בנקים ארצות הברית
צילום: גיא טל

בזכות הריבית הגבוהה - הבנקים האמריקאים עם רווחי שיא; המניות עולות בטרום

הריבית הגבוהה בארה"ב תרמה לרווחי הבנקים גם ב-2024 - ג'יי פי מורגן דיווחה על הרווח השנתי הגבוה ביותר לבנק אמריקאי אי פעם - 58 מיליון דולר; מניית וולס פארגו בולטת עם עלייה של 3.3% במסחר המוקדם

רוי שיינמן | (1)

השנה החולפת הייתה חיובית בשווקים בארה"ב, במיוחד בקרב הבנקים הגדולים. בשוק האשראי, בו המרווחים של הבנקים, הפערים בין מה שהם גובים על הלוואות לבין מה שהם משלמים על פיקדונות, נשארו גבוהים, מה שהביא לצמיחה ברווחים. מרווחי האשראי היוו מקור הכנסה משמעותי, ומאחר שהריביות נותרו גבוהות גם אחרי ההורדות, הדבר אפשר לבנקים לגבות ריבית גבוהה מהלווים.


כך למשל ג'יי פי מורגן דיווחה על הרווח השנתי הגבוה ביותר לבנק אמריקאי אי פעם, 58 מיליארד דולר. מניית ג'יי פי מורגן JPMorgan Chase & Co  עולה ב-1% במסחר המוקדם אחרי שדיווחה על זינוק של 50% ברווח הנקי ברבעון הרביעי שהסתכם בכ-14 מיליארד דולר. הרווח למניה עלה ל-4.81 דולר לעומת 3.04 ברבעון המקביל, ומעל לצפי האנליסטים שהיה לרווח של 4.04 דולר למניה. הכנסות הבנק הסתכמו ב-43.7 מיליארד דולר, עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל ומעל לצפי בוול סטריט שהיה להכנסות של 41.9 מיליארד דולר.


נתון אחד שעשוי להדאיג חלק מהמשקיעים הוא ההפרשה להפסדי אשראי עלתה ברבעון ל-2.6 מיליארד דולר, עלייה של 20% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. אחד הגורמים שדחף את הפעילות של ג'יי פי מורגן ברבעון האחרון של השנה הוא החזרה של פעילות בנקאות ההשקעות, שהציגה גידול של 46% לעומת הרבעון המקביל ב-2023.


"הכלכלה האמריקאית מוכיחה עמידות", אמר מנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, וציין את שיעור האבטלה הנמוך ואת הרמות הגבוהות של הצריכה הפרטית. "העסקים אופטימיים יותר לגבי הכלכלה, והם מעודדים מהציפיות למדיניות תומכת צמיחה טובה יותר ומהשיפור הצפוי בשיתוף הפעולה בין הממשלה לעולם העסקים," אמר דיימון.


וולס פארגו פספסה את צפי האנליסטים בשורה העליונה; המניה קופצת ב-3.3% בטרום

וולס פארגו Wells Fargo & Co.  פרסמה דוחות טובים בהן הכתה את צפי האנליסטים בשורה התחתונה, וסיפקה תחזיות חזקות לגבי הרווחים מריבית בשנה הקרובה. בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של 20.38 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 20.59 מיליארד דולר.


בשורה התחתונה דיווח הבנק על רווח נקי של 5.08 מיליארד דולר (1.43 דולר למניה), בהשוואה ל-3.45 מיליארד דולר (86 סנט למניה) ברבעון המקביל אשתקד, מעל לצפי האנליסטים המוקדם לרווח שך 1.35 דולר למניה.


בנוסף, הבנק אמר כי הוא צופה שהרווחים מריבית נטו ב-2025, מדד מרכזי עבור הפעילות של הבנק עושה בשוק הלוואות, תהיה גבוהה ב-1%-3% מהרווחים בשנה החולפת שעמדו על 47.7 מיליארד דולר. "הביצועים החזקים שלנו ברבעון זה מסמנים שנה של התקדמות משמעותית עבור וולס פארגו", אמר המנכ"ל צ'רלי שרף. "פרופיל הרווחים שלנו ממשיך להשתפר, אנו רואים את התועלת מההשקעות שאנו מבצעים כדי להגביר את הצמיחה שלנו ולשפר את האופן שבו אנו משרתים את הלקוחות שלנו. שמרנו על מאזן חזק, החזרנו כ-25 מיליארד דולר של הון לבעלי המניות, וכן התקדמנו משמעותית בניתוח הסיכונים והבקרה שלנו".

קיראו עוד ב"גלובל"


גולדמן זאקס - הרווח הרבעוני הגבוה ביותר מזה 3 שנים


גולדמן זאקס הכתה גם היא את הצפי בשורה העליונה והתחתונה ברבעון, עם הכנסות של 13.87 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים להכנסות של 12.39 מיליארד דולר.


בשורה התחתונה, הרווח הנקי עמד על 4.11 מיליארד דולר (11.95 דולר למניה), לעומת רווח של 2.01 מיליארד דולר (5.48 דולר למניה) ברבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים היה לרווח של 8.22 דולר למניה. מדובר ברווח הרבעוני הגבוה ביותר שרושם הבנק מאז הרבעון השלישי של 2021


החברה הכריזה על שינויים בהנהלתה, כולל הקמת מחלקה חדשה שתתמקד במימון עסקאות גדולות והענקת הלוואות ללקוחות תאגידיים. זאת, מתוך מטרה לנצל את השוק הצומח של אשראי פרטי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסי 15/01/2025 22:13
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע מה קורה בבנק פירסט רפובלקה בנק
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.