גב ים מדווחת על גידול של 5.4% ברווח ל-15.4 מ' ש'

התאוששות בנדל"ן? מוקדם לקבוע. במקביל נרשמה ירידה חדה של 21% בהכנסות ממכירת דירות לכדי 16 מיליון שקל ברבעון. גב ים רשמה שיעור תפוסה של 92% במהלך הרבעון שחלף
חזי שטרנליכט |

חברת גב ים, מקבוצת נכסים ובניין, הציגה היום את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2005. מנכ"ל חברת גב ים, חנן ניצן, ציין כי בחברה מסכמים רבעון המאופיין בפעילות רווחית בתחום הנדל"ן המניב, כמו גם הנדל"ן למגורים.

הרווח הנקי המאוחד של החברה גדל ברבעון הראשון והסתכם ב- 15.4 מליון שקל לעומת 14.6 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ו-67.1 מליון שקל בכל שנת 2004.

החברה יישמה לראשונה את תקן חשבונאות מס' 19 - מסים על הכנסה - של המוסד לתקינה בחשבונאות והכלילה בדוח רווח והפסד כהשפעה מצטברת לתחילת השנה של שנוי במדיניות חשבונאית הוצאה בסך 1.8 מליון ש"ח (ראה גם באור 2 לדוחות הכספיים). התשואה נטו על ההון העצמי שהושגה ברבעון הראשון של השנה הגיעה ל-9.9% על בסיס שנתי.

ההכנסות של גב ים מהשכרת מבנים הסתכמו ברבעון הראשון ב- 55.2 מליון שקל לעומת 53.5 מליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד ו-218.8 מליון שקל בכל שנת 2004. הגידול ברבעון נבע בעיקר מאכלוס מבנים חדשים שנכנסו למאגר הנכסים המניבים של החברה. שעור התפוסה במבנים הינו כ-92%.

ההכנסות ממכירת דירות הסתכמו ברבעון הראשון ב-16 מליון ש"ח לעומת 20.2 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בהכנסות, לדברי החברה, נובעת מעיתוי זקיפת פרוייקטים לדוח רווח והפסד כמתבקש מתקן 2 של המוסד הישראלי לתקינה חשבונאית.

במהלך הרבעון הראשון החברה קידמה ארבעה פרוייקטים בתחום הנדל"ן המניב: בפארק מת"ם, החלה הקמתו של בית צורן בשטח של כ-8,500 מ"ר. חוזה השכירות נחתם עם צורן לתקופה של 10 שנים עם אופציה להארכה ל-10 שנים נוספות.

גב ים מקימה חניון נוסף בן כ-100 מקומות חניה עבור חברתIBM במתחם האוניברסיטה. במקביל מקימה החברה בקיסריה, כ-3,000 מ"ר שהם הרחבה למבנה בהיקף של כ-34,000 מ"ר שהושכרו מראש לתקופה ארוכה.

עוד במהלך הרבעון: גב ים השלימה רכישת שני מבנים בפארק מת"ם, מחברת אלתירא, בשטח כולל של כ-8,700 מ"ר על כ-3.7 דונם קרקע, תמורת 21.2 מליון שקל.

במהלך הרבעון הראשון עסקה החברה בשלבי הקמה שונים בבניתם של 377 יח"ד בשכונות המגורים "נוה-גנים" במוצקין, "כרמל וים" בחיפה, ו"מרום- נוה" ברמת-גן.

בקרית-מוצקין מקימה החברה את שכונת המגורים "נוה-גנים". על פי תכניות קיימות השכונה תכלול 1,298 יח"ד, 108 יח"ד האחרונות שבהן, נמצאות בתהליכי אישור. עד ליום 31 במרס 2005 נסתיימה בניתן של 1,154 יח"ד מהן נמכרו ואוכלסו 1,146 יח"ד. בשלבי הקמה בנין נוסף ובו 36 יח"ד. בנוסף פועלת החברה לשינוי תכנית בנין עיר שתאפשר הקמה של 252 יח"ד נוספות.

בחיפה, בכרמל הצרפתי מקימה החברה את שכונת המגורים "כרמל וים". בשכונה מתוכננות 216 יח"ד, מהן חלק החברה 138 יח"ד. החברה סיימה הקמתו של מגדל המגורים הראשון בן 76 יח"ד אשר חלקה בו 48 יח"ד מתוכן נמכרו 41 יח"ד. החלה בניתו של מגדל המגורים השני ובו 64 יח"ד אשר חלקה של החברה בו 41 יח"ד.

ברמת-גן שותפה "גב-ים" יחד עם "נוה" - חברה קשורה - בחלקים שווים ביניהן - בהקמת שכונת "מרום- נוה" המתוכננת ל- 935 יח"ד, מתוכן הסתיימה בניתן ואיכלוסן של 621 יח"ד. מגדל מגורים ובו 82 יח"ד מהן נמכרו 70 יח"ד, נמצא בשלבי גמר הבניה. הוחל בהקמתו של מגדל מגורים נוסף ובו 87 יח"ד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".