קנייה או מכירה
צילום: ISTOCK
זהירות

"תמכרו בעליות" אומר אסטרטג השקעות ב-UBS, "ה-S&P 500 יכול לרדת מתחת ל-5,000 נקודות"

רוי שיינמן | (12)
נושאים בכתבה S&P 500

אסטרטגים בכירים, ובראשם בהאנו באווג'ה, האסטרטג הראשי של UBS, מזהירים כי המשקיעים לא צריכים להיסחף באופוריה אחרי הזינוק בשווקים, וקוראים להם לנצל כל עלייה כדי למכור עד שיתבררו השפעות המכסים על הצמיחה הכלכלית.

הדחייה במכסים, שמורידה את התעריפים ל-10% על רוב המדינות למשך שלושה חודשים, מסירה מהשולחן תסריטים קשים בטווח הקצר, כמו מלחמת סחר גלובלית מלאה או נזק כלכלי מיידי חמור. עם זאת, המכסים על סין דווקא מועלים ל-125%, ותגובת סין – העלאת מכסים על ייבוא אמריקאי ל-84% – ממחישה כי המתיחות בין שתי המעצמות הכלכליות נמשכת ויכולה להחמיר. המהלך של טראמפ נתפס כתגובה ללחץ של יותר מ-75 מדינות שביקשו משא ומתן, וכן כתגובה לתנודות הקשות בשוק האג"ח, שם התשואות על אגרות חוב ל-10 שנים זינקו אתמול מעל 4.5% לפני שירדו בעקבות הדחייה מעט ל-4.32%. אך למרות ההקלה הזו, מומחים רבים טוענים שהשווקים רחוקים מלהיות מחוץ לסכנה.

בהאנו באווג'ה מ-UBS מדגיש כי אי-הוודאות סביב מדיניות הסחר של הממשל נותרת גבוהה. הוא מזהיר כי ה-S&P 500 עלול לרדת מתחת לרף ה-5,000 נקודות – רמה שכבר נשברה בתחילת השבוע לפני הזינוק של יום רביעי – אם המכסים יחזרו לאחר 90 הימים או אם המשא ומתן לא יוביל להסכמות משמעותיות. לדבריו, השוק נמצא במצב שביר, והעליות הנוכחיות הן הזדמנות למכירה ולא לקנייה. העצה הזו מגיעה על רקע חששות מפני האטה כלכלית חריפה, כאשר חברות עשויות להימנע מהשקעות ולהוריד תחזיות רווחים בשל אי-הבהירות לגבי עלויות הסחר העתידיות.

התנודתיות בשווקים בשבוע האחרון ממחישה את המצב הלא יציב. לפני ההכרזה על ההשהיה, ה-S&P 500 צנח ביותר מ-13% מאז תחילת אפריל. שוק האג"ח, שנחשב למקלט בטוח, סבל אף הוא מתנודות קיצוניות, כאשר מכירת אגרות חוב ביום שלישי עוררה חששות מפני נטישת משקיעים זרים. ההצלחה במכרז האג"ח ביום רביעי, שמראה ביקוש יציב, הרגיעה מעט את השוק, אך התשואות הגבוהות ממשיכות לשקף סיכונים של אינפלציה והאטה כלכלית.

המצב הנוכחי מושפע גם מהתפתחויות גלובליות רחבות יותר. השווקים באסיה ובאירופה, שסבלו מירידות חדות בתחילת השבוע, מראים סימני התאוששות לאחר ההודעה של טראמפ, אך החשש מפני הסלמה נוספת נותר בעינו.

האסטרטגים מסכימים כי השלב הבא תלוי במה שיקרה לאחר תקופת הדחייה, אם כי הם גם חוששים ממהלכים קשים מול סין וגם מההשפעה דה פקטו של המכסים ההדדיים בין סין לארה"ב. היקף הסחר בין המדינות שהיה קרוב ל-600 מיליארד דולר בשנה עשוי על פי ההערכות להתכווץ לכ-100 מיליארד דולר.  

אם טראמפ לא יפתור את מלחמת הסחר מול סין, השווקים יתקשו לעלות וכנראה ירדו. ב-UBS מצפים לשוק דובי במקביל להאטה חריפה בכלכלה. אך יש גם תרחישים חיוביים בסביבת הממשל, בראיונות לתקשורת מסבירים שהם מצפים לסגור את השיחות בטווח של כשלושה חודשים, ומאמינים שגם אם סין יימצא פתרון שהגיוני לשני הצדדים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה לגבי לא לנסות לתזמן את השוק זה נכון רק לירידות קטנות (ל"ת)
    אב של השקעות 12/04/2025 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ששון ערגליות 12/04/2025 02:09
    הגב לתגובה זו
    אז אין לי מה להפסיד כי את הנפילות של החברות הללו כבר ספגתי. AMD מרוול נייקי גוגל פוט לוקר טבע מודרנה AML ונובונורדיסק. מעכשיו אם אני קונה זה רק ת.ס ממונפות יומיות שורי או דובי.
  • מתי תפנימו רק סלים! בדמי ניהול אפסיים! תראה לוגמא את ונגארד. (ל"ת)
    עמית 12/04/2025 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שווילי 10/04/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
    ביטקוין צפוי לעלות אגרסיבי!
  • 4.
    הנפילות בבורסה ימשיכו עוד חודשים. 10/04/2025 17:28
    הגב לתגובה זו
    הסינים ינצחו במלחמת המסחר את האינפנטיל המטורלל טראמפ.
  • שמאלן שקרן ומטורלל לך לעזה (ל"ת)
    אנונימי 11/04/2025 01:40
    הגב לתגובה זו
  • ביביסט חסר השכלה (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 10:22
  • 3.
    אנונימי 10/04/2025 16:40
    הגב לתגובה זו
    כשגופי השקעות ממליצים למכור זה כי הם רוצים לקנות מניות בזול בכספי הנוסטרו שלהם טחר כך יריצו את השוק מהכספים של המשקיעים בשיא הם ימכרו את הנוסטרו שלהם ואז יפלו את השוק דרך כספי משקיעים כדי לקנות שוב בזול
  • אז מה אתה אומר לקנות באי הוודאות שקיימת כעת (ל"ת)
    בני 10/04/2025 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נו אז מה. טראמפ יתן הוראה לקנות (ל"ת)
    מומו 10/04/2025 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בהאנו באווגה waw (ל"ת)
    אנונימי 10/04/2025 15:49
    הגב לתגובה זו
  • ואני חשבתי שהממליץ הוא בהנו טגניה. (ל"ת)
    אנונימי 10/04/2025 22:37
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.