הגב לתגובה זומכס הוא מס שמוטל על הצרכנים חברות במדינהאם הוא משרת מטרה ברורה מוטל בשקיפותיש בו יתרונותהסינים מבינים שלהטיל סתם מס על חברות שלהם שזקוקות.לציוד סחורה אמרקאית זה לירות לעצמם ברגלטראמפ עוד לא הבין זאת
- עוד נעל בית (ל"ת)כלכלן בכיר 30/04/2025 20:23הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
